Zie post no 9.
Ik heb een tijdje geleden van mijn V70 D5 de dynamo laten reviseren voor € 110,00 incl BTW.
Werkzaamheden: nieuwe lagers, sleepringen, koolborstels, incl gelijkrichter (is diodebrug)
In Amersfoort, industrieterrein Isselt.
Je kan het niet goed zien, maar achter het installatiebedrijf:
https://www.google.nl/maps/@52.165735,5 ... 9_z1Xw!2e0
Nieuwe/andere dynamo monteren. Klusje van niks? [EDIT: JA, klusje van niks!]
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Nou, ik heb ook wat prijzen en info:
Bij Delftechniek kost een complete revisie (behalve de door Wim & Ed genoemde onderdelen ook inclusief een nieuwe vrijlooppoelie) € 180,-.
Bij de dealer kost een gereviseerde € 250,- en een nieuwe € 375,-.
Bij Delftechniek is hij de volgende dag klaar, maar moet ik er dus wel twee keer heen en hem zelf de- en monteren. Wel de goedkoopste oplossing.
Laten monteren is in Assen en Groningen niet eerder mogelijk dan in week 02 2015 ivm volle planning.
Ik zit er nu aan te denken een gereviseerde dynamo bij de dealer te bestellen en mijn oude er (na montage) te retourneren. Mocht de- en montage niet lukken, is de plaatselijke VW-dealer reeds bereid gevonden mij aan het einde van deze week te helpen.
Ik heb ook heel veel reacties gekregen per mail op de onderdelenlijn. Bedragen zitten tussen de € 50,00 en € 150,00 plus eentje van € 200,00 voor een nieuw exemplaar. Maar aangezien het maar de vraag is hoelang die het dan gaat doen, valt die optie af. Met mijn koplampwissermotortjes heb ik namelijk soortgelijke ervaring. Ze deden het even, maar binnen een maand of wat ook stuk.
Bij Delftechniek kost een complete revisie (behalve de door Wim & Ed genoemde onderdelen ook inclusief een nieuwe vrijlooppoelie) € 180,-.
Bij de dealer kost een gereviseerde € 250,- en een nieuwe € 375,-.
Bij Delftechniek is hij de volgende dag klaar, maar moet ik er dus wel twee keer heen en hem zelf de- en monteren. Wel de goedkoopste oplossing.
Laten monteren is in Assen en Groningen niet eerder mogelijk dan in week 02 2015 ivm volle planning.
Ik zit er nu aan te denken een gereviseerde dynamo bij de dealer te bestellen en mijn oude er (na montage) te retourneren. Mocht de- en montage niet lukken, is de plaatselijke VW-dealer reeds bereid gevonden mij aan het einde van deze week te helpen.
Ik heb ook heel veel reacties gekregen per mail op de onderdelenlijn. Bedragen zitten tussen de € 50,00 en € 150,00 plus eentje van € 200,00 voor een nieuw exemplaar. Maar aangezien het maar de vraag is hoelang die het dan gaat doen, valt die optie af. Met mijn koplampwissermotortjes heb ik namelijk soortgelijke ervaring. Ze deden het even, maar binnen een maand of wat ook stuk.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Ik heb een filmpje gevonden over het vervangen van de dynamo van een ongeblazen V70:
Hierin wordt echter ook geadviseerd om de koelfan te verwijderen om later de dynamo gemakkelijker te kunnen demonteren. Dat had ik hier nog niet eerder gelezen. Weet iemand hoe dat zit?
Hierin wordt echter ook geadviseerd om de koelfan te verwijderen om later de dynamo gemakkelijker te kunnen demonteren. Dat had ik hier nog niet eerder gelezen. Weet iemand hoe dat zit?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27374
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Lijkt mij alleen maar extra werk
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- johnnyS
- 2nd Gear member
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 16.10.2014 - 21:02
De koelfan is er zo uit ( 10 min.) meestal niet echt nodig, maar wat extra ruimte om te sleutelen en om de dynamo er tussen uit te vissen is altijd fijn ( je hebt nooit te veel ruimte bij zo'n klusje ) Het ligt er een beetje aan wat voor motor er in je Volvo ligt.....
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Ik denk dat ik er achteraf van zal zeggen dat het wel meeviel, maar tot nog toe lijkt het me geen makkie. Bovendien ben ik benauwd dat bepaalde bouten prompt niet loswillen of afbreken. Net wat voor mij natuurlijk...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Ohw, kijk aan! Dat geeft de burger moed! 

Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Doeke Dobma
- 5th Gear member
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
- Locatie: Leeuwarden
Wie schreef dat ook alweer, 'vaak ben ie te bange'?
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Toen ik het typte, moest ik al aan Han denken, hahaha....
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Je moet ook niet naar de dealer gaan als je wilt besparen op een dergelijke reparatie, er vanuit gaande dat je het zelf kunt. Laatst ook een geluidje in mijn dynamo. Gedemonteerd, en voorste lager was wat slecht. Beide lagertjes laten vervangen (had geen veeltand voor de poelie), 15 euro. Rest was nog ok. Ik had hem wel zelf grotendeels uit elkaar gehaald.
Als je handig bent, gewoon demonteren en de dynamo uit elkaar halen. Als de sleepringen nog goed of redelijk zijn kun je er een nieuw diode pack op zetten. Daar zitten de koolborstels al op. Ben het niet helemaal met Wim eens, als de sleepring halverwege is zullen de koolborstels het nog lang genoeg uithouden en waarschijnlijk de sleepringen overleven. De vorm van de koolborstels vormt zich na wat km's naar de vorm van de ingesleten sleepring en slijten de koolborstels gelijkmatig af.
Als je handig bent, gewoon demonteren en de dynamo uit elkaar halen. Als de sleepringen nog goed of redelijk zijn kun je er een nieuw diode pack op zetten. Daar zitten de koolborstels al op. Ben het niet helemaal met Wim eens, als de sleepring halverwege is zullen de koolborstels het nog lang genoeg uithouden en waarschijnlijk de sleepringen overleven. De vorm van de koolborstels vormt zich na wat km's naar de vorm van de ingesleten sleepring en slijten de koolborstels gelijkmatig af.
Laatst gewijzigd door edraket op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Complimenten voor Broekhuis Assen:
Vanmiddag de dynamo al kunnen ophalen! Ik heb gekozen voor een gereviseerde en was voor € 239,- klaar. Het ding ziet er werkelijk als nieuw uit en ik mag de oude later (na ombouw) inleveren. Ook mocht ik een dop met torx60 lenen. Helemaal super, dus pluim voor de Volvo dealer!
Vanmiddag de dynamo al kunnen ophalen! Ik heb gekozen voor een gereviseerde en was voor € 239,- klaar. Het ding ziet er werkelijk als nieuw uit en ik mag de oude later (na ombouw) inleveren. Ook mocht ik een dop met torx60 lenen. Helemaal super, dus pluim voor de Volvo dealer!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Dan weet je zeker dat je weer klaar bent. Keurige prijs inderdaad. Volgens mij is het torx 55 uit mijn hoofd.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Het demonteren van de dynamo zelf is voor mij al uitdaging genoeg, Ed. De vrijlooppoelie had ik al eens laten vervangen, dus de rest zal na 3,5 ton wel gewoon totaal op zijn denk ik dan.
Ik hoop maar dat door het destijds laten vervangen van die vrijlooppolie en het later ook nog laten vervangen van de riemenset de boel niet muurvast zit, waardoor het klusje mee zal vallen.
Tips zijn nog altijd welkom en ik houd hier een ieder uiteraard op de hoogte van de vorderingen.
Hij twijfelde nog 55, of 60. Zij hebben er een speciaal daarvoor gemaakte lange staaf voor met de juiste torx erop gelast, maar daar stond geen maat op. Na het vergelijken van wat doppen, dacht hij met 60 de juiste te hebben. Ik zal hem even passen en anders hier bij VW even een 55 vragen. In elk geval bedankt, kan ik er rekening mee houden!
Ik hoop maar dat door het destijds laten vervangen van die vrijlooppolie en het later ook nog laten vervangen van de riemenset de boel niet muurvast zit, waardoor het klusje mee zal vallen.
Tips zijn nog altijd welkom en ik houd hier een ieder uiteraard op de hoogte van de vorderingen.
Hij twijfelde nog 55, of 60. Zij hebben er een speciaal daarvoor gemaakte lange staaf voor met de juiste torx erop gelast, maar daar stond geen maat op. Na het vergelijken van wat doppen, dacht hij met 60 de juiste te hebben. Ik zal hem even passen en anders hier bij VW even een 55 vragen. In elk geval bedankt, kan ik er rekening mee houden!
Laatst gewijzigd door Oceanracer op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Dan gaan we sowieso een 55-er ophalen, dank je wel! De intentie van de monteur was in elk geval goed!
En die foto's gaan niet lukken. Ik krijg ongetwijfeld zwarte handen en ga daarmee mijn witte iPhone niet bevuilen. Bovendien moet het hier op de oprit, tussen de buien door. Helaas.....
En die foto's gaan niet lukken. Ik krijg ongetwijfeld zwarte handen en ga daarmee mijn witte iPhone niet bevuilen. Bovendien moet het hier op de oprit, tussen de buien door. Helaas.....
Laatst gewijzigd door Oceanracer op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race