Volvo 2.0D kleine schokjes in 2e en 3e

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Elho
3rd Gear member

Hoi,

Vorig weekend voelde ik plots in derde een aantal kleine schokjes bij een snelheid tussen 55 en 60 per uur (bij een warme motor). Alsof de cilinders een microseconde geen diesel kregen. Dit gebeurde een aantal keer na elkaar. Na doorschakelen naar 4 waren de schokjes weg.

Door de week gebruikt mijn vriendin de wagen en ze bevestigde dat de schokjes nog altijd aanwezig zijn, zowel in 2de als in 3de. In 4de zijn ze niet voelbaar.

De wagen heeft 129.000 km en bleek bij het 120.000 km onderhoud nog niet aan roetfilter vervanging toe. Ik dacht zelf eventueel aan regeneratie? Maar ik zie geen opmerkelijke stijging in brandstofverbruik. Korte stadsritten zijn altijd uit den boze bij ons, en de wagen wordt netjes behandeld. Zowel mijn vriendin en ik hanteren een rustige rijstijl waarbij we een koude motor niet boven de 2000 - 2100 toeren jagen.

Ik panikeer nog niet en ik ga eerst eens proberen met een Wyns diesel cleaner, dit om de boel eens te reinigen. Hopelijk is hij met dit spul en een verse bak diesel weer aan de beter hand. Indien dit geen resultaat geeft ben ik eens van plan om wat kilometers te maken met een losgekoppelde EGR klep. Om dit ook alvast uit te sluiten.

Of is dit een symptoom van toch iets ernstiger?

Voor de rest helemaal geen problemen met de wagen!
Laatst gewijzigd door Elho op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC60 R-Design 2019 T4 Bursting Blue
VW Passat Variant 1.4 TSI
Audi Q3 1.4 TSI
Volvo V50 2008 - 2.0D
Hans oet Twent
8th Gear member

Elho schreef: Hoi,

Vorig weekend voelde ik plots in derde een aantal kleine schokjes bij een snelheid tussen 55 en 60 per uur (bij een warme motor). Alsof de cilinders een microseconde geen diesel kregen. Dit gebeurde een aantal keer na elkaar. Na doorschakelen naar 4 waren de schokjes weg.

Door de week gebruikt mijn vriendin de wagen en ze bevestigde dat de schokjes nog altijd aanwezig zijn, zowel in 2de als in 3de. In 4de zijn ze niet voelbaar.

De wagen heeft 129.000 km en bleek bij het 120.000 km onderhoud nog niet aan roetfilter vervanging toe. Ik dacht zelf eventueel aan regeneratie? Maar ik zie geen opmerkelijke stijging in brandstofverbruik. Korte stadsritten zijn altijd uit den boze bij ons, en de wagen wordt netjes behandeld. Zowel mijn vriendin en ik hanteren een rustige rijstijl waarbij we een koude motor niet boven de 2000 - 2100 toeren jagen.

Ik panikeer nog niet en ik ga eerst eens proberen met een Wyns diesel cleaner, dit om de boel eens te reinigen. Hopelijk is hij met dit spul en een verse bak diesel weer aan de beter hand. Indien dit geen resultaat geeft ben ik eens van plan om wat kilometers te maken met een losgekoppelde EGR klep. Om dit ook alvast uit te sluiten.

Of is dit een symptoom van toch iets ernstiger?

Voor de rest helemaal geen problemen met de wagen!
Ik heb dezelfde tor in de Fod. Mijn 2e Fod en herken en erken jouw gevoel. Beide auto's vertonen dat gevoel. Bij forser doorrijden heb ie dat niet. :-) Bij heel rustig overschakelen van 2 naar 3 geeft hij soms een hikje. Ik zou er niet wakker van liggen.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Elho
3rd Gear member

hm inderdaad, lig er idd voorlopig nog niet van wakker. Maar ga het toch ook niet laten aanslepen denk ik ...
Audi Q3 1.4 TSI
Volvo V50 2008 - 2.0D
Elho
3rd Gear member

Heb er net een flesje Wynns diesel plus injectorreiniger ingegoten. Baat het niet ...

Het schokken was daarnet ZEER goed voelbaar in 2de versnelling over 2500 en 3000 toeren, bij wijze van test eens wat doorgetrokken. Daarna heb ik het niet meer gehad. Het treedt voorlopig dus nog niet continu op.

Hopelijk helpt het flesje :-)
Audi Q3 1.4 TSI
Volvo V50 2008 - 2.0D
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”