Vergelijking rijden V70n en V50

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
jpwg001
6th Gear member
Berichten: 4924
Lid geworden op: 03.01.2010 - 14:38
Locatie: Eindhoven

Hallo allemaal,

Ik rijd nu iets meer dan 6 jaar rond in mijn V70. Genietend van elke kilometer. Maar economisch verantwoord is het met het brandstofverbruik niet helemaal. Nu heb ik de brandstofconsumptie en de belasting eens vergeleken met een V50 2.0D. Bij 15.000km/jaar is die V50 zo'n €850,- goedkoper. Er van uitgegaan dat de verzekeringspremie bij WA hetzelfde zal zijn. Onderhoud heb ik niet meegerekend, omdat ik dat niet precies weet. Mijn V70 staat op 293.500 km, een voorbeeld V50 staat op 240.000 km.

Mijn vraag is enerzijds of mijn beredenering klopt. De andere vraag is; wie kan het rijden in beide auto's vergelijken?

Ons derde kind is op komst en de andere twee zijn 7 en 9 jaar oud. Is een V50 ruim genoeg? Kan ik met die 2.0D lang vooruit?

Allemaal vragen waarop ik graag antwoord zou willen hebben. Ben benieuwd naar de reacties.

Wél moet me van het hart dat ik het genot van de V70 niet terug denk te krijgen in een V50. Het zal dus een rationele en contra-emotionele keuze zijn.
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Ik zou zeggen, ga er eens in rijden! Ik vind het een stuiterbak! Ik heb jaren terug een proefrit gemaakt in de V50D5 en vond het drie keer niks. Het rijgedrag, de looks én de waardeloze stoelen. Enige leuke was de motor, maar die ligt ook in een V70. Ik zeg, niet doen. Krijg je spijt van.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
jpwg001
6th Gear member
Berichten: 4924
Lid geworden op: 03.01.2010 - 14:38
Locatie: Eindhoven

Zijn de stoelen niet goed? Dan moet ik er met mijn whiplash niet aan beginnen?
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Ze zijn mij te klein! Korte zit, lagere leuning en smallere stoelen en er blijft totaal geen beenruimte op de achterbank over.

Gefeliciteerd trouwens met de aanstaande gezinsuitbreiding!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Ik zou met 15.000 km benzine gaan rijden. Het omslagpunt voor diesel ligt volgens mij rond de 20-25k km.
Kwa rijeigenschappen zijn beide auto''s niet te vergelijken. De V50 rijdt veel strakker dan een V70 maar zal ook minder comfort bieden.
Het is dus maar net waar je voorkeur naar uit gaat,
Wat betreft de opmerkimg vam Oceanracer over de stoelen: niets is zo persoonlijk als zitcomfort. Dat kun je alleen zelf ervaren met een lange proefrit. Ik zit er prima in, maar ben niet groot (1.78)
Als je toch voor de genoemde 2.0d wilt gaan, let dan op de staat vam onderhoud. De (Ford/PSA) diesels zijn gevoelig voor het op tijd verse olie krijgen.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
jpwg001
6th Gear member
Berichten: 4924
Lid geworden op: 03.01.2010 - 14:38
Locatie: Eindhoven

Erwin: bedankt. Ze kan elk moment geboren worden. Wachten nu.

@Marcnij: ik besef me maar al te goed dat ik veel aan comfort inlever. Het is een puur rationele overdenking op puur economische gronden. Ik ben nl. wel verknocht aan mijn V70.
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
Gebruikersavatar
Geus
4th Gear member
Berichten: 694
Lid geworden op: 05.04.2007 - 21:16

Dat is een heel lastige en ook wel pijnlijke keuze. Het genieten van het rijden ga je echt missen. Niet dat de V50 een slechte auto is, maar het is wel een klasse minder. De stoelen is echt heel persoonlijk, ik ken mensen die ze echt niets vinden, zelf heb ik er geen moeite mee. Wat ik niet snap is je overstap van benzine naar diesel bij 15.000 p/j. Dat klinkt niet logisch, maar misschien heb ik het mis. Je verzekering wordt ook minder, want dat wordt o.a. bepaald door het gewicht.

PS Neem in je berekening ook je afschrijving even mee. Je V70 is in principe al afgeschreven, daar verlies je niet veel meer op. Ik weet niet naar wat voor prijsklasse je kijkt voor de V50, maar daar ga je ws. wel even meer op afschrijven.
Laatst gewijzigd door Geus op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo 121 (Amazon), 2.0 , 1966, donkergroen
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Spannend!

Met mijn 1.92 komt naar mijn mening de schouderpartij te snel naar voren toe gebogen, waardoor ik krom in de stoel kom te zitten. Bij een lengte van 1.78 kan ik me voorstellen dat je er dan minder snel last van hebt, net als van de beperkte beenruimte achter in dat geval.

Over dat dieselverhaal, ga ik daar in mee. Bij slechts 15k/p/j ga je daar niks op verdienen.

Overigens ook eens met een leenauto van Broekhuis naar de Ikea geweest en ook dan merk je gelijk het verschil. De V70 is gewoon gemaakt voor die Ikea-pakketten, een V50 gewoonweg niet. Ook de ruimte voorin is me te krap, je zit snel arm in arm met je passagier.

Maar zoals gezet, stap morgen eens in de eerste de beste V50 voor een proefrit met het hele gezin. En daarna weer met z'n allen in de V70. En dán oordelen...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
jpwg001
6th Gear member
Berichten: 4924
Lid geworden op: 03.01.2010 - 14:38
Locatie: Eindhoven

Ik rijd er zo'n 18.000 tot 20.000 per jaar. Misschien verreken ik me, maar ik kom uit op de volgende berekening:

V70 (293.500 km) V50 (240.000 km)
Kosten wegenbelasting €836,00 per jaar. Kosten wegenbelasting €1464,00 per jaar.
Kosten brandstof €2656,50. Kosten brandstof €1179,00.
(Bij 15.000 km, 11l/100 km en (Bij 15.000 km, 6l/100 km en
€1,61/liter) €1,31/liter)

Per jaar €3492,50. Per jaar €2643,00

Verzekeringspremie WA heb ik voor het gemak gelijk laten blijven. Onderhoudskosten vind ik lastig. Mijn V70 komt eraan voor de distributieset, wellicht koppeling.

Ik denk dat er ongeveer €5000,- bij zal moeten voor die V50, die best compleet is overigens. Niet zo compleet als mijn geweldenaar.

Klopt mijn berekening?
Laatst gewijzigd door jpwg001 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
jpwg001
6th Gear member
Berichten: 4924
Lid geworden op: 03.01.2010 - 14:38
Locatie: Eindhoven

Ik ben 1,87 meter. Ik wil eigenlijk wel Volvo blijven rijden, maar deze is niet zuinig. Het is het overdenken waard...

Het verschil per jaar op basis van deze berekening is zo'n €850,-.
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
t5power
5th Gear member
Berichten: 2124
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

jpwg001 schreef: Hallo allemaal,

Ik rijd nu iets meer dan 6 jaar rond in mijn V70. Genietend van elke kilometer. Maar economisch verantwoord is het met het brandstofverbruik niet helemaal. Nu heb ik de brandstofconsumptie en de belasting eens vergeleken met een V50 2.0D. Bij 15.000km/jaar is die V50 zo'n €850,- goedkoper. Er van uitgegaan dat de verzekeringspremie bij WA hetzelfde zal zijn. Onderhoud heb ik niet meegerekend, omdat ik dat niet precies weet. Mijn V70 staat op 293.500 km, een voorbeeld V50 staat op 240.000 km.

Mijn vraag is enerzijds of mijn beredenering klopt. De andere vraag is; wie kan het rijden in beide auto's vergelijken?

Ons derde kind is op komst en de andere twee zijn 7 en 9 jaar oud. Is een V50 ruim genoeg? Kan ik met die 2.0D lang vooruit?

Allemaal vragen waarop ik graag antwoord zou willen hebben. Ben benieuwd naar de reacties.

Wél moet me van het hart dat ik het genot van de V70 niet terug denk te krijgen in een V50. Het zal dus een rationele en contra-emotionele keuze zijn.
Ik zou het niet doen. Wij hebben een vergelijkbare situatie als die van jou, oudste bijna 10, middelste 4 (in Maxi Cosi stoelverhoger) en jongste net 5 maanden (in maxi cosi). We hebben een V70 MY2005 en sinds kort een S40 2.0D uit 2004 (vergelijkbaar lijkt me qua achterbank als de V50).
Op de achterbank kunnen de kinderen niet normaal zitten, misschien kan het bij jou net (of zit die van 7 ook nog in zo'n stoelverhoger?). De maxi cosi wil in de S40 ook niet in het midden (ik ben 1.92).

Daarentegen in onze V70 past alles prima, maxi cosi in het midden (geen gevechten meer achterin door deze muur!) en de jongens zitten comfortabel.
Daarbij, 240k met een 2.0D, dan zitten de verstuivers er ook aan te komen (als ze al niet geweest zijn). Zit er een roetfilter in? EGR ellende? Onze s40 heeft geen roetfilter en EGR is dichtgezet. De techniek van een V70 benzine is veel simpeler en volgens mij stuk robuuster.
Daarbij is de kofferbakruimte ook een stuk minder. Las ik goed dat je 5000 euro moet bij betalen? Dan kost het je toch 6 jaar voordat je break even bent? Ik zou het wel weten, na die 6 jaar is die V50 ook niks meer waard.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Daar is geen speld tussen te krijgen...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
jpwg001
6th Gear member
Berichten: 4924
Lid geworden op: 03.01.2010 - 14:38
Locatie: Eindhoven

Dat gevoel krijg ik ook... Dan maar eens de V70's in de gaten blijven houden...
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Het verschil van € 850,- per jaar tegen een investering van € 5.000,- kan ook natuurlijk nooit uit. En die D-riem kost inderdaad wat geld en die koppeling (met vliegwiel?) ook, maar niet meer dan € 2.500,-. Van die V50 moet je natuurlijk ook maar afwachten hoe die zich houdt de komende jaren. Als je daar de verstuivers of koppeling van moet vervangen ben je dat geld ook kwijt, bovenop die € 5.000,-.

Tuurlijk, € 850,- is ook geld, maar voor die € 75,- p/mnd bespaarde ik liever op andere zaken.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

jpwg001 schreef: Ik rijd er zo'n 18.000 tot 20.000 per jaar. Misschien verreken ik me, maar ik kom uit op de volgende berekening:

V70 (293.500 km) V50 (240.000 km)
Kosten wegenbelasting €836,00 per jaar. Kosten wegenbelasting €1464,00 per jaar.
Kosten brandstof €2656,50. Kosten brandstof €1179,00.
(Bij 15.000 km, 11l/100 km en (Bij 15.000 km, 6l/100 km en
€1,61/liter) €1,31/liter)

Per jaar €3492,50. Per jaar €2643,00

Verzekeringspremie WA heb ik voor het gemak gelijk laten blijven. Onderhoudskosten vind ik lastig. Mijn V70 komt eraan voor de distributieset, wellicht koppeling.

Ik denk dat er ongeveer €5000,- bij zal moeten voor die V50, die best compleet is overigens. Niet zo compleet als mijn geweldenaar.

Klopt mijn berekening?
De berekening klopt wel, maar je zou ook een berekening moeten maken voor bijv. Een V50 2.0 benzine.
Daarmee moet je volgens mij op 8 á 9 l/100km mee kunnen uitkomen.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Diesel70
3rd Gear member
Berichten: 397
Lid geworden op: 17.06.2007 - 00:05
Locatie: Noord Nederland

Wij hebben zowel een V70N (my07-D5) als een V50 (my11-2.0 benzine).

De V70 is in alle opzichten de meerdere van de V50. Hij is simpelweg ruimer, er zit inderdaad meer ruimte tussen de voorstoelen. Dit gaat dus ook op voor de achterbank. Ik ben bang dat je de V50 erg krap gaat vinden met 3 kinderen. Met de stoelen van de V50 heb ik geen moeite (ik ben 1.94) Nu moet ik wel zeggen dat dit een van de laatste is, een limited edition. Volgen mij zaten daar andere stoelen in. Ook de kofferruimte van de V50 is echt wel wat anders dan de V70. Gevoelsmatig gaat de helft er nog niet in passen.

De V70 rijdt soepeler dan de V50. Ik vindt de v50 al vrij snel wat nerveus en zoekerig worden. Beide auto's staan op 17 inch (225/45/17 om 205/50/17)

Qui verbruik scheelt het helaas niet zo veel bij ons. Zowel de diesel als de benzine rijden 1 op 13.... De D5 is een automaat, de benzine een handbak. Bak schakelt verder prima.
Ik vraag me af of er nog verschil zit in de onderhoudskosten van de auto's die jij vergelijkt. Gezien de kilometerstanden die jij aangeeft ga je zo ongeveer tegen dezelfde kosten aan lopen. (bak, onderstel)

Ga eens een goede proefrit maken in een V50 en laat hem daarna staan ^_^
De V50 is een prima auto, maar het is geen V70. :devil:

Op de foto trouwens beide op winterbanden. (v70 op 205/50/17 en de V50 op 205/65/16)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo XC60 My17
Gebruikersavatar
kevinwalter
5th Gear member
Berichten: 1207
Lid geworden op: 05.04.2013 - 14:04
Locatie: Leusden
Contacteer:

Ik zou persoonlijk ook veel liever voor een V70n gaan. De kwaliteit is gewoon stukken hoger... Meer handige foefjes etc...
Kwa rij comfort is de V50 goed maar de V70 beter :)
- V60 T8 Polestar Engineered, 2020.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat, downpipe.
Gebruikersavatar
ijsga
5th Gear member
Berichten: 1090
Lid geworden op: 29.10.2013 - 12:44
Locatie: Zaandam

De V70n is natuurlijk een heel andere auto. Ben zelf 1.85 lang en vind de stoelen in de V50 trouwens erg fijn. Doet voor mij niet onder voor de stoelen van de V70’s waar ik wel eens in heb gereden. Met meerdere kinderen (en bijbehorende bagage) zou ik wel gewoon voor de V70 kiezen. En ik onderschrijf wat hierboven wordt gezegd; de V50 stuurt wat strakker, de V70 is echt een comfort bak.
Laatst gewijzigd door ijsga op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V50 2.4 Geartronic, Edition 1, MY08. 17" Spartacus zomer / 17" Serapis winter. 178.500 km.
Volvo 480 ES 2.0 ’93 (2009-2010)
Gebruikersavatar
Ernst64
3rd Gear member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12.05.2007 - 22:25
Locatie: Noord-Holland

ijsga schreef: De V70n is natuurlijk een heel andere auto. Ben zelf 1.85 lang en vind de stoelen in de V50 trouwens erg fijn. Doet voor mij niet onder voor de stoelen van de V70’s waar ik wel eens in heb gereden. Met meerdere kinderen (en bijbehorende bagage) zou ik wel gewoon voor de V70 kiezen. En ik onderschrijf wat hierboven wordt gezegd; de V50 stuurt wat strakker, de V70 is echt een comfort bak.
Je haalt me de woorden uit de mond IJsga, alleen ik ben 1.84.
245L-VAN LPG MY79
240-VAN 2.4D MY87
940 Polar Nordic 2.3ic MY98
V40 2.0 MY04
V50 2.4i Edition II MY08
V40 T5 Polestar Inscription MY18
XC70 3.0 T6 AWD Summum, met bijna alle opties MY11
EX40 TMP Ultra, Sage green, Lightning-pakket, trekhaak en runningboards
jpwg001
6th Gear member
Berichten: 4924
Lid geworden op: 03.01.2010 - 14:38
Locatie: Eindhoven

Zo'n 1.8 zou het nooit wirden. Draait al hoge toerentallen bij 120km/h.
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”