Auto Motor och Sport heeft een V40CC gereden met de nieuwe motor.
Hier is een vertaalde link naar die site
Eerste pers ervaring met de nieuwe 3 cilinder motor
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24665
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
En hier het persbericht:
Belangrijke stap in uitbreiding Drive-E-motorenfamilie
Volvo test nieuwe driecilindermotor
Volvo Cars kondigt de productie van een lichtgewicht driecilinder benzinemotor aan. De volledig nieuwe krachtbron is geheel in Zweden ontwikkeld en maakt deel uit van de toonaangevende Drive-E-motorenfamilie.
‘We hebben de laatste jaren enorme stappen gemaakt bij Volvo. Dankzij investeringen van moederbedrijf Zhejiang Geely Holding Group hebben wij onze positie als toonaangevende motorenbouwer heroverd. Het ontwikkelingsprogramma van de nieuwe driecilindermotor is zeer vooruitstrevend en we zijn inmiddels gestart met het testen van prototypes’, zegt Peter Mertens, Senior Vice President Research & Development bij Volvo Car Group.
Volvo heeft een rijke historie als het gaat om in eigen huis ontwikkelde zes-, vijf- en viercilindermotoren. De introductie van een nieuwe driecilindermotor is een logische stap in Volvo’s zorgvuldig uitgestippelde downsizing-strategie. De toepassing van baanbrekende technologie en nieuwe analysetechnieken maken het mogelijk om meer vermogen dan ooit te halen uit een kleinere cilinderinhoud en bij een lager brandstofverbruik.
‘We hebben veel geleerd tijdens de ontwikkeling van de viercilinder Drive-E-motoren en hebben die kennis vertaald naar een zeer responsieve, compacte en krachtige driecilindermotor. Deze krachtbron is voornamelijk voor het nieuwe CMA-voertuigplatform ontwikkeld, maar zal ook in de Volvo 60-serie worden toegepast. Dankzij Volvo’s beproefde turbotechnologie levert de motor meer dan voldoende koppel en vermogen, terwijl hij voldoet aan de Euro 7-emissienorm’, zegt Michael Fleiss, Vice President Powertrain bij Volvo Car Group.
‘Bijzonder is dat de driecilindermotor kan worden gebouwd op dezelfde productielijn als de viercilinders. Dat biedt een hoge mate van flexibiliteit, waardoor we snel kunnen inspelen op de vraag. Dit is een belangrijke ontwikkeling voor Volvo Cars. De Drive-E driecilindermotor is ontwikkeld met het oog op de toekomst en vormt een technisch hoogtepunt in de historie van Volvo’, besluit Mertens.
Belangrijke stap in uitbreiding Drive-E-motorenfamilie
Volvo test nieuwe driecilindermotor
Volvo Cars kondigt de productie van een lichtgewicht driecilinder benzinemotor aan. De volledig nieuwe krachtbron is geheel in Zweden ontwikkeld en maakt deel uit van de toonaangevende Drive-E-motorenfamilie.
‘We hebben de laatste jaren enorme stappen gemaakt bij Volvo. Dankzij investeringen van moederbedrijf Zhejiang Geely Holding Group hebben wij onze positie als toonaangevende motorenbouwer heroverd. Het ontwikkelingsprogramma van de nieuwe driecilindermotor is zeer vooruitstrevend en we zijn inmiddels gestart met het testen van prototypes’, zegt Peter Mertens, Senior Vice President Research & Development bij Volvo Car Group.
Volvo heeft een rijke historie als het gaat om in eigen huis ontwikkelde zes-, vijf- en viercilindermotoren. De introductie van een nieuwe driecilindermotor is een logische stap in Volvo’s zorgvuldig uitgestippelde downsizing-strategie. De toepassing van baanbrekende technologie en nieuwe analysetechnieken maken het mogelijk om meer vermogen dan ooit te halen uit een kleinere cilinderinhoud en bij een lager brandstofverbruik.
‘We hebben veel geleerd tijdens de ontwikkeling van de viercilinder Drive-E-motoren en hebben die kennis vertaald naar een zeer responsieve, compacte en krachtige driecilindermotor. Deze krachtbron is voornamelijk voor het nieuwe CMA-voertuigplatform ontwikkeld, maar zal ook in de Volvo 60-serie worden toegepast. Dankzij Volvo’s beproefde turbotechnologie levert de motor meer dan voldoende koppel en vermogen, terwijl hij voldoet aan de Euro 7-emissienorm’, zegt Michael Fleiss, Vice President Powertrain bij Volvo Car Group.
‘Bijzonder is dat de driecilindermotor kan worden gebouwd op dezelfde productielijn als de viercilinders. Dat biedt een hoge mate van flexibiliteit, waardoor we snel kunnen inspelen op de vraag. Dit is een belangrijke ontwikkeling voor Volvo Cars. De Drive-E driecilindermotor is ontwikkeld met het oog op de toekomst en vormt een technisch hoogtepunt in de historie van Volvo’, besluit Mertens.
Laatst gewijzigd door Walter op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 30349
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Dat zal nog 1 tot 2 jaar duren voordat de 3 cilinders op de markt komen in Nederland, ben benieuwd.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20838
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Nou reken maar dat ze vanaf MY2016 (dus vanaf juni 2015) in Nederland leverbaar zijn. Maar ook dat is speculatie. 

VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- BraboFrits
- 5th Gear member
- Berichten: 1287
- Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
- Locatie: Tilburg
'Dankzij Volvo’s beproefde turbotechnologie levert de motor meer dan voldoende koppel en vermogen .....'
Ik ben benieuwd.
Ik ben benieuwd.

Voorheen FritsieV70
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
"zucht" .... dus volvo ook al. Jammer, die 5-cylinders was eerst alles, en nu weer naar 3.........een logische stap in Volvo’s zorgvuldig uitgestippelde downsizing-strategie.
Van 5 asbakken, gaan we naar 3 vingerhoedjes die op en neer wippen.

Waar moet dat heen in deze comsumptie maatschappij?
Laatst gewijzigd door wim de jong op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24665
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
welkom in nu
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- Mart van der Steeg
- 7th Gear member
- Berichten: 6353
- Lid geworden op: 08.12.2007 - 13:58
- Locatie: Sassenheim-Teylingen
- Contacteer:
Nog even en we rijden weer 2-takt.wim de jong schreef:"zucht" .... dus volvo ook al. Jammer, die 5-cylinders was eerst alles, en nu weer naar 3.........een logische stap in Volvo’s zorgvuldig uitgestippelde downsizing-strategie.
Van 5 asbakken, gaan we naar 3 vingerhoedjes die op en neer wippen.
Waar moet dat heen in deze comsumptie maatschappij?
Dan maar een échte T6.
Mercedes GLA 2020 AMG& Night-pakket, Pano-dak, Multibeam LED-koplampen, Dodehoekassist, 360° Camera met parkeerassist, Apple Carplay & Android Auto, Sfeerverlichting, 19" AMG-velgen & Reality navigatie
VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
Volvo S60 2.4D 2009, 185 pk, PolestarTuning, Drivers ed., HU 650 200W, Orestes velgen, RTI, Xenon adapt,
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic
VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
- Johann
- 5th Gear member
- Berichten: 1305
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 17:11
- Contacteer:
Mil, das dus 3 ton..M@rcel schreef: 30.000 miles tussen distributieriemwissels?

- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21747
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Ach. Zelfs een Fünfer gaat naar 3 cilinders ...
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8547
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Ik vind het fantastisch dat Volvo weer innoverend werkt, zolang ik maar met onze 5 pitters kan blijven rijden !
Er is geen weg terug alles moet kleiner, zuiniger en goedkoper...
Er is geen weg terug alles moet kleiner, zuiniger en goedkoper...
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
- ijsga
- 5th Gear member
- Berichten: 1090
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 12:44
- Locatie: Zaandam
Tja, als het fantastisch rijdt en ook zo klinkt (zonder simulatie via de speakers welteverstaan!) dan vind ik het helemaal goed.
V50 2.4 Geartronic, Edition 1, MY08. 17" Spartacus zomer / 17" Serapis winter. 178.500 km.
Volvo 480 ES 2.0 ’93 (2009-2010)
Volvo 480 ES 2.0 ’93 (2009-2010)
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Je haalt me de woorden uit de mond. Maar gelukkig zijn onze 5-pitters bewezen extreem duurzaam.....en dat mogen die drie-pitterjes etc eerst nog even gaan doen. Tegen de tijd dat die dingen masaal hebben bewezen dat ze de half miljoen halen, wat voor onze 5 pitters het bekende "twee vingers in de neus werk is, dan praten we wel weer.BlackcurrantV70 schreef: Ik vind het fantastisch dat Volvo weer innoverend werkt, zolang ik maar met onze 5 pitters kan blijven rijden !
Er is geen weg terug alles moet kleiner, zuiniger en goedkoper...
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- Rippie V70
- 5th Gear member
- Berichten: 1376
- Lid geworden op: 26.08.2009 - 19:17
- Locatie: Oost Nederland
Ik hoop dat ze beter zijn dan die gedownsizede volkswagentroep. Anders beloofd het wat (lees niks) te worden.
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Het orakel zegt: Hoopt doet leven 

V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- Ab S
- 5th Gear member
- Berichten: 1041
- Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
- Locatie: Utrecht omgeving
..em waar blijft de 180 en 150 pk VEA 2.0? of zou nu toch die laatste een 3cyl 1.5L worden? De 180 pk zou toch nu echt begin 2015 moeten verschijnen. Als dan in die motor alle trucs worden toegepast die nu voor de 3-cyl zijn aangkondigd, krijg je een redelijk krachtige 180 pk eco motor..V480-S60 schreef: Nou reken maar dat ze vanaf MY2016 (dus vanaf juni 2015) in Nederland leverbaar zijn. Maar ook dat is speculatie.![]()
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21747
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Daar zeg je wat. Want in bijna alle reacties over downsizen kun je lezen dat gebruikers graag een 5 cilinder willen horen. Of een 6 cilinder. En vreemd is dat niet want het klikt gewoon mooi, naar mijn idee.ijsga schreef: Tja, als het fantastisch rijdt en ook zo klinkt (zonder simulatie via de speakers welteverstaan!) dan vind ik het helemaal goed.
Mijn keus is nog altijd een soepele motor zodat je zonder je suf te schakelen (Honda V-tec) vlot vooruit komt als dat nodig mocht zijn. En natuurlijk (hier komt mijn commentaar weer) het liefst met een 6 cilinder! Zoals een BMW 530 ... 6-in-lijn met een paar turbo's erop die koppel leveren vanaf stationair.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Berichten: 15305
- Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
- Locatie: Thuis
- Contacteer:
Een PIH heeft ook 2 turbo's en levert tevens koppel vanaf stilstand. 
