Hybride auto's massaal naar het buitenland

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
RichieB
6th Gear member

Bron
Hybride auto's van slechts enkele jaren oud gaan massaal de grens over als ze hun eerste leasetermijn erop hebben zitten. De tweedehands stekkerwagens zijn niet interessant voor de Nederlandse particuliere markt omdat de belastingvoordelen hiervoor niet gelden.

Volgens VWE Trendweb zijn er dit jaar alleen al 3000 hybrides aan het buitenland verkocht. Litouwen en sinds kort Jordanië zijn door extra belastingvoordelen voor particulieren in trek als exportland. De meest hybrides zijn van het merk Toyota Prius.

De nieuwe exportmarkt voor hybrides brengt ook een binnenlands onvermogen aan het licht. De hybrides, veelal aangeschaft door de zakelijke rijder, blijken amper te zijn gebruikt als elektrische wagen maar gewoon als benzineauto.

Zo is het verbruik van een Toyota Prius Plug-in niet de geclaimde 1 op 47 maar 'gewoon' 1 op 21. De CO2-uitstoot is niet 49 gram per kilometer, maar meer dan het dubbele: 110 gram. Vrijwel gelijk als dat van een nieuwe benzineauto. Daarmee kan het stimuleringsbeleid van overheid als mislukt worden beschouwd. Volgend voorjaar moet er een onderzoek komen naar het gebruik van hybride wagens.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
HeinvdW
4th Gear member

En de V60 PIH niet 1 op 55,5 maar 'gewoon' 1 op 18,5.
En toch, linksom of rechtsom, is het milieu er uiteindelijk mee gebaat.

Cijfers van werkelijkverbruik.nl
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Afbeelding
Volvo V60 PIH 2013: Afbeelding
Honda Civic Hybride 2010: Afbeelding
V70/2.4D/2003
8th Gear member

Laten we wel zijn: als dat contingent hybride/PIH of whatever wat nu in de lease over 's-Heeren wegen rolt het leasecontract er op heeft zitten.....wie koopt dan zo'n auto? Een Outlander op benzine of een Prius a la, maar een zware PIH met een diesel, te verwachten onderhouds- en reparatiekosten.......maar mogelijk ben ik te pessimistisch, dat kan. Maar als er dan een fatsoenlijke exportmarkt is (vraag) en wij willen er hier eigenlijk wel af (aanbod) dan zou dat deels de restwaarde ten goede kunnen komen....en dat is dan weer positief. \
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
jvov60
4th Gear member

Oud nieuws. Was 2,5 jaar geleden ook al een item: http://www.autoblog.nl/tweedehands-hybr ... l-het-land

En wat boeit het. Een zakelijke rijder (zeker de ondernemers zelf) koopt straks wederom een (nog betere en schonere) hybride met 15% bijtelling.
Zo geweldig zuinig is de V60 PIH immers niet. Ik haal (nu over 56.000 km) niet eens 6l/100km. Dat was met een vorige C-Klasse diesel stukken beter... Dus het kan veel beter dan de huidig PIH van Volvo.
Voor mij geen Volvo for life meer.
De laatste (XC60 II) is weg.
Nu naar volledig EV bij een merk met Duitse verfijning.
Veel plezier hier met prachtige Volvo's en misschien tot later.
V70/2.4D/2003
8th Gear member

Zeker, zeker: mijn vorige geliefde V70 zonder roetfilter en aanverwante ellende had een verbruik van 1:18 en de huidige, met DPF, regeneratie en wat weet ik, is net zijn baas, dat ding zuipt.
Maar er waren nog wat meer dingetjes die een hybride schoon en zuinig maakten. Enniehoe, onderwerp is al breed besproken op dit forum dus laat maar.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Theking
2nd Gear member

Het is echt hoe je zelf met de auto omgaat en de omstandigheden waar jezelf in verkeerd voor het gebruik. ik heb hem zakelijk aangekocht maar mijn vrouw rijd dagelijks naar haar werk 48km enkele reis en laad zowel thuis als op de zaak. nu na ruim 57500 km staat het verbruik op 3.2/100km. het kan dus zeker maar je moet wel gebruik maken van de mogelijkheden van de auto. hierbij zitten ook enkele vakanties waarbij niet tot nauwelijks geladen kon worden trouwens.
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”