Hallo Volvo liefhebbers,
Mijn C30 T5 uit maart 2007 met 82.000 Km op de teller is een aantal maanden geleden voorzien van een Polestar upgrade.
Vorige week is de C30 op de Dyno geweest bij Beek Auto Racing in Den Haag. Dit op uitnodiging van Autoweek voor een stukje op hun website en een rubriek in het blad.
Nu viel de uitkomst van deze dyno een beetje tegen. Hij is gemeten op 240PK en een koppel van 325NM, waar dit na Polestar upgrade 250PK en 370NM moet zijn. Nu kan ik met die 10PK wel leven, maar 45 NM vind ik wel erg veel.
Standaard heeft mijn C30 met B5254T3 motor 220PK en 320NM koppel.
De auto was voor deze op de bank kwam goed warm gereden (ritje van 150KM).
Waar zou ik het probleem kunnen zoeken?
* Verkeerde meting \ oude dyno
* Te warm tijdens meting (tuner gaf aan dat na afkoelen er meestal al weer 10PK bij op komt)
* Polestar wellicht niet geactiveerd door dealer waardoor die juist een positieve meting was.
* Slijtage motor na 82.000 KM. (ik rijdt hem goed warm en laat hem na draaien)
Voor de meting nieuwe bougies en luchtfilter geplaatst, allen origineel Volvo. Kan iemand aangeven welke bougies er standaard in horen? Olie, Castrol 0W30 vervangen in maart incl. oliefilter bij 78.000KM. Ik tank Euro95, meestal van Shell.
Graag wil ik het normale vermogen terug winnen en wou beginnen met een bezoekje aan de dealer voor controle Polestar. Tevens een compressie test?
Bedankt voor het meedenken!
C30 T5 Polestar "mist" vermogen
- mr_cox
- 2nd Gear member
- Berichten: 184
- Lid geworden op: 26.11.2011 - 13:11
- Contacteer:
'05 V50 2.4 Momentum Dawn Blue pearl
'01 Fiat Panda Young 1.1 MPI
'91 Jeep Wrangler 4.0 Sahara
'72 VW Kever 1200
'07 C30 T5 Polestar Momentum Titanium Grey Metallic
'01 Fiat Panda Young 1.1 MPI
'91 Jeep Wrangler 4.0 Sahara
'72 VW Kever 1200
'07 C30 T5 Polestar Momentum Titanium Grey Metallic
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1941
- Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11
Test hem eens op RON98 of 102.....
Dat levert meer dan 10 pk op wed ik
Dat levert meer dan 10 pk op wed ik
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
- mr_cox
- 2nd Gear member
- Berichten: 184
- Lid geworden op: 26.11.2011 - 13:11
- Contacteer:
Zijn de vermogens zoals Volvo en Polestar die ze verstrekken dan niet gewoon op Euro95?
'05 V50 2.4 Momentum Dawn Blue pearl
'01 Fiat Panda Young 1.1 MPI
'91 Jeep Wrangler 4.0 Sahara
'72 VW Kever 1200
'07 C30 T5 Polestar Momentum Titanium Grey Metallic
'01 Fiat Panda Young 1.1 MPI
'91 Jeep Wrangler 4.0 Sahara
'72 VW Kever 1200
'07 C30 T5 Polestar Momentum Titanium Grey Metallic
-
- 4th Gear member
- Berichten: 515
- Lid geworden op: 20.05.2014 - 17:36
als je staandaard een vermogen hebt van 220PK en na tuning 240PK is dat niet veel
met standaard 320 Nm na tuning 5 Nm meer dat is een lachertje
dat heeft dan niets met de brandstof te maken.
mijn D5 was 163PK is nu 208Pk was 385Nm is nu 490Nm dan voel je echt wel her verschil
met standaard 320 Nm na tuning 5 Nm meer dat is een lachertje
dat heeft dan niets met de brandstof te maken.
mijn D5 was 163PK is nu 208Pk was 385Nm is nu 490Nm dan voel je echt wel her verschil
Volvo V70 R=Design D4
- mr_cox
- 2nd Gear member
- Berichten: 184
- Lid geworden op: 26.11.2011 - 13:11
- Contacteer:
De vraag is wat het vermogen was voor de tuning.
Ik merkte wel degelijk verschil na de tuning. Vooral het toegenomen koppel onderin. Dat was niet alleen de 5 NM.
Wie weet was de meting ook niet goed hoor. En een T5 met slechts 80.000 KM zou ook niet zomaar versleten zijn.
Ik merkte wel degelijk verschil na de tuning. Vooral het toegenomen koppel onderin. Dat was niet alleen de 5 NM.
Wie weet was de meting ook niet goed hoor. En een T5 met slechts 80.000 KM zou ook niet zomaar versleten zijn.
'05 V50 2.4 Momentum Dawn Blue pearl
'01 Fiat Panda Young 1.1 MPI
'91 Jeep Wrangler 4.0 Sahara
'72 VW Kever 1200
'07 C30 T5 Polestar Momentum Titanium Grey Metallic
'01 Fiat Panda Young 1.1 MPI
'91 Jeep Wrangler 4.0 Sahara
'72 VW Kever 1200
'07 C30 T5 Polestar Momentum Titanium Grey Metallic
-
- 4th Gear member
- Berichten: 515
- Lid geworden op: 20.05.2014 - 17:36
Standaard heeft mijn C30 met B5254T3 motor 220PK en 320NM koppel.
jij geeft zelf de standaard aan
jij geeft zelf de standaard aan
Volvo V70 R=Design D4
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1941
- Lid geworden op: 17.07.2009 - 10:11
Tuning kan wel degelijk te maken hebben met brandstof. En een T5 heeft zeker meer vermogen op RON98 dan 95.
Mijn V 70 R had 25PK vermogenverlies met RON 95tov RON98
Mijn V 70 R had 25PK vermogenverlies met RON 95tov RON98
S80 V8
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
XC90 V8
C70 2006
V70 R 2004
V70 T5 2005
S80 D5 GT 2012
V70 T4 LE 2012
XC90 Summum 2006
V70 D5 AWD 2006
S60 D5 2002
850 2.5
- mr_cox
- 2nd Gear member
- Berichten: 184
- Lid geworden op: 26.11.2011 - 13:11
- Contacteer:
Dat zijn wel flinke verschillen Marc.
m1karabijn: Ja dat zou hij op papier moeten hebben. Maar ik heb dus geen idee welke waarden hij gehaald zou hebben op die bank zonder tuning.
m1karabijn: Ja dat zou hij op papier moeten hebben. Maar ik heb dus geen idee welke waarden hij gehaald zou hebben op die bank zonder tuning.
'05 V50 2.4 Momentum Dawn Blue pearl
'01 Fiat Panda Young 1.1 MPI
'91 Jeep Wrangler 4.0 Sahara
'72 VW Kever 1200
'07 C30 T5 Polestar Momentum Titanium Grey Metallic
'01 Fiat Panda Young 1.1 MPI
'91 Jeep Wrangler 4.0 Sahara
'72 VW Kever 1200
'07 C30 T5 Polestar Momentum Titanium Grey Metallic
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29037
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Je weet ook niet of de fabrieksopgave van het vermogen en koppel wel correct zijn maar de verschillen na tuning zijn niet erg groot.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- Summum
- 6th Gear member
- Berichten: 4844
- Lid geworden op: 04.05.2005 - 15:20
- Locatie: Midden Nederland
Is het niet zo dat het vermogen als opgegeven door de fabrikant is gemeten aan de krukas en dat op een Dyno het vermogen aan de wielen wordt gemeten? Daar zit volgens mij ook een verschil tussen.
(2008) V70 T6 AWD Summum, Barents Blue, off black leder, full option
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
- ijsga
- 5th Gear member
- Berichten: 1090
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 12:44
- Locatie: Zaandam
Ook bij RICA wordt altijd het volgende vermeld op de website:
‘This ECM upgrade requires 98 RON super-unleaded in order to achieve the maximum performance and maximum fuel economy. 95 RON can be used but performance and economy will be adversely affected.’
‘This ECM upgrade requires 98 RON super-unleaded in order to achieve the maximum performance and maximum fuel economy. 95 RON can be used but performance and economy will be adversely affected.’
V50 2.4 Geartronic, Edition 1, MY08. 17" Spartacus zomer / 17" Serapis winter. 178.500 km.
Volvo 480 ES 2.0 ’93 (2009-2010)
Volvo 480 ES 2.0 ’93 (2009-2010)
-
- 4th Gear member
- Berichten: 515
- Lid geworden op: 20.05.2014 - 17:36
Ok 98 RON is een betere brandstof
maar ik denk niet dat dat het verschil maakt zodat je zegt Wauw.
de topic starter zegt niet voor niks MIST vermogen dus hij heeft niet het gevoel wat je na een tuning zou moeten hebben
maar ik denk niet dat dat het verschil maakt zodat je zegt Wauw.
de topic starter zegt niet voor niks MIST vermogen dus hij heeft niet het gevoel wat je na een tuning zou moeten hebben

Volvo V70 R=Design D4
- ijsga
- 5th Gear member
- Berichten: 1090
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 12:44
- Locatie: Zaandam
Een andere mogelijkheid is dat je ergens wat turbodruk verliest, dit kan veel verschil maken.
V50 2.4 Geartronic, Edition 1, MY08. 17" Spartacus zomer / 17" Serapis winter. 178.500 km.
Volvo 480 ES 2.0 ’93 (2009-2010)
Volvo 480 ES 2.0 ’93 (2009-2010)
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27178
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Het verschil zou dan groter moeten zijn, heb hier nog een auto staan waarvan de pk's aan de wielen zijn gemeten.Summum schreef: Is het niet zo dat het vermogen als opgegeven door de fabrikant is gemeten aan de krukas en dat op een Dyno het vermogen aan de wielen wordt gemeten? Daar zit volgens mij ook een verschil tussen.
Met een omrekenformule kan je dan wel weer uitrekenen wat je ongeveer aan de krukas hebt.
Hoe was de koeling toen de auto op de rollenbank stond? Zoog deze alleen maar warme lucht naar binnen of stond er een grote ventilator voor?
Dat laatste kan ook flink verschil maken, zeker bij een turbo motor op een rollenbank.
En inderdaad bij een volgende meting zorgen dat je een paar tankjes op 98 hebt gereden en dat dit op dat moment in de tank zit, scheelt net als Marc al aan haalt ook nog het een en ander.
Buiten dit, fabrikanten zijn vaak wat positiever over het vermogen dan dat een motorblok daadwerkelijk zal leveren met de in serie geproduceerde modellen
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- mr_cox
- 2nd Gear member
- Berichten: 184
- Lid geworden op: 26.11.2011 - 13:11
- Contacteer:
Het is ook niet zo dat ik echt vermogen mis, hij is snel zat. Maar hij mist op papier wel vermogen. Ik kon ook zeker verschil merken na de tuning, alleen vermogen went snel. Als polestar eenvoudig aan en uit te zetten is, is dit misschien wel een keer een testje waard.
Er stond een soort koelunit voor de auto. een grote kist waar een hoge hoeveelheid lucht uit komt.
Nog niet bij Polestar aangeklopt. Wil eerst weten of mijn auto volledig goed is. Het is een goed onderhouden C30 (onderhoud bekend). Ik heb hem gekocht bij een dealer en na aankoop de vorige eigenaar een keer opgebeld. Die gaf ook aan dat hij zuinig op de auto is geweest.
De tester gaf ook aan dat koppelverlies meestal een kwestie is van geen goede vulling\lekkage. Auto rijdt en start prima. Onlangs voor het alarm een keer uitgelezen. Neem aan dat alle foutcodes dan wel te zien waren door de dealer?
Het gaat mij er niet om dat ik op papier al het vermogen heb, maar ik wil gewoon zeker weten dat er niets mis is met mijn auto en er niet iets lek\versleten is en dit eigenlijk het vermogen is wat een C30 uit 2007 heeft op een Dyno.
Baal er wel van dat ik op dat moment geen Ron98 er in had zitten. Ik had de auto 6 weken eerder vol getankt en niet meer gebruikt.
Er stond een soort koelunit voor de auto. een grote kist waar een hoge hoeveelheid lucht uit komt.
Nog niet bij Polestar aangeklopt. Wil eerst weten of mijn auto volledig goed is. Het is een goed onderhouden C30 (onderhoud bekend). Ik heb hem gekocht bij een dealer en na aankoop de vorige eigenaar een keer opgebeld. Die gaf ook aan dat hij zuinig op de auto is geweest.
De tester gaf ook aan dat koppelverlies meestal een kwestie is van geen goede vulling\lekkage. Auto rijdt en start prima. Onlangs voor het alarm een keer uitgelezen. Neem aan dat alle foutcodes dan wel te zien waren door de dealer?
Het gaat mij er niet om dat ik op papier al het vermogen heb, maar ik wil gewoon zeker weten dat er niets mis is met mijn auto en er niet iets lek\versleten is en dit eigenlijk het vermogen is wat een C30 uit 2007 heeft op een Dyno.
Baal er wel van dat ik op dat moment geen Ron98 er in had zitten. Ik had de auto 6 weken eerder vol getankt en niet meer gebruikt.
Laatst gewijzigd door mr_cox op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
'05 V50 2.4 Momentum Dawn Blue pearl
'01 Fiat Panda Young 1.1 MPI
'91 Jeep Wrangler 4.0 Sahara
'72 VW Kever 1200
'07 C30 T5 Polestar Momentum Titanium Grey Metallic
'01 Fiat Panda Young 1.1 MPI
'91 Jeep Wrangler 4.0 Sahara
'72 VW Kever 1200
'07 C30 T5 Polestar Momentum Titanium Grey Metallic
- Bas1982
- 3rd Gear member
- Berichten: 445
- Lid geworden op: 21.07.2012 - 16:43
- Locatie: Duiven
Het standaard vermogen van de T5 is door volvo aan de hoge kant genomen. Mijn T5 had voor tuning,maar wel na een grotere IC en andere uitlaat vanaf de turbo met octaan 102 maar 224pk en 350Nm. Als het opgegeven vermogen van 220 had geklopt had na de hardware aanpassingen het vermogen al hoger moeten liggen, wat na de software aanpassing wel gelukt is 
het 2de punt is dat onze motoren erg veel last van de hitte hebben en zodoende op een rollenbank lastig goed te meten zijn. Had ook vernomen op een ford forum dat een bankmeeting met een aantal focus ST (dezelfde blokken) was uitgelopen op een fiasco... Waar ik de auto heb laten meten staat er een gigantische fan voor en een extra op de IC gericht, dat is niet overal. Misschien mijn waardes op papier te rooskleurig, maar vermogen zat.
Zou me er niet teveel van aantrekken en als je meer PK wilt een grotere IC en downpipe monteren en dan chippen en wordt het leuk.
Ik heb geluk bij de grens te wonen en de laatste tank octaan 102 ging vol voor 1.539 per liter, in mijn dorp is octaan 95 het 1.639 bij de tinq, dus altijd de auto verwennen met 102 voor minder.

het 2de punt is dat onze motoren erg veel last van de hitte hebben en zodoende op een rollenbank lastig goed te meten zijn. Had ook vernomen op een ford forum dat een bankmeeting met een aantal focus ST (dezelfde blokken) was uitgelopen op een fiasco... Waar ik de auto heb laten meten staat er een gigantische fan voor en een extra op de IC gericht, dat is niet overal. Misschien mijn waardes op papier te rooskleurig, maar vermogen zat.
Zou me er niet teveel van aantrekken en als je meer PK wilt een grotere IC en downpipe monteren en dan chippen en wordt het leuk.
Ik heb geluk bij de grens te wonen en de laatste tank octaan 102 ging vol voor 1.539 per liter, in mijn dorp is octaan 95 het 1.639 bij de tinq, dus altijd de auto verwennen met 102 voor minder.
'04 S40 T5
- 3"; downpipe - 2.5"; catback exhaust - custom made FMIC - 18"; Midir -Bilstein schroefset - Fasttech custom tuning
- 3"; downpipe - 2.5"; catback exhaust - custom made FMIC - 18"; Midir -Bilstein schroefset - Fasttech custom tuning
- mr_cox
- 2nd Gear member
- Berichten: 184
- Lid geworden op: 26.11.2011 - 13:11
- Contacteer:
Bedankt Bas voor deze info.
Zodra hij weer op de weg is laat ik de polestar checken bij de dealer. Tevens de compressie (gewoon voor mijn gevoel).
Is er een manier om het inlaat circuit op lekkage te testen? Daarna vol tanken op 98 en wederom (op een andere) dyno.
Zodra hij weer op de weg is laat ik de polestar checken bij de dealer. Tevens de compressie (gewoon voor mijn gevoel).
Is er een manier om het inlaat circuit op lekkage te testen? Daarna vol tanken op 98 en wederom (op een andere) dyno.
'05 V50 2.4 Momentum Dawn Blue pearl
'01 Fiat Panda Young 1.1 MPI
'91 Jeep Wrangler 4.0 Sahara
'72 VW Kever 1200
'07 C30 T5 Polestar Momentum Titanium Grey Metallic
'01 Fiat Panda Young 1.1 MPI
'91 Jeep Wrangler 4.0 Sahara
'72 VW Kever 1200
'07 C30 T5 Polestar Momentum Titanium Grey Metallic
- fmgillis
- 2nd Gear member
- Berichten: 220
- Lid geworden op: 03.04.2007 - 11:47
- Locatie: Breda
- Contacteer:
Simpele verklaring.
Met RON95 haal je niet de opgegeven waarde.
Je moet zeker RON98 of 102 tanken om aan het getunede vermogen te komen.
Mijn T5 en die van mijn collega lopen beide stukken beter op RON98 of 102.
Met RON95 haal je niet de opgegeven waarde.
Je moet zeker RON98 of 102 tanken om aan het getunede vermogen te komen.
Mijn T5 en die van mijn collega lopen beide stukken beter op RON98 of 102.
- fmgillis
- 2nd Gear member
- Berichten: 220
- Lid geworden op: 03.04.2007 - 11:47
- Locatie: Breda
- Contacteer:
Nog even gezocht:
1. For best performance and lowest fuel consumption 98 RON is recommended, 95 RON can be used for normal driving
Dit komt rechtstreeks uit de brochure van Polestar.
1. For best performance and lowest fuel consumption 98 RON is recommended, 95 RON can be used for normal driving
Dit komt rechtstreeks uit de brochure van Polestar.