Hallo allemaal, soms als ik over een drempel rijd hoor ik een geluid van mn ophanging afkomen. Dit variert van een keiharde pang (alsof er een veer wegschiet) tot een bonk of klonk. Meestal links, soms ook rechts.
Nou komt dat vaak van kapotte veerpootrubbers lees ik, maar als ik die test door eraan te draaien geven ze wel weerstand en veren ze goed terug. Er zijn slechts minimale scheurtjes te zien, maar ze maken wel wat geluid. Mag dit? Of moeten ze volledig stil zijn, want dan weet ik dat het hier vandaan komt.
Verder waren de rubberen isolatoren van de veren ook verschoven, die krijg ik ook niet op hun plek.
Is dit acceptabel? En kan ik er vanuit gaan dat de lagers goed zijn? Hoor geen gekke geluiden met sturen.
Veerpootrubbers versleten? Met video!
- blastaway
- 5th Gear member
- Berichten: 2348
- Lid geworden op: 31.05.2007 - 08:06
- Locatie: Maastricht
Die op de eerste foto is toch echt wel ver heen. Ik ga aankomende week de dempers en veren vervangen van de 850 en neem de rubbers en lagers mee. Rubbers van mijne zijn ook wel op na 20 jaar en 2,8 ton. Ze ogen hetzelfde als deze overigens.
Volvo 940 2.3i Polar 2-1994 , t-5r cream yellow, c70 en v60 t4 2020
Volvo s60 2.4 5-2005
V70 edition II 2.4; 9-2004
V70 Sport 11-2006 2.0T HEICO
VW Passat 2005 R36 uitbouw
V70n 2000 2.5D
Volvo s60 2.4 5-2005
V70 edition II 2.4; 9-2004
V70 Sport 11-2006 2.0T HEICO
VW Passat 2005 R36 uitbouw
V70n 2000 2.5D
- b5234turbo
- 1st Gear member
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 27.10.2013 - 13:49
Die "plonk en klonk" die jij omschrijft heb ik ook.
Bij mij is het rubber van de onderste windingen van de veren versleten of compleet verdwenen.
Dit heb ik opgelost door een tuinslang, de dikke versie welteverstaan, om de onderste winding van je veren vast te zetten met tie-wraps.
Ook moet je gelijk de onderste schotel vrij maken van gunk en troep.
Bij mij is het rubber van de onderste windingen van de veren versleten of compleet verdwenen.
Dit heb ik opgelost door een tuinslang, de dikke versie welteverstaan, om de onderste winding van je veren vast te zetten met tie-wraps.
Ook moet je gelijk de onderste schotel vrij maken van gunk en troep.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 26.05.2014 - 18:17
Ga ik doen.
Welke moet ik dan hebben? 35627 T of 35634 T? Het heeft te maken met welk serie chassisnummer je hebt, maar ik snap die chassisnummers die ze aangeven niet zo. Het Volvo chassisnummer is toch veel langer...
Welke moet ik dan hebben? 35627 T of 35634 T? Het heeft te maken met welk serie chassisnummer je hebt, maar ik snap die chassisnummers die ze aangeven niet zo. Het Volvo chassisnummer is toch veel langer...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Een bonk of klonk en dan de lagers vervangen? Zonde van je geld! Onzin om bij dat soort geluiden het te zoeken in de wiellagers. Die geven namelijk vanaf zo'n 70 km/u een luid gonzend monotoon en daarna steeds luider gierend geluid.
De isolatoren kun je eenvoudig zelf weer op zijn plek krijgen na het opkrikken van de auto. Even met een vegertje de veren + veerschotels schoonvegen en de isolater andersom monteren, omdat meestal de kant waarmee hij klem zat in de veerschotel compleet vergaan is. Vervangen kan ook, maar omkeren kost niks en geeft hetzelfde resultaat. Overigens geeft een versleten isolator meer een schurend geluid bij vloeiend uitveren bij het afrijden van een vloeiende drempel dan een bonk of klonk.
Spoort de auto wel goed, of slinger je voor je gevoel van links naar rechts bij de minste en geringste spoorvorming? Kijk dan eerst eens naar je stabilisatierubbers en je stuurkogels.
Ook de reeds genoemde veerpoortubbers zijn verdacht, zeker in de staat waarin ze lijken te verkeren.
De isolatoren kun je eenvoudig zelf weer op zijn plek krijgen na het opkrikken van de auto. Even met een vegertje de veren + veerschotels schoonvegen en de isolater andersom monteren, omdat meestal de kant waarmee hij klem zat in de veerschotel compleet vergaan is. Vervangen kan ook, maar omkeren kost niks en geeft hetzelfde resultaat. Overigens geeft een versleten isolator meer een schurend geluid bij vloeiend uitveren bij het afrijden van een vloeiende drempel dan een bonk of klonk.
Spoort de auto wel goed, of slinger je voor je gevoel van links naar rechts bij de minste en geringste spoorvorming? Kijk dan eerst eens naar je stabilisatierubbers en je stuurkogels.
Ook de reeds genoemde veerpoortubbers zijn verdacht, zeker in de staat waarin ze lijken te verkeren.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- 1st Gear member
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 26.05.2014 - 18:17
Gaat nu om de veerpootlagers! De wiellagers heb ik geen problemen mee.
Ik heb die tuinslang isolatoren, maar ook opgekrikt krijg ik die echt niet om de onderste winding. De veer ligt klemvast op de onderste veerschotel.
Ik heb nu bij volvo de schijfvormige isolatoren besteld, die ga ik ook monteren als ik de veerpootrubbers en lagers ga doen. Weet alleen niet welke van de twee ik nu moet bestellen...
Ik heb die tuinslang isolatoren, maar ook opgekrikt krijg ik die echt niet om de onderste winding. De veer ligt klemvast op de onderste veerschotel.
Ik heb nu bij volvo de schijfvormige isolatoren besteld, die ga ik ook monteren als ik de veerpootrubbers en lagers ga doen. Weet alleen niet welke van de twee ik nu moet bestellen...
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Ah, gelukkig!
Die isolatoren schuif je gewoon om de onderste wikkel, net zo lang/ver tot de isolator tegen de veerschotel aankomt. Daarna krik laten zakken en de isolator zit vast. Meer is het niet.
Die isolatoren schuif je gewoon om de onderste wikkel, net zo lang/ver tot de isolator tegen de veerschotel aankomt. Daarna krik laten zakken en de isolator zit vast. Meer is het niet.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Doeke Dobma
- 5th Gear member
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
- Locatie: Leeuwarden
Ik begrijp dat je de veerpootlagers en veerpootrubbers zelf goed vervangen? Kijk dan eens op Ebay, ik heb daar nieuwe SKF (=OEM) veerpootlagers en veerpootrubbers (complete set) vandaan gehaald voor 125 euro incl verzenden. Scheelt je heel erg veel in vergelijking met de gemiddelde webshop (die dan ook nog eens aftermarket levert) en nog meer in vergelijking met de dealer.
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
-
- 1st Gear member
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 26.05.2014 - 18:17
Had ik gevonden! Ook jouw topic gelezen over de lagers van SKF op Ebay, kun jij me vertellen welk type je moet hebben?Doeke Dobma schreef: Ik begrijp dat je de veerpootlagers en veerpootrubbers zelf goed vervangen? Kijk dan eens op Ebay, ik heb daar nieuwe SKF (=OEM) veerpootlagers en veerpootrubbers (complete set) vandaan gehaald voor 125 euro incl verzenden. Scheelt je heel erg veel in vergelijking met de gemiddelde webshop (die dan ook nog eens aftermarket levert) en nog meer in vergelijking met de dealer.
35634 of 35627?
- MarcoHollaar
- 3rd Gear member
- Berichten: 256
- Lid geworden op: 06.08.2012 - 20:00
- Locatie: Midden van het land
Da's wel erg weinig voor een compete set.
Via parts$swedes.nl aanzienlijk duurder voor originele delen.
Laat staan via de dealer
Zelfs imitatie is duurder.....
Via parts$swedes.nl aanzienlijk duurder voor originele delen.
Laat staan via de dealer
Zelfs imitatie is duurder.....
Toyota Corolla (3x)
Toyota Carina II (2x)
Nissan Primera (4x)
Opel Astra 2.0 DTL (2000)(1x)
Mazda 6 2.3SVT (2003) (1x)
Nissan X-trail (2006) (1x)
Nissan Qashqai (2007) (1x)
Volvo V70N 2.4 (170pk) Ocean Race (2002)
Volvo XC90 2.9 t6 (272pk) Summum GT-4 (2005)
Volvo V70 2.0 D4 (163pk) R-Edition (2013)
Toyota Carina II (2x)
Nissan Primera (4x)
Opel Astra 2.0 DTL (2000)(1x)
Mazda 6 2.3SVT (2003) (1x)
Nissan X-trail (2006) (1x)
Nissan Qashqai (2007) (1x)
Volvo V70N 2.4 (170pk) Ocean Race (2002)
Volvo XC90 2.9 t6 (272pk) Summum GT-4 (2005)
Volvo V70 2.0 D4 (163pk) R-Edition (2013)
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
Ik wil toch graag een tip geven, controleer de werking van de schokdemper zelf. Bij de V70 zijn deze origineel gas gevuld en vaak beginnen de problemen in de winter. Zou zonde zijn als je alles vervangen hebt en het kloenk geluid is er nog steeds.
SACHS is hiervan de leverancier geweest en nu nog en was dit in 1975 al bij de 240 serie. Peuter het alu stickertje er op de veerpoot maar eens af, daaronder staat SACHS. Nieuwe schokdemper kost 90~130 euro. Hoef je alleen het bovenste deel over te zetten.
SACHS is hiervan de leverancier geweest en nu nog en was dit in 1975 al bij de 240 serie. Peuter het alu stickertje er op de veerpoot maar eens af, daaronder staat SACHS. Nieuwe schokdemper kost 90~130 euro. Hoef je alleen het bovenste deel over te zetten.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)