Het aansluiten van een radio incl nieuwe ISO-stekkers

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
BW
1st Gear member

Uit mijn Volvo 440 (GL uit 1989) is ooit de radio gejat bij een vorige eigenaar. Helaas zijn hierbij ook de stekkers verloren gegaan, en zwerven er nu allerlei losse draadjes rond in m'n dashboard.

Die van de speakers heb ik al terug kunnen vinden en zijn al aangesloten. Van de stroom echter nog niet. Ze zijn allen doorgemeten en er lijkt niets vreemds te zijn. Echter: het werkt niet, de radio krijgt geen stroom. Is trouwens een of andere oldskool Philips-radio (de eerste met cd-wisselaar). :P

Zwart lijkt me sowieso de massa (die geeft ook geen stroom), en dan hou ik nog rood (wellicht constante stroom?), zwart/rood, grijs/groen en bruin over. De zekering is 100% in orde, die had ik al nagekeken. Heb ook diverse combinaties met de kabels geprobeerd (op zwart na dus, omdat dat de massa is).

Iemand enig idee hoe het precies moet zijn?
440GL
4th Gear member

Hoeveel draadjes heb je er nu in totaal; zeven?

(ik moet even denken hoe het ook weer zat)

In het geval dat je electrisch bediende spiegels en/of een electrische antenne hebt, zou ik de zekering van deze ook even nakijken. Bij de mijne loopt de contactstroom over deze zekering (terwijl dat nergens aangegeven staat)

mvg
440GL
4th Gear member

Uit welke maand van '89 is jouw 440; is het eind '89 dan is het een modeljaar '90, want ik heb hier een kabelboom van een 440 '89 en een complete 440 modeljaar '89 en die hebben beide andere kleuren dan door jouw genoemd (komen onderling wel overeen)

mvg
BW
1st Gear member

Ik heb geen electrische spiegels, geen electrische antenne, en ook geen electrische ramen. De zekering is in orde, die wordt gedeeld met het klokje (zit onder de verwarming-bediening), en die loopt ook gewoon nog door.

Totaal zijn het iets van 8 draadjes ofzo, die ik over heb zijn die 5 die ik eerder noemde:
- zwart (moet haast wel de massa zijn);
- rood (constante stroom??);
- zwart/rood (tweekleurig dus);
- grijs/groen (ook tweekleurig);
- bruin.

Mijn Volvo is van januari 1989 trouwens.
440GL
4th Gear member

ik heb hier
roodbruin constante stroom (memory)
grijsgroen contact (bedrijfspanning)
rood aansturing electrische antenne
bruin massa
2x witzwart massa speakers
2x wit + speakers.

Geen zwart dus.

kijk hieraan meer hebt en meet het uit.

volgens mij is bruin altijd massa overal in een volvo 440.

mvg
BW
1st Gear member

Helaas, vooralsnog werkt het nog niet. Nu begin ik wel te twijfelen of bij de vorige pogingen de radio geen opdonder heeft gehad en nu dood is. Maar de zekering daarvan lijkt in orde te zijn. :oops:
BW
1st Gear member

Iemand nog tips? Ik kom er nog steeds niet uit, en zelf zingen onderweg begint ook te vervelen :roll:
v40pokemon
3rd Gear member

simpel: nieuwe draden trekken, altijd goed; kun je meteen apart zekeren vanaf je accu en bij je contactslot pak je een geschakelde plus weg...
v40pokemon
3rd Gear member

simpel: nieuwe draden trekken, altijd goed; kun je meteen apart zekeren vanaf je accu en bij je contactslot pak je een geschakelde plus weg...
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”