overdruk oliedop

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
c70_ibo
2nd Gear member
Berichten: 193
Lid geworden op: 13.08.2013 - 16:35

beste medeforumleden,


sinds kort heb ik last van een hard fluitende turbo , het gaat om een c70 t5 uit 1998 met 182 000 km (sinds 177 000 km rij ik op lpg g3 brc systeem)

auto is door rica gechipt >310pk 420nm en ik heb een KN openluchtfilter


Qua vermogen lijkt alles hetzelfde alleen schommel de vermogen bij volgas en dus het gefluit van turbo schommel mee. Slangen van de turbo zijn OK.

wel zie ik linksvoor bij de spruitstuk olie zweet en bij de peilstok van onderen ook oliezweet, olievebruik is gewoon zoals altijd niets op aan te merken ik hoef niks bij te vullen tot nu toe.

Wanneer ik de oliedop afdraai spetter er olie uit. (toen ik de auto enkele jaren geleden had gekocht bij 150 000km stand en toen de oliedop uitdraaide was er niks aan de hand hij blaasde heel lichtjes en olie bleef er netjes in)

ik vermoed dat mijn carterventilatie niet goed is, maar vermoed nu ook dat turbo niet lekker is.... Wat denken jullie ervan? controle ? tips? iets waar ik moet opletten of testen?

heeft iemand een tekening van de loop van de carterventilatie ?

alvast bedankt voor meedenken
C70 T5 1998, 19t turbo groene injectoren, 3inch downpipe, aluminium Intercooler, aluminium radiateur, verstevigd buizenset, Brc g3 installatie

S60 D3 2014 obbetuning
glenfiddich1983
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 23.04.2013 - 11:13
Locatie: Noord - Nederland

Als hij enkele jaren geleden blaasde bij het loshalen van de oliedop, en je met blazen bedoelt dat de dop wiebelde als hij los op de opening lag, dan was destijds de carterventilatie al verstopt. De dop hoort normaal gesproken stil te blijven liggen en wellicht zelfs iets aan te zuigen als je gas geeft, maar beslist niet blazen!

Of dit effect heeft op de turbo weet ik niet (zie zo niet hoe?) maar twee problemen kunnen ook los van elkaar ontstaan natuurlijk!

Oliespetters lijkt me op zich niet vreemd, er ligt natuurlijk wel een nokkenas onder die vulopening te draaien.

Hier zie je een schemaatje:
http://www.volvo850forum.nl/index.php/t ... msg1403014
Volvo S70 2.5T (1998, LPi, 284.000 km)
Volvo 850 2.5 10V (1996, LPi, 402.000 km)
Volvo 940 2.3 Turbo Estate (B230FT, 1991)
Dickieb
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 24.09.2014 - 16:49

Hallo Glenf ,mooi schemaatje heb je daar. Ik heb hem maar even gekopieerd want dat is toch wel makkelijk. Dank je wellll.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Je kunt eerst even een compressie test doen. Als je teveel blow-by hebt Is er een ernstig probleem. Is de compressie goed dan zou ik zo snel mogelijk je carterventilatie schoonmaken. De pot kun je het beste vervangen. Je inlaat spruitstuk moet hiervoor los. Is al met al wel een klusje (is al snel drie uur). Als je hiermee rond blijft rijden heb je kans op lekkages van andere keringen met als gevolg meer schade.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”