Geliefd forum,
Alles ging vrij goed met mijn door vooral elektronische pannes getormenteerd 2002 D5 Auto V70. Echter nu een panne met een niet-werkende rechter ruitenwisser. Bij het voorzichtig liften van de kunststoffen afdekplaat heb ik gezien dat het bolgewricht van de betreffende veger uit de kom is geschoten. Ik wou de mechaniek voorzichtig demonteren doch de bevestigingen van de wisserarmen laten niet los. Gelukkig kon ik door de smalle opening toch de bol weer enigszins in de kom drukken. Het geheel werkt terug doch voor hoelang. Is er een DIY-'truuk van de foor' (zoals in Antwerpen gezegd wordt) bekend om het hele 'zooitje' goed in het gelid te krijgen? Elke forumlid een vrede volle kersttijd en een panneloos 2015 gewenst.
Met dank bij voorbaat.
ruitenwissers
-
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Gaatje door de bol boren als hij inelkaar gedrukt is, dan boor je mooi door beide delen, en in het gaatje stop je een borgpen, kan het nooit meer los.
Vw Corrado 2.0 8v. 1994. project.
Vw Corrado 2.0 16v 1991 project.Weg
Volvo V70 D5 (163pk) 2004. Daily ride.Weg
Ford Mustang 1964 1/2. D code.
Fiat ducato. 2008. Weg.
Dodge Ram 1500 2011. Weg
Renault master 2015. Weg
Volvo 240 estate se 1991.
Renault master 2021.
Volvo V90 t6 recharge 2021.
Vw Corrado 2.0 16v 1991 project.Weg
Volvo V70 D5 (163pk) 2004. Daily ride.Weg
Ford Mustang 1964 1/2. D code.
Fiat ducato. 2008. Weg.
Dodge Ram 1500 2011. Weg
Renault master 2015. Weg
Volvo 240 estate se 1991.
Renault master 2021.
Volvo V90 t6 recharge 2021.
-
- 3rd Gear member
Forum en Dimi,
Bedankt voor de reaktie die mij op een goed spoor gezet heeft.
Voor bijna alle merken bestaat er een gebruiksklare oplossing behalve voor ...Volvo. Zie daarvoor het internet onder 'i6 automotive' en 'X8R' die een clips uitbrengen die rond de bol en de kom past. Hersteltijd 5' en definitief, kost €3.
Omdat echter Volvo een te brede kraag onder het bolgewricht heeft past er geen enkele op. Doch door die brede kraag (+/- 13mm) en door de oplossing van Dimi heb ik het volgende gedaan. Omdat het losmaken van de armen niet zomaar lukte heb ik dan een gaatje geboord in de plastieken afdekplaat ter hoogte van de losse bol, met de wissers in verticale stand. Zo kon met een boor van 5 de volledige bol doorboord worden. Een bout van 40 mm M5 met boven en onder een moerplaatje en een nyloc-moer boden soelaas. Eerst een beetje vet gesmeerd en het boutje met een sleuteltje 8 niet te vast gezet. Het gaatje in de afdekplaat in afwachting van een iets mooiere oplossing afgedekt met een stukje zwarte tape (so what voor een v70 van 12 jaar met bijna 400000 km op de teller). Resultaat : de perfectie zelve!
Bedankt voor de reaktie die mij op een goed spoor gezet heeft.
Voor bijna alle merken bestaat er een gebruiksklare oplossing behalve voor ...Volvo. Zie daarvoor het internet onder 'i6 automotive' en 'X8R' die een clips uitbrengen die rond de bol en de kom past. Hersteltijd 5' en definitief, kost €3.
Omdat echter Volvo een te brede kraag onder het bolgewricht heeft past er geen enkele op. Doch door die brede kraag (+/- 13mm) en door de oplossing van Dimi heb ik het volgende gedaan. Omdat het losmaken van de armen niet zomaar lukte heb ik dan een gaatje geboord in de plastieken afdekplaat ter hoogte van de losse bol, met de wissers in verticale stand. Zo kon met een boor van 5 de volledige bol doorboord worden. Een bout van 40 mm M5 met boven en onder een moerplaatje en een nyloc-moer boden soelaas. Eerst een beetje vet gesmeerd en het boutje met een sleuteltje 8 niet te vast gezet. Het gaatje in de afdekplaat in afwachting van een iets mooiere oplossing afgedekt met een stukje zwarte tape (so what voor een v70 van 12 jaar met bijna 400000 km op de teller). Resultaat : de perfectie zelve!
- johanxc70
- 1st Gear member
Hallo,
Ik had het zelfde probleem in december 2014.
ik heb een ruitenwisser mechanisme aangevraagd op www.onderdelenlijn.nl
binnen 24uur had ik een ander mechanisme en koste mij 50 euro incl verzendkosten.
lijkt me toch een betere optie.
groetjes Johan
Ik had het zelfde probleem in december 2014.
ik heb een ruitenwisser mechanisme aangevraagd op www.onderdelenlijn.nl
binnen 24uur had ik een ander mechanisme en koste mij 50 euro incl verzendkosten.
lijkt me toch een betere optie.
groetjes Johan