Sinds vorige week ben ik in het gelukkige bezit van een S60 T5 uit 2001 met 164.000km.
Helaas heeft de auto een mankement; de auto geeft soms spontaan "beperkt vermogen" in de boordcompuer en loopt dan niet harder dan 30km per uur.
Contact uit, aantal seconden wachten, opnieuw contact aan en het probleem is weg....
Uitlezen aan de computer geeft aan dat het gasklephuis defect zou zijn.
Dit onderdeel kost "slechts" 750 euro + 3 uur werk.
Heeft er iemand een oplossing voor het probleem welke minder geld kost ?
Het feit dat de auto dit slechts af en toe doet (storing) doet me denken aan een oplosbaar probleem.
De auto is verder helemaal fit: 233PK aan de wielen op de vermogensbank (SAE corrected). Uitgaand van 10% verlies is dat bijna 260PK aan de krukas.
S60 T5: gasklephuis geeft kuren
-
- 4th Gear member
- Berichten: 502
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 17:05
je zou je gasklep huis eens schoon kennen maken, die grote zwarte lucht slang er af en dan met remmenreiniger er in spuiten. hebben ze bij mij ook gedaan bij de dealer en toen 50 euro voor gevraagt. is nu een jaar geleden en kan ernog nie over uit dat ze voor 10 minuten werk 50 euro vragen. ben toen ook nie meer terug geweest. maar dat helpte bij mij even, nu als ik m start gaat ie eerst naar de 1500 rpm en dan zakt ie gelijk terug naar de 1000 rpm
- fluz
- 3rd Gear member
- Berichten: 340
- Lid geworden op: 05.11.2004 - 10:58
- Locatie: Utrecht
Kan zijn, let hierbij wel op dat er geen sensoren in dit huis aanwezig zijn bij mijn niet Volvo is dit wel het geval. Als je deze sensoren beschadigt, ben je qua kosten een stuk verder van huis. Nogmaals of deze in een gasklephuis van een T5 aanwezig zijn weet ik niet.s80 1999 schreef:je zou je gasklep huis eens schoon kennen maken, die grote zwarte lucht slang er af en dan met remmenreiniger er in spuiten. hebben ze bij mij ook gedaan bij de dealer en toen 50 euro voor gevraagt. is nu een jaar geleden en kan ernog nie over uit dat ze voor 10 minuten werk 50 euro vragen. ben toen ook nie meer terug geweest. maar dat helpte bij mij even, nu als ik m start gaat ie eerst naar de 1500 rpm en dan zakt ie gelijk terug naar de 1000 rpm
- T5Fred
- 3rd Gear member
- Berichten: 379
- Lid geworden op: 20.09.2004 - 19:06
- Locatie: Hillegom
Ik heb dit zelfde probleem gehad met mijn gasklephuis, ook een T5. Schoonmaken helpt niet. Ik heb op de sloop (RIMA in Druten) een tweedehandjse gekocht en zelf er in gezet. Is ongeveer 2 uur werk. Computer hoeft niet opnieuw ingelezen te worden. Ik was voor EUR 150,- klaar. Loopt al weer een jaar als een tierelier. Suk6.
- Maurits@Parts4Swedes
- Forumsponsor
- Berichten: 382
- Lid geworden op: 05.01.2008 - 12:20
- Locatie: Afferden Gld
- Contacteer:
Remmenreiniger reinigt onvoldoende. Neem liever een speciale reiniger van Wynn's of Forté.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 08.07.2006 - 10:45
Ik ben ook voornemens om het gasklephuis van een Volvo S60 te gaan reinigen (een non-turbo 2.4i). Er zij op dit forum al velen die dit gedaan hebben (weliswaar met wisselend succes) maar ik heb nog nergens gelezen dat het gevaar bestaat dat je bij reinigen de sensoren beschadigt. Kun je dat misschien uitleggen?fluz schreef: Kan zijn, let hierbij wel op dat er geen sensoren in dit huis aanwezig zijn bij mijn niet Volvo is dit wel het geval. Als je deze sensoren beschadigt, ben je qua kosten een stuk verder van huis. Nogmaals of deze in een gasklephuis van een T5 aanwezig zijn weet ik niet.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Een nieuwe bij de dealer kost 250 euro ex btw ex monteren,met inruil van de oudeRossifumi schreef:Ik ben ook voornemens om het gasklephuis van een Volvo S60 te gaan reinigen (een non-turbo 2.4i). Er zij op dit forum al velen die dit gedaan hebben (weliswaar met wisselend succes) maar ik heb nog nergens gelezen dat het gevaar bestaat dat je bij reinigen de sensoren beschadigt. Kun je dat misschien uitleggen?fluz schreef: Kan zijn, let hierbij wel op dat er geen sensoren in dit huis aanwezig zijn bij mijn niet Volvo is dit wel het geval. Als je deze sensoren beschadigt, ben je qua kosten een stuk verder van huis. Nogmaals of deze in een gasklephuis van een T5 aanwezig zijn weet ik niet.
Dat schoonmaken is meestal maar tijdelijk, wat betreft die sensor,dat is mij ook onduidelijk.
En twee uur werk is het zeer zeker niet..
- b5234turbo
- 1st Gear member
- Berichten: 35
- Lid geworden op: 27.10.2013 - 13:49
Gasklephuis inruilen voor een ACtronics exemplaar.
- kevinwalter
- 5th Gear member
- Berichten: 1211
- Lid geworden op: 05.04.2013 - 14:04
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Of zelf een revisiesetje kopen op ebay. Scheelt weer software 

- V60 T8 Polestar Engineered, 2020.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat, downpipe.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat, downpipe.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 71
- Lid geworden op: 16.11.2012 - 16:26
Goed te doen reviseren als je zelf enigszins handig bent? Gasklephuis van die van mij heeft ook nogal eens kuren..
Volvo 850 2.3 T5 sedan +-300pk
BMW 320i
Volvo 850 2.3 T5 estate
BMW 320i
BMW 318i
Volvo 850 2.3 T5 sedan 300pk
BMW 520i
Volvo S60 2.4T 2000
Volvo C70 2.4i sportsline 2000
BMW 320i
Volvo 850 2.3 T5 estate
BMW 320i
BMW 318i
Volvo 850 2.3 T5 sedan 300pk
BMW 520i
Volvo S60 2.4T 2000
Volvo C70 2.4i sportsline 2000
- kevinwalter
- 5th Gear member
- Berichten: 1211
- Lid geworden op: 05.04.2013 - 14:04
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Jup, klik.
Er onder staat dat je een software update moet nemen. Is echter niet nodig. heb ik zelf ook niet en alle waardes zien er goed uit!
Er onder staat dat je een software update moet nemen. Is echter niet nodig. heb ik zelf ook niet en alle waardes zien er goed uit!
Laatst gewijzigd door kevinwalter op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- V60 T8 Polestar Engineered, 2020.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat, downpipe.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat, downpipe.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 08.07.2006 - 10:45
Even mijzelf quoten...Rossifumi schreef:Ik ben ook voornemens om het gasklephuis van een Volvo S60 te gaan reinigen (een non-turbo 2.4i). Er zij op dit forum al velen die dit gedaan hebben (weliswaar met wisselend succes) maar ik heb nog nergens gelezen dat het gevaar bestaat dat je bij reinigen de sensoren beschadigt. Kun je dat misschien uitleggen?fluz schreef: Kan zijn, let hierbij wel op dat er geen sensoren in dit huis aanwezig zijn bij mijn niet Volvo is dit wel het geval. Als je deze sensoren beschadigt, ben je qua kosten een stuk verder van huis. Nogmaals of deze in een gasklephuis van een T5 aanwezig zijn weet ik niet.

Een tijd terug heb ik dus het gasklephuis schoongemaakt van onze 2001 S60 2.4i automaat (het originele Magneti Marelli exemplaar, met witte sticker). Ik heb daarvoor het gasklephuis losgehaald maar de kabels wel laten zitten. Het is dan wat gedoe om het geheel echt netjes schoon te maken, maar ik denk dat je het óf echt goed moet doen óf gewoon niet.
Hoe dan ook, het resultaat is tot nu toe zeer bevredigend. Hij pakt veel mooier op bij lichte aanraking van het gaspedaal en hij zakt bij het terugschakelen niet meer te ver terug in toeren.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 10.05.2015 - 10:12
- Locatie: De Lier
Zal dan ook mijn ervaring maar delen:
Vorige week zaterdag maar "even" begonnen met het demonteren van het gasklephuis, (Magnetti Marelli) uurtje of anderhalf had ik het eraf.
Kabel heb ik aan het gasklephuis laten zitten, moest dus wel de start motor losmaken (niet helemaal, maar ver genoeg om de kabel achter de steun van de startmotor door weg te halen).
Met (speciale) reiniger (weet het merk zo niet meer) de boel in gespoten en na een kwartiertje schrobben was de binnenzijde weer blinkend schoon.
De Boel : Gasklephuis, (nieuwe) pakking, kabels, Fan, pijpwerk, en wat kabelbinders terug aangebracht, Accu weer aangesloten, 10-15 minuten op contact laten staan,
Toen starten en stukje proefrijden...
Auto rijdt stukken beter (pakt beter op) alleen merk ik nog steeds (aan het tussentijds accelereren) dat de positie sensor aan vervanging toe is.
Zit te twijfelen tussen een revisie setje (wat ik hier in het topic tegenkwam) of gewoon een ander gasklephuis (van AC tronics)
Voor nu is het prima, alleen blijft dit natuurlijk wel knagen achter in mijn verstand. Wil als ik het gas intrap, ook het effect meteen voelen , lijkt nu alsof iemand in het vooronder , de schuur na een halve seconde opendoet en de paardjes er dan pas een keer uitlaat
Word vervolgd
Gr Ramon
Vorige week zaterdag maar "even" begonnen met het demonteren van het gasklephuis, (Magnetti Marelli) uurtje of anderhalf had ik het eraf.
Kabel heb ik aan het gasklephuis laten zitten, moest dus wel de start motor losmaken (niet helemaal, maar ver genoeg om de kabel achter de steun van de startmotor door weg te halen).
Met (speciale) reiniger (weet het merk zo niet meer) de boel in gespoten en na een kwartiertje schrobben was de binnenzijde weer blinkend schoon.
De Boel : Gasklephuis, (nieuwe) pakking, kabels, Fan, pijpwerk, en wat kabelbinders terug aangebracht, Accu weer aangesloten, 10-15 minuten op contact laten staan,
Toen starten en stukje proefrijden...
Auto rijdt stukken beter (pakt beter op) alleen merk ik nog steeds (aan het tussentijds accelereren) dat de positie sensor aan vervanging toe is.
Zit te twijfelen tussen een revisie setje (wat ik hier in het topic tegenkwam) of gewoon een ander gasklephuis (van AC tronics)
Voor nu is het prima, alleen blijft dit natuurlijk wel knagen achter in mijn verstand. Wil als ik het gas intrap, ook het effect meteen voelen , lijkt nu alsof iemand in het vooronder , de schuur na een halve seconde opendoet en de paardjes er dan pas een keer uitlaat

Word vervolgd

Gr Ramon
What good is Horsepower if one doesn't intend to use it? 
