XC90 2.4D5 2006. Goede koop?

Plaats reactie
paul.vandermeijs
Starter

Beste Volvo liefhebbers,

Na jaren leasen ga ik zelf weer een auto kopen. Omdat ik al 10 jaar 'hoog' rijd (laatste drie jaar een Lexus RX450h), is mijn oog gevallen op de XC90. Ik wil daar niet teveel geld aan uitgeven, mogelijk ga ik binnen een jaar toch weer over op lease. Nu heb ik een 2.4 D5 uit Augustus 2006 op het oog met 150.000 kilometer op de teller die ik voor rond de € 14.000 kan aanschaffen. Het is een basis uitvoering (stoelen handmatig, geen stoelverwarming, etc.). De auto ziet er nog heel netjes uit, de bestuurders-stoel voelt wat doorgezakt bij de benen. Verder voelt de automaat soepel aan (had op dit forum gelezen dat hier mogelijke problemen ontstaan) en is deze netjes in onderhoud geweest bij de dealer. Laatste keer voor de keuring wel remleidingen en 1 stuurstang vervangen.

Vragen die ik aan jullie heb:
1. Is dit een redelijke prijs? Als ik 'm binnen een jaar doorverkoop, lever ik dan niet teveel in?
2. IK kan nergens in de onderhoudsboekjes vinden dat de distributieriem is vervangen. Had dat niet al gebeurd moeten zijn?
3. Is de bestuurdersstoel steviger te maken? Herkennen jullie dat de stevigheid verdwijnt?
4. De auto helt stevig in de bochten. Is dat XC90 eigen en ben ik verwend met mijn Lexus, of is dit een punt van aandacht?
5. Zijn er verder zaken waar ik absoluut op moet letten?

Veel dank alvast voor jullie reacties.
Paul
jorre
1st Gear member

Als relatief nieuwe XC90 rijder kan ik al wel de nodige info delen

1. Voor wat betreft redelijke prijs ben ik de verkeerde om het aan te vragen, je geeft uit wat jij het waard vindt. Ikzelf prefereer een lagere aanschaf maar dan heb je meestal wel hogere aanloopkosten...
2. Riem heeft twee vervangingscriteria aantal jaar of kilometrage, op basis van het jaar criterium ga ik ervanuit dat deze reeds vervangen is geweest...
3. Ja stoelen zijn zachter dan ik gewend was, maar of dit te verhelpen is weet ik niet
4. Het hellen vind ik ook (modeljaar 2004), latere xc's hebben hier wel wat modificaties voor gekend maar zijn echt kostbaar om dit uit te gaan voeren...
5. Ik raad je met klem aan de auto uit te laten lezen bij Volvo enkel dan weet je de exacte staat van je XC90
Maurits@Parts4Swedes
Forumsponsor
Contacteer:

Aanvulling: vervangingsinterval van distributie zit op 160k (of 10 jaar). Dus deze moet binnenkort (over 10k) vervangen worden. Wil je een compleet onderhoudsschema, stuur dan even een mailtje naar info@parts4swedes.nl.
Genuine Volvo - There is no Substitute.
www.Parts4Swedes.nl
Jers3n
5th Gear member

Ik vermoed dat de XC90 waar TS interesse in heeft een MY07 is, dus van na de facelift met knipperlichten in de spiegels (en andere wijzigingen). Die D5 zou wel eens een termijn van 180.000km kunnen hebben voor de distributieriem (laat dan ook meteen de waterpomp vervangen). Tenminste dat is wel de termijn voor onze MY07 XC70 D5. Maar dat hier op te zoeken (bij 180K staat tandriem aangegeven)
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Maurits@Parts4Swedes
Forumsponsor
Contacteer:

Jers3n schreef: Ik vermoed dat de XC90 waar TS interesse in heeft een MY07 is, dus van na de facelift met knipperlichten in de spiegels (en andere wijzigingen). Die D5 zou wel eens een termijn van 180.000km kunnen hebben voor de distributieriem (laat dan ook meteen de waterpomp vervangen). Tenminste dat is wel de termijn voor onze MY07 XC70 D5. Maar dat hier op te zoeken (bij 180K staat tandriem aangegeven)
Klopt, als er een D5244T4 blok in ligt ipv een D5244T blok. Waterpomp wordt doorgaans iedere tweede distributiewissel 'meegenomen'.
Genuine Volvo - There is no Substitute.
www.Parts4Swedes.nl
paul.vandermeijs
Starter

Beste allemaal,

Dank voor de reacties zo ver. Het is inderdaad een 'nieuwer' model met knipperlichten in de spiegel, handige link Jers3n! Wat vinden jullie van de prijs? En van een berijders-stoel die duidelijk meer doorzakt dan de passagiers-stoel?

Dank weer voor het delen van jullie kennis.
Paul
jpwg001
6th Gear member

Je kunt het schuim van zo'n zitting zelf vervangen. Is een werkje wat goed te doen is.
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
V70/2.4D/2003
8th Gear member

Heb je een linkje naar de advertentie van de auto?
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Jers3n
5th Gear member

paul.vandermeijs schreef: Beste allemaal,

Dank voor de reacties zo ver. Het is inderdaad een 'nieuwer' model met knipperlichten in de spiegel, handige link Jers3n! Wat vinden jullie van de prijs? En van een berijders-stoel die duidelijk meer doorzakt dan de passagiers-stoel?

Dank weer voor het delen van jullie kennis.
Paul
Geen dank :D .

Staat de XC90 te koop in Naarden (MP)? Incl winterbanden op velg?
Prijs weet ik ook niet, 't is, zoals al gezegd, wat jij er voor over hebt, zeker in vergelijk met andere vergelijkbare uitvoeringen. Al vind ik persoonlijk een rijker uitgerust exemplaar wel aantrekkelijker, zeker omdat dat bij een gebruikt exemplaar minder uit maakt in prijs. (Al zou het inbegrip van goede winterwielen ook wel weer aantrekkelijk zijn).
Ik kan me wel voorstellen dat (de linker zijwang van) bestuurderszitting minder stevig wordt, die stoel wordt immers altijd gebruikt en de zijwang met in- en uitstappen waarschijnlijk 'scheef' belast, zeker bij een hogere model (en helemaal als de berijder aan de korte kant is). Sterker nog, bij onze XC70 is ook verschil in 'omklemming' tussen de linker en rechter stoel waarneembaar, zitting is zachter en linker zijwang soepeler (maar nog niet zo dat ik het wil verhelpen).
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Plaats reactie

Terug naar “XC90 Classic t/m MY 2014”