Nieuwe XC90 T8 met indrukwekkend lage CO2-emissie

In dit board het officiële nieuws over Volvo van verschillende bronnen uit de hele wereld
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 41419
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

De nieuwe XC90 is de eerste Volvo die specifiek is ontwikkeld voor (semi-)elektrische aandrijving. Het resultaat mag er zijn. De XC90 T8 biedt de ruimte, het comfort en de prestaties die worden verwacht van een luxueuze premium SUV, maar met uitzonderlijk lage CO2-emissies waaraan zelfs veel kleine stadsauto’s niet kunnen tippen. De Volvo komt in Nederland in 2015 in aanmerking voor het bijtellingstarief van 14%.

Bij de ontwikkeling van de nieuwe XC90 heeft Volvo geen enkele concessie gedaan. Of het nu gaat om performance, rijplezier, ruimte of efficiency; de XC90 biedt het allemaal. Mede dankzij het baanbrekende Scalable Product Architecture voertuigplatform (SPA) en de geavanceerde Drive E-aandrijflijn is Volvo er in geslaagd een ruime zevenzits SUV te ontwikkelen die 295 kW (400 pk) vermogen en 640 Nm koppel combineert met een ultralage CO2-emissie van 64 g/km (2,5 l/100 km).

‘De Volvo XC90 T8 is een hybride, een plug-in hybride en een sportauto in één’, zegt Peter Mertens, Senior Vice President Research & Development bij Volvo Car Group. ‘De Drive-E benzinemotoren bieden al een uitstekende combinatie van performance en efficiency, en de XC90 T8 doet daar nog een flinke schep bovenop.’

Rijmodus voor elke behoefte
De Volvo XC90 T8 accelereert in slechts 5,9 seconden van 0 naar 100 km/u en biedt daarmee het rijplezier dat van een Volvo-SUV wordt verwacht. Maar rijplezier is slechts één van de vele goede eigenschappen van de XC90 T8. Hij biedt namelijk vijf verschillende rijmodi, uiteenlopend van extra sportief tot uiterst efficiënt. Met behulp van de draaiknop op de middenconsole of de touch screen op het dashboard heeft de bestuurder de keuze uit:

- Hybrid: Dit is de standaardmodus, bedoeld voor dagelijks gebruik. In deze stand werken de tweeliter Drive-E benzinemotor en de elektromotor optimaal samen voor een zo laag mogelijk brandstofverbruik.
- Pure Electric: In deze rijstand kan de XC90 volledig elektrisch en emissievrij rijden. De op de achteras gemonteerde elektromotor zorgt voor de aandrijving en als de batterij volledig is opgeladen, is een elektrische actieradius van 40 kilometer mogelijk. Dat is voldoende voor de afstand die de meeste automobilisten dagelijks afleggen. Extra energie wordt teruggewonnen via de regeneratieve remmen. Die komen optimaal tot hun recht in stedelijk gebied met veel ‘stop-and-go-verkeer’. Als de batterij een te laag niveau bereikt, schakelt de benzinemotor automatisch bij.
- Power Mode: In deze modus kiest de bestuurder voor maximale performance. De benzine- en de elektromotor geven al hun vermogen en koppel vrij en vullen elkaar perfect aan. De XC90 T8 profiteert van de onmiddellijke reactie van de elektromotor en het hoge koppel dat al vanaf stilstand beschikbaar is, terwijl de benzinemotor nog op toeren moet komen. Daardoor schiet de Volvo XC90 T8 razendsnel van zijn plek. Het prestatieniveau is vergelijkbaar met dat van een V8-motor.
- AWD: In deze stand wordt permanente vierwielaandrijving (AWD) ingeschakeld. Het voordeel hiervan is dat de bestuurder een beroep kan doen op het geavanceerde AWD-systeem wanneer gewenst, terwijl op andere momenten kan worden gekozen om energie te besparen.
- Save: Als de batterij is opgeladen, zorgt deze stand ervoor dat de elektrische energie wordt gespaard, bijvoorbeeld om later op de dag in Pure Electric te kunnen rijden. In deze modus fungeert de benzinemotor indien nodig ook als generator om de batterij te laden.

Drive-E benzinemotor
Veel componenten van Volvo’s T8 Twin Engine-aandrijflijn zijn specifiek aangepast voor hybride-aandrijving. Zo ook de tweeliter viercilinder Drive-E benzinemotor. Die is voorzien van een compressor én een turbo, goed voor een vermogen van 235 kW (320 pk) en een koppel van 400 Nm.

Automatische transmissie
De standaard aanwezige achttrapsautomaat is ook geoptimaliseerd voor hybride-aandrijving. De shift-by-wire-techniek zorgt voor een elektronische bediening van de transmissie. Een grotere oliepomp regelt de smering tijdens elektrische aandrijving en zorgt voor een snellere drukopbouw, wat resulteert in een naadloze overgang van de benzine- naar de elektromotor en vice versa.

CISG
De op de krukas gemonteerde startmotor (CISG) tussen de motor en de versnellingsbak heeft drie belangrijke functies. Hij is extra krachtig (34 kW) en speelt een grote rol in de naadloze overgang van benzine naar elektrisch, zodat de T8 Twin Engine als één motor wordt ervaren. Tegelijkertijd is het een krachtige generator én het geeft de benzinemotor een boost van 150 Nm als extra trekkracht gewenst is.

Batterij
Nog een voorbeeld van de vooruitstrevende bouwwijze van de XC90 is de hoge-voltbatterij (270-400 V). Veel autofabrikanten worstelen met grote batterijpakketten die veel ruimte in beslag nemen. Volvo is erin geslaagd het 65 kW batterijpakket in de middentunnel te plaatsen. Het voordeel hiervan is dat dit geen interieurruimte in beslag neemt en het zwaartepunt van de auto lager ligt.

Elektromotor
Volvo plaatste de elektromotor van 60 kW (80 pk) en 240 Nm op de achteras om twee belangrijke redenen. Het biedt de mogelijkheid om een grotere en krachtigere motor te monteren voor optimale prestaties in stedelijk gebied. Tegelijkertijd zorgt het voor extra efficiënte vierwielaandrijving met minder onderdelen, aangezien de achteras een ‘eigen’ motor heeft.

Remsysteem
Het remsysteem van de XC90 T8 maakt deels gebruik van brake-by-wire-techniek om remenergie terug te winnen. Die energie wordt gebruikt voor stroomgebruikers in de auto of om de batterij van het hybridesysteem op te laden. Een uniek stabiliteitssysteem regelt dat de juiste hoeveelheid energie veilig wordt gegenereerd.

Uniek koelsysteem

Het unieke koelsysteem van de Volvo XC90 bestaat uit twee extra circuits. De ene koelt de CISG en de elektromotor op de achteras. De ander koelt de batterij met behulp van de radiator of via de klimaatcontrole van de auto.

Voorverwarmen
Voor comfort en efficiency kunnen de motoren, de batterij en het interieur van de Volvo XC90 T8 worden voorverwarmd. Dat kan direct via de auto of via de Volvo On Call-app. Door de auto voor te verwarmen, kan direct optimaal gebruikt worden gemaakt van alle rijmodi die de XC90 T8 te bieden heeft. Dat komt de levensduur van de aandrijflijn geheel ten goede. Tijdens het laden van de batterij gaat voorverwarmen niet ten koste van het rijbereik in Pure Electric-modus.

Traditie om te innoveren

Als ’s werelds eerste premium plug-in hybride SUV staat de XC90 T8 nu ook op de lange lijst van Volvo’s met baanbrekende technologie voor meer comfort, meer veiligheid en een schoner milieu.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Immers ... VOLVO4LIFE
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21744
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

De vooruitzichten zijn goed. Nu de uitwerking nog want ik hoop dat Volvo wel gelijk heeft met z'n verbuikscijfers waar Toyota steken laat vallen.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5306
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

65 kW batterij, heb ik iets gemist ?
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 30346
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Op papier een veelbelovend concept, de praktijk zal het dadelijk uitwijzen of dit een succes wordt.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21744
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

NielsPHEV schreef: 65 kW batterij, heb ik iets gemist ?
Moet je maar vaker naar Discovery Science kijken: daar worden de nieuwe natuurkunde-wetten regelmatig beschreven en uitgelegd. :D
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
V60_PHEV
4th Gear member
Berichten: 534
Lid geworden op: 01.02.2013 - 18:05

Ik ben geen deskundige, maar de capaciteit van een accu wordt in kWh uitgedrukt.
Zou het kunnen zijn dat de maximale piekbelasting van de accu 65 kW bedraagt?

Ik had begrepen dat exact dezelfde elektromotor en accu als in de V60 PIH gebruikt gaat worden voor de T8.
Dus 11 kWh. Maar ik kan het ook helemaal mis hebben.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21744
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Als een accu 100 Ah is betekent deze cijfers dat de accu gedurende een uur 100 ampère kan leveren. Maar gedurende 2 uur kun je er 50 ampère uithalen. Zeg maar "stroom maal tijd" is dan in dit geval 100.

Maar met kilowatts wordt de energiemaat aangegeven: 65 kW is de maximale afgifte van de accu in spanning maal stroom. Dus een accu van 65 volt kan in dit geval 1 ampère leveren om een motor te laten draaien. En dan net zolang tot de accu leeg is.

Beetje moeilijke materie maar zeker de moeite waard om je er in te verdiepen.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5306
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Msuidgeest schreef: Als een accu 100 Ah is betekent deze cijfers dat de accu gedurende een uur 100 ampère kan leveren. Maar gedurende 2 uur kun je er 50 ampère uithalen. Zeg maar "stroom maal tijd" is dan in dit geval 100.

Maar met kilowatts wordt de energiemaat aangegeven: 65 kW is de maximale afgifte van de accu in spanning maal stroom. Dus een accu van 65 volt kan in dit geval 1 ampère leveren om een motor te laten draaien. En dan net zolang tot de accu leeg is.

Beetje moeilijke materie maar zeker de moeite waard om je er in te verdiepen.
en 11 kWh is 1 kW gedurende 11 uur analoog aan de uitleg over Ah. Een Volvo PIH heeft overigens effectief zo'n 7,5 tot 8,5 kWh beschikbaar de software laat je maar een stuk van de accu gebruiken om de levensduur te verlengen. Ik erwacht overigens dat men in het persbericht het max vermogen van de electromotor heeft genoemd als capaciteit van de accu
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21744
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Men? Zou Volvo verkeerde informatie gegeven hebben of heeft iemand een citaat verkeerd overgeschreven? kW is een energiemaat en die kun je vertalen naar een opgenomen vermogen (elektromotor) maar ook in af te geven vermogen (zoals die batterij-pack).
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
mad
6th Gear member
Berichten: 4299
Lid geworden op: 18.03.2006 - 14:43
Locatie: Romania

Ik word hier erg onrustig van..... wat een ongelofelijk mooi model... :*
Laatst gewijzigd door mad op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
XC70 D5 2009 Ocean Race
Plaats reactie

Terug naar “Volvo Nieuws”