Dag allemaal,
Vorige week een stel Sachs 315 243 besteld voor mijn V70 D5, 2004 bij Mister-auto. Levering overigens prima.
Vandaag de dempers gemonteerd en het rijdt weer super hoor. Wat ik vreemd vind is dat de auto ongeveer 4 cm
lager staat dan voorheen. Heb ik de juiste dempers besteld? Op verschillende sites kwam dit type naar voren.
Kan ik hier nog iets aan veranderen?
M. Vr. Gr. Wiep.
Schokdempers
- lint
- Geartronic member
Daar heeft TS nu weinig aan want de dempers zijn al gemonteerd en kan je waarschijnlijk niet meer ruilen als het de verkeerde zijn.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- Gerald de Groot
- 4th Gear member
- Contacteer:
Gaat het om de achterdempers? Dan waren de oude misschien nivomats (herkenbaar aan de harmonicahoes op de onderste helft). Hierbij horen slappere veren omdat de demper een deel van de vering voor zijn rekening neemt.
V70 T5 2001 geartronic - mistral green
- Fredhead
- Geartronic member
Of de achterveren vervangen voor de gewone versie.
Is goedkoper dan een setje nieuwe nivomats
Is goedkoper dan een setje nieuwe nivomats
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- xantingo
- 2nd Gear member
Ik heb dit ooit ook gehad op mijn 850... toen heeft men daar schokdempers met luchtdruk op gemonteerd.
Dan kan door meer of minder luchtdruk toe te voegen de hoogte achteraan aangepast worden. Er zit dan een aansluiting (identiek aan het ventiel van een band) in de koffer.
Is wel wat omslachtiger dan een nivomat natuurlijk.
Dan kan door meer of minder luchtdruk toe te voegen de hoogte achteraan aangepast worden. Er zit dan een aansluiting (identiek aan het ventiel van een band) in de koffer.
Is wel wat omslachtiger dan een nivomat natuurlijk.
Volvo V40
Volvo V50
Volvo XC60
Volvo V40
Volvo V40
Volvo S60
Volvo V70
Volvo 850
VW Golf III
VW Golf II
VW Golf I
Volvo V50
Volvo XC60
Volvo V40
Volvo V40
Volvo S60
Volvo V70
Volvo 850
VW Golf III
VW Golf II
VW Golf I
- Doeke Dobma
- 5th Gear member
Schuurtje, wat is de reden dat je de schokdempers hebt vervangen?
Die 'dikke' dempers met een rubber 'harmonica' stofhoes zijn zoals gezegd nivomats. Dit zijn dempers die automatisch op de juiste hoogte staan. Dus bij zware belading, bijv volle auto of caravan oid erachter, is dit ideaal. Je auto blijft dan mooi op hoogte en zakt niet door.
Normaal gesproken dempt een schokdemper alleen. Een gewone schokdemper heeft dus niets met de rijhoogte te maken. Omdat nivomats naast dempen ook een soort 'tegendruk' geven, zijn nivomats altijd in combinatie met slappere veren, anders wordt het geheel wel erg stuiterig en stug. Een nivomat is ook daadwerkelijk ontworpen om met slappere veren te gebruiken, het geheel is op elkaar afgestemd.
Aangezien een gewone demper dus niets met de hoogte te maken heeft, heb je hierbij sterkere veren nodig.
Je opties zijn nu:
- oude nivomats weer monteren (mits er niets mis mee is)
- nieuwe nivomats monteren (sla je spaarvarken maar stuk, kosten ca 500,- p stuk)
- gebruikte (maar goede) nivomats monteren (op marktplaats staan ze met enige regelmaat met prijzen van 100-150€)
- nieuwe veren monteren (icm je huidige nieuwe, gewone dempers, wel redelijk zonde geld)
- gebruikte veren monteren (icm je huidige gewone dempers, van de sloop, kost je niet veel)
De goedkoopste optie is gebruikte veren, de mooiste optie is (wat mij betreft) gebruikte maar goede nivomats. Hoe dan ook: er moet geld achteraan...
Die 'dikke' dempers met een rubber 'harmonica' stofhoes zijn zoals gezegd nivomats. Dit zijn dempers die automatisch op de juiste hoogte staan. Dus bij zware belading, bijv volle auto of caravan oid erachter, is dit ideaal. Je auto blijft dan mooi op hoogte en zakt niet door.
Normaal gesproken dempt een schokdemper alleen. Een gewone schokdemper heeft dus niets met de rijhoogte te maken. Omdat nivomats naast dempen ook een soort 'tegendruk' geven, zijn nivomats altijd in combinatie met slappere veren, anders wordt het geheel wel erg stuiterig en stug. Een nivomat is ook daadwerkelijk ontworpen om met slappere veren te gebruiken, het geheel is op elkaar afgestemd.
Aangezien een gewone demper dus niets met de hoogte te maken heeft, heb je hierbij sterkere veren nodig.
Je opties zijn nu:
- oude nivomats weer monteren (mits er niets mis mee is)
- nieuwe nivomats monteren (sla je spaarvarken maar stuk, kosten ca 500,- p stuk)
- gebruikte (maar goede) nivomats monteren (op marktplaats staan ze met enige regelmaat met prijzen van 100-150€)
- nieuwe veren monteren (icm je huidige nieuwe, gewone dempers, wel redelijk zonde geld)
- gebruikte veren monteren (icm je huidige gewone dempers, van de sloop, kost je niet veel)
De goedkoopste optie is gebruikte veren, de mooiste optie is (wat mij betreft) gebruikte maar goede nivomats. Hoe dan ook: er moet geld achteraan...
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
-
- 1st Gear member
Even contact opnemen met Broerze Parts, zie ook marktplaats. Heb succesvol mijn nivomats onder mn xc70 vervangen voor non-nivomats met andere veren. Veren zijn niet heel duur en hij heeft ze in meerdere soorten. Zoek even op Nivomaten op Marktplaats, dan kom je hm wel tegen.
succes!
succes!
2016 XC70 Polar D5 AWD Polestar tuning + Obbe tuning