Aankoop advies: XC70 of V50

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
Gebruikersavatar
Rha007
5th Gear member
Berichten: 1352
Lid geworden op: 21.04.2014 - 10:17

Beste forum leden,
al enige tijd zijn we op zoek naar een 2de auto voor mijn vrouw en uiteraard gaat onze voorkeur naar een Volvo.
Ons budget ligt rond de €8000 en de enige vereiste is dat het een station moet zijn, omdat we in blijde verwachting van een Berner Sennen zijn :D
Nu zit ik een beetje in dubio om of een V50 aan te schaffen waar het hele budget aan op gaat, of een wat oudere XC70 die maar de helft kost waardoor we nog wat centjes over houden.
Inmiddels hebben we in een V50 2.5 T5 R gereden met 155000 km op de klok uit 2004 die net boven budget ligt en in een XC70 2.4 T met 220000 km op de klok uit 2001.
Beide auto's zijn op benzine en hand geschakeld.
Voor zover ik heb kunnen ontdekken, hieronder de voor en nadelen van de auto's.
V50 T5 voordelen:
- minder km's
- iets luxer uitgevoerd
- geen allerdaagse verschijning
- schitterende auto om te zien
V50 T5 nadelen:
- knetter hard geveerd voor mijn gevoel
- over 5000 km al distributieriem vervangen?
- afschrijving tov de XC70 zal groter zijn

Voordelen XC70
- kost de helft van ons budget
- amper afschrijving meer
- veel ruimte
Nadelen XC70
- rechter bijrijders raam werkt niet (kosten?)
- brandstofmeter werkt niet (kosten?)
- stuur trilt licht vanaf 80km/uur (kosten?)


Beide auto's hebben zo hun eigen charme en ik begrijp dat het twee totaal verschillende auto's gaat, maar ben benieuwd naar jullie mening.
Laatst gewijzigd door Rha007 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V70 D4 GT Electric Silver Limited-Luxury Line Powered by Volvotune
V40 D2 Rebel Blue powered by Rica
V50 T5
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27347
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Gelijk eerst even wat recht zetten, de V50 is gewoon een T5. Waarschijnlijk R design uitgevoerd, maar dat is iets anders dan wat jij hem nu noemt.

De laatste echte R is de vorige S60 en V70 en dat gaat wat verder dan een spoilerpakketje en verlaging :)

Trilling in het stuur bij de XC kan zomaar opnieuw balanceren van de velgen zijn, dat zijn de kosten niet.
Raam kan iets simpels zijn, maar ook een nieuwe mechaniek. Dat wordt open maken en dan verder kijken
De meter kan de vlotter zijn, maar ook iets in het dashboard.

De reparaties aan de XC zullen goedkoper zijn dan een beurt + distributiewissel aan de V50.

Qua kosten gezien is de XC de meest verstandige en is het vooral de vraag wat je zelf wil.
Ruimte en comfort? Of juist iets minder ruimte en een sportievere auto?

Puur zwart/wit gezien zou de XC de meest verstandige keus zijn is mijn idee.
De rest is "emotie" en dat is juist het leuke aan een auto kopen :)
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29477
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Het zijn beide leuke auto's, de XC is ruimer maar je moet eens kijken of die ruimte ook nodig hebt. De V50 rijdt wat vlotter maar als ik het zo lees is de vering te hard voor je gevoel. Dan is de XC70 wellicht de betere keus.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Rha007
5th Gear member
Berichten: 1352
Lid geworden op: 21.04.2014 - 10:17

Hartelijk dank voor de reacties.
Mijn vrouw zal het meeste in de auto rijden en zij hoeft net perse een scheurijzer.
Op dit moment hebben we een lichte voorkeur voor de XC vanwege de kosten, maar vraag me af of we op langere termijn (+/- 2jaar) met de XC dan nog steeds de juiste keus maken.
V70 D4 GT Electric Silver Limited-Luxury Line Powered by Volvotune
V40 D2 Rebel Blue powered by Rica
V50 T5
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27347
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ik denk van wel.
Hebben jullie eventueel al meerdere auto's van hetzelfde model bekeken?
Er zal ongetwijfeld nog meer keuze zijn binnen jullie budget en wensen
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13745
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

ik zou een XC van 2001 laten staan gezien de kwetsbaarheid van de viscosper en de gevoeligheid voor black sludge
Gebruikersavatar
Rha007
5th Gear member
Berichten: 1352
Lid geworden op: 21.04.2014 - 10:17

We hebben tot nu toe alleen deze twee volvo's bekeken en 2 rav4's.
Viscosper en black sludge zeggen me niks, zie subtitle :(
Maar vanaf welk bouwjaar hebben de XC's dit niet meer?
V70 D4 GT Electric Silver Limited-Luxury Line Powered by Volvotune
V40 D2 Rebel Blue powered by Rica
V50 T5
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27347
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Black sludge komt door vele korte ritjs waarbij er condens in de olie komt.
Is te voorkomen door toch met enige regelmaat even een afstand te rijden zodat de boel lekker op temperatuur komt en eventueel wat vaker een oliewissel te doen.

Geloof dat vanaf 2004 de viscosper voor een haldex is vervangen. Die laatste is de betere versie, maar gaat de visco stuk kan je er altijd nog voor kiezen om met alleen voorwielaandrijving te gaan rijden
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29477
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

De nieuwere versie van de XC70 met de haldex aandrijving is wel duurder dan het oudere type, maar als je de all wheel drive niet nodig hebt kan je bij een defect de aandrijving achter ook loskoppelen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Rha007
5th Gear member
Berichten: 1352
Lid geworden op: 21.04.2014 - 10:17

Ah ok, weer wat geleerd.
V70 D4 GT Electric Silver Limited-Luxury Line Powered by Volvotune
V40 D2 Rebel Blue powered by Rica
V50 T5
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13745
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

de XC70 van 2e helft 2002 my 2003 is een 2.5T met Haldex koppeling
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29477
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat type moet toch ook niet te duur zijn in aanschaf als je goed zoekt en het aanbod is best ruim.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Summum
6th Gear member
Berichten: 4854
Lid geworden op: 04.05.2005 - 15:20
Locatie: Midden Nederland

Vergeet ook niet dat de XC los van eventuele reparaties in alle opzichten de duurdere auto is. Denk aan brandstofverbruik, verzekering en mrb. Dat zijn de jaarlijks terugkerende vaste lasten. Kortom, de kilometerkosten van de XC70 zullen hoger liggen dan de V50, zelfs als je de afschrijving daarin meeneemt. Omdat het 'slechts' een tweede auto betreft moet je dat wel meewegen.

De V50 is overigens de modernere auto, dus als je de extra ruimte van een XC70 niet nodig hebt, zou de V50 mijn keus zijn.
(2008) V70 T6 AWD Summum, Barents Blue, off black leder, full option
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20768
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Zelf in het bezit van het "civiele" broertje van de XC70 (een "normale" V70 2.5T AWD) zou ik je in overweging geven om toch een V50 te nemen. Weliswaar kleiner maar qua jaarlijkse vaste kosten wel veel goedkoper dan een XC70 of V70. Waarom moet die tweede auto een T5 zijn. Een 2.4i of een latere 2.0 is wat "zachter" geveerd dan de T5. En zoals gezegd. Een AWD V70/XC70 uit 2001 en 2002 t/m my 2002 kan je nog wel eens voor extra kosten komen te staan.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21176
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Indien het financieel allemaal niet uitmaakt zonder meer een XC70, je Benner Sennen zal je dankbaar zijn voor de ruimte.
In onze XC hebben we een rubberen mat met opstaande randen, onze laarzen hebben we standaard in de kofferbak met een bak meuk daarnaast.
De oudere XC70 vind ik een echte karakter auto met een lekkere hoge zit die doorgaans word gereden door mensen die niet op een beetje onderhoud meer of minder kijkt.
Een lichte exoot als de V50 T5 is een snelle jongen met vaak een dito bestuurder, eventueel korte stukjes waarbij een T5 direct aan de bak gaat/moet zou ik helemaal laten staan.
OffTopic a.s zondag hebben wij een afspraak bij een Duitse staande korthaar fokker, met een beetje geluk hebben we in februari een pup.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Rha007
5th Gear member
Berichten: 1352
Lid geworden op: 21.04.2014 - 10:17

@diesel1:ik hoop voor je dat het door gaat met de pup. Als het mee zit mogen wij de pup as woensdag ophalen.

Mijn vrouw prefereert een wat hogere zit en vanwege de aanschafprijs gaat onze voorkeur naar de XC. Tevens vinden we de funfactor van de XC hoger en zullen de auto niet voor hele lange afstanden gebruiken (vakantie).
Vanmiddag nogmaals contact gehad met de verkoper van de XC en nog wat van de vp weten te snoepen.
Morgen hak ik de knoop door.
V70 D4 GT Electric Silver Limited-Luxury Line Powered by Volvotune
V40 D2 Rebel Blue powered by Rica
V50 T5
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8499
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Qua auto zou ik ook liever een XC70 rijden dan een V50, net iets meer auto, maar ik ben wel niet echt objectief hierin :-)

De vorige XC70 dweilt wel een beetje over de weg ivm de nieuwe versie, zeker op 16" is het rustig door de bocht, maar je krijgt er een wereld van comfort voor terug.

Ik zou wel een aankoopkeuring laten doen en even langs de dealer gaan waar de auto in onderhoud is geweest.

Een auto van dergelijke leeftijd kan een pareltje zijn, maar ook een afgetrapte kar, alles hangt af van de bestuurders en onderhoud...
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20768
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

En die laatste twee zinnen zijn echt de moeite van het volgen en overdenken waard.

En let echt op met die XC daar kan je echt op leeglopen als er achterstallig onderhoud is.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
jajutho
2nd Gear member
Berichten: 77
Lid geworden op: 19.01.2014 - 19:45
Locatie: Plopsaland

Even over de distributieriem. Ben je zeker dat deze in de XC niet vervangen hoeft te worden? Een riem heeft naast de KM levensduur nog een levensduur in jaren. J
Break from the pack
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21176
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Rha007 schreef: @diesel1:ik hoop voor je dat het door gaat met de pup. Als het mee zit mogen wij de pup as woensdag ophalen.
Leuk man, veel plezier.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”