even voorstellen dick v70 2.5T 1998

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Dickieb
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 24.09.2014 - 16:49

Hallo allen,
Om te beginnen stel ik me even voor.
Ik ben Dick en woon in noord Holland Bovenkarspel. Ben in bezit van een 2.5T automaat uit 1998(de tweede want de eerste reed ik helaas in de prak)
Hij rijd op lpg3 en heeft zo een 3380000 kilometertjes op de teller staan. kenteken TH -DL-97 donkergroen metallic .
Ik kijk de laatste 3 jaar al op het forum en vind het een heerlijk en zeer informatief forum maar eigenlijk nooit eens even wat geschreven .Tot vandaag dan.

Maar goed ik heb natuurlijk vraagje:
De auto lekt vanaf ik hem kocht een beetje olie (zo 2 maanden geleden) en maakte me niet al te bezorgd .
Sinds een week lekt hij behoorlijk olie en heb al op het forum gekeken maar kan niet zeggen of mijn ding er bij zit. Ik ben op onderzoek geweest en zag net dat als ik voor boven de motor sta aan de rechter kant net onder Kleppendeksel ? er zit een m6 boutje ,ik denk van het deksel Daar onder ongeveer 5 a10cm drupt het naar beneden Ik kan niet zien waar het uit komt maar lijkt uit het blok. het drupt ongeveer per seconde dus echt wel behoorlijk.
Kan dit met de carterventilatie te maken hebben? of de turbo?
Verder rammelt hij rechts voor als ik op klinkerweg rijd ,op asfalt niet. Kan dat een draagarm zijn of veerpoot? Hoe kan ik dat zien?
Ik hoop wat reacties te krijgen . ,goed weekend alvast
Gr Dick.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29564
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Welkom.
Olielekkage is altijd lastig te vinden maar als ik het zo lees kan het van de carterventilatie komen.
Het rammelen van de voorwielophanging is vaak een versleten stabilisatorstangetje, is makkelijk zelf te vervangen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Dickieb
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 24.09.2014 - 16:49

Hallo Lint, dank voor snelle reactie . Ik hoop dat je gelijk hebt . Is dit makkelijk op te lossen of moet de halve motor los?
Ik ga even kijken naar stabilisator aan die kant. Misschien kan ik het inderdaad vinden en oplossen.
Heb meteen maar een handleiding boek besteld ,mocht nog wel eens handig zijn met een auto van deze leeftijd
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29564
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

De carterventilatie demonteren , reinigen en weer terugplaatsen is wel even werk.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Dickieb
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 24.09.2014 - 16:49

Ok, werk is niet zo erg maar als probleem dan is opgelost en weer onbezorgd kan rijden is heerlijk ..
Ik wacht wel even op v70 boek van Haynes en daar staat wellicht het nodige in om de boel los te halen.
Ik laat even weten of dat het was.
nogmaals dank en gr . Dick
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10668
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Als je de peilstok eruit trekt en de motor laat draaien komt er dan stoom uit de motor? Rookt de auto ook extreem? Witte rook?
Als dat zo is, dan is inderdaad de carterventilatie verstopt. Ik meen dat dat wel een zaterdagje sleutelen wordt.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Onderweg; C70 T5 Tourer My"12 een onbegrensd 2e HANSje een 'Empty Nest Volvo'
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Dickieb
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 24.09.2014 - 16:49

Hans.Ik heb vanochtend de motor even laten draaien en de motor was bijna op temperatuur en toen ik de peilstok een stukje omhoog haalde kwam er een beetje witte rook of damp uit,niet heel veel maar toch wel een beetje. Maar komt er daardoor zoveel olie uit zoals ik in het begin beschreef?
Dickieb
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 24.09.2014 - 16:49

Gevonden .Het is een o ring links op achterzijde blok waar olie uit komt achter een plaat . ( als je onder de auto staat en tegen de achterzijde aankijkt) Nu hopen dat een nieuwe ring de oplossing is.
Komt iemand dit bekend voor?
Gr Dick.
glenfiddich1983
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 23.04.2013 - 11:13
Locatie: Noord - Nederland

Welkom en leuk dat je een volvo met beginletters TH hebt :)

Wij hebben zelf namelijk de TH-GX-## en de TH-NT-## :)
Volvo S70 2.5T (1998, LPi, 284.000 km)
Volvo 850 2.5 10V (1996, LPi, 402.000 km)
Volvo 940 2.3 Turbo Estate (B230FT, 1991)
Gebruikersavatar
RoyvW
3rd Gear member
Berichten: 330
Lid geworden op: 15.07.2011 - 14:01
Locatie: Brunssum

Dickieb schreef: Gevonden .Het is een o ring links op achterzijde blok waar olie uit komt achter een plaat . ( als je onder de auto staat en tegen de achterzijde aankijkt) Nu hopen dat een nieuwe ring de oplossing is.
Komt iemand dit bekend voor?
Gr Dick.
Volgens mij is dat de bekende krukaskeerring die zit tussen het blok en de versnellingsbak. De ring kost niks, maar voor de reparatie moet het één en ander uit elkaar wat toch een pittige kostenplaat met zich mee kan brengen want de bak moet ervoor los. Succes met de reparatie!
Laatst gewijzigd door RoyvW op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC90 T8 AWD Inscription PE LV MY2016
Volvo EX30 Core Vapour Grey 2024


Volvo XC90 2.5T Ocean Race 2005
Volvo V70 XC 2.5T AUT 1998
Volvo V40 2.0T AUT 2002
Volvo V70 2.5D AUT 2000
Volvo S60 2.4i 140PK LPG 2001
Dickieb
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 24.09.2014 - 16:49

Hallo Glenfiddich , ja dat is zeker leuk en dicht bij elkaar, Mn vorige was SR-FR-65 ,helaas in de prak gereden. Hopelijk gaat deze langer mee maar eerst even deze tegenslag pakken.
Roy vW ,Ik heb een automaat bak onderin liggen en ik weet niet of de krukaskeerring er dan ook achter de bak zit. De ontknoping gaat nog komen ....
Het is heerlijk om door het forum te bladeren ,ik zie van alles en nog wat en hoop hier nog veel tips te vinden en misschien ook geven.
.
Dickieb
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 24.09.2014 - 16:49

Zo ,even een update van de lekkage, nokas keerring was lek en vervangen. Nu was er nog een lekje ; namelijk de o ring van de turbo op het blok en deze word van de week even vervangen zo ook de retour schoongemaakt.
En dan hopen dat we weer zonder olie op de straat kunnen parkeren...
Komende januari ga ik ook nog wat dingen aanpakken zoals een draagarm vervangen en de a.b.s. is op een lullige wijze aan het linker voorwiel gemonteerd dus dat moet goed.
Volgens de monteur was de carterventilatie nog ok dus die laten we nog maar even zitten.
ook nog een keuring in het vooruitzicht maar dat zal wel meevallen.
Ik heb nog een vraag over automaatbak. Hij schakelt ok maar als de motor warm is wil ie wel eens met een lichte schok in de derde gaan. Kan een flush hier nog wat verbetering in brengen?
Hoor graag wat van jullie
Gr Dick.
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”