Preconditioning

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Plaats reactie
MacDeluxe
2nd Gear member

Sinds drie weken hebben wij ook een PIH (zonder VOC). Vanaf het begin wilde ik de preconditioning al gebruiken, maar ik dacht dat ik iets verkeerd deed, omdat hij de ene keer wel aan ging en de andere keer niet.
Daarom vandaag naar de dealer geweest. Hij gaf aan dat dit een softwarefout is, waar nu aan gewerkt wordt. Als ik dit topic zo doorlees, zijn ze daar dan al wel een poosje mee bezig.
Hij wist te vertellen dat het te maken had met wanneer de auto klaar is met laden. Als dit voor 0:00 is, dan zou de timer niet werken, als dat na 0:00 is, dan zou het wel moeten werken. Ik heb dit nog niet kunnen checken, wellicht dat dit bij jullie bekend voorkomt?

Daarnaast heb ik ook aangegeven dat de standkachel 'huilt'. Dat bleek ook een bekend euvel te zijn. Dit zou op te lossen zijn met een paar rubberblokjes die voorkomen dat de standkachel (of de leidingen ernaartoe) niet meer trillen tegen de carrosserie. Volgende week mag de wagen er een dagje naartoe. Ik ben benieuwd.

Op dit moment kan ik de preconditioning niet inschakelen met mijn sleutel. Ik las in dit topic dat het aanvinken van de mogelijkheid een nogal prijzige aangelegenheid zou zijn (395 eu???) heeft iemand dit al eens laten doen / ervaring mee?
Laatst gewijzigd door MacDeluxe op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Tukker999
4th Gear member

Jazeker, ik heb mij na aankoop laten informeren en dat inschakelen met de sleutel aangeschaft.
En daar ben ik erg tevreden over.
10 minuten voor vertrek (bij strenge vorst waarschijnlijk iets eerder) op het lampje op je sleutel drukken, 5 keer knipperlichten bekijken en vervolgens heerst er bij vertrek een aangenaam klimaat in de V60.
Temperatuur OK, stoel lekker voorverwarmd, ruiten ontdooid en off you go!

Niks geen instellen van te voren, simpel en het werkt altijd.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus Afbeelding
Volvo V60 PIH 2013: Afbeelding
Honda Civic Hybride 2010: Afbeelding
IkeV70
5th Gear member

HeinvdW schreef: Jazeker, ik heb mij na aankoop laten informeren en dat inschakelen met de sleutel aangeschaft.
En daar ben ik erg tevreden over.
10 minuten voor vertrek (bij strenge vorst waarschijnlijk iets eerder) op het lampje op je sleutel drukken, 5 keer knipperlichten bekijken en vervolgens heerst er bij vertrek een aangenaam klimaat in de V60.
Temperatuur OK, stoel lekker voorverwarmd, ruiten ontdooid en off you go!

Niks geen instellen van te voren, simpel en het werkt altijd.
Tenzij de auto natuurlijk net iets meer dan 10 meter van het huis staat... De AB redt dat op een nieuwe set batterijen alleen de eerste week vanuit de deuropening, daarna niet meer. Dan kun je in de vrieskou naar je auto lopen.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Dzes
1st Gear member

MacDeluxe schreef: Sinds drie weken hebben wij ook een PIH (zonder VOC). Vanaf het begin wilde ik de preconditioning al gebruiken, maar ik dacht dat ik iets verkeerd deed, omdat hij de ene keer wel aan ging en de andere keer niet.
Daarom vandaag naar de dealer geweest. Hij gaf aan dat dit een softwarefout is, waar nu aan gewerkt wordt. Als ik dit topic zo doorlees, zijn ze daar dan al wel een poosje mee bezig.
Hij wist te vertellen dat het te maken had met wanneer de auto klaar is met laden. Als dit voor 0:00 is, dan zou de timer niet werken, als dat na 0:00 is, dan zou het wel moeten werken. Ik heb dit nog niet kunnen checken, wellicht dat dit bij jullie bekend voorkomt?
Net andersom :-) : als auto met het laden van de 400V accu klaar is vóór 00:00, dan blijft de ingestelde timer preconditioning intact, bij laden gereed na middernacht wordt de timer gereset. Heb t gisteren nogmaals getest. Van Volvo - via de garage - de terugkoppeling gehad dat het een bekende bug is waar helaas nog geen oplossing voor is. Wordt wel aan gewerkt, maar wanneer die er is....

Dit betekent helaas voor nu:
- of opladen vóór middernacht met 'duurder' stroomtarief ( als je dag/nacht tarief elektra hebt) EN 's ochtends een warme auto via ingestelde timer;
- of 's nachts opladen met voordelig stroomtarief en 's ochtends half uur voor vertrek via de VOC app of sleutel (als je die opties hebt) de preconditioning direct starten.
Laatst gewijzigd door Dzes op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
MacDeluxe
2nd Gear member

huh? Verdorie... Hopen dat ze het dan snel softwarematig oplossen... beetje prutswerk is het wel.
vaudi
5th Gear member

Dzes schreef:
Dit betekent helaas voor nu:
- of opladen vóór middernacht met 'duurder' stroomtarief ( als je dag/nacht tarief elektra hebt) EN 's ochtends een warme auto via ingestelde timer;
- of 's nachts opladen met voordelig stroomtarief en 's ochtends half uur voor vertrek via de VOC app of sleutel (als je die opties hebt) de preconditioning direct starten.
Of, voordelig nacht tarief en een koude auto. Dit is nog de voordeligste optie ook. (maar daar hebben we de investering natuurlijk niet om gedaan.
Paul
Geartronic member

Nu het dus echt winter is het volgende...

In Verbier zonder aan een stekker te zitten, heerlijk warme auto, heerlijk warme stoelen via de App op NU STARTEN.
Nu eerste kerstdag weer zo gedaan, auto wel warm maar geen warme bips (en laat ik nu net familie gek gemaakt hebben dat ze moesten krabben enzo...)
Dus ik dacht het zal wel... maar nee hoor gisteravond AGAIN, auto heerlijk warm, maar geen verwarmde stoelen en geen verwarmd stuur...
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
RichieB
6th Gear member

Ik heb nog nooit warme billen gehad via preconditionen als hij niet aan de lader lag. Heb het idee dat dan alleen de standkachel werkt.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
vaudi
5th Gear member

RichieB schreef: Ik heb nog nooit warme billen gehad via preconditionen als hij niet aan de lader lag. Heb het idee dat dan alleen de standkachel werkt.
Zet hem maar eens in de stand "binnen" dan slaat de CV (standkachtel) niet aan.
Vanochtend hier ook. Stand buiten, maar dan geen stoelverwarming. Laatst op stand binnen, toen alles elektrisch en ook warme billen.
IkeV70
5th Gear member

Mooi dat de auto kan preconditioneren, maar wel een beetje jammer dat het systeem zo onnavolgbaar is. Niet duidelijk of en wanneer de stoelverwarming geactiveerd wordt, of de spiegelverwarming, of de achterruit verwarming. En dan nog de timer die met enige regelmaat niet werkt.
Ik zou er niet meer over opscheppen, veel te grote kans dat je voor aap staat.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
RichieB
6th Gear member

vaudi schreef: Zet hem maar eens in de stand "binnen" dan slaat de CV (standkachtel) niet aan.
Vanochtend hier ook. Stand buiten, maar dan geen stoelverwarming. Laatst op stand binnen, toen alles elektrisch en ook warme billen.
Bij mij werkt de stand "binnen" alleen goed als de auto is ingeplugd. Zonder kabel verwarmt hij zo kort dat je heel goed moet timen wanneer je bij de auto bent. Anders is hij al weer koud.
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
hansvl
1st Gear member

Ook ik heb helaas last van de bug dat de timer van de preconditioning wordt gereset als de accu na 00.00 uur vol is. Heeft er iemand al een oplossing geboden gekregen voor dit probleem?
RichieB
6th Gear member

Massaal klagen bij de dealer en vragen om een software fix is de enige oplossing.
hansvl
1st Gear member

Dankjewel RichieB, mijn melding hebben ze vandaag verzonden.
MacDeluxe
2nd Gear member

Volgens mij wordt de timer niet gereset, maar wil de standkachel gewoon niet aan als de wagen na 0:00 opgeladen is.
Vanochtend wilde ik de wagen met 'directe start' voorverwarmen. Dat deed hij echter niet. Toen ik de oplaadkabel eruit haalde, deed hij het meteen wel.
Paul
Geartronic member

Geef wel bij je dealer aan dat je software updates wilt, doen ze standaard alleen bij Service 2.0. Bij onderhoudsbeurten... echt heel geestig, ook geen updates namelijk als je het juist verwacht.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
hansvl
1st Gear member

Dank Paul, ik heb de wagen pas een week en direct bij aflevering gevraagd of de laatste software erop stond. Dit omdat ik hier had gelezen dat de laatste update zo'n goede was. De wagen werd direct naar achteren gereden en gecontroleerd. Laatste software stond erop.
Vanwege budget technische lease-redenen heb ik niet de Volvo om call app kunnen selecteren. Ik heb ze nu voorgesteld om optie "sleutelbediening' aan te zetten. Ik kan dan in ieder geval de timer omzeilen en s morgens bij het ontbijt alvast de boel voorverwarmen. Ben benieuwd.
MacDeluxe
2nd Gear member

hansvl schreef:Ik heb ze nu voorgesteld om optie "sleutelbediening' aan te zetten.
Dat wilden ze bij mij ook wel doen, maar dan mocht ik wel 295 eu betalen... dat vind ik wat te veel van het goede. Moet jij er ook voor betalen?
hansvl
1st Gear member

Hoi macdeluxe, voorlopig hebben ze op dit voorstel nog niet gereageerd. Het probleem is vandaag pas in behandeling genomen. Gingen nu eerst melding maken bij importeur en hopen me deze week te kunnen berichten.
Dzes
1st Gear member

hansvl schreef: Hoi macdeluxe, voorlopig hebben ze op dit voorstel nog niet gereageerd. Het probleem is vandaag pas in behandeling genomen. Gingen nu eerst melding maken bij importeur en hopen me deze week te kunnen berichten.
Ben al ongeveer een maand met dit issue bezig met de Volvo dealer die dit weer doorgezet heeft naar Volvo. Heb op verzoek van Volvo al meerdere situaties geprobeerd. Probleem is mij inmiddels helder: een ingestelde timer wordt gereset op het moment dat het opladen van de 400v accu wordt afgerond én er gebruik wordt van uitgesteld/geprogrammeerd opladen van de accu. Omdat alle mogelijke combinaties inmiddels geprobeerd zijn en teruggekoppeld aan Volvo, hoop ik dat er nu snel een oplossing voor komt.

In the mean time druk ik of 's ochtends op de sleutel voor direct voorverwarmen of start ik opnieuw de timer omdat ik toch nog 45 min thuis ben voor dat ik vertrek. En dan doet de timer het dus wel
Laatst gewijzigd door Dzes op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”