Dag beste mede Volvo rijders.
Vanaf 1 december mag ik ook bestellen en ga ik voor de Volvo V40 D4 Caspian Blue. Deze is al voor mij gereserveerd bij de dealer.Echter twijfel ik over de velgen. Op dit moment zijn het nog de 16 inch matres.
Optie 1:
De 18 inch Midir halen bij de Volvo dealer voor 1500 inclusief inruil van de Matres. Deze vind ik persoonlijk ERG duur.
Optie 2:
Prive velgen halen welke op de auto gemonteerd worden. Dit zou me om en nabij de 700 euro gaan kosten. Voordeel is dat ik na 4 jaar nog steeds zelf eigenaar ben van de velgen en ik ze dan ook nog kan verkopen. Netto scheelt me dit dus al minimaal 800 euro. Velgen zijn via de leasemaatschappij zonder extra kosten meeverzekerd.
De dealer gaf aan dat er geen (merkbaar) verschil is met het verbruik bij het wisselen van 16 naar 18 inch, echter lees ik hier wisselende berichten over. Daarnaast geeft de dealer aan dat de velgen die ik prive koop waarschijnlijk van mindere kwaliteit zijn (verkooppraat?) en problemen kunnen opleveren bij het rijden (kapot gaan van naven bijv). Ik denk erover na om de Brock B33 of B35 aan te schaffen (http://www.velgenshop.nl/velgen/brock-velgen/).
Daarom graag jullie advies over bovenstaande onderwerpen, of als jullie nog andere tips hebben zijn deze natuurlijk ook welkom.
Alvast bedankt!
Originele velgen of zelf kopen
- jooonathan
- 1st Gear member
- Contacteer:
Kan me niet voorstellen dat after market velgen per definitie van mindere kwaliteit zijn. Uitzonderingen daargelaten maar gok dat je met de meeste velgen qua kwaliteit wel goed zit. Ken zelf de Brock velgen niet dus kan er weinig over roepen alleen.
Maar ga je de banden op de velgen dan ook privé betalen en vervangen etc? Toen ik bij bestellen huidige lease auto op idee kwam om after market velgen erop te gooien vond de leasemij dat geen probleem, mits ik wel de verhoging voor het andere type banden en stijging verbruik (jaja) etc. zou betalen in de maand. Uiteindelijk was verschil tussen privé velgen kopen of als accessoire bestellen bij de dealer stuk minder interessant.
edit: krijg je nu overigens geen korting op inruilen van die velgen? Bij dealer waar ik momenteel de bestelling heb staan kreeg ik € 500 korting op inruil 16" Matres voor 18" Ixion. Heb hier op forum wel gelezen dat men er nogal anders mee omgaat maar wellicht toch nog een belletje naar de dealer waard?
Maar ga je de banden op de velgen dan ook privé betalen en vervangen etc? Toen ik bij bestellen huidige lease auto op idee kwam om after market velgen erop te gooien vond de leasemij dat geen probleem, mits ik wel de verhoging voor het andere type banden en stijging verbruik (jaja) etc. zou betalen in de maand. Uiteindelijk was verschil tussen privé velgen kopen of als accessoire bestellen bij de dealer stuk minder interessant.
edit: krijg je nu overigens geen korting op inruilen van die velgen? Bij dealer waar ik momenteel de bestelling heb staan kreeg ik € 500 korting op inruil 16" Matres voor 18" Ixion. Heb hier op forum wel gelezen dat men er nogal anders mee omgaat maar wellicht toch nog een belletje naar de dealer waard?
Laatst gewijzigd door jooonathan op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- 2014-2018: In bestelling: Volvo V40 D4 (eindelijk m'n eerste Volvo!)
- 2011-2014: Citroën DS3 (m'n rode reisgenoot)
- 2009-2011: Seat Ibizia (trager dan trage traagheid)
- 2008-2009: Peugeot 207 (m'n liefde, gestolen terwijl ik sliep)
- 2006-2008: Smart ForTwo (driften in de sneeuw)
-
- Starter
Hey Joonathan,
Ik heb vandaag even met de dealer gesproken, daaruit kwam zijn aanbod om voor 1500 euro inclusief de 16 inch matres voor de 18 inch Midir. Wat betreft de banden, de eco banden schijnen duurder te zijn dan "normale" banden, dat zou dus geen verschil maken financieel gezien. Mijn plan is om sowieso even te bellen met de dealer om een tegenvoorstel te doen.
Over het verbruik moet ik me verantwoorden richting mijn werkgever, niet richting de leasemaatschappij. Zolang ik +/- 1 op 20 rij ben ik tevreden, beter is natuurlijk altijd goed
.
Ik heb vandaag even met de dealer gesproken, daaruit kwam zijn aanbod om voor 1500 euro inclusief de 16 inch matres voor de 18 inch Midir. Wat betreft de banden, de eco banden schijnen duurder te zijn dan "normale" banden, dat zou dus geen verschil maken financieel gezien. Mijn plan is om sowieso even te bellen met de dealer om een tegenvoorstel te doen.
Over het verbruik moet ik me verantwoorden richting mijn werkgever, niet richting de leasemaatschappij. Zolang ik +/- 1 op 20 rij ben ik tevreden, beter is natuurlijk altijd goed

- ruffie
- 3rd Gear member
Ik vind het ook apart dat (zo lijkt het althans) er geen financiele wijzigingen in je lease maandbedrag zullen zijn bij optie 2. Een leasebedrag lijkt me gebaseerd op de 16 inch velgen (ivm onderhoud en invloed op alle andere zaken).
Toen ik nog aan het leasen was, had ik mijn 17 inches ook zelf vervangen door 18, dus zelf bekostigd etc. met toestemming van de leasemij. Niet via een dealer, maar zelf de velgen incl. banden bij een velgenboer gehaald.
Hierbij ging het maandbedrag dus wel iets omhoog, maar...het verschil in deze is dat deze verhoging incl. het aankoopbedrag van de velgen was (verspreid per maand uiteraard). In feite had ik 'm dus gewoon voorgeschoten, maar verzekering, onderhoud (nieuwe banden) en alles was wel voor de 18 inch nu.
Mooi was ook dat toen ik ze vroeg wat nu met de 17 inch, ze zeiden: "Ja ach, geen idee, hoeven we niet" en ik deze dus kon doorverkopen voor 500 euro
Toen ik nog aan het leasen was, had ik mijn 17 inches ook zelf vervangen door 18, dus zelf bekostigd etc. met toestemming van de leasemij. Niet via een dealer, maar zelf de velgen incl. banden bij een velgenboer gehaald.
Hierbij ging het maandbedrag dus wel iets omhoog, maar...het verschil in deze is dat deze verhoging incl. het aankoopbedrag van de velgen was (verspreid per maand uiteraard). In feite had ik 'm dus gewoon voorgeschoten, maar verzekering, onderhoud (nieuwe banden) en alles was wel voor de 18 inch nu.
Mooi was ook dat toen ik ze vroeg wat nu met de 17 inch, ze zeiden: "Ja ach, geen idee, hoeven we niet" en ik deze dus kon doorverkopen voor 500 euro

XC60 MY14.5 (maart 2014) T5 Summum GT8 Caspian Blue Metallic 20" Avior / Driver Support Line - Family Line - Luxury Line - Scandanivian Line - Security Line - Business Pack Connect | Foto's
- ruffie
- 3rd Gear member
Ja dat denk ik ook wel, maar zaak is om zeker te zijn natuurlijk
Destijds keken ze niet alleen naar de kosten van de band, maar de impact (hoe onlogisch dit ook klonk destijds) op andere zaken (verbruik ivm brandstof voorschot en nog wat andere dingen) door de grotere diameter.

XC60 MY14.5 (maart 2014) T5 Summum GT8 Caspian Blue Metallic 20" Avior / Driver Support Line - Family Line - Luxury Line - Scandanivian Line - Security Line - Business Pack Connect | Foto's
- diesel01
- Geartronic member
Neem eens contact op met Jelmer van Volvovelgen.com.
http://volvovelgen.com
Ik heb voor 2 Volvo's al een nette deal kunnen maken, oem velgen met Amerk banden.
http://volvovelgen.com
Ik heb voor 2 Volvo's al een nette deal kunnen maken, oem velgen met Amerk banden.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- Longone
- 5th Gear member
Het verschil in verbruik tussen 16 en 17 inch is proefondervindelijk ongeveer 5%, dus van 16 naar 18 inch zal het ruwweg om en nabij de 10% liggen.
Echter is je rechtervoet de grootste factor die het verbruik bepaalt. Ik haal ruim 1:26 met 16" Ixion en iets onder de 1:25 met 17" Mannan.
Er zijn er hier genoeg op het forum genoeg die de 1:20 niet halen door o.a. te zachte banden, de airco en/of veel gas geven (hard optrekken en ver boven de 100 km/u rijden)
Echter is je rechtervoet de grootste factor die het verbruik bepaalt. Ik haal ruim 1:26 met 16" Ixion en iets onder de 1:25 met 17" Mannan.
Er zijn er hier genoeg op het forum genoeg die de 1:20 niet halen door o.a. te zachte banden, de airco en/of veel gas geven (hard optrekken en ver boven de 100 km/u rijden)
- vectrex
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Op mijn S60 (base) heb ik ook via volvovelgen (wel in lease meegenomen) de velgen besteld (via de dealer, die heeft ze ook nog gratis erop gezet).
De dealer kon niet de prijs van volvovelgen matchen. Ook nog inruilprijs gekregen voor de stalenvelg van de base (100 euro).
Volvo velgen vind ik andere klasse dan (de meeste) aftermarket velgen (strak design en mooie kwaliteit).
Bv Alphabet rekent zeker een extra bedrag zodra de velgmaat groter wordt dan af fabriek.
De dealer kon niet de prijs van volvovelgen matchen. Ook nog inruilprijs gekregen voor de stalenvelg van de base (100 euro).
Volvo velgen vind ik andere klasse dan (de meeste) aftermarket velgen (strak design en mooie kwaliteit).
Bv Alphabet rekent zeker een extra bedrag zodra de velgmaat groter wordt dan af fabriek.
Laatst gewijzigd door vectrex op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V40 momentum D4
Volvo S60 Base D2
Bmw 118d M
Alfa Romeo GT JTD
Citroen C5 break hdi
Renault megane coupe 2.0 8v
Alfa Romeo 155 TD
Opel Corsa 1.5D
Volvo S60 Base D2
Bmw 118d M
Alfa Romeo GT JTD
Citroen C5 break hdi
Renault megane coupe 2.0 8v
Alfa Romeo 155 TD
Opel Corsa 1.5D
-
- Starter
@Vectrex De velgen heb jij via de dealer (via volvovelgen.com) geregeld, betekent dit dat de velgen na de looptijd van de lease van jou zijn?
Bij Alphabet krijg een stuk betere prijs dan bij Athlon, dus grote kans dat ik het via daar bestel. Wellicht dat ik eea kan regelen met de dealer.
Bij Alphabet krijg een stuk betere prijs dan bij Athlon, dus grote kans dat ik het via daar bestel. Wellicht dat ik eea kan regelen met de dealer.
- JDG
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Alles hangt natuurlijk van het budget af, maar ik zou altijd kiezen voor orginele Volvo velgen. Deze passen beter bij de auto, het oogt m.i. wat goedkoop als er een ander type velg onder ligt. Zou dan zeker eens bij Volvovelgen.com informeren, zijn dan niet altijd helemaal nieuwe velgen, maar dat is nog altijd beter dan universele velgen..
Volvo V40 D4 Business Summum (2014), ice white, leder charcoal/blond, business pack connect, luxury line, 17" mannan
Volvo C30 1.6D Drive (2009), ice white, quartz lederen bekleding, season-line, business-line, xenon, Spartacus 17";, HP audio, nordic inlays
Volvo 240 Polar 2.0 Estate (1993), LPG, solid white, zwart tweed bekleding, airco, stoelverwarming
Volvo C30 1.6D Drive (2009), ice white, quartz lederen bekleding, season-line, business-line, xenon, Spartacus 17";, HP audio, nordic inlays
Volvo 240 Polar 2.0 Estate (1993), LPG, solid white, zwart tweed bekleding, airco, stoelverwarming
- TimothyJames
- 2nd Gear member
Ik rijd op 18" Midir's... maar heb vanaf de 1ste tankbeurt 1:16/1:17 gereden hoor... en zo zwaar is mijn voet dan niet 
Als ik doorvlam, dan trek ik het zelfs omlaag naar 1:14... dus verbruik op 18" zou ik niet zomaar onderschatten.
Maar met normaal 120/130/140 met het verkeer meerijden en files zit je dan toch op zeker 1:17... dus let maar even goed op wat de afwijking is die van je werkgever is toegestaan.
Met mijn vorige S60 MY2012 D2 reed ik zomaar 100-150L meer met de 17" winterbanden t.o.v. de 18" zomerbanden. (900/950km per tank t.o.v. 1050/1100km per tank).

Als ik doorvlam, dan trek ik het zelfs omlaag naar 1:14... dus verbruik op 18" zou ik niet zomaar onderschatten.
Maar met normaal 120/130/140 met het verkeer meerijden en files zit je dan toch op zeker 1:17... dus let maar even goed op wat de afwijking is die van je werkgever is toegestaan.
Met mijn vorige S60 MY2012 D2 reed ik zomaar 100-150L meer met de 17" winterbanden t.o.v. de 18" zomerbanden. (900/950km per tank t.o.v. 1050/1100km per tank).
Laatst gewijzigd door TimothyJames op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Starter
Bedankt TimothyJames voor je input.
Pfoe.. dat maakt het wel weer wat lastiger. Ik heb toch van veel mensen en op meerdere plekken het verbruik bekeken. Meesten zitten toch wel rond de 1 op 20, zo niet beter zelfs (zie ook input van Longone hierboven). Ik vraag me dus af of jij de regel of uitzondering bent, in de klasse v40 rijders met 18 inch
Mijn dealer zegt dat de grootte van de band/velg minimaal verschil maakt.
Ik heb ook even met Volvovelgen contact gehad, deze hadden inderdaad een leuke prijs voor een setje 18 inch midir inclusief banden
.
Pfoe.. dat maakt het wel weer wat lastiger. Ik heb toch van veel mensen en op meerdere plekken het verbruik bekeken. Meesten zitten toch wel rond de 1 op 20, zo niet beter zelfs (zie ook input van Longone hierboven). Ik vraag me dus af of jij de regel of uitzondering bent, in de klasse v40 rijders met 18 inch

Ik heb ook even met Volvovelgen contact gehad, deze hadden inderdaad een leuke prijs voor een setje 18 inch midir inclusief banden

Laatst gewijzigd door Alandre op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- TimothyJames
- 2nd Gear member
Ik heb Michelin Pilot Sport3 banden... weet niet in hoeverre dat nog van invloed is.
-
- 4th Gear member
Ik rijd in de zomer op 18 inch Ixion II, eveneens op Michelin Pilot Sport3. Ik doe met mijn D2 tot nu toe gemiddeld 5,1 liter op 100km. De zomervakantie met dakkoffer hakte er flink in ...... Normaal gesproken rijd ik tijdens woon-werkverkeer (afhankelijk van afstand, weersomstandigheden en wel/geen file) tussen de 4,0 en 5,0 liter op 100km. Ik beschouw mezelf wel als een zuinige rijder, die nooit de behoefte heeft om een stoplichtsprintje te winnen (omdat dat toch niet lukt met de D2
).

Hij:
2013 Volvo V40 D2 R-design MY2014/Ice White/Business Pack Pro/Premium Sound/Plus Line/Scandinavian Line/Verwarmbare voorruit/Stoelverwarming/Zwarte spiegelkappen/Afneembare trekhaak/Zomer: 18'' Ixion II/Winter: 17'' Ixion
1996 BMW Z3 Roadster 1.8i/Schwarz II
Zij:
2010 Mini One Anniversary Mark II/Dark Silver metallic/Business Line/Panorama dak/17"; velgenr
2013 Volvo V40 D2 R-design MY2014/Ice White/Business Pack Pro/Premium Sound/Plus Line/Scandinavian Line/Verwarmbare voorruit/Stoelverwarming/Zwarte spiegelkappen/Afneembare trekhaak/Zomer: 18'' Ixion II/Winter: 17'' Ixion
1996 BMW Z3 Roadster 1.8i/Schwarz II
Zij:
2010 Mini One Anniversary Mark II/Dark Silver metallic/Business Line/Panorama dak/17"; velgenr
- TimothyJames
- 2nd Gear member
Netjes hoor soepkop
Als ik echt extreem zuinig rijd kom ik op 1:18/1:19 uit...
maar beter dan dat pers ik er nog niet uit bij dagelijks gebruik.
Ik heb hem weliswaar ook relatief nieuw (3000km op de klok), dus hij moet nog ingereden worden.
Maar k zit nu toch echt nog op 1:16/17

maar beter dan dat pers ik er nog niet uit bij dagelijks gebruik.
Ik heb hem weliswaar ook relatief nieuw (3000km op de klok), dus hij moet nog ingereden worden.
Maar k zit nu toch echt nog op 1:16/17

-
- Starter
Dag allemaal, ik heb met de dealer contact gehad. Zijn aanbod was 1500 euro en de velgen mag ik houden. Ook wordt de (meer) prijs voor de grotere banden door de dealer geregeld. Nou weet ik niet of het standaard zo geregeld is dat je de velgen mag houden, en hoewel ik met privé velgen goedkoper uit had kunnen zijn vind ik dit aanbod acceptabel
Vandaar dat ik ermee instem.

Laatst gewijzigd door Alandre op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.