Van de week merkte ik dat de dimlichten het niet deden. Na een speurtocht op dit forum door diverse draadjes, geen oplossing kunnen vinden.
- Lampen niet defect
- Zekering niet defect
- Shunt niet defect
- Schakelaar niet defect
Toch maar ANWB laten komen, blijkt dat er geen stroom is tussen de relaiskast en de zekeringenkast (dashboard).
“Meneer, dan moet u even een stroomdraadje (laten) trekken tussen die 2 kasten en dan werkt het weer”.
Toch maar even naar de dealer gegaan voor een diagnose en of dit wel de oplossing is. Zij geven aan dat het niet zo simpel is, en dat er verder uitgezocht moet worden.
Iemand ook al last gehad van dit probleem?
Beide dimlichten branden niet…
-
- 4th Gear member
- Berichten: 927
- Lid geworden op: 15.03.2008 - 19:49
- Locatie: Eindhoven
Zomaar een draad bij gaan trekken lijkt mij inderdaad niet de oplossing! Je kunt proberen zelf te gaan meten waarom er geen spanning op het relais van de lichten komt. Indien je dit niet kunt zou ik het aan de dealer overlaten.
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
lijkt me sterk, want dan zou er uberhaupt niets meer werken: richtingaanwijzer, groot licht en stadslicht ook niet.
Mochten deze wel branden, zit het niet daarin.
Ik denk een klein relais op de CEM, of een aparte zekering die de lamp-spanning verzorgen op de CEM.
Zie bijlage hoe eea in elkaar steekt.
De plaats van de CEM zit net achter het zekjeringpaneel, linksvoor.
Er kan niet zomaar een draad wegzijn, waardoor je deze opnieuw zou moeten aanleggen.
Mochten deze wel branden, zit het niet daarin.
Ik denk een klein relais op de CEM, of een aparte zekering die de lamp-spanning verzorgen op de CEM.
Zie bijlage hoe eea in elkaar steekt.
De plaats van de CEM zit net achter het zekjeringpaneel, linksvoor.
Er kan niet zomaar een draad wegzijn, waardoor je deze opnieuw zou moeten aanleggen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door wim de jong op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
- Nielsje
- 1st Gear member
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 12.08.2008 - 09:06
- Locatie: Vught
@Wim de Jong, vermoedelijk is het een draadbreuk tussen de zekeringkast en relaiskast. Er is een bypass gemaakt via het grootlicht, zodat ik toch nog verlichting heb (maar geen grootlicht).
@lint, al min of meer met de dealer gesproken, hoeveel uur er maximaal aan gewerkt mag worden. Zijn inschatting is ongeveer een halve dag. Ik zat te denken aan max 3 uur, en dan wil een update.
Tevens moeten de H7 stekkers nog vervangen worden --> maar dat is bekend probleem. Iemand dit al eens laten doen bij de dealer?
@lint, al min of meer met de dealer gesproken, hoeveel uur er maximaal aan gewerkt mag worden. Zijn inschatting is ongeveer een halve dag. Ik zat te denken aan max 3 uur, en dan wil een update.
Tevens moeten de H7 stekkers nog vervangen worden --> maar dat is bekend probleem. Iemand dit al eens laten doen bij de dealer?
- Plein69
- 4th Gear member
- Berichten: 541
- Lid geworden op: 21.05.2011 - 15:40
- Locatie: Voorschoten
Afgelopen augustus ging mijn automaatbak ineens in Noodloop.
Naar de dealer en velen malen gereset met Vida maar noodloop bleef.
Maar na rommelen bij de cem deed mijn bak het ineens weer wel en 2 seconden later weer niet.
bleek dat een relais mogelijk defect was en Vida liet hem niet zien.
Vervolgens een ander relais gepakt en op de plek van de bak gestoken.
En warempel geen storing meer op mijn bak maar nu had ik totaal geen verlichting aan de voorzijde meer.
Nieuw relais er in en probleem was voorbij.
Met de monteur het relais ontleed en bleek dat hij wel degelijk vergaan was.
In de 12 jaar dat hij er in had gezeten te veel geschakeld en waren de contacten slecht geworden.
Probeer eens simpel op de cem de relais door te wisselen en dan te kijken wat er mogelijk niet werkt.
Naar de dealer en velen malen gereset met Vida maar noodloop bleef.
Maar na rommelen bij de cem deed mijn bak het ineens weer wel en 2 seconden later weer niet.
bleek dat een relais mogelijk defect was en Vida liet hem niet zien.
Vervolgens een ander relais gepakt en op de plek van de bak gestoken.
En warempel geen storing meer op mijn bak maar nu had ik totaal geen verlichting aan de voorzijde meer.
Nieuw relais er in en probleem was voorbij.
Met de monteur het relais ontleed en bleek dat hij wel degelijk vergaan was.
In de 12 jaar dat hij er in had gezeten te veel geschakeld en waren de contacten slecht geworden.
Probeer eens simpel op de cem de relais door te wisselen en dan te kijken wat er mogelijk niet werkt.
Laatst gewijzigd door Plein69 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
2.4 T5 Rica getuned 300HP.
V70 3.0T6
V70 3.0T6
- JosW
- 5th Gear member
- Berichten: 2341
- Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
- Locatie: Hengelo
Stekkertje kopen, de draden doorknippen, kroonsteentje ertussen ( ruim omwikkelen met duckttape) en klaar is Kees. Misschien niet de meest elegante manier maar wel effectief, nu 7 jaar geleden.Nielsje schreef:
Tevens moeten de H7 stekkers nog vervangen worden --> maar dat is bekend probleem. Iemand dit al eens laten doen bij de dealer?
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
- JosW
- 5th Gear member
- Berichten: 2341
- Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
- Locatie: Hengelo
Esthetisch gezien klopt dit.lint schreef: Als je het netjes wilt doen is solderen van de bedrading en afwerken met krimpkous de beste oplossing.
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.