En toen ... zaten de eerste 25.000 km erop met de Volvo S60 2.4d. Hieronder mijn ervaringen tot dusver.
De Volvo is in juni dit jaar aangeschaft (160.000 km). De voorste remblokken waren al vervangen en de motor is bij aflevering verwend met nieuwe olie en een filtertje en een complete distributieset.
De eerste kilometers waren even wennen. Ik vond de eerste versnelling toch wel erg kort en optrekken in zijn 2 (wat ook aangeraden wordt in de handleiding) is onwennig gebleken. Hierover later meer.
De eerste schrik kwam op een avond toen ik plotseling een melding in het boardcomputerscherm kreeg dat er onvoldoende remvloeistof aanwezig bleek te zijn. Bij een nader onderzoek in de garage kwam tot het licht dat het druklager (dat remvloeistof gebruikt voor een goede werking) in de versnellingsbak er slecht aan toe was. Omdat de bak er toch onderuit moest heb ik meteen de koppelingsplaten ook laten vervangen. Het 2 massa vliegwiel heb ik laten zitten. Geen problemen mee dus scheelt weer 900 euro. (totale kosten 600 euro ivm coulance)
Een tijdje later, pats, steentje op de plek waar de regensensor zit. Al gauw werd dit een flinke scheur. Een nieuw voorraam en 300 euro armer. Valt onder de categorie "domme pech".
De korte eerste versnelling en de algemene rommelige rijgedrag deed mij beslissen de auto te tunen. Na eerst wat mailverkeer met Obbe van Volvotune te hebben gehad heb ik (puur vanwege de afstand) besloten om het hier in het noorden te laten doen. Voor een zeer schappelijke prijs en een prima service beschikt de auto nu over zo'n 210 pk en een koppel van 470 nm. De auto rijdt totaal anders. Wat een verschil. Directer op het gas, langere 1e versnelling, trekkracht in zijn 6e versnelling en een veel rustigere motorloop. Perfect. Ook is de EGR helemaal schoongemaakt en het roetfilter leeggehaald. De boel is daarna uitgeprogrammeerd. Ik weet dat er mensen zijn met morele bezwaren hiertegen maar ik wil eerst wel eens bewezen zien of het inderdaad wel een goede milieumaatregel is. Ik denk dat er voor en nadelen zijn die met elkaar in balans zijn. Mijn persoonlijke voordeel heeft hierbij de doorslag gegeven. Maar goed, da's een hele andere discussie.
Over de hele periode kwam het 1 op de 20 keer voor dat de cruise control niet meer werkte. Toen dit uiteindelijk vaker voor begon te komen inclusief een andere melding aangaande de rembekrachtiger, was het plaatsen van een nieuwe pedaalstand sensor (150 euro) de beste remedie. Jammer dat bij het wegrijden van de garage tijdens het invoegen op de snelweg (waarbij het een wedstrijdje werd met de man naast mij die al op de snelweg zat) mijn auto in de noodloop ging en mij met een sissend geluid dwong op de vluchtstrook plaats te nemen. Dit tot groot plezier van de man die op dat moment naast mij reed en al dreigde te verliezen. Bij terugkomst in de garage bleek het de welbekende turboslang te zijn die van plek was verwisseld (50 euro).
Verder hebben we de xenonlampen vervangen door 2 nieuwe exemplaren en van 1 koplamp de xenonstarter die onder de koplamp zit (totaal 550 euro), 2 nieuwe bandjes eronder gegooid inclusief kleine beurt (400 euro), een nieuw brandstoffilter eronder gekregen (40 euro) en wat schoonmaakartikelen voor het lederen interieur aangeschaft (50 euro). Daarnaast even een nieuwe batterij voor de Parrot gekocht zodat die ook weer zonder haperen functioneert. Ook mik ik na een oliewissel een flesje Fortran in de tank (17 euro).
Al met al heb ik vaker dan ik gewend was (noodzakelijk en eigen keus) in de garage gestaan. Aan de andere kant rijdt deze auto geweldig en lijkt mij het doel dat ik wil halen (400.000 op de klok zetten) geen enkel probleem. Ik denk dat ik de ergste zaken nu wel zo'n beetje heb gehad.
Op naar de volgende 25.000 km ...
De eerste 25.000 km
- lint
- Geartronic member
Op wat kleine euvels en het druklagerprobleeem na toch een prettige 25.000 km gemaakt als ik het zo lees.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- Fredhead
- Geartronic member
Ik zeg wat kleine aanloopprobleempjes 
Heb zelf ook een 2.4D ook met kuurtje (maar dan van Obbe) wat ongeveer gelijk is (alleen de cijfers verschillen een klein beetje) en dat rijd inderdaad heel erg fijn!
Ik zeg nu op naar 25.000 probleemloze kilometers! Die van mij doet het er alweer ruim 50.000 probleemloos (met nu 205.000 op de teller)

Heb zelf ook een 2.4D ook met kuurtje (maar dan van Obbe) wat ongeveer gelijk is (alleen de cijfers verschillen een klein beetje) en dat rijd inderdaad heel erg fijn!
Ik zeg nu op naar 25.000 probleemloze kilometers! Die van mij doet het er alweer ruim 50.000 probleemloos (met nu 205.000 op de teller)
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
-
- 1st Gear member
Ik heb de auto niet op de rollenbank gehad dus de cijfers zijn puur theoretisch. Op papier zou hij 217 pk hebben maar daar gaat in de praktijk altijd wat verloren.
De reden om hem te tunen is ook niet zozeer om een maximaal aantal pk's eruit te halen, maar om een lekker rijdende auto te krijgen. Ik ben geen coureur wat dat betreft. (alhoewel, af en toe eens lekker doortrekken dat doet een mens goed
).
Voorop gesteld weet ik niet hoe zo'n auto rijdt als hij net uit de fabriek komt, maar als dat net zo is als toen ik de auto kocht, dan vind ik dat een slechte zaak. Ik weet dat er regels en normen zijn maar als je naar de tuner bent geweest en je ziet dat het ook heel anders kan ...
50.000 kilometer zonder problemen. Kijk, dat hoor ik nou graag
Ik ben ervan overtuigd dat als je zo'n auto op tijd zijn beurtjes geeft en er een beetje fatsoenlijk mee omgaat, dat je er dan erg lang plezier van kunt hebben. Als je een auto 2e hands koopt moet je denk ik altijd rekening houden dat er wat achterstallig onderhoud is. Soms wordt een auto weggedaan als er grote kosten staan aan te komen. Je kunt van dit feit handig gebruik maken tijdens het onderhandelen (bijvoorbeeld een distributiesetje erop bij aflevering). Dat scheelt je iig weer wat onderhoudskosten.
Maar al met al doet het allemaal erg degelijk aan en het geluid dat het blok laat klinken is verslavend.
De reden om hem te tunen is ook niet zozeer om een maximaal aantal pk's eruit te halen, maar om een lekker rijdende auto te krijgen. Ik ben geen coureur wat dat betreft. (alhoewel, af en toe eens lekker doortrekken dat doet een mens goed

Voorop gesteld weet ik niet hoe zo'n auto rijdt als hij net uit de fabriek komt, maar als dat net zo is als toen ik de auto kocht, dan vind ik dat een slechte zaak. Ik weet dat er regels en normen zijn maar als je naar de tuner bent geweest en je ziet dat het ook heel anders kan ...
50.000 kilometer zonder problemen. Kijk, dat hoor ik nou graag

Ik ben ervan overtuigd dat als je zo'n auto op tijd zijn beurtjes geeft en er een beetje fatsoenlijk mee omgaat, dat je er dan erg lang plezier van kunt hebben. Als je een auto 2e hands koopt moet je denk ik altijd rekening houden dat er wat achterstallig onderhoud is. Soms wordt een auto weggedaan als er grote kosten staan aan te komen. Je kunt van dit feit handig gebruik maken tijdens het onderhandelen (bijvoorbeeld een distributiesetje erop bij aflevering). Dat scheelt je iig weer wat onderhoudskosten.
Maar al met al doet het allemaal erg degelijk aan en het geluid dat het blok laat klinken is verslavend.
Laatst gewijzigd door Vs60 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Contacteer:
Idd pech met de eerste kilometers, goed om ze aan te pakken en door te rijden. Dan heb je er een fijne auto aan.
Chippen door Volvotune maakt hem echt heel anders, fijner. Al krijg je door chip tuning geen andere versnellingsbak verhoudingen, dus geen langere 1e versnelling
De mijne rijdt nu 156.000 km bij mij, en ja die heeft ook het nodige onderhoud. Veel door achterstallig onderhoud van de vorige eigenaar, maar wat je zegt het is een tweedehands auto.
Kijk nog even goed rond op het forum, er staan goede tips hier en daar zoals het gaas in de bumper. Ter bescherming van de coolers.
Chippen door Volvotune maakt hem echt heel anders, fijner. Al krijg je door chip tuning geen andere versnellingsbak verhoudingen, dus geen langere 1e versnelling

De mijne rijdt nu 156.000 km bij mij, en ja die heeft ook het nodige onderhoud. Veel door achterstallig onderhoud van de vorige eigenaar, maar wat je zegt het is een tweedehands auto.
Kijk nog even goed rond op het forum, er staan goede tips hier en daar zoals het gaas in de bumper. Ter bescherming van de coolers.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

-
- 1st Gear member
De versnellingsbak blijft hetzelfde met tuning, dat klopt 
Maar als ik het vergelijk met de situatie voor het tunen, dan zat de auto in de 1e versnelling erg snel in zijn hoge toerengebied, nu duurt dat een stuk langer voordat hij daar zit. Je maakt meer snelheid in zijn 1e voordat je hoeft te schakelen. Dat is eigenlijk wat ik bedoelde met een langere 1e versnelling. Het trekt gewoon veel fijner op vanuit zijn 1e.
Bedankt voor de tip over het gaas in de bumper. Ik heb er wel eens met bewondering naar gekeken hoe open dat allemaal is daar onderin. Ik ga er zeker wat mee doen.

Maar als ik het vergelijk met de situatie voor het tunen, dan zat de auto in de 1e versnelling erg snel in zijn hoge toerengebied, nu duurt dat een stuk langer voordat hij daar zit. Je maakt meer snelheid in zijn 1e voordat je hoeft te schakelen. Dat is eigenlijk wat ik bedoelde met een langere 1e versnelling. Het trekt gewoon veel fijner op vanuit zijn 1e.
Bedankt voor de tip over het gaas in de bumper. Ik heb er wel eens met bewondering naar gekeken hoe open dat allemaal is daar onderin. Ik ga er zeker wat mee doen.
- Fredhead
- Geartronic member
Je trekt wat vlotter naar dezelfde snelheid in dezelfde versnelling, maar verder veranderd er niets aan hoor 
Let ook op de preventieve wissels van de raamgeleideblokjes, naast het gaas in de bumper wel eentje om mee te nemen.
Kost een uurtje, maar de boel kan er weer tijden tegenaan.
Bij mijn afgelopen 50.000 km de nodige dingen vervangen om het meer naar mijn zin te maken of vooral preventief onderhoud.
Van welk jaar is jouw exemplaar eigenlijk?

Let ook op de preventieve wissels van de raamgeleideblokjes, naast het gaas in de bumper wel eentje om mee te nemen.
Kost een uurtje, maar de boel kan er weer tijden tegenaan.
Bij mijn afgelopen 50.000 km de nodige dingen vervangen om het meer naar mijn zin te maken of vooral preventief onderhoud.
Van welk jaar is jouw exemplaar eigenlijk?

-
- 1st Gear member
Waarschijnlijk is dat met die 1e versnelling dan meer een gevoelskwestie. Maakt me ook niet uit, het rijdt beter dan voorheen 
De Volvo is van november 2009. Het is orgineel de 2.4D (163 pk). Drivers edition 2. Handmatig schakelen.

De Volvo is van november 2009. Het is orgineel de 2.4D (163 pk). Drivers edition 2. Handmatig schakelen.
- Fredhead
- Geartronic member
Een van de laatsten dus, zuinig op zijn! 
Enne belangrijkste is inderdaad dat het lekkerder rijd, maar dat doet het zeker wel

Enne belangrijkste is inderdaad dat het lekkerder rijd, maar dat doet het zeker wel

- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Contacteer:
En probeer je nou onder de foto's uit te komen of staan die al ergens?
Hier en hier staan foto's van meetings met oa gaas plaatsen, we hadden toen best vaak van die klusdagen in het noorden. Jammer dat andere foto's het niet meer doen.
Jij woont ook in noord NL?

Hier en hier staan foto's van meetings met oa gaas plaatsen, we hadden toen best vaak van die klusdagen in het noorden. Jammer dat andere foto's het niet meer doen.
Jij woont ook in noord NL?
Laatst gewijzigd door JeroenSpock op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII

-
- 1st Gear member
Ik heb er al wat foto's opgezet bij het voorstellen: Foto's voorstelronde
Yep, ik kom uit noord-groningen. Wordt zo'n dag nog wel eens georganiseerd? Lijkt me erg leuk om daar eens bij te zijn. Ik zal dan de enige zijn die met gaas bezig is zo te zien want iedereen is al voorzien
Yep, ik kom uit noord-groningen. Wordt zo'n dag nog wel eens georganiseerd? Lijkt me erg leuk om daar eens bij te zijn. Ik zal dan de enige zijn die met gaas bezig is zo te zien want iedereen is al voorzien

- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Contacteer:
Ja oke, dat topic had ik al gezien idd.
Die dagen zullen nog wel weer komen, de laatste is al een tijdje geleden.
Die dagen zullen nog wel weer komen, de laatste is al een tijdje geleden.