Afgelopen weken bij het rijden door de bergen merkte ik het volgende bij mijn XC90 2.9 T6:
Bij aangekoppelde caravan (1700kg) en licht bergop rijden, bij stabiele snelheid (80-90), gaat toerental variëren met ongeveer 100 op en neer bij een toerental zo rond 2000. Hinderlijk/onrustig, geen rare bijgeluiden.
Bij fors bergop lijkt de automaat langer in een lagere versnelling te blijven met een hoger toerental dan eerst, eerder schakelde hij eerder op, zeker bij even lossen van het gaspedaal, doet ie nu niet.
Bij achteruit inschakelen soms een metalig schurend geluid te horen bij eerste beweging van de auto.
Dit is de 2e automaat. De huidige km-stand is 189000. De volvo-dealer heeft bij een km-stand van 121374 een ruil/revisie-automaat gemonteerd.
Er wordt maar 2x per jaar een stuk met deze caravan naar het buitenland gereden. Verder nooit aanhangergebruik.
Bij een langere rit met deze auto is -al jaren- een geur van verbrande olie of zo te ruiken, Volvo dealer heeft hier nooit wat aan gedaan.
Wie stelt een voorlopige diagnose?
Automaat/Koppelomvormer of iets anders?
- diesel01
- Geartronic member
Meer toeren maken is beter voor de koeling van de automaat.
De auto doet dit nu op koppel en beter zou zijn op pk.
2000rpm lijkt mij aan de lage kant met een caravan van 1700kg zeker wanneer er vals plat danwel op stijging wordt gereden.
Olie van de GT wil erg warm worden, je vergroot de koeling door meer toeren te draaien waardoor de pomp meer olie rond pompt.
De auto doet dit nu op koppel en beter zou zijn op pk.
2000rpm lijkt mij aan de lage kant met een caravan van 1700kg zeker wanneer er vals plat danwel op stijging wordt gereden.
Olie van de GT wil erg warm worden, je vergroot de koeling door meer toeren te draaien waardoor de pomp meer olie rond pompt.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- Johan s60
- 6th Gear member
Ik zou met die configuratie om de 75 dkm een olie flush laten doen, olie gaat nl. heel hard achteruit in kwaliteit als deze te heet is geweest, dat het toerental varieert lijkt me niet goed.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
- lint
- Geartronic member
Als je met een automaat door de bergen gaat met een caravan achter de auto is het heel verstandig met de hand te schakelen en het toerental wat hoger te houden zodat de motor het makkelijker trekt.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- diesel01
- Geartronic member
Zorg wel voor de juiste specificatie van de olie indien je het ergens anders laat doen dan bij de Volvodealer.Johan s60 schreef: Ik zou met die configuratie om de 75 dkm een olie flush laten doen, olie gaat nl. heel hard achteruit in kwaliteit als deze te heet is geweest, dat het toerental varieert lijkt me niet goed.
http://volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=5 ... at;flushen
V90 T6 Recharge Rdesign
-
- 1st Gear member
Heren, bedankt voor de adviezen. Ik weet echter wel hoe met een caravan en automaat om te gaan
.
Wie heeft een idee waar dit veranderde rijgedrag vandaan komt. Het was vorig jaar namelijk niet zo.
En mn de geur die ik na lange ritten heb (en ook zonder caravan, maar wel bij warme weersomstandigheden).
Ben benieuwd of jullie denken dat het puur de verouderde olie zal zijn of toch iets ernstigers..

Wie heeft een idee waar dit veranderde rijgedrag vandaan komt. Het was vorig jaar namelijk niet zo.
En mn de geur die ik na lange ritten heb (en ook zonder caravan, maar wel bij warme weersomstandigheden).
Ben benieuwd of jullie denken dat het puur de verouderde olie zal zijn of toch iets ernstigers..
XC90 - T8, MJ 2017. R-Design.
-
- 2nd Gear member
Als je het mij vraagt is het de olie. Ik ga volgend jaar voor de vakantie waarschijnlijk de bak flushen. Het probleem is dat als je blijft rijden tot er echte problemen komen dan helpt een flush ook niet meer.
Volvo V60 D6 PIH MY2014, Savile grey, Lines: Driver support, Hybrid Technology & Winter line
Volvo XC90 2.5t Geartronic USA import
Citroën C1 baby blue
Volvo XC90 2.5t Geartronic USA import
Citroën C1 baby blue
- mees
- 6th Gear member
- Contacteer:
Apejoekie en anderen hebben gelijk…..
Ja mag al van geluk spreken dat je nog zonder brokken thuis gekomen bent!
Wij niet, vorig jaar.
Zie mijn topic : De 3 mannen en 1 vrouw in Uden…..
voor ervaringen en de oplossing.
Heel gauw doen!
….enne, ik dacht ook na bijna 40 jaar hoe het zou moeten….
Na tips van anderen: dit jaar voortreffelijk gereden met caravan over (zeer) steile wegen.
Dank allen
Enne: Vida zegt 80dkm verversen.
Oudere bak? Eerder doen dus!
Ja mag al van geluk spreken dat je nog zonder brokken thuis gekomen bent!
Wij niet, vorig jaar.
Zie mijn topic : De 3 mannen en 1 vrouw in Uden…..
voor ervaringen en de oplossing.
Heel gauw doen!
….enne, ik dacht ook na bijna 40 jaar hoe het zou moeten….
Na tips van anderen: dit jaar voortreffelijk gereden met caravan over (zeer) steile wegen.
Dank allen
Enne: Vida zegt 80dkm verversen.
Oudere bak? Eerder doen dus!
Laatst gewijzigd door mees op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
- evert65
- 6th Gear member
dat wordt ws een nieuwe converter....
schurend geluid, verbrande olie lucht
de voering van de frictieplaat is naar z'n grootje
hoeveel km hebbie eropzitten?
ik zou maar snel werk van maken anders krijg je ijzerslijpsel in je bak
nieuwe converter is erg duur , een gereviseerde ca 200 euro
maar de pijn zit m in het vervangen, de hele automaat moet worden uitgebouwd totale kosten zullen ergens bijn de 2 ruggen liggen
gooi er nog eentje tegenaan en je bak wordt ook gelijk gerviseerd
waar woon je ergens ? startrans renswoude is een goed adres voor het ene:koppelomvormer
of beiden : converter en bak
schurend geluid, verbrande olie lucht
de voering van de frictieplaat is naar z'n grootje
hoeveel km hebbie eropzitten?
ik zou maar snel werk van maken anders krijg je ijzerslijpsel in je bak
nieuwe converter is erg duur , een gereviseerde ca 200 euro
maar de pijn zit m in het vervangen, de hele automaat moet worden uitgebouwd totale kosten zullen ergens bijn de 2 ruggen liggen
gooi er nog eentje tegenaan en je bak wordt ook gelijk gerviseerd
waar woon je ergens ? startrans renswoude is een goed adres voor het ene:koppelomvormer
of beiden : converter en bak
Laatst gewijzigd door evert65 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
keep calm!, your randomizer is running
- Fredhead
- Geartronic member
Kennelijk toch niet helemaal aangezien je de combinatie op 2000 toeren wil blijven houden.MarcIO schreef: Heren, bedankt voor de adviezen. Ik weet echter wel hoe met een caravan en automaat om te gaan.
Houd de tips van de anderen in je achterhoofd, zeker gezien de bak al eens vervangen is is het zonde als dat nog een keer zou moeten.
Door te weinig toeren is de boel gewoon te warm geworden en krijg je een flinke bak slijtage.
Ben het qua euvel met Evert eens. Gok ook dat het in deze hoek zit.
Als de boel weer vervangen is de volgende vakantie even handgeschakeld rijden en een versnelling lager blijven rijden om precies dezelfde redenen die men hier al genoemd heeft
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 2nd Gear member
Waarschijnlijk heeft hij een jaar geleden zijn olie verbrand tijdens de vakantie, een jaar doorgereden en nu een volledige nieuwe bak moeten shoppen.... Jaar lang olielucht, pendelen van de versnelling tijdens hoge belasting.. Ik zeg BOEM! Of valt het mee Mario en ben ik weer pessimistisch?
Volvo V70 D4 Summum
Volvo V70NN D5 momentum (verkocht)
Volvo V70 D5 Edition I (verkocht)
-
- 1st Gear member
Geen zorgen, mijn bak zit er nog onder
. Ik heb nog geen tijd gehad voor verdere diagnose. Zonder aanhanger ervaar ik ook geen problemen, ik zal in een rustigere periode eens langs autrans gaan en kijken wat ze ervan zeggen..

- Maurits@Parts4Swedes
- Forumsponsor
- Contacteer:
Klinkt idd als een defect in de bak. Heb hetzelfde gehad met een s80 t6. Boon Revisietechniek in Alphen a/d Maas heeft het probleem verholpen. En ook geadviseerd tevens de LMM te vervangen. Door iets afwijkende waardes van de LMM ging de bak ietsje slippen, amper merkbaar, maar dit sloopte wel de bak. Na reparatie geen problemen meer gehad.
-
- 1st Gear member
Wie weet trouwens waar ik voor mijn probleem het beste terecht kan, en dan op acceptabele afstand van Roosendaal?
Ik weet van Autrans in Tilburg, maar hoorde ook van Heuvelink transmissies in Standdaarbuiten.
Hebben mensen ervaring met deze bedrijven en/of zijn er nog andere die ik over het hoofd zie?
Ik weet van Autrans in Tilburg, maar hoorde ook van Heuvelink transmissies in Standdaarbuiten.
Hebben mensen ervaring met deze bedrijven en/of zijn er nog andere die ik over het hoofd zie?