Nieuwe/andere dynamo monteren. Klusje van niks? [EDIT: JA, klusje van niks!]

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Zie post no 9.
Ik heb een tijdje geleden van mijn V70 D5 de dynamo laten reviseren voor € 110,00 incl BTW.
Werkzaamheden: nieuwe lagers, sleepringen, koolborstels, incl gelijkrichter (is diodebrug)

In Amersfoort, industrieterrein Isselt.
Je kan het niet goed zien, maar achter het installatiebedrijf:
https://www.google.nl/maps/@52.165735,5 ... 9_z1Xw!2e0
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Nou, ik heb ook wat prijzen en info:

Bij Delftechniek kost een complete revisie (behalve de door Wim & Ed genoemde onderdelen ook inclusief een nieuwe vrijlooppoelie) € 180,-.

Bij de dealer kost een gereviseerde € 250,- en een nieuwe € 375,-.

Bij Delftechniek is hij de volgende dag klaar, maar moet ik er dus wel twee keer heen en hem zelf de- en monteren. Wel de goedkoopste oplossing.

Laten monteren is in Assen en Groningen niet eerder mogelijk dan in week 02 2015 ivm volle planning.

Ik zit er nu aan te denken een gereviseerde dynamo bij de dealer te bestellen en mijn oude er (na montage) te retourneren. Mocht de- en montage niet lukken, is de plaatselijke VW-dealer reeds bereid gevonden mij aan het einde van deze week te helpen.

Ik heb ook heel veel reacties gekregen per mail op de onderdelenlijn. Bedragen zitten tussen de € 50,00 en € 150,00 plus eentje van € 200,00 voor een nieuw exemplaar. Maar aangezien het maar de vraag is hoelang die het dan gaat doen, valt die optie af. Met mijn koplampwissermotortjes heb ik namelijk soortgelijke ervaring. Ze deden het even, maar binnen een maand of wat ook stuk.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Ik heb een filmpje gevonden over het vervangen van de dynamo van een ongeblazen V70:

Hierin wordt echter ook geadviseerd om de koelfan te verwijderen om later de dynamo gemakkelijker te kunnen demonteren. Dat had ik hier nog niet eerder gelezen. Weet iemand hoe dat zit?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27374
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Lijkt mij alleen maar extra werk
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2812
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Denk dat de koelvloeistof slang verwijderen ook wel gaat

Laatst gewijzigd door Johan s60 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
johnnyS
2nd Gear member
Berichten: 96
Lid geworden op: 16.10.2014 - 21:02

De koelfan is er zo uit ( 10 min.) meestal niet echt nodig, maar wat extra ruimte om te sleutelen en om de dynamo er tussen uit te vissen is altijd fijn ( je hebt nooit te veel ruimte bij zo'n klusje ) Het ligt er een beetje aan wat voor motor er in je Volvo ligt.....
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Ik denk dat ik er achteraf van zal zeggen dat het wel meeviel, maar tot nog toe lijkt het me geen makkie. Bovendien ben ik benauwd dat bepaalde bouten prompt niet loswillen of afbreken. Net wat voor mij natuurlijk...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2812
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Ik heb het spul wel eens los gehad ivm nieuwe airco pomp, dat was bij 3 ton, alles ging goed los.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Ohw, kijk aan! Dat geeft de burger moed! :D
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Doeke Dobma
5th Gear member
Berichten: 1289
Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
Locatie: Leeuwarden

Wie schreef dat ook alweer, 'vaak ben ie te bange'?
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Toen ik het typte, moest ik al aan Han denken, hahaha....
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Je moet ook niet naar de dealer gaan als je wilt besparen op een dergelijke reparatie, er vanuit gaande dat je het zelf kunt. Laatst ook een geluidje in mijn dynamo. Gedemonteerd, en voorste lager was wat slecht. Beide lagertjes laten vervangen (had geen veeltand voor de poelie), 15 euro. Rest was nog ok. Ik had hem wel zelf grotendeels uit elkaar gehaald.

Als je handig bent, gewoon demonteren en de dynamo uit elkaar halen. Als de sleepringen nog goed of redelijk zijn kun je er een nieuw diode pack op zetten. Daar zitten de koolborstels al op. Ben het niet helemaal met Wim eens, als de sleepring halverwege is zullen de koolborstels het nog lang genoeg uithouden en waarschijnlijk de sleepringen overleven. De vorm van de koolborstels vormt zich na wat km's naar de vorm van de ingesleten sleepring en slijten de koolborstels gelijkmatig af.
Laatst gewijzigd door edraket op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Complimenten voor Broekhuis Assen:

Vanmiddag de dynamo al kunnen ophalen! Ik heb gekozen voor een gereviseerde en was voor € 239,- klaar. Het ding ziet er werkelijk als nieuw uit en ik mag de oude later (na ombouw) inleveren. Ook mocht ik een dop met torx60 lenen. Helemaal super, dus pluim voor de Volvo dealer!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Dan weet je zeker dat je weer klaar bent. Keurige prijs inderdaad. Volgens mij is het torx 55 uit mijn hoofd.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Het demonteren van de dynamo zelf is voor mij al uitdaging genoeg, Ed. De vrijlooppoelie had ik al eens laten vervangen, dus de rest zal na 3,5 ton wel gewoon totaal op zijn denk ik dan.

Ik hoop maar dat door het destijds laten vervangen van die vrijlooppolie en het later ook nog laten vervangen van de riemenset de boel niet muurvast zit, waardoor het klusje mee zal vallen.

Tips zijn nog altijd welkom en ik houd hier een ieder uiteraard op de hoogte van de vorderingen.

Hij twijfelde nog 55, of 60. Zij hebben er een speciaal daarvoor gemaakte lange staaf voor met de juiste torx erop gelast, maar daar stond geen maat op. Na het vergelijken van wat doppen, dacht hij met 60 de juiste te hebben. Ik zal hem even passen en anders hier bij VW even een 55 vragen. In elk geval bedankt, kan ik er rekening mee houden!
Laatst gewijzigd door Oceanracer op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

Volgens mijn "mannetje" een 55. Don't shoot the messenger.
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

Maak je er een leuke reportage van? :)
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Dan gaan we sowieso een 55-er ophalen, dank je wel! De intentie van de monteur was in elk geval goed!

En die foto's gaan niet lukken. Ik krijg ongetwijfeld zwarte handen en ga daarmee mijn witte iPhone niet bevuilen. Bovendien moet het hier op de oprit, tussen de buien door. Helaas.....
Laatst gewijzigd door Oceanracer op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29538
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Iemand met blijvende schone handen inhuren om met de witte iPhone foto's te maken kan een optie zijn.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
M@rcel
6th Gear member
Berichten: 4457
Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07

Laat Mees de foto's maken!
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”