Kritische rijtest
- lint
- Geartronic member
Maar dat wil niemand voor die prijs, de meeste mensen willen het maximale voordeel met daarbij de prestaties van het duurdere model.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- dbosker
- 6th Gear member
Tsja, we blijven natuurlijk wel Nederlanderlint schreef: Maar dat wil niemand voor die prijs, de meeste mensen willen het maximale voordeel met daarbij de prestaties van het duurdere model.

laatste Volvo (960) verkocht
- Ben
- Executive Member
- Contacteer:
Ik noem dat altijd het RNG-syndroom
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- RaJean
- 2nd Gear member
De forum-discussies samengevat in 1 pagina -> knap, terecht en leuk om te lezen.Baassie schreef: Afgelopen week heeft Driveaholic mijn V40 getest. Hij is een pure petrolhead en vindt de begrenzing sowieso maar niets. WIl je weten wat hij van de auto vond? Kijk dan eens op http://driveaholic.nl/
Als liefhebber van de V40 ben ik het er natuurlijk niet mee eens, maar ja dat is dan ook verre van objectief -

-
- 2nd Gear member
Hoezo zou je het er als liefhebber van de V40 niet mee eens zijn?Als liefhebber van de V40 ben ik het er natuurlijk niet mee eens, maar ja dat is dan ook verre van objectief
Het klopt zo ongeveer allemaal wat er staat. Het enige wat ik flauwekul vind is de topsnelheid. Ik heb al veel km 's in Duitsland gereden met de top van 199, maar had niet het idee dat ik het verkeer ophield.
Hij is snel, stil en comfortabel, en het is weliswaar een iets sportievere auto maar met de nadruk op iets.
De motor is snel, maar voelt niet snel aan vanwege de lineaire vermogensopbouw (komt volgens mij door de biturbo)
Het onderstel is best goed en hij gaat snel door een bocht, maar ook dat voelt niet echt spectaculair aan. Daarbij komt ook nog dat deze nog de 16"eco-bandjes eronder had staan. Hiermee heb ik zelf ook een keer gereden en het was voor mij een reden om 1500,- uit te geven voor 18" velgen.
Indien ik korter bij mijn werk woonde, had ik een Mini roadster of een tweedehands Porsche Boxster gekocht. Ik moest er echter niet aan denken om hier iedere dag 200km mee te rijden qua kosten (Porsche) of vermoeidheid (Mini).
De BMW vind ik niet zo mooi en bij de VAG auto's was ik een beetje bang voor de degelijkheid (hoewel dit bij de Volvo VEA ook nog onbewezen is).
Laatst gewijzigd door DanielD1976 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Mercedes SLK 250d (2015)
Opel Speedster 2.2 #1385 (2003)
Volvo V40 D4 Momentum MY'15 (2014)
Citroen DS3 1.6 E-HDI (2012)
Toyota Aygo Dynamic Blue (2009)
Ford Mondeo 2.0TDCI 130pk (2003)
Opel Astra 1.7dti grijs kenteken (2000)
Renault Megane coupe 1.6e (1996)
Citroen ZX 1.9i Volcane (1992)
Renault 5 SL 1.0 (1988)
Opel Speedster 2.2 #1385 (2003)
Volvo V40 D4 Momentum MY'15 (2014)
Citroen DS3 1.6 E-HDI (2012)
Toyota Aygo Dynamic Blue (2009)
Ford Mondeo 2.0TDCI 130pk (2003)
Opel Astra 1.7dti grijs kenteken (2000)
Renault Megane coupe 1.6e (1996)
Citroen ZX 1.9i Volcane (1992)
Renault 5 SL 1.0 (1988)
- RaJean
- 2nd Gear member
Het is allemaal niet zo belangrijk of gewichtig, maar ik baseer mijn uitspraak met name op onderstaand stukje uit het artikelDanielD1976 schreef:Hoezo zou je het er als liefhebber van de V40 niet mee eens zijn?Als liefhebber van de V40 ben ik het er natuurlijk niet mee eens, maar ja dat is dan ook verre van objectief
Het klopt zo ongeveer allemaal wat er staat. Het enige wat ik flauwekul vind is de topsnelheid. Ik heb al veel km 's in Duitsland gereden met de top van 199, maar had niet het idee dat ik het verkeer ophield.
Hij is snel, stil en comfortabel, en het is weliswaar een iets sportievere auto maar met de nadruk op iets.
De motor is snel, maar voelt niet snel aan vanwege de lineaire vermogensopbouw (komt volgens mij door de biturbo)
Het onderstel is best goed en hij gaat snel door een bocht, maar ook dat voelt niet echt spectaculair aan. Daarbij komt ook nog dat deze nog de 16"eco-bandjes eronder had staan. Hiermee heb ik zelf ook een keer gereden en het was voor mij een reden om 1500,- uit te geven voor 18" velgen.
Indien ik korter bij mijn werk woonde, had ik een Mini roadster of een tweedehands Porsche Boxster gekocht. Ik moest er echter niet aan denken om hier iedere dag 200km mee te rijden qua kosten (Porsche) of vermoeidheid (Mini).
De BMW vind ik niet zo mooi en bij de VAG auto's was ik een beetje bang voor de degelijkheid (hoewel dit bij de Volvo VEA ook nog onbewezen is).
Mijn persoonlijke beleving is dat de wagen niet klinisch of afstandelijk aanvoelt en dat de besturing en koppeling mij een prima feedback geeft. Wel vind ik de gasrespons inderdaad ook wat afstandelijk. Ook zou de wagen zich in een (snelle) bocht sneller mogen "zetten".De V40 lijdt aan de kwaal waar steeds meer moderne auto’s aan ten onder gaan. Een gebrek aan beleving. De besturing, versnellingsbak en gasrespons geven veel te weinig reactie en gevoel. Het voelt allemaal wat klinisch aan. Alsof je een computerspelletje speelt, alsof je gereden wordt in plaats van dat je zelf rijdt. Ik zeg niet dat het onderstel slecht is. Integendeel zelfs. Maar dit is niet een auto waar je even die omweg pakt als je even een boodschapje moet doen bij de supermarkt. De (te) kleine 16 inch ecobandjes doen de auto ook geen goed. Ze verliezen vrij snel grip. Het ESP-lampje knippert met grote regelmaat.
Bron: http://driveaholic.nl/rijtest-volvo-v40-d4-business/
Verder heb ik geen idee hoeveel verschil de "16-inch ecobandjes" maken ten opzichte van mijn 225/40R18 Michelin Pilot Sport3 rubber, maar een knipperend ESP-lampje heb ik zelden.
Laatst gewijzigd door RaJean op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- Fredhead
- Geartronic member
Die eco bandjes doen het heel wat slechter dan jouw Michelins, jij hebt lekkere sportieve banden (heb ze zelf ook) en de 16 inch eco banden zijn gemaakt op een zo zuinig mogelijk verbruik.
De gasrespons die jij noemt is helaas het nadeel van een auto met turbo en dat alles elektronisch gaat
De gasrespons die jij noemt is helaas het nadeel van een auto met turbo en dat alles elektronisch gaat
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- heftruck
- 2nd Gear member
nou dan ben ik benieuwd, ik heb wel de 16inch eco bandjes eronder.... hoop dat het een beetje goed rijdtfredhead schreef: Die eco bandjes doen het heel wat slechter dan jouw Michelins, jij hebt lekkere sportieve banden (heb ze zelf ook) en de 16 inch eco banden zijn gemaakt op een zo zuinig mogelijk verbruik.

Volvo V40 D4 Kinetic Business - Power Blue - Business pack connect - Verwarmbare voorruit - Regensensor - Verlaagd sportchassis - en nog veel meer......
- KoningRoel
- 2nd Gear member
heb al aardig wat klachten gehoord over de hoeveelheid grip die 16'' hebben in de regen.
V40 D4 MY2015 R-Design; 18'' Ixion II, Business Connect, R-Design Plus, Panorama Dak, Camera & Getinte Ramen
Alfa Romeo Mito 1.3 ECO 62kW Distinctive
VW Polo 6N 1.4
Alfa Romeo 155 1.7 Twin Spark
Alfa Romeo Mito 1.3 ECO 62kW Distinctive
VW Polo 6N 1.4
Alfa Romeo 155 1.7 Twin Spark
- Joh@n
- 3rd Gear member
- Contacteer:
Ik heb zelf een proefrit gemaakt in een D4 met de standaard banden in de regen, maar het viel mij persoonlijk nog mee hoe goed hij het koppel kwijt kon. In mijn eigen auto heb ik het nog niet echt getest, daar staan nog wat te weinig kilometers op de teller 

- heftruck
- 2nd Gear member
Ik laat volgende week wel weten hoe de 16inch rijden in de regenJoh@n schreef: Ik heb zelf een proefrit gemaakt in een D4 met de standaard banden in de regen, maar het viel mij persoonlijk nog mee hoe goed hij het koppel kwijt kon. In mijn eigen auto heb ik het nog niet echt getest, daar staan nog wat te weinig kilometers op de teller![]()

Volvo V40 D4 Kinetic Business - Power Blue - Business pack connect - Verwarmbare voorruit - Regensensor - Verlaagd sportchassis - en nog veel meer......
- Herko_ter_Horst
- 2nd Gear member
Ik merk zelf (in mijn T3) een stuk betere gasrespons met het DSTC in de "Sport" stand. Zeker een aanrader als je eens een stukje "dynamisch" gaat rijdenfredhead schreef: Die eco bandjes doen het heel wat slechter dan jouw Michelins, jij hebt lekkere sportieve banden (heb ze zelf ook) en de 16 inch eco banden zijn gemaakt op een zo zuinig mogelijk verbruik.

▇ Mazda MX-5 SKYACTIV-G 160 GT-M + Sports Pack - MY2016
▇ Volvo V40 T3 Momentum - MY2014: topic
▇ Volvo C30 1.6D Drive-E Sport - MY2009 lease
▇ Fiat Grande Punto 1.4-16v Sport - MY2006
▇ Mini Cooper S 1.3 Mk.VII - MY2000
Driving matters!
▇ Volvo V40 T3 Momentum - MY2014: topic
▇ Volvo C30 1.6D Drive-E Sport - MY2009 lease
▇ Fiat Grande Punto 1.4-16v Sport - MY2006
▇ Mini Cooper S 1.3 Mk.VII - MY2000
Driving matters!
- RaJean
- 2nd Gear member
Goeie tip - had ik nog niet aan gedacht - vanmiddag meteen proberenHerko_ter_Horst schreef:Ik merk zelf (in mijn T3) een stuk betere gasrespons met het DSTC in de "Sport" stand. Zeker een aanrader als je eens een stukje "dynamisch" gaat rijdenfredhead schreef: Die eco bandjes doen het heel wat slechter dan jouw Michelins, jij hebt lekkere sportieve banden (heb ze zelf ook) en de 16 inch eco banden zijn gemaakt op een zo zuinig mogelijk verbruik.
De gasrespons die jij noemt is helaas het nadeel van een auto met turbo en dat alles elektronisch gaat![]()

-
- 2nd Gear member
Met stijgende verbazing deze kritische rijtest gelezen.
Deze tester wil heel graag een motorkarakteristiek die past bij een auto van voor het CO uitstoot tijdperk.
Ik vind het juist knap dat Volvo het voor elkaar krijgt om een zo sterke diesel met 14% bijtelling te maken.
Om het brandstofverbruik zo laag mogelijk te maken is een electronisch geregeld gaspedaal en 16 " banden noodzakelijk.
Ik heb zelf geeneens een D4 maar een D2, maar ervaar helemaal niet dat mijn auto klinisch of afstandelijk aanvoelt.
Als je race aspiraties hebt moet je geen 14% bijtelling auto's gaan testen en ook niet in Nederland gaan rijden.
Ook het in mijn ogen onzinnige argument dat maar begrenst bent tot bijna 200 km per uur, snijdt geen hout. Zelfs in Duitsland kom je dan niets te kort!!
Deze tester wil heel graag een motorkarakteristiek die past bij een auto van voor het CO uitstoot tijdperk.
Ik vind het juist knap dat Volvo het voor elkaar krijgt om een zo sterke diesel met 14% bijtelling te maken.
Om het brandstofverbruik zo laag mogelijk te maken is een electronisch geregeld gaspedaal en 16 " banden noodzakelijk.
Ik heb zelf geeneens een D4 maar een D2, maar ervaar helemaal niet dat mijn auto klinisch of afstandelijk aanvoelt.
Als je race aspiraties hebt moet je geen 14% bijtelling auto's gaan testen en ook niet in Nederland gaan rijden.
Ook het in mijn ogen onzinnige argument dat maar begrenst bent tot bijna 200 km per uur, snijdt geen hout. Zelfs in Duitsland kom je dan niets te kort!!
XC40T5 Recharge PIH , Business Pro, Pebble Grey metallic, Park assist “fisheye” view
(V40 D2, MY2015, Momentum, Bright Silver metallic, P520, Business Pack Connect, verwarmbare voorruit)
(V40 D2, MY2015, Momentum, Bright Silver metallic, P520, Business Pack Connect, verwarmbare voorruit)
- D2
- 3rd Gear member
Ongenuanceerd en nogal subjectief verhaal wat louter open deuren intrapt. Rijtesten door derden leveren slechts zelden een inzicht op waar je zelf wat mee kan, en dit summiere verhaaltje is daar geen uitzondering op.Baassie schreef: Afgelopen week heeft Driveaholic mijn V40 getest. Hij is een pure petrolhead en vindt de begrenzing sowieso maar niets. WIl je weten wat hij van de auto vond? Kijk dan eens op http://driveaholic.nl/
Auto: Opel Astra 1.6 cdti 136pk Innovation
Vorige auto's:
2012 Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium (poolauto)
2012 V40 D2 Momentum, Biarritz Blue, Intro line, 17" Mannan, verwarmbare voorruit, LED DRL
2009 Honda Civic Hybrid
2006 Mini Cooper
Vorige auto's:
2012 Ford Mondeo Wagon 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium (poolauto)
2012 V40 D2 Momentum, Biarritz Blue, Intro line, 17" Mannan, verwarmbare voorruit, LED DRL
2009 Honda Civic Hybrid
2006 Mini Cooper
- Goteborg
- 2nd Gear member
idd amen. Wie rijdt er vaak harder dan 200km/u? Wie koopt een V40 en verwacht de ruimte van een SUV?
Kortom weer eens een test waarbij ik mij afvraag wat moet ik ermee. Iedereen heeft zo zijn eigen eisen en wil die in zijn auto terugzien. Zo heb je meer aan de ervaringen van bezitters van zo'n mobiel en aan eigen waarnemingen dan aan bovenstaande test.
Kortom weer eens een test waarbij ik mij afvraag wat moet ik ermee. Iedereen heeft zo zijn eigen eisen en wil die in zijn auto terugzien. Zo heb je meer aan de ervaringen van bezitters van zo'n mobiel en aan eigen waarnemingen dan aan bovenstaande test.
2022 XC 40 T4 recharge Plus Dark, Onyx Black, trekhaak en heel veel leuks
2019 V40 Cross Country T3 Polar + Luxury, Intellisafe Pro Line , Onyx Black Metallic, Side Scuff Plates, trekhaak
2013 V40 Momentum T4 Powershift, Introline, Winterline , Panoramadak, Mannon Velgen, Black Sapphire Metallic, trekhaak
2006 V50 2.4 Geartronic Edition II Barentz Blue, trekhaak
2003 S40 1.8 Europa Nordic Sport Navigator, Silver Metallic, trekhaak
2019 V40 Cross Country T3 Polar + Luxury, Intellisafe Pro Line , Onyx Black Metallic, Side Scuff Plates, trekhaak
2013 V40 Momentum T4 Powershift, Introline, Winterline , Panoramadak, Mannon Velgen, Black Sapphire Metallic, trekhaak
2006 V50 2.4 Geartronic Edition II Barentz Blue, trekhaak
2003 S40 1.8 Europa Nordic Sport Navigator, Silver Metallic, trekhaak