Hallo,
Sinds twee weken ben ik in het bezit van een mooie Volvo V40 2.0 uit 2003. De meeste zaken zal ik door de volvo dealer laten repareren, maar een aantal normale zaken rondom onderhoud wil ik zelf blijven doen (zoals ik tot voor kort altijd met mijn 340 heb gedaan).
Nu wil ik na een melding van de boordcomputer dat er een slow response situatie is van de bank 1 lambda sensor (code OBE P0133, de sensor voor de katalysator), deze zelf vervangen. Echter krijg ik geen goed beeld van de positie van de sensor. Ook niet als ik voel bij de overgang van het spruitstuk naar het eerste deel van de uitlaatpijp.
Vandaag het sleutelhandboek van Haynes ontvangen. Hier staat echter bijna alles in, maar over de lambda sensoren wordt nergens iets gezegd.
Heeft iemand informatie over de precieze positie van de eerste lambda sensor bij mijn motor/modeljaar? Hoe kan deze het beste worden bereikt? Via de bovenzijde na demontage beschermkap/hitteschild? Of van onderen?
Positie 1e en tweede lambdasonde Volvo V40 2.0 2003
- dutchlimits
- 5th Gear member

RIDES:
Dodge Magnum
VW Corrado G60
EXIT:
Audi A4 B6 3.0 V6 30V QUATTRO
Volvo S40 2001
Polo G40 Genesis
Dodge Magnum
VW Corrado G60
EXIT:
Audi A4 B6 3.0 V6 30V QUATTRO
Volvo S40 2001
Polo G40 Genesis
- volvo-s40
- 4th Gear member
Van onderen is het makkelijkst.
Ze zitten wel goed vast, en een beetje kracht (en goed gereedschap) is wel handig.
1e Ding zit voor je kat. 2e achter.
Ze zitten wel goed vast, en een beetje kracht (en goed gereedschap) is wel handig.
1e Ding zit voor je kat. 2e achter.
! WARNING ! DO NOT F*ck with my VOLVO. Serious Injury of Death May Occur.
-
- Starter
Heren, dank!
Vandaag heb ik echter de volvo aan een laptop gehangen en gekeken naar de waarden van de sensoren. Nu blijkt dat de lambda sensor continu heen en weer schommeld tussen 0,4 en 0,8 volt. Echter is er ook steeds een moment dat hij naar de 1.275V schiet en dan zie je de downstream lambda deze waarde direct overnemen. Dit lijkt mij niet de bedoeling en gezien de code OBD P0133 lijkt het ook echt om een slow response van de 1e lambda.
Echter, nu blijkt tijdens de stationairloop (750 rmp) de absolute throttle position op 9,8% te staan!? Een auto van een vriend van mij heeft hem netjes op 0.8% staan. Is er iemand die kan aangeven of dit normaal is bij deze modellen? En zo niet of dit bijvoorbeeld aan de gasklepsensor zou kunnen liggen, en dat deze informatie wellicht ook de foutmelding en waardeschommeling van de lambda kan verklaren? Of dat de gasklep fysiek wel goed staat, maar de potmeter een andere waarde doorgeeft aan de computer? In dat geval zou wellicht een nieuwe gasklepsensor de oplossing kunnen zijn.
Vandaag heb ik echter de volvo aan een laptop gehangen en gekeken naar de waarden van de sensoren. Nu blijkt dat de lambda sensor continu heen en weer schommeld tussen 0,4 en 0,8 volt. Echter is er ook steeds een moment dat hij naar de 1.275V schiet en dan zie je de downstream lambda deze waarde direct overnemen. Dit lijkt mij niet de bedoeling en gezien de code OBD P0133 lijkt het ook echt om een slow response van de 1e lambda.
Echter, nu blijkt tijdens de stationairloop (750 rmp) de absolute throttle position op 9,8% te staan!? Een auto van een vriend van mij heeft hem netjes op 0.8% staan. Is er iemand die kan aangeven of dit normaal is bij deze modellen? En zo niet of dit bijvoorbeeld aan de gasklepsensor zou kunnen liggen, en dat deze informatie wellicht ook de foutmelding en waardeschommeling van de lambda kan verklaren? Of dat de gasklep fysiek wel goed staat, maar de potmeter een andere waarde doorgeeft aan de computer? In dat geval zou wellicht een nieuwe gasklepsensor de oplossing kunnen zijn.
Laatst gewijzigd door dhvolvo81 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- 7th Gear member
Jawel, een van de twee sensors is stuk...
Je zal zelf de goeie waarde wel weten waartussen de sensoren moeten werken?,komt de voorste daar bovenuit,dan gaat de regeleenheid proberen een aanpassing te doen,wat duidt op het branden van het storingslampje..of een andere melding..
Je zal zelf de goeie waarde wel weten waartussen de sensoren moeten werken?,komt de voorste daar bovenuit,dan gaat de regeleenheid proberen een aanpassing te doen,wat duidt op het branden van het storingslampje..of een andere melding..
Laatst gewijzigd door Ramon&Ramon op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.