Ik heb een volvo v-70 (laatste van het oude model, 2000). De auto heeft onregelmatige startproblemen en de dealer weet geen oplossing. Aangezien het op het moment een loterij is of ik wel dan niet op het werk verschijn wil ik graag jullie advies/ervaringen horen zodat ik kan kijken of ik van het weekend hier wat aan kan gaan doen.
Het probleem doet zich 's zomers niet voor, verloop is als volgt:
- Start motor gaat gewoon rond, motor lijkt aan te willen slaan als gewoon maar doet verder niets
- Soms slaat de motor zelfs even aan en maakt toeren maar binnen een seconde slaat alles dood
- Bij doorstarten geeft de motor geen enkele sjoegen meer
- Haal ik de sleutel uit het contact en stop hem daarna er weer in begint het weer van voor af aan en lijkt de motor weer aan te willen slaan (maar doet het niet)
- Ik probeer veel (een uur?) later te starten en dit gaat probleemloos. Auto loopt mooi rond en het probleem doet zich soms lange tijd niet meer voor, soms de volgende dag weer.
Bijkomende verschijnselen:
- Brandstof pomp slaat wel aan (maakt iig geluid) bij het inschakelen van het contact, ook in de gevallen dat de auto niet start
- Zelfs na lang doorstarten ruikt het niet naar benzine
- Een paar weken terug gehad dat na een aantal keren doorstarten de motor wel aan sloeg
- Na een incident als hierboven beschreven is soms de accu geheel leeg
- Ik heb van de zomer ook al een keer een volledig lege accu gehad zonder aanwijsbare reden
Volvo dealer heeft er al meerdere malen naar gekeken, probleem is dat het natuurlijk meestal niet gebeurd als de wagen bij hun staat. Vorig jaar winter echter deed het fenomeen zich ook bij de dealer voor, helaas ook toen heeft men het niet op weten te lossen. men heeft het volgende vervangen:
- Accu
- Antenne ring
- Alle stekkers los gehad en schoongemaakt
- ???? (is er inmiddels zo vaak geweest dat ik eens moet nazoeken wat nog meer)
Dealer begon op een gegeven moment zelfs de immobiliser (?) computer te verdenken maar dit lijkt mij persoonlijk erg sterk
Sinds een paar weken heb ik ook het motor management lampje branden, ik heb de code uitgelezen met mijn lezer en geeft:
- P0505 $7A Generic Idle air controll system
De auto reed verder gewoon goed en dit lijkt mij een sensor probleem.
Aangezien de problemen zich ook al (lang, +2 jaar) voor de foutcode opkwam voordeden heb ik het vermoeden dat dit niet gerelateerd is.
Ik heb al een beetje rondgezocht op het forum en er lijken veel "usual suspects" te zijn in welke volgorde kan ik deze het beste aflopen:
- Wat kan ik doormeten
- Wat kan ik bypassen (kan ik bv die antenne ring niet doorverbinden zodat ik deze iig uitsluit)?
- Is er ergens een electronische klep in de fuel supply die kan haperen?
- Kan er iets zijn in het brandstof systeem wat het soms wel/soms niet doet
- Andere electronische verdachten?
Ik sleutel normaal aan klassieke citroens, de volvo heb ik erbij als "betrouwbare" grote reisauto, zou graag de aanhalingstekens weghalen bij betrouwbaar

Bedankt voor jullie hulp!