Aansluiten koplampsproeiers 440 '88

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
440GL
4th Gear member

Ik zoek: artikelnummer koplampsproeiermotorrelais 440 '88,
aansluitschema's, elektrische schema's, inbouwinstructies,

En vooral TIPS, dus brand los.

Is het noodzakelijk om het grotere ruitensproeierreservoir van een 480 te monteren, of is het standaard (gaat ie weer...) ruitensproeierreservoir groot genoeg, of is dat met drie keer sproeien leeg, wie heeft hier ervaring mee???

In hoeverre is ie (de auto) voorbedraad?

mvg
440GL
4th Gear member

Niemand dus.

Inmiddels zitten de sproeikoppen op de bumper en liggen de slangen er al, heb ik een inbouwinstructie van Volvo Beesd gekregn, zijn een relais een groot reservoir in bestelling.
De relaiskast is al voorbereid, af fabriek, ben ik achter.

Er komen oa twee groen-witte draden uit, eentje gaat naar de hendel, en eentje is voor de sproeiermotor. Waar kan ik het uiteinde vinden van de draad die naar de sproeiermotor gaat, dat is tot nu toe mijn laatste probleem.

Ik wacht af...

mvg
Ben
Executive Member
Contacteer:

Typisch gevalltje Ramon&Ramon volgens mij.
Ze zijn weer actief hier dus ........ :D
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
440GL
4th Gear member

Dennis schreef: De relaiskast is al voorbereid, af fabriek, ben ik achter.

Er komen oa twee groen-witte draden uit, eentje gaat naar de hendel, en eentje is voor de sproeiermotor. Waar kan ik het uiteinde vinden van de draad die naar de sproeiermotor gaat, dat is tot nu toe mijn laatste probleem.
Ah, kom nou, weet niemand dit??? Ook geen Volvomedewerker die dit evt. uit zou kunnen zoeken (bij voorbaat dank!!!)

'k wil het weleens afronden namelijk...
Ramon&Ramon
7th Gear member

Als het alleen om de sproeiers gaat is het simpel op te lossen!
Van welk bouwjaar is die 440?
Ramon&Ramon
7th Gear member

Van 1988 lees ik nu!
Je maakt een T stuk tussen je ruitensproeierslang naar de koplamp sproeiers en electrisch,s hoef je dan niets te veranderen,of heb je ook wissers erbij?
Ramon&Ramon
7th Gear member

Je hebt het namelijk alleen over sproeiers ,niet over een wis-was installatie!
440GL
4th Gear member

Ramon&Ramon schreef:Je hebt het namelijk alleen over sproeiers ,niet over een wis-was installatie!
Nee, wissers zitten er niet op, dat hoort ook niet.

D'r is een aparte motor voor de koplampsproeiers (zonder wissers) met een aparte positie in de relaiskast met een aparte voeding e.d. Alles is al aangesloten, ik heb stroom waar ik stroom moet hebben in de relaiskast, alleen het enigste probleem is dat ik de draad, die wel vanuit de relaiskast komt (goren-wit) en naar de koplampssproeiermotor zou moeten gaan, dat ik niet weet waar hij 'eindigt'. Hij moet ergens, vermoedelijk onder het dashboard, liggen.

De inbouwbeschrijving zoals Volvo Nederland mij die stuurde heeft namelijk betrekking op een 440 die niet is voorbereid en dat is deze wel, ik kan alleen de laatste stekker niet vinden.

mvg
Ramon&Ramon
7th Gear member

Ik ben er namelijk niet zo zeker van dat een 440 uit 1988 al voorbereid is,ik kan er namelijk in het schema niets van terug vinden!
je kunt hem toch paralel aan de bestaande sproeier schakelaar zetten?
Dan ben je het snelste klaar denk ik zelf.
Of is dat niet de bedoeling?
440GL
4th Gear member

Ramon&Ramon schreef:Ik ben er namelijk niet zo zeker van dat een 440 uit 1988 al voorbereid is,ik kan er namelijk in het schema niets van terug vinden!
je kunt hem toch paralel aan de bestaande sproeier schakelaar zetten?
Dan ben je het snelste klaar denk ik zelf.
Of is dat niet de bedoeling?
Nee, eigenlijk niet. Het is de bedoeling dat het werkt zoals het bedoeld is, alleen sproeien met de lichten aan.

Ik op de sticker in het deksel van de zekeringkast staat dat positie E voor het koplampsproeierrelais is, en dat staat ook in mijn handleiding voor inbouw.
Deze positie is al voorbedraad, d'r kan zo een relais in. Ik heb ook stroom op de verschillende posities (licht, contact en sproeier)

mvg
440GL
4th Gear member

Nou, inmiddels is het gelukt, de zekeringkast is al voorbedraad, deze draden lopen naar een grote stekker voor de complete kabelboom van de motorruimte, en vanaf daar ligt niks. Ik heb dus de goeie draad en de originele stekkers (dit hoeft natuurlijk niet, het kán makkelijker, maar ik wilde dit zo hebben) uitgehaald uit een kabelboom van een andere sloop 440 die affabriek was voorzien van koplampsproeiers.

Belangrijk is, voor mensen die dit ook willlen gaan doen, is dat je het grote sproeiwaterrreservoir hebt, zonder dat ding kun je het wel vergeten. D'r valt weinig passend te maken aan het bestaande reservoir (en van een 480 past niet).

Een sproeirelais erin gestoken en hij sproeit de lampies nu alleen met groot of dimlicht aan, en neemt na een seconde of twee even pauze (zoals het hoort)

mvg
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”