3 weken geleden een VOLVO V50 1.6D/DRIVe MY2010 gekocht en de eerste 3000 km geen problemen gehad.
Afgelopen week regelmatig de melding gekregen ANTI-SKID SERVICE VEREIST. Alle lampjes gaan even branden, motor slaat af en geeft de melding.
Daarna start de auto wel weer maar soms komen die melding achter elkaar en dan ook weer een heel stuk niet.
Omdat er toch nog 6 mnd BOVAG garantie op zit ben ik natuurlijk terug gegaan naar de garage en die hebben hem uitgelezen (?) en tot de conclusie gekomen dat de accu slecht was maar ook met de nieuwe accu krijg ik de melding weer terug.
Na veel zoeken op het internet ben ik er achter gekomen dat je zelf error codes kunt uitlezen; het nulstelknopje van de dagteller ingedrukt houden en dan verschijnen de error codes op je display. Als ik dit doe krijg ik de melding 013 maar kan nergens terug vinden wat deze code inhoud.
Als de motor dan uitstaat met het contact op I hoor ik onder de motorkap (rechts voor) een vreemd geluid, alsof er nog iets draait of zo?
Ook heb ik even de vrijheid genomen diverse "onderhoud" zaken even te bekijken, bij de koop zaten de welbekende "afleverkosten" en zou de distributieriem vervangen worden. Volgens het boekje en een sticker zou dit gebeurt zijn.
Vragen:
1. Wat houd de error code 013 in?
2. Wat zou dat geluid kunnen zijn onder de motorkap?
3. Wat doet (moet doen) een garage voor de "afleverkosten" want de olie en het luchtfilter zien er echt niet uit alsof deze vervangen zijn.
4. Is er een manier om te controleren of de distributieriem vervangen is?
[V50 MY2010] Error code 013
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 171
- Lid geworden op: 14.11.2014 - 22:41
V50 1.6D DRIVe MY2010
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 06.08.2014 - 21:35
Recent had ik ook allerlei meldingen, en wilde auto niet starten. Dat was inderdaad (gelukkig maar) de accu. Je mag je gelukkig prijzen dat je garantie hebt, want dit moeten ze oplossen. Het kan trouwens ook zijn dat de accu niet goed oplaad, maar ik neem aan dat ze dat al even gemeten hebben. Ik kan een aantal van je vragen beantwoorden.
- Bij jou startte de auto goed, dus ik verwacht dat de accu in eerste instantie niet de oorzaak was. Anti-skid betekent anti-slip, en de melding kan duiden op een defect van dat systeem, maar op het forum lees je ook dat bij allerlei andere problemen deze melding optreed.
- Bedoel je met uitlzen dat je ook 2x op het mistachterlicht knopje drukt, zoals hier omschreven? Ik wist niet dat dat kon, maar ik vraag me af hoe goed je dan uitleest. Op het display verschijnen misschien alleen algemene foutmeldingen. Gedetailleerde foutmeldingen lees je uit via de OBD2 poort onder het stuur. Dat kan je ook zelf, maar daar moet je wel apparatuur voor hebben. Vraag of je garage de auto kan uitlezen met VIDA (het softwaresysteem van Volvo), of ga anders naar de dealer. Alleen met VIDA kan je de auto het beste uitlezen.
- Het geluid wat je bedoelt klinkt als de vacuumpomp van het remsysteem. Het is normaal dat deze aanslaat als de auto afslaat terwijl je rijdt, die voorkomt dat je rembekrachtiging wegvalt. Zodra je stilstaat en stopt met remmen, moet het pompje wel afslaan na enige tijd, anders zit er mogelijk een lek in het systeem, of is het pompje kapot. Als je daarna weer op de rem gaat staan, slaat hij weer aan (alleen als de auto op contact staat).
- Bij jou startte de auto goed, dus ik verwacht dat de accu in eerste instantie niet de oorzaak was. Anti-skid betekent anti-slip, en de melding kan duiden op een defect van dat systeem, maar op het forum lees je ook dat bij allerlei andere problemen deze melding optreed.
- Bedoel je met uitlzen dat je ook 2x op het mistachterlicht knopje drukt, zoals hier omschreven? Ik wist niet dat dat kon, maar ik vraag me af hoe goed je dan uitleest. Op het display verschijnen misschien alleen algemene foutmeldingen. Gedetailleerde foutmeldingen lees je uit via de OBD2 poort onder het stuur. Dat kan je ook zelf, maar daar moet je wel apparatuur voor hebben. Vraag of je garage de auto kan uitlezen met VIDA (het softwaresysteem van Volvo), of ga anders naar de dealer. Alleen met VIDA kan je de auto het beste uitlezen.
- Het geluid wat je bedoelt klinkt als de vacuumpomp van het remsysteem. Het is normaal dat deze aanslaat als de auto afslaat terwijl je rijdt, die voorkomt dat je rembekrachtiging wegvalt. Zodra je stilstaat en stopt met remmen, moet het pompje wel afslaan na enige tijd, anders zit er mogelijk een lek in het systeem, of is het pompje kapot. Als je daarna weer op de rem gaat staan, slaat hij weer aan (alleen als de auto op contact staat).
Volvo V50 2.4 (140pk), 2008, geartronic, 144.000km
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 171
- Lid geworden op: 14.11.2014 - 22:41
Ook geprobeerd en dat werkt. Alleen is het zo dat als de auto van contact af is geweest meestal de melding ook verdwenen is. Dus ik zie alle check's wel voorbij komen maar zonder fouten.Geitje schreef: - Bedoel je met uitlzen dat je ook 2x op het mistachterlicht knopje drukt, zoals hier omschreven? Ik wist niet dat dat kon, maar ik vraag me af hoe goed je dan uitleest. Op het display verschijnen misschien alleen algemene foutmeldingen. Gedetailleerde foutmeldingen lees je uit via de OBD2 poort onder het stuur. Dat kan je ook zelf, maar daar moet je wel apparatuur voor hebben. Vraag of je garage de auto kan uitlezen met VIDA (het softwaresysteem van Volvo), of ga anders naar de dealer. Alleen met VIDA kan je de auto het beste uitlezen.
Wat ik bedoelde is dat als je het "Op Nul stel knopje" van je dagteller langdurig indrukt er ook een melding(en) verschijnt, in mijn geval 013.
Ga ik proberen, want ik had het idee dat het geluid net zolang bleef als dat het contact aanstrond.Geitje schreef: - Het geluid wat je bedoelt klinkt als de vacuumpomp van het remsysteem. Het is normaal dat deze aanslaat als de auto afslaat terwijl je rijdt, die voorkomt dat je rembekrachtiging wegvalt. Zodra je stilstaat en stopt met remmen, moet het pompje wel afslaan na enige tijd, anders zit er mogelijk een lek in het systeem, of is het pompje kapot. Als je daarna weer op de rem gaat staan, slaat hij weer aan (alleen als de auto op contact staat).
V50 1.6D DRIVe MY2010
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 171
- Lid geworden op: 14.11.2014 - 22:41
.. en niemand die weet wat error-code 013 inhoud?
V50 1.6D DRIVe MY2010
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Bedoel je deze procedure?
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 171
- Lid geworden op: 14.11.2014 - 22:41
Nee, deze heb ik ook gezien en geprobeerd maar dan moet ik eerst het contact afzetten en is de melding verdwenen.wim de jong schreef: Bedoel je deze procedure?
Wat ik bedoel is de procedure: auto op contact (ook met lopende motor, dus als je rijdt) en dan het nulstelknopje van je dagteller net zolang inhouden tot er een melding verschijnt op je display of je een piepje hoort (einde check).


V50 1.6D DRIVe MY2010