Motortemperatuur laag

Dit is de rubriek voor de 30, 40 en 50 series vanaf bouwjaar 2004.
Plaats reactie
This
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 09.08.2012 - 20:14

Afgelopen maandag terwijl ik naar huis reed onze S40 (2.0D) viel het mij op de snelweg op dat de auto een lichte mist opwierp achter mij. Bij gas geven werd de mist dichter. Ook werd de verwarming, ondanks dat de motor op temperatuur was, niet warm. Ik heb vervolgens de auto op de vluchtstrook geparkeerd, motor afgezet en de ANWB gebeld.

De chauffeur van de sleepwagen bevestigde mijn vermoeden dat er een koelvloeistof lekkage was. Er had zich tijdens het wachten een plasje onder de auto verzameld. Vervolgens heeft hij de auto en mij naar een parkeerterrein gebracht zodat de monteur veilig aan de slag kon. De monteur had al vrij snel de oorzaak van de lekkage gevonden: een gescheurde slang aan de rechter achterkant van het motorblok. De slang kon hij helaas niet ter plaatse vervangen dus werd de auto door een oprij- (eerder slepen) wagen opgehaald en afgezet bij mijn lokale garage. Gelukkig was hij zo vriendelijk mij thuis af te zetten.

Dinsdag heeft de garage de gescheurde slang vervangen en het koel systeem gevuld. Na een controle dat er geen andere lekken waren en dat alles naar behoren functioneerde kon ik eind van de middag de auto mee naar huis nemen. Mij viel meteen al op dat het lang duurde voordat de motor warm werd en dat de naald van de temperatuurmeter niet recht naar boven wees. Hij kwam een streepje te kort. Nog aparter was dat er uit de verwarming wel warme lucht kwam en dat de temperatuurmeter later zelfs terugliep. Bij thuiskomst, in totaal was het ±20km, had de motor nog steeds niet de bedrijfstemperatuur bereikt en was de temperatuur eigenlijk nog verder gedaald. Nu gaf de naald iets meer dan twee streepjes onder het midden aan. Het koelvloeistof niveau was wel normaal. Toen ik contact opnam met de garage werd mij verteld dat het waarschijnlijk een luchtbel was en dat die er vanzelf uit gaat.

Vandaag tijdens een rit van ruim 70 kilometer naar kantoor is het de motor niet gelukt om op temperatuur te komen. Het hoogste dat de naald gestaan heeft is 1 streepje voor het midden. De kap van de motor voelde koud, ten hoogste lauw aan. Het koelvloeistof niveau was wel normaal. Vanmiddag ben ik naar de garage gereden en daar hebben ze toen het een en ander nagelopen. Daarna heeft een monteur een aantal rondjes over het industrietrein gereden waarna hij trots kwam laten zien dat de naald naar boven wees en alles dus normaal was. Vervolgens meldde hij dat het normaal is dat een motor, zeker een diesel die niet zo hard hoeft te werken, niet op temperatuur komt met dit koude weer. Dat de kachel nu wel warm wordt terwijl de motor nog niet op temperatuur is terwijl deze voorheen pas warm werd als de naald recht naar boven wees werd afgedaan als apart. Pas na volhouden dat de motor daar in de voorgaande jaren en notabene afgelopen maandag totaal geen moeite mee had en dat er naar mijn mening iets met de regeling van het koelsysteem aan de hand moest zijn werd er gemord dat het dan misschien de thermostaat kon zijn maar niet zonder dat er bij verteld werd dat die het waarschijnlijk prima deed. Toen ik na een indicatie van €30 voor de thermostaat en niet minder dan anderhalf uur arbeid voor het vervangen ervan vroeg of ze niet gemakkelijk konden testen of hij defect was alvorens deze te vervangen werd mij verzekerd dat ze dat niet konden.

TL;DR: na het vervangen van een gescheurde koelvloeistofslang waardoor in ieder geval de inhoud van het expansievat weggelekt is op de uitlaat wordt de motor nu niet meer warm tijdens een normale rit.

Wat zijn jullie ervaringen met betrekking tot de motor temperatuur de afgelopen dagen? Hoewel ik voornamelijk op provinciale en snelwegen rijd is de motor altijd binnen 10 minuten (±10 km) warm. Behalve nu. Waar zou dit aan kunnen liggen?
2002 Toyota Corolla 1.6 VVTi Stellar Blue
2005 Volvo S40 2.0D Black Sapphire Metallic
This
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 09.08.2012 - 20:14

Tijdens mijn rit naar huis heb ik het gedrag van de temperatuurmeter over de laatste 16km vastgelegd met mijn telefoon/aardappel. Ondanks te slipstreamen achter een vrachtwagen lukt het niet om de naald recht naar boven te krijgen. Waneer ik de provinciale weg verlaat (rond 11:00) loopt de temperatuur snel terug.
[youtube]BRHRrLEtOOM[/youtube]
2002 Toyota Corolla 1.6 VVTi Stellar Blue
2005 Volvo S40 2.0D Black Sapphire Metallic
Gebruikersavatar
Maurits@Parts4Swedes
Forumsponsor
Berichten: 382
Lid geworden op: 05.01.2008 - 12:20
Locatie: Afferden Gld
Contacteer:

Ik kan het filmpje niet openen, maar bij het lezen van de tekst denk ik toch het eerste aan de thermostaat. Het kan dat deze defect is, of misschien zit er iets tussen waardoor hij open blijft staan? Je zou de auto nog kunnen (laten) uitlezen met VIDA-DiCE. Deze vergelijkt de gemeten temperatuur met de te verwachten temperatuur. Je kunt hiervoor terecht bij een Volvo-specialist of bij de dealer.
Genuine Volvo - There is no Substitute.
www.Parts4Swedes.nl
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Onze 2.0D had dit ook! Bij koude temperaturen stond die naald nooit recht, maar precies zoals jij het nu hebt. Je kon in de file bijvoorbeeld heel goed zien dat de temperatuur terugliep.
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27117
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Lijkt inderdaad op de thermostaat. Zeker als de naald nog eens terug wil lopen, maar ook met dit weer hoort de naald gewoon "90 graden" aan te wijzen.
Vanmorgen met -2 was mijn S60 ook net zo warm als altijd. Mooi even kunnen checken met de CFE :)
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
This
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 09.08.2012 - 20:14

Bedankt voor jullie reacties. Wil van het weekeinde de thermostaat gaan vervangen maar zit nog met een paar praktische zaken. Hoe kan ik het beste koelvloeistof aftappen alvorens ik de thermostaat uit het thermostaat huis haal en waar zit deze precies (thermostaathuis wel gevonden).

Waar staat CFE voor?
2002 Toyota Corolla 1.6 VVTi Stellar Blue
2005 Volvo S40 2.0D Black Sapphire Metallic
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27117
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Canbus Function Extender, werkt nog niet met jouw model Volvo.
Zou in dit geval stiekem wel erg handig zijn, kan je onder andere de werkelijke temperatuur van de koelvloeistof mee uitlezen tijdens het rijden
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
This
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 09.08.2012 - 20:14

rsnhakan schreef: Onze 2.0D had dit ook! Bij koude temperaturen stond die naald nooit recht, maar precies zoals jij het nu hebt. Je kon in de file bijvoorbeeld heel goed zien dat de temperatuur terugliep.
Had? Is het verholpen of hebben jullie de auto verkocht?
2002 Toyota Corolla 1.6 VVTi Stellar Blue
2005 Volvo S40 2.0D Black Sapphire Metallic
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28882
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

This schreef:
rsnhakan schreef: Onze 2.0D had dit ook! Bij koude temperaturen stond die naald nooit recht, maar precies zoals jij het nu hebt. Je kon in de file bijvoorbeeld heel goed zien dat de temperatuur terugliep.
Had? Is het verholpen of hebben jullie de auto verkocht?
Die auto is al historie, is al weer een tijdje geleden dat de V50 operationeel was.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Maurits@Parts4Swedes
Forumsponsor
Berichten: 382
Lid geworden op: 05.01.2008 - 12:20
Locatie: Afferden Gld
Contacteer:

Het is niet nodig de vloeistof af te tappen. Deze loopt vanzelf weg als je het thermostaathuis opent. Tenzij natuurlijk je deze operatie in de huiskamer gaat doen; dan gaat het parket eraan! Zorg wel dat de druk van het systeem is en open de koelvloeistofdop niet als de motor nog heet is.
Genuine Volvo - There is no Substitute.
www.Parts4Swedes.nl
This
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 09.08.2012 - 20:14

maurits01 schreef: Het is niet nodig de vloeistof af te tappen. Deze loopt vanzelf weg als je het thermostaathuis opent. Tenzij natuurlijk je deze operatie in de huiskamer gaat doen; dan gaat het parket eraan! Zorg wel dat de druk van het systeem is en open de koelvloeistofdop niet als de motor nog heet is.
Mijn deur is helaas niet groot genoeg om de auto binnen te laten. Dat werk in ieder geval een stuk prettiger dan in de garage die niet verwarmd is :( . De garage zou ik graag koelvloeistof vrij houden dus (deels) aftappen is voor mij een must.
2002 Toyota Corolla 1.6 VVTi Stellar Blue
2005 Volvo S40 2.0D Black Sapphire Metallic
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

Bij mijn wagen duurt het met dit weer gemakkelijk 25km om volledig op temperatuur te komen, let wel, dit is bij een grote 5 cilinder waar nog een automaat aan hangt ook. Er zit een oliekoeler op de automaat (warmtewisselaar tussen olie en koelvloeistof) maar bij rustig rijden werkt deze eerder als een oliewarmer heb ik de indruk omdat de motor meer warmte afgeeft dan de automaat. Hierdoor duurt het natuurlijk zeer lang om op temperatuur te komen. Uit ervaring weet ik dat zo'n 2.0D binnen de 15km op bedrijfstemperatuur is, zelfs bij dit weer, dus wat jij hebt is inderdaad waarschijnlijk een defecte thermostaat. Bij mijn wagen is die al eens vervangen na 200.000km, een afdichting was kapot waardoor de klep zelfs in gesloten toestand door liet richting radiator. Toen kreeg ik in de winter zelfs nauwelijks warme lucht uit de roosters.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27117
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ik vind jouw 25 kilometer ook wel erg lang.
Keek vanmiddag vanaf mijn werk tot aan de snelweg en met goed 10 kilometer rijden gaf de CFE 72 graden voor de koelvloeistof aan, dus met 5 kilometer verder was die wel rond de 90 graden.
Ook ik heb een automaat en een 5 cilinder en die kilometers was maximaal 80 km/h met welgeteld 1 keer stoppen voor een verkeerslicht. De rest van de tijd gewoon doorrijden.
Oh ja en mijn EGR doet het niet meer waardoor het blok in theorie minder snel op temperatuur zou komen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

Die afstand was bij een buitentemperatuur van 0°C. Bij welke temperatuur heb jij getest? Heb je ook een oliekoeler op de automaat?
Laatst gewijzigd door Frederik Welvaert op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27117
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Zal dichtbij de 0 graden zijn geweest, maar ook onder nul duurt het niet zo lang.
Ik heb zelf een warmtewisselaar en geen oliekoeler. Vergeet alleen niet dat een oliekoeler pas vanaf een bepaalde temperatuur zijn werk doet (meestal rond de 90 graden).
Dit om te zorgen dat de olie zo snel mogelijk opwarmt en de koeler zorgt er vervolgens voor dat het zo lang mogelijk niet boven een bepaalde temperatuur uit komt
Laatst gewijzigd door Fredhead op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

Hmm, Ik denk dat ik bij die 25km waar ik de vorige keer over sprak zelf nog niet goed wakker was...
Heb het deze week eens opgevolgd toen ik op het werk naar huis vertrok. Auto had toen 9u stilgestaan. Enkele screenshots gemaakt, speciaal de trip weergave toegevoegd in het torque scherm. Buitentemperatuur 8 graden bij start, hoe dichter bij huis, hoe dichter bij de 4 graden.

Vlak na starten:
Afbeelding

Tegen dat ik de parking af ben is het al dit:
Afbeelding

Iets verder zit ik aan 90kmh op de ring.
Afbeelding

De ring terug af
Afbeelding

En even voor rood licht... Daar gaat de temperatuur...
Afbeelding

Helemaal op temperatuur! Nog 20km naar huis nu @ 70kmh met af en toe wat lichten.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Frederik Welvaert op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
This
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 09.08.2012 - 20:14

Hoewel ik een oud topic opgraaf wilde ik toch nog even een update geven:

Begin dit jaar ben ik, ondanks de kou, toch aan de slag gegaan met het vervangen van de thermostaat. Na het aftappen van de koelvloeistof en het verwijderen van het luchtfilter, de accu en de accubak kon ik enigszins bij de thermostaat. Het loshalen van het oude thermostaathuis was zo gepiept. Het aansluiten van het nieuwe thermostaathuis is echter een rot klus.

Het was overigens al vrij snel duidelijk waarom de motor niet op temperatuur kon komen:
Afbeelding
Het afsluitrubber van de thermostaat was losgekomen en zat vast waardoor de thermostaat altijd op een kier bleef staan.

Mysterie opgelost :)
Laatst gewijzigd door This op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
2002 Toyota Corolla 1.6 VVTi Stellar Blue
2005 Volvo S40 2.0D Black Sapphire Metallic
Gebruikersavatar
Maurits@Parts4Swedes
Forumsponsor
Berichten: 382
Lid geworden op: 05.01.2008 - 12:20
Locatie: Afferden Gld
Contacteer:

Toch mooi dat je het gevonden hebt! Ik ben nog even benieuwd: Na hoeveel kilometer is de motor nu op bedrijfstemperatuur?
Genuine Volvo - There is no Substitute.
www.Parts4Swedes.nl
This
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 09.08.2012 - 20:14

Maurits@Parts4Swedes schreef: Toch mooi dat je het gevonden hebt! Ik ben nog even benieuwd: Na hoeveel kilometer is de motor nu op bedrijfstemperatuur?
Meestal binnen 5 minuten dus maximaal een kilometer of 8. Zal er morgen eens op letten.
2002 Toyota Corolla 1.6 VVTi Stellar Blue
2005 Volvo S40 2.0D Black Sapphire Metallic
This
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 09.08.2012 - 20:14

This schreef:
Maurits@Parts4Swedes schreef: Toch mooi dat je het gevonden hebt! Ik ben nog even benieuwd: Na hoeveel kilometer is de motor nu op bedrijfstemperatuur?
Meestal binnen 5 minuten dus maximaal een kilometer of 8. Zal er morgen eens op letten.
Vanochtend bij een buitentemperatuur van rond het vriespunt stond de naald binnen 9 kilometer autoweg netjes kaarsrecht naar boven. Moet wel opgemerkt worden dat ik de EGR-klep elektrisch losgekoppeld heb.
Laatst gewijzigd door This op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
2002 Toyota Corolla 1.6 VVTi Stellar Blue
2005 Volvo S40 2.0D Black Sapphire Metallic
Plaats reactie

Terug naar “De 30- 40 en 50 series vanaf MY 2004”