Trillingen en bonk/klak bij schakelen

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
...

In de hele auto voel ik een lichte trilling. Merkbaar in o.a. de zitting van de stoelen, voelbaar in het stuur of visueel zichtbaar bij losse voorwerpen die makkelijk mee trillen (plastic zakje op de stoel etc.). Het is niet extreem, maar voldoende om op te merken. Overigens merkbaar op zowel goed gebalanceerde 17" set zomerwielen als 16"winterwielen.

Ook heb ik last van een hoorbare/voelbare klak bij abrupt gas loslaten (of juist weer kracht op de aandrijving) en het schakelen. Voor m'n gevoel komt deze klak ook vanaf linksvoor, maar ik kan het geluid niet precies plaatsen (hoog bovenin, of vanaf de aandrijfas).

Nou heeft de auto al diverse onderhoud gehad, waardoor een aantal 'verdachten' afvallen. O.a. de motorsteunen, draagarmen, schokbrekers rondom (+ rubber boven schokbrekers), koppeling + vliegwiel, stuurhuis en stuurkogels zijn in de afgelopen 1,5 jaar vervangen.

Opvallend is dat vanuit stilstand optrekken duidelijk verschil is tussen een directe bocht links- of rechstom. Vanuit stilstand wergijden en dan bijvoorbeeld linksom de provinciale weg oprijden (druk op het rechter voorwiel dus), geeft een normaal stuurgevoel en alleen wielspin bij vol acceleren. Ga ik echter vanuit stilstand rechtsaf (druk op het linker voorwiel), dan lijkt het wiel een beetje te stuiteren en is er zeer snel wielspin te creeëren. Bij lange bochten op hogere snelheid verdwijnt de wielspin, maar blijft een iets anders stuurgevoel bij een bocht naar rechts.

Nou is in de afgelopen jaren door twee verschillende garage's al eens naar dit probleem gekeken en beiede garages hebben hiervoor ook wel eens onderdelen vervangen (die gezien de km-stand op dat moment logischer wijs ook in aanmerking kwamen). Na sommige reparaties werden een aantal symptonen minder, echter is het nooit echt opgelost.

Simpele dingen zoals alle aanhaalmomenten controleren bieden geen verbetering. Nou viel het me echter op dat het toplager linksvoor sporen van vet vertoond, terwijl dit rechtsvoor niet het geval is. Ondanks dat ik ook zeker zeer goede ervaringen heb met beide garages (één dealer en één forumsponsor), ben ik toch wat huiverig om de auto zonder een kritische blik weer opnieuw aan te bieden, aangezien ik gewoon geen geld (meer over) heb voor onnodige vervanging van onderdelen. Ik zie namelijk ook zo gebeuren dat een aandrijfas vervangen wordt terwijl dat niet de oorzaak blijkt. Los van de vraag of daarvoor dan betaald moet worden, wil ik het daar liever niet op aan laten komen. Ik vraag me dan ook af of een toplager voor dergelijke symptonen (trillen, klakkend geluid en ander stuurgevoel) kan zorgen en wat jullie ideeën zijn. Voor de duidelijkheid twee foto's:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
johnnyS
2nd Gear member

Moeilijk om hier snel iets zinnigs over te zeggen. Veerpootlager voor kan wel maar is toch zeer onwaarschijnlijk, zeker als er al nieuwe schokbrekers en rubbers zijn gemonteerd. Ik zou beginnen met wat het gemakkelijkste is te controleren, Het "motor" rubber boven op het blok wat ook bevestigt is aan de "veerpootbrug" als daar veel spelling op zit kun je ook dit soort klachten krijgen en je kunt het zo zien als je de kap los hebt.

op reactie: Ook heb ik last van een hoorbare/voelbare klak bij abrupt gas loslaten (of juist weer kracht op de aandrijving) en het schakelen. Voor m'n gevoel komt deze klak ook vanaf linksvoor, maar ik kan het geluid niet precies plaatsen (hoog bovenin, of vanaf de aandrijfas).
...

De bovenste motorsteun is al vervangen, daar zit het dus ook niet. Ik heb heel sterk het idee dat het tractieverlies linksvoor, de trillingen en de klak met elkaar te maken hebben. Ik heb ook geen idee of het zichtbare vet bij het lager normaal is (garage deelde mede dat de lagers nog prima waren en het daar niet aan kan liggen, vandaar de twijfel).
Fredhead
Geartronic member

Vet kan met de montage gebruikt zijn en dat het aan die kant net zichtbaar is geworden en aan de andere kant niet.

Het is wel een aparte combinatie van klachten met alles wat al vervangen is. De meest voor de hand liggende dingen zijn direct weg te strepen
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”