Zomaar een vraag.
Vandaag zat ik een beetje te surfen op internet en kwam op een site waar 2e hands vrachtwagens werd aangeboden. Daar zaten exemplaren bij met meer dan een miljoen (!) kilometers die vervolgens nog 40 of 50 duizend euro moesten kosten.
Hoe kan het dat dit soort diesels zoveel kilometers kunnen maken in tegenstelling tot dieselpersonenauto's?
Kilometervreters
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29466
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
In de vrachtwagens worden andere dieselmotoren gebruikt dan in personenwagens daarnaast zijn de gebruiksomstandigheden voor vrachtwagens veel gunstiger.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- JosW
- 5th Gear member
- Berichten: 2341
- Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
- Locatie: Hengelo
Wat is er dan anders aan die motoren? Dat van die gebruiksomstandigheden volg ik ook niet helemaal. Heb ooit een dieseltje gehad dat bijna uitsluitend de autobaan zag, dus snel warm. Die haalde inderdaad 5 ton, dit door o.a. zorgvuldig onderhoud. Maar toen was ie motorisch ook echt op.
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29466
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
De motoren zijn vaak laagtoerige motoren met een grote cilinderinhoud die daardoor veel langer meegaan, uiteraard wel met tijdig en deskundig onderhoud.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9296
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Als ik even over (snelweg) bussen mag beginnen...
Daar ligt een 12 liter 6 cilinder in, die bij kickdown 2000 toeren wil draaien maar bij normaal gebruik niet boven de 1600 komt. Bij 85 km/u zit hij rond 1300 toeren, en bij die snelheid maakt hij de meeste kilometers.
De bus gaat rond 1 uur, 2 uur snachts naar binnen en begint om 5 uur sochtends weer. Die motoren krijgen de kans niet om koud te worden.
De onderhoudsinterval ligt op ik dacht 160.000 km, olie + filter ed. We hebben net nieuwe Qliners gekregen, de oude zijn van 12-2009 en hebben 6 ton gelopen. Staan nu bij Mercedes te koop voor 105.000 euro.
Bussen hebben enkele honderden chauffeurs, vrachtwagens meestal 1 vaste chauffeur. Daar wordt nog zuiniger mee omgegaan. 1 miljoen kilometer is niet zo bijzonder.
Daar ligt een 12 liter 6 cilinder in, die bij kickdown 2000 toeren wil draaien maar bij normaal gebruik niet boven de 1600 komt. Bij 85 km/u zit hij rond 1300 toeren, en bij die snelheid maakt hij de meeste kilometers.
De bus gaat rond 1 uur, 2 uur snachts naar binnen en begint om 5 uur sochtends weer. Die motoren krijgen de kans niet om koud te worden.
De onderhoudsinterval ligt op ik dacht 160.000 km, olie + filter ed. We hebben net nieuwe Qliners gekregen, de oude zijn van 12-2009 en hebben 6 ton gelopen. Staan nu bij Mercedes te koop voor 105.000 euro.
Bussen hebben enkele honderden chauffeurs, vrachtwagens meestal 1 vaste chauffeur. Daar wordt nog zuiniger mee omgegaan. 1 miljoen kilometer is niet zo bijzonder.
Laatst gewijzigd door JeroenSpock op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8499
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
De tol van de consumptiemaarschappij zullen we maar zeggen, een goeie Amerikaanse V8 uit de jaren 60 gaat generaties mee, met de aankomende 2 en 3 cylindertjes ga je tevreden mogen zijn als je de 2 ton haalt vrees ik.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
@ BlackcurrantV70: Laat ik het daar nu eens geheel en volledig mee eens zijn. En volgens mijn bescheiden mening en visie is het zelfs de waarheid, zo niet de enige waarheid.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21381
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
no substitute for cubic inches
Zoiets dus. Weinig vermogen per liter dus er slijt niets. En wat Jeroen schrijft: motoren worden eigenlijk niet koud en slijten dus niet vanuit een koude start.
Zoiets dus. Weinig vermogen per liter dus er slijt niets. En wat Jeroen schrijft: motoren worden eigenlijk niet koud en slijten dus niet vanuit een koude start.
Laatst gewijzigd door Msuidgeest op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- dbosker
- 6th Gear member
- Berichten: 3320
- Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
- Locatie: Weener
ik was eens bij de brandweer op Groningen Airport Eelde, bij de brandweer. Daar staan 2 brandweerwagens naast elkaar te wachten op de uitruk. Aan de achterkant zit een stekker, die is aangesloten op de motorverwarming. De motoren worden constant verwarmd. Als men een uitruk heeft hoeft men maar op een knop naast de stekker te drukken (soort van noodstopschakelaar) en de stekker springt eruit.
laatste Volvo (960) verkocht