Minder motorvermogen en uitvallen motor

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Flyingblue78
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 11.06.2013 - 14:39

Sinds enige tijd krijg ik de melding "minder motorvermogen" en schakelt hij over in de zogenaamde veilige modus. Nadat ik de auto stil zet en opnieuw start verdwijnt deze melding.

Ook de auto enige tijd geleden bij de Volvo dealer laten nakijken, deze konden niet echt een oplossing vinden. Gasklep hadden ze wel schoongemaakt.

Nu enige duizenden km verder hetzelfde probleem maar nu valt de motor na de melding ook uit!

Vaak gebeurd dit na het inschakelen vd cruisecontrol maar dit is niet altijd het geval. Het gebeurd vaak bij het bereiken van een snelheid rond de 100 km per uur bij het draaien van weinig toeren.

Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?
Volvo 440 1.8 1994
Seat Inca 1.9 sdi 2002
Seat Ibiza 1.4 I 1998
Volvo S40 1.8 2007
Volvo V50 1.8 2007
Volvo V60 D4 2015
Nickeltje
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 03.08.2014 - 16:07

Bij mijn V50 gebeurde dat ook, met precies die melding van de computer en toen bleek de SCID (of anti-SCID) sensor kapot te zijn.
Ik heb eerst een heleboel keer van mijn auto de melding "minder vermogen" gekregen en pas veel later kwam daar als tweede melding iets in de richting van "SCID service" of zoiets...
Flyingblue78
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 11.06.2013 - 14:39

Nickeltje, ik ben benieuwd. Het blijven vervelende storingen!
Volvo 440 1.8 1994
Seat Inca 1.9 sdi 2002
Seat Ibiza 1.4 I 1998
Volvo S40 1.8 2007
Volvo V50 1.8 2007
Volvo V60 D4 2015
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Het is een probeersel maar maak je luchtmassameter en luchtinlaattraject even schoon. Luchtmassameter gewoon even bespuiten met motorreiniger van de Action, jan laten trekken en schoon wrijven. Als dat niet helpt rest slechts de gang naar de diagnose-computer.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
Gerald de Groot
4th Gear member
Berichten: 775
Lid geworden op: 16.10.2013 - 22:31
Locatie: Lieren
Contacteer:

Waar moet jan aan trekken? :D Heeft dat ook een reinigende werking? ^_^
V70 T5 2001 geartronic - mistral green
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28861
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Viespeuk, als jan eraan gaat trekken wordt de storing vast niet opgelost :D
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Flyingblue78
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 11.06.2013 - 14:39

V70/2.4D/2003 schreef: Het is een probeersel maar maak je luchtmassameter en luchtinlaattraject even schoon. Luchtmassameter gewoon even bespuiten met motorreiniger van de Action, jan laten trekken en schoon wrijven. Als dat niet helpt rest slechts de gang naar de diagnose-computer.
Dank voor je antwoord, maar ik ben een redelijke leek op motorgebied. Ik weet bv. niet waar ik de luchtmassameter zou kunnen vinden.
Volvo 440 1.8 1994
Seat Inca 1.9 sdi 2002
Seat Ibiza 1.4 I 1998
Volvo S40 1.8 2007
Volvo V50 1.8 2007
Volvo V60 D4 2015
Gebruikersavatar
Gerald de Groot
4th Gear member
Berichten: 775
Lid geworden op: 16.10.2013 - 22:31
Locatie: Lieren
Contacteer:

Bij mijn V70 zit hij tussen het luchtfilter en de inlaatbuis naar de motor. Ik verwacht dat hij daar bij een S40 ook zal zitten. Persoonlijk zou ik er nier aan gaan poetsen omdat de sensoren nogal kwetsbaar zijn. Ik zou hem inspuiten met elektronica-reiniger (IPA), even laten intrekken, nog een keer royaal inspuiten en met perslucht droogblazen (of laten drogen wanneer je geen perslucht hebt). Voordeel van dit spul is dat het geen residu achterlaat wat de sensoren zou kunnen beïnvloeden.
V70 T5 2001 geartronic - mistral green
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Typefouten......het leuke van het gebruik van een IPad.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
HbTps
2nd Gear member
Berichten: 189
Lid geworden op: 28.11.2012 - 13:20

Een foutief signaal van de luchtmassameter is meestal geen aanleiding voor de ECM om in de noodloop te gaan of waarvan de motor zal afslaan. Ik vermoed eerder een probleem in de elektrische gasklep/stekkers e.d. Gebruik de zoekfunctie in dit forum maar eens.

Maar belangrijker, eerst uitlezen!
Flyingblue78
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 11.06.2013 - 14:39

Vandaag bij Dennis van volvoservice Uden geweest. Bij het uitlezen leek het op een defect gasklephuis. Deze gelijk laten vervangen. Dus even afwachten of de melding nu wegblijft. Op weg van Uden naar Den Bosch in ieder geval geen problemen, dus keep fingers crossed!
Volvo 440 1.8 1994
Seat Inca 1.9 sdi 2002
Seat Ibiza 1.4 I 1998
Volvo S40 1.8 2007
Volvo V50 1.8 2007
Volvo V60 D4 2015
rev
3rd Gear member
Berichten: 307
Lid geworden op: 10.05.2006 - 20:17

Gisteren ook gehad na onderhoud, bleek dat ze de stekker van de lmm vergeten in te steken waren of niet goed instak. Zo zie je maar het belang van uitlezen, kan je vaak wat miserie besparen.
HbTps
2nd Gear member
Berichten: 189
Lid geworden op: 28.11.2012 - 13:20

Flyingblue78 schreef: Vandaag bij Dennis van volvoservice Uden geweest. Bij het uitlezen leek het op een defect gasklephuis. Deze gelijk laten vervangen. Dus even afwachten of de melding nu wegblijft. Op weg van Uden naar Den Bosch in ieder geval geen problemen, dus keep fingers crossed!
Let op; er is bij bepaalde types V50 1.8 een modificatie geweest op de stekker van het gasklephuis. Het gasklephuis vervangen is misschien niet de juiste oplossing....
Flyingblue78
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 11.06.2013 - 14:39

HbTps schreef:
Flyingblue78 schreef: Vandaag bij Dennis van volvoservice Uden geweest. Bij het uitlezen leek het op een defect gasklephuis. Deze gelijk laten vervangen. Dus even afwachten of de melding nu wegblijft. Op weg van Uden naar Den Bosch in ieder geval geen problemen, dus keep fingers crossed!
Let op; er is bij bepaalde types V50 1.8 een modificatie geweest op de stekker van het gasklephuis. Het gasklephuis vervangen is misschien niet de juiste oplossing....
Tot op heden is het probleem verholpen. Dus laten we hopen dat het zo blijft!
Volvo 440 1.8 1994
Seat Inca 1.9 sdi 2002
Seat Ibiza 1.4 I 1998
Volvo S40 1.8 2007
Volvo V50 1.8 2007
Volvo V60 D4 2015
Gebruikersavatar
kevinwalter
5th Gear member
Berichten: 1206
Lid geworden op: 05.04.2013 - 14:04
Locatie: Leusden
Contacteer:

Geen idee of het ook bij een S40 1.8 is. Hier had het te maken met het gaspedaal. Die was niet meer goed en gaf storingen plus het verminderd motorvermogen melding.
- V60 T8 Polestar Engineered, 2020.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat, downpipe.
Gebruikersavatar
Nyoh
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 31.08.2010 - 12:39

Wij hebben dit ook gehad bij onze V50. Bij ons was de brandstoffilter verstopt waardoor hij soms te weinig mazout kreeg en in noodloop ging met de melding minder motervermogen.
Volvo V50 1.6Drive momentum
Flyingblue78
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 11.06.2013 - 14:39

Helaas is het probleem weer terug. De laatste 10.000 km zonder problemen gereden maar sinds enkele weken is het probleem we geheel terug. Ik word hier niet goed van! Meerdere keren naar gekeken, meerdere dingen vervangen maar het probleem blijft terugkomen. Ik begin het vertrouwen redelijk te verliezen in deze auto!

Wellicht iemand nog een tip?
Volvo 440 1.8 1994
Seat Inca 1.9 sdi 2002
Seat Ibiza 1.4 I 1998
Volvo S40 1.8 2007
Volvo V50 1.8 2007
Volvo V60 D4 2015
911-fan
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 30.05.2015 - 22:12

Ik heb sinds een paar maanden een V50 1.6D uit 2006. En de mijne geeft zo nu en dan ook dezelfde storingen. Als je al rond de 1800 toeren rijdt op de snelweg in z'n 5 en wilt versnellen eerst terug naar 4 want anders komt de turbo namelijk moeilijk op druk en daar krijg ik de storingen van (minder motorvermogen en Anti-skid service SCID). Nou ben ik zelf ook gediplomeerd automonteur geweest een aantal jaar dus ben wel handig op dit gebied en ik heb de Luchtmassa meter, die overigens bij mijn V50 op het luchtfilterhuis zit geschoefd met torx schroeven en waar de turboslang op aansluit, al vervangen en mijn carterontlucthing was ook niet luchtdicht dus turboslang waar deze aanvast zit ook vervangen. Maar ik blijf soms de storing terugkrijgen. De oplossing schijnt te zijn dat als je de motor laat chiptunen deze beter loopt omdat ze schijnbaar standaard 'te zuinig zijn afgesteld' en dat daardoor de motor moelijk opgang komt bij lage toeren. Of dit ook daadwerkelijk het gewenste effect geeft weet ik (nog) niet. Ik wil dit gaan doen maar dit kost ongeveer 250 euro, dus moet even kijken wanneer ik dit ga doen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt,

Groet Onno
Flyingblue78
2nd Gear member
Berichten: 79
Lid geworden op: 11.06.2013 - 14:39

Dank je Onno voor je reactie. Nu heb ik dat ook ooit gehoord dat volvo's standaard te zuinig afgesteld worden. Maar chiptunen van mijn Volvo s40 is niet echt voor de hand liggend. Ik heb dit ooit nagevraagd en diegene die alleen Volvo chiptuned had nog nooit een s40 1.8 getuned. Dus vraag ik mij af of dit een oplossing is. Nu heb ik ergens gelezen dat er problemen zijn geweest met de stekkers vh gasklephuis welke niet goed waren en voor storingen zorgden. Wellicht ga ik hier eens verder na laten kijken aangezien ik het gasklephuis al vervangen heb. Het probleem 10000 km weg is en er nu weer is.
Volvo 440 1.8 1994
Seat Inca 1.9 sdi 2002
Seat Ibiza 1.4 I 1998
Volvo S40 1.8 2007
Volvo V50 1.8 2007
Volvo V60 D4 2015
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”