werking verwarming niet top

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
V60Majolee
2nd Gear member
Berichten: 177
Lid geworden op: 27.07.2013 - 14:20
Locatie: Leusden
Contacteer:

kunnen jullie mij aangeven hoe je het beste de auto kunt verwarmen?
Ik loop nu het kouder wordt tegen 2 problemen aan.
Allereerst op electricteit en met (te) weinig brandstof in de tank krijg je de medeling 'standkacht uitgeschakeld'. Hoe krijg je het dan warm?
Ten tweede als je op diesel rijdt heb ik het gevoel dat bij constantie snelheid (ca 105 resp 125 km/h) de motor zo efficient is dat de verwarming niet of nauwelijks werkt. Soms moet ik hem wel op 27-28gr zetten en/of met de ventilator er bij aan wil het enigszins warm worden.

Graag tips!
Volvo for life!
V50 2.0d (4x)
Gebruikersavatar
sergestoord
2nd Gear member
Berichten: 166
Lid geworden op: 20.07.2013 - 14:14
Locatie: Amsterdam

Heb je automatisch verwarmen aanstaan? Enige optie bij instellingen in de boordcomputer.
V60 D6 PIH MY2014
vaudi
5th Gear member
Berichten: 1032
Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33

die automatische verwarming is om de standkachel bij te schakelen als er warmte vraag is.
Heb je de automatische verwarming uit staan. Dan zal ook in pure de diesel aangaan en naar Hybrid springen. Dit omdat er extra warmte nodig is.

Toch zal de kachel bij ruim 100km/u de auto warm moeten kunnen krijgen als de instelling op zeg maar 22 gr. staat.

Ook bij ons blijft de capaciteit sterk achter. De ventilator gaat wel flink te keer maar lekker warm wordt het niet.
Pas als je overgaat naar handbediening is het echt snel warm te krijgen. De luchtverdeling vind ik ook niet lekker. Eerst voeten, maar bovenlangs staan de ventilatie kleppen veel te snel gesloten, waardoor de warmte menging niet lekker is.
Gebruikersavatar
RichieB
6th Gear member
Berichten: 2784
Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
Locatie: Goeree-Overflakkee

V60Majolee schreef:Allereerst op electricteit en met (te) weinig brandstof in de tank krijg je de medeling 'standkacht uitgeschakeld'. Hoe krijg je het dan warm?
Heb je te weinig diesel, dan moet je gaan tanken. (Duh.) Of je kan proberen de voorverwarming op "binnen" te zetten zodat er met elektriciteit wordt verwarmd als je bent ingeplugd.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Gebruikersavatar
Poni
3rd Gear member
Berichten: 336
Lid geworden op: 06.11.2013 - 00:31

Ik heb besloten deze winter de preconditioning elektrisch te doen, ondanks dat de auto buiten staat.
Ik vind dat de kachel vrij veel diesel gebruikt en met de zonnepanelen op het dak, kan ik maar beter wat meer stroom dan diesel gebruiken.
Onderweg gebruikt de auto natuurlijk de standkachel om te verwarmen, maar ik ben benieuwd of het dieselverbruik merkbaar afwijkt van vorige winter.

Overigens vind ik ook de werking van de verwarming tijdens het rijden nogal wisselend.
Laatst gewijzigd door Poni op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Poni

2013 Volvo V60 PIH MY14 Seashell Grey, Beachwood leder
2008 Volvo S40 2.0 Summum
2006 Volvo S80 V8 Summum - 2005 Volvo S80 T6 Summum - 1999 Volvo S80 T6 - 1997 Volvo V40 1.8 Europa
1992 Volvo 780 V6 Bertone - 1988 Volvo 760 GLE - 1990 Volvo 780 Bertone
1981 Volvo 262C Bertone - 1972 Volvo 1800ES - 1966 Volvo 121S
Gebruikersavatar
RichieB
6th Gear member
Berichten: 2784
Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
Locatie: Goeree-Overflakkee

Ik was er ook mee begonnen, maar vergeet te vaak om hem weer op "buiten" te zetten als ik op plaats van bestemming ben. Met als gevolg een koude auto als ik weer naar huis rij.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Wat is efficiënter? Standje binnen of buiten?
Gebruikersavatar
RichieB
6th Gear member
Berichten: 2784
Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
Locatie: Goeree-Overflakkee

Verwarmen met diesel is efficiënter, maar als je toch zonnestroom over hebt..
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Gebruikersavatar
Marelli
3rd Gear member
Berichten: 302
Lid geworden op: 15.01.2006 - 13:26
Locatie: Noord Veluwe

verwarmen met elektriciteit is in de auto altijd efficienter dan diesel. De elekticiteit wordt vrijwel 100% omgezet in warmte. Bij diesel is er onvolledige verbranding en blaast hij ook een deel van de warmte met de uitlaat de ruimte in. Kwa kosten is diesel misschien goedkoper tenzij je je eigen zonnepanelen stoom verbuikt, dan zijn de kosten bijna nihil.
V60 PIH (2013)
Gebruikersavatar
henkchroom
3rd Gear member
Berichten: 359
Lid geworden op: 09.01.2014 - 21:58
Contacteer:

Als ik 's morgens moet voorverwarmen, dan is het nog donker.
Mijn zonnepanelen doen het dan nog niet.
Gebruikersavatar
Marelli
3rd Gear member
Berichten: 302
Lid geworden op: 15.01.2006 - 13:26
Locatie: Noord Veluwe

Je verbruikt overdag toch niet alle energie uit de panelen of lever je ook terug?

Om het stroomverbruik binnen de perken te houden denk ik dat de capaciteit van de elektrische verwarming kleiner is dan de standkachel. Een webasto standkachel geeft iets van 5kW (0,6 l brandstof) en elektrisch op de stekker trek je max. 13A ongeveer 3kW. Op de accu is rijden en verwarmen kansloos (of van korte duur).
Laatst gewijzigd door Marelli op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V60 PIH (2013)
vaudi
5th Gear member
Berichten: 1032
Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33

Als die standkachel 5 kw is, waarom wordt het dan maar matig warm in de auto. Is notabene een halve CV ketel en dat alleen voor het interieur.
Gebruikersavatar
jp-v60
4th Gear member
Berichten: 664
Lid geworden op: 22.06.2013 - 12:10

Ik zou toch maar ff naar de dealer teruggaan. De auto is zo warm en stookt het ook goed bij, Staat bij mij altijd op 20 en het is heerlijk in de auto. De D5 is verre van efficient, als deze draait moet de auto zeker zo warm zijn.
V60Majolee
2nd Gear member
Berichten: 177
Lid geworden op: 27.07.2013 - 14:20
Locatie: Leusden
Contacteer:

jp-v60 schreef: Ik zou toch maar ff naar de dealer teruggaan. De auto is zo warm en stookt het ook goed bij, Staat bij mij altijd op 20 en het is heerlijk in de auto. De D5 is verre van efficient, als deze draait moet de auto zeker zo warm zijn.
Dank je. Dit is de beste tip die ik heb gekregen.
Bijzonder hoe een vrij directe vraag kan leiden tot een hele pagina onderlinge discussie over het stroomverbruik van de kachel in relatie tot diesel en of met zonnepanelen dit goedkoper is of niet. Terwijl de vraag niet ging om kosten van opwarmen via zonnepanelen, maar om het opwarmen van mijn auto in het algemeen :)
Volvo for life!
V50 2.0d (4x)
Gebruikersavatar
jp-v60
4th Gear member
Berichten: 664
Lid geworden op: 22.06.2013 - 12:10

graag gedaan :)
Gebruikersavatar
Marelli
3rd Gear member
Berichten: 302
Lid geworden op: 15.01.2006 - 13:26
Locatie: Noord Veluwe

volgens mij was je vraag "kunnen jullie mij aangeven hoe je het beste de auto kunt verwarmen?"
Het best is met de standkachel....als die het doet dus
V60 PIH (2013)
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”