Vandaag aan het rijden en toen ik van versnelling wilde veranderen, ging het heel moeizaam, alsof er iets geblokkeerd zat. Dan vijf minuten later kon ik zelfs helemaal niet meer van vernselling veranderen... De pook kon ik wel bewegen, maar wanneer ik hem in het vak duw voor de versnelling, was er precies iets dat het tegenhield...
Dan aan de kant gestaan, auto enkele keren afgezet en nadien ging het plots wel weer. Soms lukt het wel, soms dan weer niet. De koppeling zelf is geen probleem.
Ik moet straks nog weg met de wagen, een uurtje rijden, iemand die weet of het een groot risico is om de snelweg op te rijden? Wat zou de oorzaak van kunnen zijn? Heb wel net mijn winterbanden onder laten steken, zou het kunnen dat ze daar bij de garage iets verkeerd hebben gedaan tijdens het vervangen?
versnellingsbak geblokkeerd
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27116
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Met wielen verwisselen kom je niet eens in de buurt van je versnellingsbak. Dus dat is onmogelijk dat het van de wissel komt.
Ik zou de auto laten staan en morgen de garage bellen.
Straks sta je op een uur van huis met een auto waar helemaal niet meer mee te rijden is.
Ik zou de auto laten staan en morgen de garage bellen.
Straks sta je op een uur van huis met een auto waar helemaal niet meer mee te rijden is.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Rippie V70
- 5th Gear member
- Berichten: 1376
- Lid geworden op: 26.08.2009 - 19:17
- Locatie: Oost Nederland
Verdenk toch je koppeling,
Als hij niet goed ontkoppeld worden je versnellingen eerst plakkerig, daarna tandjes poetsen
Niet meer mee rijden, En het kan niets met je bandenwissel te maken hebben
Als hij niet goed ontkoppeld worden je versnellingen eerst plakkerig, daarna tandjes poetsen
Niet meer mee rijden, En het kan niets met je bandenwissel te maken hebben
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 28879
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Klinkt als een serieus probleem met waarschijnlijk de koppeling als mogelijke oorzaak, heeft niets met de bandenwissel te maken.
Laatst gewijzigd door lint op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
-
- 1st Gear member
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 01.08.2011 - 15:44
ok, bandenwissel lijkt mij dus uitgesloten 
ik heb net nog wat testen gedaan, en het is dus zo dat wanneer de motor aanstaat, dat hij geblokkeerd is. Maar wanneer de motor niet aanstaat, of de sleutel in stand I of II staat, dan kan ik wel gewoon schakelen. De koppelingspedaal werkt wel zoals normaal... Gaat trouwens om een V50

ik heb net nog wat testen gedaan, en het is dus zo dat wanneer de motor aanstaat, dat hij geblokkeerd is. Maar wanneer de motor niet aanstaat, of de sleutel in stand I of II staat, dan kan ik wel gewoon schakelen. De koppelingspedaal werkt wel zoals normaal... Gaat trouwens om een V50
Laatst gewijzigd door pina op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27116
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Probleem zit hem in de koppeling.
Komt niet meer goed vrij waardoor je de versnellingen niet meer in kan leggen.
Komt niet meer goed vrij waardoor je de versnellingen niet meer in kan leggen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- volvo-s40
- 4th Gear member
- Berichten: 829
- Lid geworden op: 03.12.2012 - 15:32
Wat een heerlijk bekend verhaal, maar bij mij is de oorzaak bekend.
Bij de vorige eigenaar heeft een beun de haas appelstroop dr in gekelderd na vervanging van de platen, namate de olie warmer word gaat het weer. (en dat is een v40)
De vraag is even bij jou wagen... hoeveel km heb je er al mee gereden, en veel geschakeld ook, of heb je veel snelwegkm's gemaakt. Kan zijn dat de handel aan het opraken is.
Als er nooit wat met je bak olie is gedaan, zou daar eigenlijk niets mee mogen zijn, maar een keer vervangen kan ook nu geen kwaad. Kan je gelijk bekijken wat de staat is van de olie, want als daar gitzwarte meuk uit komt, is er wel degelijk iets gaande daarbinnen.
Bij de vorige eigenaar heeft een beun de haas appelstroop dr in gekelderd na vervanging van de platen, namate de olie warmer word gaat het weer. (en dat is een v40)
De vraag is even bij jou wagen... hoeveel km heb je er al mee gereden, en veel geschakeld ook, of heb je veel snelwegkm's gemaakt. Kan zijn dat de handel aan het opraken is.
Als er nooit wat met je bak olie is gedaan, zou daar eigenlijk niets mee mogen zijn, maar een keer vervangen kan ook nu geen kwaad. Kan je gelijk bekijken wat de staat is van de olie, want als daar gitzwarte meuk uit komt, is er wel degelijk iets gaande daarbinnen.
! WARNING ! DO NOT F*ck with my VOLVO. Serious Injury of Death May Occur.
- dutchlimits
- 5th Gear member
- Berichten: 1827
- Lid geworden op: 20.05.2011 - 22:33
- Locatie: Audi A4 Avant B6 3.0 30v Quattro Zwart
Dat is geen olieprobleem van je bak, je hebt gewoon problemen met je koppeling/vliegwiel. Heb je voor de zekerheid het niveau gecontroleerd van je koppelings/remolie? (dus in het reservoir)
Laatst gewijzigd door dutchlimits op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
RIDES:
Dodge Magnum
VW Corrado G60
EXIT:
Audi A4 B6 3.0 V6 30V QUATTRO
Volvo S40 2001
Polo G40 Genesis
Dodge Magnum
VW Corrado G60
EXIT:
Audi A4 B6 3.0 V6 30V QUATTRO
Volvo S40 2001
Polo G40 Genesis
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27116
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Met draaiende motor draaien de koppelingsplaten rond, moment dat je je koppeling in trapt stoppen die met draaien en kan je een versnelling inleggen.pina schreef: maar ik snap de logica niet in waarom ik dan wel kan schakelen wanneer de motor niet draait, maar vanaf hij draait, blokkeert alles...
Dit laatste gaat door slijtage niet goed meer en zorgt er dus voor dat de boel blokkeert als jij wil schakelen.
Met de motor uit draaien de platen niet en kan je dus alle versnellingen gewoon inleggen
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27116
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Wordt een setje nieuwe koppelingsplaten/eventueel nieuwe drukgroep.
Vliegwiel kan vervangen worden, je kan er ook voor kiezen die te laten zitten als hij nog goed is om de kosten wat lager te houden
Vliegwiel kan vervangen worden, je kan er ook voor kiezen die te laten zitten als hij nog goed is om de kosten wat lager te houden
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- zwijntje
- 1st Gear member
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 21.01.2008 - 20:55
Vliegwiel bij de dealer: 850 euro.
Nieuwe koppeling, druklager en vliegwiel + montage: 2300 euro. Ze hebben er een hele dag voor nodig.
Ik heb het zelf gedaan (helaas wel verkeerde vliegwiel besteld dus ben nu net zo duur uit)
Bij mij was het druklager compleet aan gort, koppeling en drukgroep was nog goed, vliegwiel redelijk. Alles toch maar vervangen.
Heb dus een nieuw vliegwiel over voor een 5cil benzine motor, en in goede staat verkerende koppeling en drukgroep.
Nieuwe koppeling, druklager en vliegwiel + montage: 2300 euro. Ze hebben er een hele dag voor nodig.
Ik heb het zelf gedaan (helaas wel verkeerde vliegwiel besteld dus ben nu net zo duur uit)
Bij mij was het druklager compleet aan gort, koppeling en drukgroep was nog goed, vliegwiel redelijk. Alles toch maar vervangen.
Heb dus een nieuw vliegwiel over voor een 5cil benzine motor, en in goede staat verkerende koppeling en drukgroep.
2008 S40 D5 R-design - 6bak - 200pk 480Nm - 6,4L/100km
-
- 1st Gear member
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 01.08.2011 - 15:44
Intussen is de wagen hersteld, was dus idd de koppeling, de pomp ervan als ik het goed heb verstaan en de cilinder werden vervangen. Ik heb een korting ontvangen van 50% op de normale prijs omdat zoiets volgens volvo sowieso moest vervangen worden rond 120.000 km. Klopt dat een beetje volgens de kenners hier?
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27116
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Het is erg vroeg ja, verkeerd gebruik kan de slijtage versnellen maar zelfs dan blijft het erg vroeg.
Denk dat het gewoon een slecht exemplaar is geweest en dan is die 50% korting erg netjes
Denk dat het gewoon een slecht exemplaar is geweest en dan is die 50% korting erg netjes
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 1st Gear member
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 01.08.2011 - 15:44
moet wel zeggen, toen ik vroeger schakelde, hoorde ik toch altijd zo'n heel licht gekraak en schuurde het héél klein beetje. Mss was dat al een voorteken maar dacht dat het normaal was. Wanneer ik nu schakel, voelt het 'volledig glad' aan.
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27116
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Boel kwam toen al niet meer lekker los, zoals het nu gaat is het zoals het hoort 

'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D