Nog een nieuwkomer

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
Anomander
Starter

Hoi,
Ivm aankoop V60 PIH (levering zaterdag) lees ik sinds enige tijd mee op dit forum. Sinds deze week is mijn account ook goedgekeurd, dus kan ik ook reageren etc.
Vraag aan jullie als forum:
Ik heb nog de mogelijkheid om een of meerdere accsoires/opties toe te voegen (en te betalen :-) ). Kunnen jullie aangeven met welke opties/accesoires jullie ervaring hebben en die je erg handig vindt?

Mijn uitvoering (showroommodel van okt-14): V60 PIH Summum, K363 Antracier black leder/beachwood, offblack, 492 saville grey, HT line, met 18"ixion velgen voor de zomerbanden en 17" sadia voor de winterbanden, verw ruitensproeierkoppen, exterior stylking kit zilver, trekhaak afneembaar, alarmklasse 3. Dealer heeft er nog dakdragers en bumpersticker bij gedaan. Had ook graag nog driver support line erbij gehad, maar dat kon niet meer, net zo min als uitschakelbare airtbag bijrijder.

Grtz
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo V60 PIH, Summum, Saville-grey, 18"Ixion
Skoda Octavia combi 1.2 tsi Elegance Businessline, 17", Columbus nav
Volvo Girl
2nd Gear member

Welkom op het forum. Wat een prachtige V60, daar zul je wel bekijks mee hebben. Heel mooi!
Geniet ervan en vele veilige kilometers gewenst
Volvo V50 1,6D MY2008 (okt 2013)
Volvo S60 2,4D MY2009 (nov 2013)
Volvo C70 D3 MY2011 (juni 2014)
LennartS
2nd Gear member

Knappe wagen :-)

Optie om de standkachel (preconditioning) ook zonder de stekker te kunnen gebruiken is wat mij betreft een hele fijne. Behoeft alleen wat software dus moet sowieso nog kunnen.
Anomander
Starter

Volgens mijn aankoopbon is onderdeel van het HT pakket van de volvo:
- voorveerwarming of koeling met autosleutel
- voorverwarming of koeling met/zonder laadkabel
Is dat wat je bedoeld LennartS?
rsnhakan
8th Gear member
Contacteer:

Ik zou niet meer zonder adaptieve cruise control willen. (zit oa in het driver support line pakket)

Verwarming zonder aangesloten kabel zit in het hybrid tech line.
hans98
4th Gear member

Een optie die nog wél kan is "luxe" kentekenplaten, dat maakt de auto mooi af! (maar ik neem aan dat als je een auto van rond de 70k koopt je die er wel standaard bij krijgt, maar je weet maar nooit met die boefjes van dealers).
Zonneschermpjes, maar voordat we twintig posts verder zijn omdat iedereen zijn afgrijzen uitspreekt: dat is een kwestie van smaak. Hetzelfde geldt voor achteraf getinte ramen; ook daar zijn meningen verdeeld over.
En zorg dat je er een kabel bijkrijgt; die krengen zijn niet te betalen. Of een Schuko - Mennekes (voor in een gewoon stopkontakt) én een mennekes-mennekes (voor aan de laadpaal)

ps wat is een bumpersticker?
Laatst gewijzigd door hans98 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Ooit: 340D, V50 2.4, V50 T5, S40 1.8, V70 2.5T, V60 PIH, XC90 T8

Nu Privé: MY17 V40 T2 Geartronic Nordic+ Luxury, Denim Blue, blond leder. Zakelijk: Tesla Model S75D
Fredhead
Geartronic member

Ik gok zon beschermplaat tegen beschadigingen aan de bovenkant van de achterbumper
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
ijsga
5th Gear member

hans98 schreef: ps wat is een bumpersticker?
Zoiets?

Afbeelding
V50 2.4 Geartronic, Edition 1, MY08. 17" Spartacus zomer / 17" Serapis winter. 178.500 km.
Volvo 480 ES 2.0 ’93 (2009-2010)
lint
Geartronic member

Dat zijn wel heel veel stickers en niet eens allemaal op de bumper :D
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Anomander
Starter

:-) leuke foto ijsga
De "bumpersticker" is inderdaad een berschermsticker aan de bovenzijde van de achterbumper.
De adaptieve cruisecontrol was ook wat ik erg graag had gewild (als onderdeel van driver support). Maar is volgens dealer niet meer achteraf (bij dit showroommodel) in te bouwen. Iemand nadere info over de (on)mogelijkheden hiervan?
Ik heb inderdaad ook sunblinds bioj de achterruiten op verzoek van de kinderen. En de ramen zijn af fabriek getint. Vwb laadkabels heb ik zowel een mennekes-mennekes als een menekes-schucko erbij. Die laatste kreeg ik met korting van de dealer. Scheelde uiteindelijk zo'n 100 EUR met de prijzen op internet (voor niet-originele volvo kabels).

Verder heb ik gekozen voor de combi met laadpaal en zonnepanelen: morgen wordt een laadpaal aan huis gemonteerd (lolo smart van the new motion) en in december komen de zakelijke zonnepanelen op het dak die in ieder geval de extra electra die ik thuis ga gebruiken gaan opwekken.
RichieB
6th Gear member

Klinkt mooi allemaal. Je kan alleen geen zakelijke zonnepanelen leggen op een woonhuis. Zie elders op dit forum.
Laatst gewijzigd door RichieB op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
V60_PHEV
4th Gear member

Je kunt onder bepaalde voorwaarden wel zakelijke zonnepanelen leggen op een woonhuis, aldus de staatsecretaris van Financien (Besluit van 15 september 2009, nr. CPP2009/1116M, Staatscourant 2009, 14052)

Voor wat betreft de vraag welke accessoires je wilt hebben, zou ik zeggen: Afsluitbare wielbouten (nu in de aanbieding).
Ik vind zelf Polestar tuning ook een echte verbetering, de motor draait er veel mooier door.
RichieB
6th Gear member

Ja, wat ik bedoelde is dat je wel zakelijke panelen op je woonhuis kan schroeven, maar dat je de opgewekte stroom niet privé kan gebruiken. Want als je dat doet zijn de fiscale gevolgen niet bekend. Dus als de panelen meer opleveren dan wat de auto verbruikt heb je fiscaal gezien een lastig verhaal. En als je de opwekking via je privé elektriciteitsaansluiting terug levert aan het net ook. Het enige wat lijkt te kunnen is de panelen zakelijk financieren, maar daarna verhuren aan jezelf als privé persoon (operational lease). Zie oa dit draadje.
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
Anomander
Starter

Dank voor de reacties. Mijn fiscalist en OpDeZon (panelen leverancier gespecifaliseerd in zakelijke zonnepanelen) zijn van mening dat de panelen zakelijk mogen en mits voor minimaal 10% zakelijk gebruikt (geen probleem met V60 PIH) de rest prive voordele oplevert. Waar je bijtelling voor moet betalen. Aan de andere kant stel je prive je dak ter beschikking etc. We vragen dus de betreffende subsidies aan en zien wel hoe het loopt.
Vandaag fase 1 gereed: de laadpaal. Zaterdag de Volvo en komende week de zonnepanelen...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
RichieB
6th Gear member

Netjes! Heeft je fiscalist er ook bijverteld hoe je de opgewekte stroom met je privé af moet rekenen? Uiteraard inclusief BTW en energiebeslasting. Hoe ga je die energiebelasting afdragen?
Anomander
Starter

Inclusief BTW maar exclusief energiebelasting... volgens de deskundigen...
Anomander
Starter

Volvo van het weekend opgehaald en meteen lekker rondgereden.. 700 kilometer dwars door het land. Lopen viegelieren met verschillende rijstanden, opladen op diverse locaties via laadpas, etc.
Ik ervaar het als ene grote uitdaging om zoveel mogelijk/zo ver mogelijk electrisch te rijden. Bij keuze voor langere weg via snelweg of kortere weg via B/wegen (80/70/50 km/h) (maar ongeveer dezelfde reistijd) is mijn keuze nu std via de B wegen, omdat dat electrisch het beste kan.
Jullie nog tips voor het opbergen van de laadkabels in de auto? ik heb er 2, waarvan 1 mennekes-mennekes, en 1 schucko-mennekes. Heb inmiddels met beide succesvol opgeladen. Maar ze liggen dus "los" in de achterklep. In het vak(je) in de bodem van de achterklep zit nu ander spul, misschien dat ze daar beide inpassen. Hoe doen jullie dit?
Autowina
3rd Gear member

De regelgeving biedt wel ruimte voor interpretatie, zowel voor ons als voor de fiscus....
Wat ik over energiebelasting en BTW heb kunnen vinden is het volgende (mijn eigen interpretatie dus met een slag om de arm):

Met zonnepanelen blijven de meesten van ons per saldo (opwekken minus verbruik) ruim beneden 5.000 Kwh. Bovendien gebeuren het opwekken en het verbruiken thuis achter de meter.
Saldering is dan toegestaan. Dit betekent dat voor de energiemaatschappij de stroom die je opwekt in de verrekening dezelfde stroom is als die je vroeger of later ook weer zelf verbruikt.
Hiervoor bestaat wetgeving (Electriciteitswet en Wet Belastingen op Milieugrondslag).

Ik denk dat je hiermee het probleem ondervangt dat je in theorie de wasmachine laat draaien op de zakelijke zonnepanelen en met privéstroom de auto oplaadt.
Je kunt namelijk stellen dat je van doen hebt met de energiemaatschappij die al saldeert.

In het voorbeeld van de wasmachine levert de onderneming feitelijk stroom aan privé, terwijl er ook al een energiemaatschappij is. Juridisch mag dit dus.
Mocht de onderneming als een soort energiemaatschappij beschouwd worden, dan mag deze zelf ook tot 5.000 KwH salderen en kom je niet aan BTW en energiebelasting toe zolang de onderneming per saldo haar eigen stroom maar verbruikt.

Het is dan dus wel verstandig om een tijd bij te houden hoeveel stroom je feitelijk met de auto verbruikt.
Daarna kun je aan de hand van tankbonnetjes en kilometerstand wel ongeveer terugrekenen of dit electriciteitsverbruik niet is veranderd.

Overigens zijn er wel geluiden dat de regelgeving m.b.t. salderen zal gaan veranderen.
2013: V60 Pih Ember Black, Beechwood sportst., Conn. Touch, Prem. audio, Winter Line, Hybr. Techn. Line, Snelh. afh. stuurbekr., Sadia &
2019: XC60 T8 R-design Bursting Blue, Audio line, Business Pack Connect
2020: Polestar 2 Midnight Blue
hans98
4th Gear member

Anomander schreef: Jullie nog tips voor het opbergen van de laadkabels in de auto?
Ik heb twee opvouwbare AH kratjes achterin de auto; een met de kabels (en dan nog wat ruimte voor ander spul) en een lege waar ik dan een boodschappentas in kwijt kan zodat die niet kan omvallen. De kratjes zijn helaas nét te hoog om onder de balk van het bagagenet te passen; een kratje dat wat lager is zou weer wat extra ruimte scheppen.

En ik zou je adviseren om te onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om alsnog een vaste kabel aan je laadstation te krijgen. Dat scheelt je een hoop werk 's ochtends (plus het feit dat je op de dagen dat het regent een vieze kabel op moet rollen).

ps. volgens mij is het zonde van jullie inspanningen om de voor veel mensen interessante info over zonnepanelen, zakelijk gebruik etc. in een topic te verstoppen dat als titel "Nog een nieuwkomer" heeft.
Laatst gewijzigd door hans98 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Ooit: 340D, V50 2.4, V50 T5, S40 1.8, V70 2.5T, V60 PIH, XC90 T8

Nu Privé: MY17 V40 T2 Geartronic Nordic+ Luxury, Denim Blue, blond leder. Zakelijk: Tesla Model S75D
V60 PIH Power Blue
2nd Gear member

Ik doe 't met 1 kratje. Van de Blokker en past onder de rolhoes. Heb er twee dweilen bijgekocht voor de natte kabels.
Om 't kratje op z'n plek te houden van die 'stoppers' gekocht bij The Firm Formerly Known As Halfords...
Voor de overige spullen heb ik het Volvo net, dat nu om het krat 'heengevouwen' zit, dat dan weer wel.
V60 PIH Power Blue met Belgische packs Xenium, Hybrid Technology, Business Motion, Advanced Safety, Security en Winter.
V70 Cedar Green 2.5 T
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”