Traag opstarten muziekweergave Premium Audio MY2015

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Plaats reactie
vifaatje
1st Gear member

Goedenmiddag,

Na het starten van mijn auto duurt het bijna een minuut voordat de muziek start. Voor die tijd kan ik op knopjes drukken tot ik een ons weeg maar er gebeurd niets. Het betreft de HK Premium met DAB+ audio in een Sensus Connect auto. Het lijkt of het opstarten van het systeem gewoon erg lang duurt, want als ik de auto start na een korte stop, dan krijg ik gewoon gelijk muziek. Dit komt voor bij afspelen van HDD en DAB+.

Behalve dat het best raar is dat het zo lang duurt voordat ik muziek krijg is het zeker als je bellend de auto in stapt bijzonder hinderlijk dat de auto bijna ogenblikkelijk via bluetooth verbinding maakt, maar vervolgens de eerste minuut geen geluid weergeeft.

Is dit iets wat jullie herkennen, of is dit een probleem waarmee ik naar de dealer terug moet gaan?
Gr. Michel
zonoskar
3rd Gear member
Contacteer:

Heb je misschien veel opties erbij? Misschien is het vergelijkbaar met dit topic: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=65503
Volvo V40 VEA D4 MY2015 Business R-design Rebel blue Polestar.
RoelofTH
Starter

Hallo,

Sinds eind juli dit jaar rijd ik met veel plezier in een smurf met HK Premium audio. Sinds ik de auto heb besteld heb ik met grote regelmaat meegelezen op het forum, maar nog niet de neiging gehad om mee te praten. Dit onderwerp brengt daar verandering in.

Bij mij kwam het eind september voor het eerst voor dat er geen geluid over de speakers kwam na het starten. Niet van de radio, mediaspeler, navigatie, parkeersensoren,... Na opnieuw opstarten was het probleem weg. (Daarvoor moest ik dus de motor afzetten en het portier openen om vervolgens opnieuw te starten.)
Sindsdien kwam dit probleem zo nu en dan terug. Echter, sinds een week of drie gebeurde het bijna elke keer als ik in de auto stapte! Soms moest ik wel vier keer starten voordat ik geluid kreeg.

Gisteren heb ik de dealer gebeld en daar kon ik gelukkig vanmorgen al terecht. Het systeem is uitgelezen, maar gaf geen storingen. Vervolgens hebben ze een software-update uitgevoerd en het probleem lijkt verholpen (sindsdien drie keer gestart waarna het geluid gewoon werkte). Dus als je hetzelfde probleem hebt als ik had, dan is het waarschijnlijk verholpen met een software-update.

off-topic: Ik heb geen last van kraakjes, rammels, windruis of resonantie.

Succes ermee!
hesened
2nd Gear member

Het is overigens wel zo dat hoe meer muziek je op je USB hebt staan, hoe langer het duurt voordat hij hem heeft ingelezen..
Dat inlezen doet hij allen als de auto een poos geparkeerd is, dus 's ochtends duurt het altijd even voordat je muziek van de stick af kan spelen. Ben ik een half uurtje bij een klant geweest, heeft hij het onthouden en start meteen het nummer op waar ik gebleven was..
De radio doet het bij mij dan wel trouwens. :whistle:

BTW: Dat opstarten doet de nav ook dus 's ochtends meteen een route inspreken gaat niet. Ik ben meestal al aan het eind vd straat voordat ik kan vertellen waar ik eigenlijk heen wil :D :D
Van 142 naar V40.. Eens een Volvo, altijd een Volvo..
vifaatje
1st Gear member

Dank voor de reacties,

Ik zal meteen mijn USBtje er eens uittrekken. Er staat dan alleen een GB of 5 aan muziek op de HDD. Eens kijken of het dan sneller gaat. Mogelijk start CD en/of FM wel snel op. Jullie horen van me.

PS: Ik begrijp hier dus uit dat het NIET normaal is dat de muziek pas na een minuut uit de speakers komt.
Gr. Michel
Get!em
3rd Gear member

Of het normaal is of niet, weet ik niet, wel weet ik, dat sinds ik 9,8GB aan muziek op de interne HDD gezet heb van de Volvo met dezelfde specificaties (Premium Audio, DAB+ etc) er ook een minuut bij mij overheen gaat.

Na starten duurt het nog tot dat ik de straat uit ben voordat er muziek komt (maakt niet uit welke bron, incl DAB+, FM of wat anders). HDD afspelen duurt nog langer. Pas na die tijd krijg je een fade-in effect qua volume.

Ik ga die interne HDD weer leegmaken en kijken of dat helpt. Heb er een 32GB usb in zitten trouwens.
vifaatje
1st Gear member

USB eruit trekken is niet de oplossing overigens.

Ik ben naar de dealer gegaan en die geeft ook aan dat dit NIET normaal is.
In de lijst met issues die bekend zijn bij Volvo kon de monteur geen relevante melding vinden behalve iets gerelateerd aan een Bluetooth verbining met een Iphone. Ik heb om te proberen de Iphone connectie van mijn vrouw uit de auto te verwijderen om te zien of dit het probleem is. Ik verwacht van niet en dan gaat de auto weer naar de dealer om dit op te lossen.

Overigens, het maakt niet uit welke bron er geselecteerd is, het duurt altijd vrij lang, behalve als de auto maar eventjes heeft stilgestaan. Dan speelt hij zo.

@ Gethem: Als je de HDD als bron hebt dan duurt het een tijdje voordat de mediaspeler van melding "HDD lezen" naar het huidige liedje springt. Begint de muziek dan gelijk bij jou te spelen of moet je nog langer wachten totdat het fade-in effect optreedt.
Gr. Michel
Get!em
3rd Gear member

Er zijn 2 fases. Eerst lezen van bron (HDD of USB). De muziek van USB of HDD speelt daarna al (teller loopt, en voortgangsbalk loopt) maar volume is nog 0, pas na een draai aan de volumeknop (maakt niet uit of ik em harder of zachter zet, en of het 1 of meer streepjes zijn) gaat volume harder (fade-in) of pas na minuut tot minuten.

Het rare is dat dit pas sinds kort is. Dit was eerder niet zo.

Zaken die ik nu anders heb dan eerder:
- 10GB aan muziek op interne HDD gezet
- Kaartupdate geinstalleerd

Tevens kan het zijn dat ik een instelling heb aangeraakt die hiermee te maken heeft, maar kan in de menu's niks terug vinden.

De 10GB is ondertussen weer weggegooid. Zal vanmiddag en morgenvroeg weer moeten testen (na langs stilstaan, zoals jij ook al aangaf).
Laatst gewijzigd door Get!em op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
vifaatje
1st Gear member

Het vergeten van de Iphone verbinding biedt geen soelaas. Ik ga weer naar de volvo dealer en maak er een issue van. Deze zal dan aan volvo worden doorgegeven zodat hij bekend wordt in hun systeem. Mischien is het wel makkelijk als Gethem dit ook doet, dan ben ik niet de enige met dit probleem.
Gr. Michel
Starter

Zoals ik eerder aangaf is er bij mij afgelopen donderdag een software-update uitgevoerd. Dit leek even te helpen, maar helaas is het probleem toch niet verholpen. Ik moet nu 's ochtends en 's middags het systeem vaak wel drie keer opstarten voordat er geluid uit de speakers komt. Komende donderdag gaat de auto weer naar de dealer. Hopelijk kunnen ze de oorzaak vinden en verhelpen!

(Ik heb overigens geen Iphone, wel een Android die automatisch via BT verbindt met de auto. Verder een 16GB USB-stick met muziek, maar daar zit het probleem volgens mij niet. De mediaspeler gaat gewoon afspelen, maar er komt geen geluid.)
vifaatje
1st Gear member

Moet je echt opnieuw opstarten of gaat de muziek na een tijdje zelf beginnen?

Iemand overigens in regio drechtsteden? Zou wel makkelijk zijn als we allemaal bij dezelfde dealer zitten
Gr. Michel
Starter

Ik moet echt opnieuw opstarten. Anders doet geen enkel geluid het.

Mijn dealer zit in het Westland.
vifaatje
1st Gear member

@ RoelofTH,

Dan hebben jij en ik een ander probleem, ik ga er toch werk van maken, succes met jouw probleem! Mocht er een goede oplossing komen dan is het mischien toch makkelijk dit te melden, best kans dat de problemen toch ergens onder water aan elkaar verwant zijn.
Gr. Michel

Terug naar “V40”