motortemperatuur loopt op

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
f.van elk
Starter

Hallo Volvo rijders.
Nieuwkomer op het forum maar al vele jaren een fervent volvo liefhebber en ook vele volvo's gehad. Van 440, 850 gas, naar diverse V70's diesels en al bijna 7 jaar in het bezit van een V70 diesel uit 2004 met nu 412.000 op de teller zonder problemen tot nu toe.
Sinds eergisteren een probleem met de koeling. Op de autobahn in duitsland, snelheid ca. 160 km, liep ineens de temp snel op en waarschuwing om de motor af te zetten.
Natuurlijk op dat moment geen vluchtstrook en heb de auto uit laten "rollen" en met een lage snelheid een veilige plek opgezocht.
Onder de motorkap zag ik dat er koelvloeistof uit het reservoir langs de schroefdop kwam, dus druk in het koelsysteem. Fan draaide volop maar de toevoerslang van de thermostaat naar de radiator was koud. Na enige tijd de motor gestart en stationair laten lopen. Normale temperatuur. Kachel aangezet max warmte om te kijken of dit mogelijk het koelsysteem zou ontlasten. Kachel bleef koud. Toch proberen om verder te komen, richting huis. Temp. bleef eerste km. normaal, daarna liep temp. meter direct weer naar max rood en wederom waarschuwing om te stoppen.
Heb de auto verder bij een tankstation laten staan en de volgende dag opgehaald.
Eerste gedachte dat de thermostaat mogelijk kapot zou zijn en "dicht" staat. Deze vanavond vervangen, motor stationair op temperatuur laten komen, fan sloeg niet aan, temp koelvloeistof in reservoir wordt wel warm, stukje rijden dan maar, na ca. 1 km. hetzelfde probleem. Temp. snel oplopend en geheel in het rood.(Oude thermostaat ging inderdaad in kokend water niet open.)
Als mogelijke optie denk ik aan de waterpomp of verstopping in het koelsysteem. Als ik het goed begrijp, ik ben wel handig maar geen techneut, bestaat het koelsysteem uit meerdere delen. Ik heb het idee dat het systeem van het "blok" geen verbinding meer heeft met het overige deel waaronder de radiator.

Weet iemand wat, behoudens de waterpomp (wat ik niet denk dat het is, ik hoor geen "ander" geluid dan normaal) een mogelijke oorzaak zou kunnen zijn. ?
Oceanracer
Geartronic member

Maar als je kachel ook niet warm wordt, dan lijkt mij de thermostaat dan ook uitgesloten. Blijkt ook wel, want vervangen loste het probleem niet op. Als zowel de radiator als de kachel niet warm worden is er inderdaad een probleem in de doorvoer van het koelwater. Dan blijven de door jezelf al geopteerde verstopping en defecte waterpomp dus over...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
lint
Geartronic member

Bij een V70 van 10 jaar oud een 4 ton op de teller kan de radiateur of waterpomp wel eens versleten zijn.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
f.van elk
Starter

Heren, bedankt voor de reactie
Heb voor vanavond gepland om de waterpomp maar te demonteren en te kijken of dit het probleem veroorzaakt.
Daarna stap voor stap maar eens kijken wat er verder aan schort.
Maar wat ik mij af vroeg of er niet ergens nog een klep of sensor in het systeem zit die de storing kunnen veroorzaken ?
Oceanracer
Geartronic member

Denk niet dat er sprake is van een storing, maar van een defect. Bij een storing denk ik eerder aan een meter die op hol springt. Maar bij een koude waterslang en overstromend expansievat is er echt iets niet in de haak.
Oceanracer
Geartronic member

Meest voor de hand liggend vind ik trouwens afgebroken schoepen op de pomp, maar dat zie je dan vanavond wel. Succes!
dennis850estate
Forumsponsor
Contacteer:

Oceanracer schreef: Meest voor de hand liggend vind ik trouwens afgebroken schoepen op de pomp, maar dat zie je dan vanavond wel. Succes!
+1 komt helaas toch wel vaker voor. er worden nog steeds after market pomen geleverd met een kunststof schoepenwiel en dat is vragen om problemen.
.
.
.
.
Website: www.volvoservice.eu
Gerald de Groot
4th Gear member
Contacteer:

Zo'n geweldige pomp had ik ook, met dank aan de vorige eigenaar :(
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V70 T5 2001 geartronic - mistral green
kevinwalter
5th Gear member
Contacteer:

Al het na-maak wat ik geprobeerd heb is allemaal al kapot na nog geen 5000 KM...
- V60 T8 Polestar Engineered, 2020.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat, downpipe.
johnnyS
2nd Gear member

de koelfan draaide nog wel toen de motor warm liep. Maar na het vervangen van de thermstaat niet meer. Weet je zeker dat er geen lucht in het koelsysteem zit, nu deze los is geweest ?
f.van elk
Starter

Heren volvo liefhebbers,
Heb de waterpomp gedemonteerd, en waar ik bang voor was is ook zo. Een imitatie waterpomp is er door de garage (niet volvo dealer) tijdens vervangen van de distributie bij 320.000 km op gezet.
Als gevolg dezelfde situatie als op de foto gepost door Gerald de Groot.
Heb van de 7 schoepen er 5 uit het pomphuis en doorvoer kunnen halen, de rest zit nog in het koelsysteem, ergens !!!
Ik heb hier geen ervaring mee maar ik denk dit als volgt op te lossen.
Nieuwe pomp monteren, originele met stalen schoepen, en het thermostaathuis zonder thermostaat monteren en de slang van de radiator verlengen naar buiten of opvang van water/vloeistof.
In het koelreservoir de waterslang hangen zodat er voldoende aanvoer van water is/komt en de motor enige tijd laten draaien om te kijken of er nog wat uit het systeem komt.
Heb geen andere oplossing voorhanden tenzij een van jullie een goed alternatief heeft..
Ben ook benieuwd of er alle kunststof delen uitkomen en of er geen verstopping plaats vindt van kanalen rond de cilinders waardoor er te weinig koeling ontstaat, althans dat is een gedachte die ik heb maar heb daar geen ervaring mee.
Goed advies is welkom.

Thanks
f.van elk
Starter

Aanvulling op vorig bericht.
De stukjes plastic heb ik uit het pomphuis gekregen door de openingen zoveel mogelijk af te dichten en met perslucht vanuit het thermostaathuis terug te blazen.
De 5 stukjes, bijna complete schoepen, zaten nog in dit deel van het koelsysteem.
Nu de rest nog.!!
Is het zinvol om het de slangen naar de kachel te demonteren en op deze wijze het koelsysteem in 2 delen door te blazen. ?
Gerald de Groot
4th Gear member
Contacteer:

Met perslucht terugblazen leverde mij 6 schoepjes op. Eén moet nog ergens in het systeem zitten. Maar daar heb ik nooit last van gehad. Temperatuur blijft gewoon goed. Maar ik ken het gevoel, ik wilde ook erg graag het laatste schoepje in handen hebben.
V70 T5 2001 geartronic - mistral green
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”