Vandaag de bovenste en onderste motorsteun, van mijn V70 d5 uit 2002 met 360 dkm, vervangen. Dit was geen overbodige luxe. De onderste zat helemaal los geen rubber ( aan bak zijde) meer te bekennen en de bovenste had zowel axiaal als radiaal speling en allemaal losse rubber deeltje rondom de steun.
Dus nieuwe steunen bij de dealer gekocht ( weer verrast door de prima prijs) en sleutelen maar.
Tijdens het oplaten komen van de koppeling begon de auto steeds meer lawaai te maken, en nu super stil.. dus de moeite waard.
Helaas kwam ik wel wat olie lekkage tegen, dit lijkt bij de krukaskeerring aan distributie zijde vandaag de komen.
De vraag is wat er mee te doen, de distributieriem kan nog 40 dkm. Loop ik een risico door hiermee door te rijden tot de wissel?
Ook viel mij op dat het flexibel slang deel naar de turbo vettig is , kan dit door ouderdom ?
nieuwe motorsteunen en olie lekkage
- kowo
- 1st Gear member
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 02.03.2012 - 07:07
- Locatie: wildervank
hier nog een foto van de turbo slang
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo V60 T3 R-design 2013
Volvo V70 D5 2002 (2011-2021)
div. Citroen, Peugeot, Ford
volvo 440 1.7 glt 1992
Volvo V70 D5 2002 (2011-2021)
div. Citroen, Peugeot, Ford
volvo 440 1.7 glt 1992
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29554
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Dat zal je inderdaad wel merken die nieuwe motorsteunen. Het is verstandig eerst alles rond de olielekkageplek schoon te maken en dan te controleren hoe ernstig de lekkage is.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- johnnyS
- 2nd Gear member
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 16.10.2014 - 21:02
Om de turboslang zou ik mij geen zorgen maken, wat betreft de olielekkage aan de distributiezijde even achter het kapje kijken of dat de riem nog mooi droog is. Is de riem droog kan deze makkelijk blijven liggen tot de riem vernieuwd moet worden. Is de riem nat, dan zou ik geen risico nemen en de lekkage direct laten verhelpen en het vervangen van de distributie naar voren schuiven.
( Uiteraard is het altijd aan te bevelen om zo'n lekkage zo snel mogelijk te laten verhelpen, en het oliepeil goed in de gaten te houden. Maar dat spreekt voor zich )
( Uiteraard is het altijd aan te bevelen om zo'n lekkage zo snel mogelijk te laten verhelpen, en het oliepeil goed in de gaten te houden. Maar dat spreekt voor zich )
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
De kans is groot dat het van de nokkenas keerring komt. Goed inspecteren dus.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- dennis850estate
- Forumsponsor
- Berichten: 206
- Lid geworden op: 28.07.2005 - 22:34
- Locatie: gelderland
- Contacteer:
Of zelfs van nog hoger want de kleppendekselpakkingen van de euro 3 blokken willen ook nog wel eens gaan lekken. Eerst netjes schoonmaken en dan zoeken naar lekkage.edraket schreef: De kans is groot dat het van de nokkenas keerring komt. Goed inspecteren dus.
- kowo
- 1st Gear member
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 02.03.2012 - 07:07
- Locatie: wildervank
Vandaag de distributiekap maar even verwijderd en opzoek naar de oliebron
. De lekkage zit inderdaad hoger of bij de nokkenas of wellicht bij de kleppendeksel. Dit is echter moeilijk te zien als het achterdeel van de kap er nog opzit. Het lijkt alsof het rond de nokkenas lager al nat is.
Begin van volgend jaar moet de auto gekeurd worden bij een volvo specialist hier in de buurt, ik zal daar wat advies vragen.
Riem lijkt nog droog maar nat is het blokzijde wel..
Toevallig liep er op dat moment een forumlid met zijn hele grote hond langs mijn huis, en dus samen nog wat volvo praat gehouden.

Begin van volgend jaar moet de auto gekeurd worden bij een volvo specialist hier in de buurt, ik zal daar wat advies vragen.
Riem lijkt nog droog maar nat is het blokzijde wel..
Toevallig liep er op dat moment een forumlid met zijn hele grote hond langs mijn huis, en dus samen nog wat volvo praat gehouden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door kowo op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 T3 R-design 2013
Volvo V70 D5 2002 (2011-2021)
div. Citroen, Peugeot, Ford
volvo 440 1.7 glt 1992
Volvo V70 D5 2002 (2011-2021)
div. Citroen, Peugeot, Ford
volvo 440 1.7 glt 1992
- kevinwalter
- 5th Gear member
- Berichten: 1207
- Lid geworden op: 05.04.2013 - 14:04
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Bij mij was het de linker nokkenaskeerring. Daarna geen problemen meer gehad.
Niet te lang mee wachten. Olie en distributieriem = no go.
Niet te lang mee wachten. Olie en distributieriem = no go.
- V60 T8 Polestar Engineered, 2020.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat, downpipe.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat, downpipe.
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9309
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Jaja. Woon je 150 naast elkaar en zie je elkaar nooit, en zo staat de auto met de kap open op de opritkowo schreef:Toevallig liep er op dat moment een forumlid met zijn hele grote hond langs mijn huis, en dus samen nog wat volvo praat gehouden.

Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
- kowo
- 1st Gear member
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 02.03.2012 - 07:07
- Locatie: wildervank
Vandaag de auto laten keuren (goedgekeurd
) bij een volvo specialist.
Ook gelijk de vraag m.b.t. de olie lekkage maar voorgelegd.
Zijn vermoeden was ook de nokkenas, volgens hem is het vaak de bovenste lagerschaal waar het gaat lekken.
Dit blijkt wel een aardig klusje te zijn omdat dan de kleppendeksel er o.a. af moet met alle gevolgen van dien.
Uiteraard als we dan toch bezig zijn dan moet de d.riem / multiriem + rollen ed ook.
De lekkage lijkt nu nog binnen de perken te zijn maar voordat ik andere problemen krijg zal er toch iets aan moeten gebeuren.
En de oprit is nu nog schoon en dit wil ik ook graag zo houden!
Ik zal de boel zelf eerdaags ook nogeens goed schoonmaken en opvolgen.

Ook gelijk de vraag m.b.t. de olie lekkage maar voorgelegd.
Zijn vermoeden was ook de nokkenas, volgens hem is het vaak de bovenste lagerschaal waar het gaat lekken.
Dit blijkt wel een aardig klusje te zijn omdat dan de kleppendeksel er o.a. af moet met alle gevolgen van dien.
Uiteraard als we dan toch bezig zijn dan moet de d.riem / multiriem + rollen ed ook.
De lekkage lijkt nu nog binnen de perken te zijn maar voordat ik andere problemen krijg zal er toch iets aan moeten gebeuren.
En de oprit is nu nog schoon en dit wil ik ook graag zo houden!
Ik zal de boel zelf eerdaags ook nogeens goed schoonmaken en opvolgen.
Volvo V60 T3 R-design 2013
Volvo V70 D5 2002 (2011-2021)
div. Citroen, Peugeot, Ford
volvo 440 1.7 glt 1992
Volvo V70 D5 2002 (2011-2021)
div. Citroen, Peugeot, Ford
volvo 440 1.7 glt 1992
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Klepdeksel hoeft er niet af als de nokkenas keerring moet worden vervangen. Wel is het zo dat de lagerkap aan de bovenkant wordt opgesloten door de klepdeksel pakking, en vaak gaat de klepdekselpakking daar lekken. Het is onmogelijk om te zien of de keerring of de pakking lekt. Om de nokkenas keerring te vervangen moet ook de distributie en multiriem eraf. Je zou alleen de nokkenas keerring kunnen vervangen, alles schoon maken en kijken of het droog blijft. Klepdeksel pakking vervangen is een kostbaar werkje.
Door deconstructie van de kap om de distri heen wordt de riem niet nat van de olie, deze blijft achter de kap.
Door deconstructie van de kap om de distri heen wordt de riem niet nat van de olie, deze blijft achter de kap.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95