XC70 D5 tunen of zo laten?

Alles over motortuning van je Volvo. Houd er rekening mee dat door tuning van je Volvo elke aanspraak op garantie van de dealer of Volvo AB vervalt. Richtlijnen van Volvo zijn hier zeer strikt over.
XC70D5
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 26.10.2014 - 00:32

lint schreef: Je merkt het inschakelen van de lockup doordat bij het versnellen er geen toerentalstijging is door slip in de bak maar er gewoon wordt versnelt. De auto wordt ook iets zuiniger bij rijden met constante snelheid in de lockup.
Aha, dat heb ik dus wel gemerkt; als ik - als de motor echt warm is - eens goed gas geef en de bak schakelt terug, dan merk ik wel grote versnelling maar de toeren blijven gelijk. Daarna loopt het toerental pas omhoog. Is die slip dan een teken dat de GT goed werkt of is de slip een teken dat ie minder wordt? Rare schokken voel ik verder niet.
XC70 D5 AWD GT MY2006, 185pk, SPORTS SUMMUM, MOBILITY LINE, VISIBILTY LINE, FOUR-C
BMW 320D TOURING E46 executive, MY2001,136pk,
BMW 318ti E36, MY1996
BMW 316i E30, MY1991
BMW 320i E30, MY1987
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29021
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

De geartronic heeft altijd buiten de lockup stand slip bij het versnellen, dat is normaal.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
XC70D5
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 26.10.2014 - 00:32

lint schreef: De geartronic heeft altijd buiten de lockup stand slip bij het versnellen, dat is normaal.
Ha, bedankt! dan doet ie het dus gelukkig 'normaal' :D
XC70 D5 AWD GT MY2006, 185pk, SPORTS SUMMUM, MOBILITY LINE, VISIBILTY LINE, FOUR-C
BMW 320D TOURING E46 executive, MY2001,136pk,
BMW 318ti E36, MY1996
BMW 316i E30, MY1991
BMW 320i E30, MY1987
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8465
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Het "probleem" met trekkracht op lagere toeren is door Volvo later opgelost door een twin turbo te gaan gebruiken, mijn XC70 D3 uit 2012 heeft zo een twin turbo maar het spijtige aan mijn D3 AWD versie is dan weer dat die boven de 3000 toeren geknepen is tov de D5 AWD.

Ik heb ook wel eens met de gedachte gespeeld om van mijn D3 AWD een D5 AWD te laten maken door tuning, (Polestar doet het in Zweden en Duitsland), maar in Belgie is tuning helaas verboden....
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
Volvov60polestar
2nd Gear member
Berichten: 160
Lid geworden op: 28.11.2011 - 22:11

BlackcurrantV70 schreef: Ik heb ook wel eens met de gedachte gespeeld om van mijn D3 AWD een D5 AWD te laten maken door tuning, (Polestar doet het in Zweden en Duitsland), maar in Belgie is tuning helaas verboden....
Komt ook bij dat Polestar tuning niet mogelijk is op wagens met een Belgisch VIN...
Volvo V60 Polestar
Mijn wagen op Instagram -> www.instagram.com/volvov60polestar
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27170
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

XC70D5 schreef:
lint schreef: De geartronic heeft altijd buiten de lockup stand slip bij het versnellen, dat is normaal.
Ha, bedankt! dan doet ie het dus gelukkig 'normaal' :D
Wat wel na het flushen gebeurd is dat het slippen minder wordt en de bak sneller in lock up gaat.
Met de kilometerstand van jouw XC is het echt geen overbodige luxe om de bak eens te laten flushen. De olie heeft al een lange tijd z'n kracht verloren dus de werking is een stuk minder dan met nieuwe olie.

Ik heb het bij 187.000 km laten doen en die olie was al aardig zwart. Kreeg te horen dat het toen een mooie preventieve oliewissel was en ondanks dat mijn bak het ook perfect deed is hij alleen maar lekkerder gaan schakelen.
Laatst gewijzigd door Fredhead op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29021
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Na het flushen schakelt de bak weer als een nieuwe maar er blijft altijd iets van slip bestaan.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9232
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Dat slippen hoort toch zo, door de koppelomvormer?
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29021
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Ja, dat slippen heeft elke automaat, de een wat meer dan de ander maar het is normaal.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 9232
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

De ZF bak in de nieuwe Benz van de baas heeft een normale koppeling, en dat rijdt best irritant kan ik je zeggen. Doe mij maar een koppelomvormer.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
XC70D5
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 26.10.2014 - 00:32

Zo een koppel omvormer is dus hetzelfde als ik vroeger al in mijn scootertje had zitten. Goed dat ik dat weet. Ik verwachtte dat de GT enkel versnelling wisselde en verder niets. Vandaar dat ik me al een beetje zorgen maakte om de slip die ik voelde. Daar alles zo heerlijk soepeltjes loopt maak ik me nog geen zorgen. Het kan natuurlijk zijn de bak al eens geflushed is. Is er enige manier om dat na te gaan? Ik denk zo van niet, alleen de check van de olie zal het uitwijzen, maar misschien dat iemand een truc kent...
XC70 D5 AWD GT MY2006, 185pk, SPORTS SUMMUM, MOBILITY LINE, VISIBILTY LINE, FOUR-C
BMW 320D TOURING E46 executive, MY2001,136pk,
BMW 318ti E36, MY1996
BMW 316i E30, MY1991
BMW 320i E30, MY1987
Gebruikersavatar
ijsga
5th Gear member
Berichten: 1090
Lid geworden op: 29.10.2013 - 12:44
Locatie: Zaandam

Volgens mij zit er in een scooter een veel simpelere koppeling met een v-snaar. In de Geartronic zit een vloeistofkoppeling (olie), super mooi stukje techniek.
Hier wat educatieve video :)

Daarbij komt nog de lock-up; dan wordt de motor direct aan de transmissie gekoppeld zodat er minder vermogensverlies is in de vloeistofkoppeling.
Laatst gewijzigd door ijsga op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V50 2.4 Geartronic, Edition 1, MY08. 17" Spartacus zomer / 17" Serapis winter. 178.500 km.
Volvo 480 ES 2.0 ’93 (2009-2010)
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29021
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat is een leuke educatieve video met inderdaad een zeer duidelijke uitleg over de vloeistofkoppeling.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
XC70D5
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 26.10.2014 - 00:32

ijsga schreef: Volgens mij zit er in een scooter een veel simpelere koppeling met een v-snaar. In de Geartronic zit een vloeistofkoppeling (olie), super mooi stukje techniek.
Hier wat educatieve video :)

Daarbij komt nog de lock-up; dan wordt de motor direct aan de transmissie gekoppeld zodat er minder vermogensverlies is in de vloeistofkoppeling.
Dank heren, ik krijg hier in een week een snelcursus Volvo!
XC70 D5 AWD GT MY2006, 185pk, SPORTS SUMMUM, MOBILITY LINE, VISIBILTY LINE, FOUR-C
BMW 320D TOURING E46 executive, MY2001,136pk,
BMW 318ti E36, MY1996
BMW 316i E30, MY1991
BMW 320i E30, MY1987
XC70D5
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 26.10.2014 - 00:32

XC70D5 schreef:
ijsga schreef: Volgens mij zit er in een scooter een veel simpelere koppeling met een v-snaar. In de Geartronic zit een vloeistofkoppeling (olie), super mooi stukje techniek.
Hier wat educatieve video :)

Daarbij komt nog de lock-up; dan wordt de motor direct aan de transmissie gekoppeld zodat er minder vermogensverlies is in de vloeistofkoppeling.
Dank heren, ik krijg hier in een week een snelcursus Volvo!
Maar de lock-up is dan dus wel een mechanische koppeling begrijp ik. Wat een mooie techniek :-)
XC70 D5 AWD GT MY2006, 185pk, SPORTS SUMMUM, MOBILITY LINE, VISIBILTY LINE, FOUR-C
BMW 320D TOURING E46 executive, MY2001,136pk,
BMW 318ti E36, MY1996
BMW 316i E30, MY1991
BMW 320i E30, MY1987
XC70D5
2nd Gear member
Berichten: 80
Lid geworden op: 26.10.2014 - 00:32

Ik vroeg mij toen ik vanavond in mijn auto reed af of de auto misschien niet al een tuning heeft gehad (ik heb nml. geen enkele referentie). Ik heb het gevoel van niet, maar dat is nergens op gebaseerd, puur op de verhalen die ik hier lees op het forum. Dat ie onderin redelijk lui is, veel toeren maakt en niet hard vooruit gaat enz... Is er enige manier om er achter te komen of er al iets aan gedaan is? Zo ja dan hoor ik dat graag.
(Ik heb het vermoeden dat ik dat alleen aan de weet kom als ik een en ander laat uitlezen bij bijv. VolvoTune)
XC70 D5 AWD GT MY2006, 185pk, SPORTS SUMMUM, MOBILITY LINE, VISIBILTY LINE, FOUR-C
BMW 320D TOURING E46 executive, MY2001,136pk,
BMW 318ti E36, MY1996
BMW 316i E30, MY1991
BMW 320i E30, MY1987
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27170
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Rollenbank of uitlezen zijn inderdaad de enige opties
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Max
7th Gear member
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01.10.2006 - 19:48
Locatie: Leusden

Ik rijd zelf in een XC70 D5 die gechipt is naar 198pk.
Het geheel is een fantastische combinatie met nagenoeg probleemloze kilometers (355.000).
Een keer problemen gehad met verbrande olie in de bak bij ong 300.000 terwijl ik toch had laten flushen bij 250.000.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wat niet kan, is nog nooit gebeurd.

2022 XC40 P6, geen OR maar gewoon blauw
2017 XC60 mooi wit is niet lelijk
2011 Burton
2009 XC70 OR: kan het nog mooier?
2006 S80 XZ-NF-90: style and safety
2005 Saab 9-3 ('98 )
1995 340 DL (grijs) TD-52-VX: Parkinson
1992 740 D Estate (wit) YS-32-HB: Machtig
1984 340 D (rood): Mijn eerste
DeVos
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 19.10.2012 - 20:39

Heb zelf ook een XC70 D5 my 2005. Deze trekt ook bij lage toeren goed door.

Heb je de EGR en aanverwante slangen al eens gereinigd. Heb dit ook 2x gedaan omdat trekkracht en verbruik terugliepen door dichtgeslibte luchttoevoer.
Plaats reactie

Terug naar “Tuning (niet optisch)”