Hallo allemaal,
Tijdens een rijtraining onlangs, merkte ik dat het ABS niet goed werkt op een kunstmatig gladgemaakt wegdek. Het betrof een baan waarop water stond waarbij een beijzelde weg wordt nagebootst. De wielen blokkeerden en de auto gleed gewoon door! Gevolg: een enorm lange (en gevaarlijke!) remweg.. Ik was de enige met dit probleem. Het ABS werkt wel op een droge weg tijdens heel krachtig remmen.
Geen foutmeldingen, ABS lampje brandt even zodra het contact wordt aangezet, verder geen vreemde zaken. Met de komende winter in het vooruitzicht vind ik dit geen prettig idee. Het gaat om een S40 uit 2003 en er zitten rondom Michelin zomerbanden onder met ruim 5mm profiel. Bij de laatste beurt in september zijn de blokken en schijven nog gecheckt en dit was allemaal ok. Wat zou dit kunnen zijn?
Niet-werkende ABS
-
- 7th Gear member
De auto gaat als het ware op het water drijven,dan helpt ook ABS niet meer..
- 850fan
- 1st Gear member
Bedankt voor de reacties! Inmiddels zitten de winterbanden er weer onder.
Toch blijf ik het vreemd vinden dat andere deelnemers hier duidelijk geen last van hadden. Mijn wielen blokkeerden volledig. Dat zou toch niet de bedoeling moeten zijn?
Toch blijf ik het vreemd vinden dat andere deelnemers hier duidelijk geen last van hadden. Mijn wielen blokkeerden volledig. Dat zou toch niet de bedoeling moeten zijn?
- johnnyS
- 2nd Gear member
Als alle vier de wielen blokkeren werkt het ABS ook niet, het systeem ziet dan geen verschil in wiel snelheid en grijpt dan niet in. Maar het blijft raar dat jou wielen wel blokkeren en die van de andere deel nemers niet.