Hoi allemaal,
Ik was benieuwd, of het mogelijk is elektrisch inklapbare spiegels op mijn S80 2.4 te zetten? Auto is van 1999 (my2000) en heeft ruimte voor 7 knopjes op het bedieningspaneel voor de pook. Ik dacht nodig te hebben:
-elektrisch inklapbare spiegels
-schakelaar
-(evt software om het geheel werkend te krijgen)
Vooral het verhaal van de software weet ik niet zeker, omdat er ook geroepen wordt dat er geen software op gezet hoeft te worden, maar dat het plug en play zou zijn.
Daarnaast: ligt de bekabeling voor deze optie er al helemaal in en is het geheel zo aan te sluiten, of moeten er nog draden getrokken worden?
Ik ben erg benieuwd!
Rens
Elektrisch inklapbare spiegels inbouwen
-
- 2nd Gear member
- Marogi
- 1st Gear member
Hi Rens,
Wil je weten of de spiegels al zijn aangesloten, dan kan iemand op dit forum eens testen via de obd koppeling.
Maar heb je al eens op dit forum gezocht naar VCE CFE?
Deze uitbreiding kan je spiegels in/uitklappen maar nog veel meer:D
Zie forum http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... start=2550
Of http://www.volvotech.eu/product_info.ph ... cts_id/354
Heb zelf de VCE op mijn S80 van 2004 and I Love it.
Grt
Rob
Wil je weten of de spiegels al zijn aangesloten, dan kan iemand op dit forum eens testen via de obd koppeling.
Maar heb je al eens op dit forum gezocht naar VCE CFE?
Deze uitbreiding kan je spiegels in/uitklappen maar nog veel meer:D
Zie forum http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... start=2550
Of http://www.volvotech.eu/product_info.ph ... cts_id/354
Heb zelf de VCE op mijn S80 van 2004 and I Love it.
Grt
Rob
S80 2.4D Tunex D5244T2 Nautic Blue Perl Phoenix 16"; Elan 895a Light Sand leder Parrot MKi9200 VCE
-
- 2nd Gear member
Hey Marogi,
Bedankt voor je info, is zeer waardevol! Maar ik heb nu nog gewone spiegels, dus zonder de extra motoren om ze in te klappen en ook geen schakelaar daarvoor op het dashboard. Dus zal ik dat soort dingen eerst moeten hebben. Mijn vraag is verder of de installatie van die spiegels een geval van plug en play zal zijn (behalve de software dan).
Gr, Rens
Bedankt voor je info, is zeer waardevol! Maar ik heb nu nog gewone spiegels, dus zonder de extra motoren om ze in te klappen en ook geen schakelaar daarvoor op het dashboard. Dus zal ik dat soort dingen eerst moeten hebben. Mijn vraag is verder of de installatie van die spiegels een geval van plug en play zal zijn (behalve de software dan).
Gr, Rens
- Plein69
- 4th Gear member
En al wat te weten gekomen?
Is wel een handige optie om in te bouwen.
Het is afhankelijk van de software.
Als deze los te koop is en te laden is moet het mogelijk zijn.
Knopje is ook los te koop bij de dealer en er zo ingezet.
Richard
(Bij mijn S80 had ik nieuw interieur er in gedaan met stoelverwarming)
Om de stoelverwarming te activeren had ik alleen twee knopjes en de software nodig.)
Edit.
Software voor de spiegels is los te koop. Artikelnummer 9499034
Knopje ECC paneel <-2003 € 17,50 Artikelnummer 9168276
Is wel een handige optie om in te bouwen.
Het is afhankelijk van de software.
Als deze los te koop is en te laden is moet het mogelijk zijn.
Knopje is ook los te koop bij de dealer en er zo ingezet.
Richard
(Bij mijn S80 had ik nieuw interieur er in gedaan met stoelverwarming)
Om de stoelverwarming te activeren had ik alleen twee knopjes en de software nodig.)
Edit.
Software voor de spiegels is los te koop. Artikelnummer 9499034
Knopje ECC paneel <-2003 € 17,50 Artikelnummer 9168276
2.4 T5 Rica getuned 300HP.
V70 3.0T6
V70 3.0T6
-
- 2nd Gear member
Hoi,
Ja, inmiddels ben ik hierover weer wat wijzer.
Er is via Volvo een complete set te koop met 2 spiegels, schakelaar voor in de middenconsole en montage-instructies. Dan schijnt alles al te werken, de enige vraag is of de auto is voorbekabeld hiervoor; de schakelaar zelf klik je zo in het paneel in de middenconsole met de 7 knopjes, ik heb er nu 4 blanco's in zitten dus ruimte zat. Het gaat meer om de stekker achter het deurpaneel, of die er zit voor die inklap-functie. Het enige wat nog moet gebeuren daarna is activeren bij de dealer, waarbij de schakelaar automatisch geactiveerd wordt, de positie daarvan maakt niks uit want de aansluitingen zitten allemaal al achter het paneeltje.
Rens
Ja, inmiddels ben ik hierover weer wat wijzer.
Er is via Volvo een complete set te koop met 2 spiegels, schakelaar voor in de middenconsole en montage-instructies. Dan schijnt alles al te werken, de enige vraag is of de auto is voorbekabeld hiervoor; de schakelaar zelf klik je zo in het paneel in de middenconsole met de 7 knopjes, ik heb er nu 4 blanco's in zitten dus ruimte zat. Het gaat meer om de stekker achter het deurpaneel, of die er zit voor die inklap-functie. Het enige wat nog moet gebeuren daarna is activeren bij de dealer, waarbij de schakelaar automatisch geactiveerd wordt, de positie daarvan maakt niks uit want de aansluitingen zitten allemaal al achter het paneeltje.
Rens
- VolvoTech
- 7th Gear member
- Contacteer:
Wat dacht je van alleen de spiegels er op en een CFE er aan?
(geen knop nodig voor het inklappen !)
(geen knop nodig voor het inklappen !)
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech
Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
www.volvotech.eu
Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
-
- 2nd Gear member
Hoi,
@MarioC70: Ook bij mijn model (MY2000) zou het gewoon moeten werken. Er zijn 3 uitvoeringen van die set verkrijgbaar, te bestellen op chassisnummer. In mijn geval zou ik de derde uitvoering moeten hebben, omdat daar mijn chassisnummer in valt.
@VolvoTech: Een CFE is heel leuk, maar vind ik voor mij (nog) niet nodig. Die spiegels kun je inderdaad inklappen met de knop, maar schijnbaar ook d.m.v de afstandsbediening bij het openen/sluiten van de deuren, na het laden van de benodigde software.
Wat rest is de vraag van de bedrading, ik heb net gekeken en ik verwacht dat alles aanwezig is: op de connector vanaf de auto in de deur zitten aan de ene kant 2 of 3 draden, die nu niet door de connector op de spiegels gebruikt worden.
Rens
@MarioC70: Ook bij mijn model (MY2000) zou het gewoon moeten werken. Er zijn 3 uitvoeringen van die set verkrijgbaar, te bestellen op chassisnummer. In mijn geval zou ik de derde uitvoering moeten hebben, omdat daar mijn chassisnummer in valt.
@VolvoTech: Een CFE is heel leuk, maar vind ik voor mij (nog) niet nodig. Die spiegels kun je inderdaad inklappen met de knop, maar schijnbaar ook d.m.v de afstandsbediening bij het openen/sluiten van de deuren, na het laden van de benodigde software.
Wat rest is de vraag van de bedrading, ik heb net gekeken en ik verwacht dat alles aanwezig is: op de connector vanaf de auto in de deur zitten aan de ene kant 2 of 3 draden, die nu niet door de connector op de spiegels gebruikt worden.
Rens
- VolvoTech
- 7th Gear member
- Contacteer:
@TS; als je gewoon software gaat laden en de originele knop plaatst, tuurlijk dan werkt het ook...
(denk dat je alleen bijna net zoveel kwijt bent als aan een CFE
En Volvo software kan het NIET (automatisch inklappen).
(denk dat je alleen bijna net zoveel kwijt bent als aan een CFE

En Volvo software kan het NIET (automatisch inklappen).
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.volvotech.eu
- streetie
- 5th Gear member
- Locatie: Beuningen, lieflijk dorpje onder de rook van de ARN (afvalverwerker, nijmegen)
info klopt niet mijn s80 uit 99 heeft dit gewoon af fabriek ingebouwd.MarioC70 schreef:Of het bij een model van 1999 werkt betwijfel ik..voor dat bouwjaar is er geen software voor beschikbaar..bestond ook niet toen..
Geniet van het leven en van elkaar.
maar ook van een Volvo s80 D5 summum.
maar ook van een Volvo s80 D5 summum.
-
- 2nd Gear member
Zo, dit is wel een hele late schop maar er is een update te melden: Ik heb inmiddels via marktplaats 2 elektrisch inklapbare spiegels met grondverlichting gevonden in de kleurcode van mijn S80 (443), compleet met knop voor in het dashboard. Het was trouwens nog een heel gepuzzel maar inmiddels is me volgens mij duidelijk waarvan het allemaal afhankelijk is of het gaat passen en werken:
-Spiegels van voor bj.2000 of erna (connector verschilt; de eerste bouwjaren hebben een grijze vierkante 10-pins en daarna groene platte 16-pins connectors)
-Bedrading auto.
-Software 9499034
-Schakelaar middenconsole
Even terugkomend op de bedrading van de auto, met als voorbeeld de bestuurdersdeur. Volgens volvopartswebstore.com zijn er voor de S80I 3 verschillende kabelbomen voor in een bestuurdersdeur geweest, namelijk:
-art.nr. 9469716
-art.nr. 8676090
-art.nr. 30658734
afhankelijk van chassisnummer en dus bouwjaar. Dat is ook terug te zien aan die connector van de spiegels, want die zijn onder andere grijs of groen en dat geldt ook voor deze kabelboom in de deur. Er is echter geen onderscheid in uitvoering terug te vinden in elke kabelboom, het zijn voor de bestuurdersdeuren alleen die 3 varianten. Er is voor een hele chassisnummer-reeks volgens Volvo maar 1 versie en dat is dus die. Dat houdt dus in dat die kabelboom totaal niet afhankelijk zou zijn van de uitvoering van de auto, dus die in de deur van een T6 van 1999 mét el. inklapbare spiegels, zou exact hetzelfde zijn als die van een normale 2.4i van 1999 zónder el.inklapbare spiegels. Oftewel: mijn S80 zou al voorbekabeld zijn voor die spiegels.
In het geval van een groene connector op de kabelboom in de deur van de auto, heb je dus el.inklapbare spiegels nodig met een groene connector. De kans bestaat dan echter dat er één kabeltje getrokken moet worden; van de 16-pins connector van de spiegels naar een 30-pins connector onderin de deur.
Deze handleiding vind je hier:
http://accessories.volvocars.com/Access ... (-06)_2005
De handleiding geeft een bj.2005 aan, maar voor zover ik weet kan dit bij elke S60, V70N of S80 met deze groene 16-pins en 30-pins connectors. Ik heb als voorbeeld dus de bestuurdersdeur gebruikt, maar voor de passagiersdeur geldt hetzelfde. Helemaal zeker weten doe ik het nog niet v.w.b. de kabelboom in de deur, want ik heb het bij mijn S80 nog niet kunnen nakijken (aantal draden in connector), maar volgens Volvo zou bijna Plug&Play zijn.
De software is er wel degelijk; er is enkel de keuze tussen met- of zonder memory. Aangezien ik geen elektrische stoelen heb, moet ik de versie zonder memory hebben. Werkt dan echter die grondverlichting ook ineens mee d.m.v. de gele knop op de afstandsbediening?
Voor wat betreft de software: dit is gewoon bij de Volvo-dealer te verkrijgen om de spiegels te activeren. De plek waar de knop voor de inklapfunctie dan zit in het rijtje van de 7 schakelaars onderin het ecc-paneel, maakt niet uit. Eventueel is zo'n knop, het paneeltje voor de 7 schakelaars of het eerder genoemde kabeltje ook nog te bestellen:
-art.nr.8691712 / 8691888 / 30669774 paneeltje voor 7 schakelaars (is chassisnr. afhankelijk, o.a. vanwege kleur)
-art.nr.9168276 / 30746009 knopje (is chassisnr. afhankelijk, waarschijnlijk vanwege kleur)
-art.nr.30724418 kabeltje t.b.v. connector spiegels
Op dit moment wacht ik nog tot het setje hier arriveert en mijn auto heb ik op dit moment niet tot mijn beschikking, maar ik zal een aantal foto's maken als ik ze ga inbouwen en dan daarna hier weer verslag uitbrengen. Wordt vervolgd!
Rens
-Spiegels van voor bj.2000 of erna (connector verschilt; de eerste bouwjaren hebben een grijze vierkante 10-pins en daarna groene platte 16-pins connectors)
-Bedrading auto.
-Software 9499034
-Schakelaar middenconsole
Even terugkomend op de bedrading van de auto, met als voorbeeld de bestuurdersdeur. Volgens volvopartswebstore.com zijn er voor de S80I 3 verschillende kabelbomen voor in een bestuurdersdeur geweest, namelijk:
-art.nr. 9469716
-art.nr. 8676090
-art.nr. 30658734
afhankelijk van chassisnummer en dus bouwjaar. Dat is ook terug te zien aan die connector van de spiegels, want die zijn onder andere grijs of groen en dat geldt ook voor deze kabelboom in de deur. Er is echter geen onderscheid in uitvoering terug te vinden in elke kabelboom, het zijn voor de bestuurdersdeuren alleen die 3 varianten. Er is voor een hele chassisnummer-reeks volgens Volvo maar 1 versie en dat is dus die. Dat houdt dus in dat die kabelboom totaal niet afhankelijk zou zijn van de uitvoering van de auto, dus die in de deur van een T6 van 1999 mét el. inklapbare spiegels, zou exact hetzelfde zijn als die van een normale 2.4i van 1999 zónder el.inklapbare spiegels. Oftewel: mijn S80 zou al voorbekabeld zijn voor die spiegels.
In het geval van een groene connector op de kabelboom in de deur van de auto, heb je dus el.inklapbare spiegels nodig met een groene connector. De kans bestaat dan echter dat er één kabeltje getrokken moet worden; van de 16-pins connector van de spiegels naar een 30-pins connector onderin de deur.
Deze handleiding vind je hier:
http://accessories.volvocars.com/Access ... (-06)_2005
De handleiding geeft een bj.2005 aan, maar voor zover ik weet kan dit bij elke S60, V70N of S80 met deze groene 16-pins en 30-pins connectors. Ik heb als voorbeeld dus de bestuurdersdeur gebruikt, maar voor de passagiersdeur geldt hetzelfde. Helemaal zeker weten doe ik het nog niet v.w.b. de kabelboom in de deur, want ik heb het bij mijn S80 nog niet kunnen nakijken (aantal draden in connector), maar volgens Volvo zou bijna Plug&Play zijn.
De software is er wel degelijk; er is enkel de keuze tussen met- of zonder memory. Aangezien ik geen elektrische stoelen heb, moet ik de versie zonder memory hebben. Werkt dan echter die grondverlichting ook ineens mee d.m.v. de gele knop op de afstandsbediening?
Voor wat betreft de software: dit is gewoon bij de Volvo-dealer te verkrijgen om de spiegels te activeren. De plek waar de knop voor de inklapfunctie dan zit in het rijtje van de 7 schakelaars onderin het ecc-paneel, maakt niet uit. Eventueel is zo'n knop, het paneeltje voor de 7 schakelaars of het eerder genoemde kabeltje ook nog te bestellen:
-art.nr.8691712 / 8691888 / 30669774 paneeltje voor 7 schakelaars (is chassisnr. afhankelijk, o.a. vanwege kleur)
-art.nr.9168276 / 30746009 knopje (is chassisnr. afhankelijk, waarschijnlijk vanwege kleur)
-art.nr.30724418 kabeltje t.b.v. connector spiegels
Op dit moment wacht ik nog tot het setje hier arriveert en mijn auto heb ik op dit moment niet tot mijn beschikking, maar ik zal een aantal foto's maken als ik ze ga inbouwen en dan daarna hier weer verslag uitbrengen. Wordt vervolgd!
Rens
- RoyvW
- 3rd Gear member
Interessant! Ik zal dit eens blijven volgen, ben benieuwd naar je bevindingen en de uiteindelijke uitkomst.
Volvo XC90 T8 AWD Inscription PE LV MY2016
Volvo EX30 Core Vapour Grey 2024
Volvo XC90 2.5T Ocean Race 2005
Volvo V70 XC 2.5T AUT 1998
Volvo V40 2.0T AUT 2002
Volvo V70 2.5D AUT 2000
Volvo S60 2.4i 140PK LPG 2001
Volvo EX30 Core Vapour Grey 2024
Volvo XC90 2.5T Ocean Race 2005
Volvo V70 XC 2.5T AUT 1998
Volvo V40 2.0T AUT 2002
Volvo V70 2.5D AUT 2000
Volvo S60 2.4i 140PK LPG 2001
- haasje
- 4th Gear member
Ik heb op mijn auto ook de inklapbare spiegels gemonteerd (S80 my 2000), maar omdat ik mijn auto gefacelift heb naar een 2004 type, heb ik dus ook de nieuwe type spiegels gemonteerd. Om dit te kunnen doen heb ik toen 2 verloopkabeltjes gemaakt om van de grijze stekkers in de auto naar de groene stekkers op de spiegels. Ik had er ook voor kunnen kiezen on de groene stekkers eraf te knippen en er grijze aan te solderen (of andersom natuurlijk), maar op deze manier kan ik het makkelijkste terug indien gewenst.
volvo 460 1.8i '96
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
volvo 850 2.5 20v '95
volvo S70 2.5 10v '97
Volvo S80 2.4 170pk '00
-
- 2nd Gear member
@Haasje: oke, ik wist niet dat dat ook ging! Mocht ik het nodig hebben kom ik nog even bij je terug hierover.
Rens
Rens
- Edwin
- 5th Gear member
Is dat extra kabeltje altijd nodig?
Heb vandaag ook twee inklapbare spiegels gekocht op MP.
Bij mij zit in het stekkerblok aan de deurkabel, waar de spiegelkabel op zit, al een roze draad op positie 14. Evenals op positie 29 van het kabelblok onderin de deur waar het andere uiteinde van de rose kabel op moet?
Ik dacht dat alles altijd al klaar lag?
Gr. Edwin.
Heb vandaag ook twee inklapbare spiegels gekocht op MP.
Bij mij zit in het stekkerblok aan de deurkabel, waar de spiegelkabel op zit, al een roze draad op positie 14. Evenals op positie 29 van het kabelblok onderin de deur waar het andere uiteinde van de rose kabel op moet?
Ik dacht dat alles altijd al klaar lag?
Gr. Edwin.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Edwin op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
- Edwin
- 5th Gear member
Nou even een update, mijn op MP gekochte V70 spiegels blijken S80 spiegels te zijn. Dat gaat dus niet passen. Verkoper geeft niet thuis...
Ik zou ze eventueel kunnen ombouwen op de bestaande voet, echter er zitten ook grijze stekkers aan ipv groene.
Nu heb ik nog gekeken om de pinnen om te zetten, maar de draden hebben een andere kleur en het zijn er minder volgens mij. Heb dit niet helemaal goed bekeken want was nogal pissig dat ze de verkeerde hebben gestuurd, dus had huidige spiegels weer teruggemonteerd en heb geen zin ze wéér los te halen...
Dus voor de liefhebber staan er nu twee inklapbare spiegels op MP voor 100 euro.
Of weet iemand dat je de stekker wél kunt ombouwen van grijs naar groen? Kabelkleur en stekker pleknummer?
gr. Edwin.
Ik zou ze eventueel kunnen ombouwen op de bestaande voet, echter er zitten ook grijze stekkers aan ipv groene.
Nu heb ik nog gekeken om de pinnen om te zetten, maar de draden hebben een andere kleur en het zijn er minder volgens mij. Heb dit niet helemaal goed bekeken want was nogal pissig dat ze de verkeerde hebben gestuurd, dus had huidige spiegels weer teruggemonteerd en heb geen zin ze wéér los te halen...
Dus voor de liefhebber staan er nu twee inklapbare spiegels op MP voor 100 euro.
Of weet iemand dat je de stekker wél kunt ombouwen van grijs naar groen? Kabelkleur en stekker pleknummer?
gr. Edwin.
Laatst gewijzigd door Edwin op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
C70 T5 Summum
Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
- cees klumper
- 4th Gear member
Ik heb de inklapbare spiegels op mijn S80 nog nooit gebruikt! Misschien handig in heel erg krappe parkeergarages maar ik heb het nog niet nodig gehad in 4 jaar en 70,000 km.
In Frankrijk:
2001 C70 T5 262.000 km 1 op 12,0
2003 S80 T6 242.000 km 1 op 12,5
2001 C70 T5 262.000 km 1 op 12,0
2003 S80 T6 242.000 km 1 op 12,5
- Fredhead
- Geartronic member
Om dit topic nog eens omhoog te schoppen; is het mogelijk om bijvoorbeeld een spiegel van een 2005 of 2006 S60 te nemen en deze aan te passen naar een 2007 variant?
De eerste 2 hebben geen richtingaanwijzer in de spiegel en die laatste wel
De eerste 2 hebben geen richtingaanwijzer in de spiegel en die laatste wel
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D