Ik heb een originele (af fabriek) afneembare trekhaak. Als je iets aangesloten hebt op het stopcontact, dan werken de achterste sensoren niet. Voor wel. Dit was bij mijn vorige auto (BMW) ook zo. Ook met een fietsdrager werkt dit.Is dit bij een originele "Volvo" -Thule- trekhaak trouwens ook zo, of "weet" die trekhaak dat er een caravan of aanhanger achter hangt en schakelt de parkeersensoren achter automatisch uit?
PIH met caravan en aanhanger ervaring.
- henkchroom
- 3rd Gear member
- Berichten: 359
- Lid geworden op: 09.01.2014 - 21:58
- Contacteer:
-
- 1st Gear member
- Berichten: 41
- Lid geworden op: 21.04.2013 - 10:32
Dag allemaal,
Ik ben afgelopen zomer voor de tweede keer met de caravan (1700kg) naar spanje gereden en ik hou van doorrijden (110-130 km/h) en ik heb afgelopen jaar toch wat problemen gehad.
Het eerste jaar (2013) met dezelfde caravan naar Spanje gereden en in totaal 3 keer de melding gehad dat de temperatuur van de motor te hoog was. Maar eerlijk is eerlijk dat gaf de auto aan na bijna aan het einde van een klim waar ik dan met ruim 110 naar boven reed, dus daar had ik wel begrip voor. Rijstijl dit jaar was op de vlakke weg hybride en automaat en bergop in de stand AWD en handmatig schakelen waarbij ik op koppel naar boven reed (dus laag in toeren).
In het gecrashte topic was er een medegebruiker die zei dat ik meer toeren moest maken, dus dat heb ik afgelopen jaar gedaan. Normaal rij ik altijd via luik-dijon-lyon maar deze keer op de terugweg via Milou. Wat is dat slecht bevallen zeg. Als je van doorrijden houdt dan is dat niet de beste route en ik heb verschillende keren meldingen gehad dat de motortemperatuur te hoog werd. Het maakte daarbij niet uit in welke stand (hybride / AWD / power) ik reed en de bak in handmatig of automaat maakte ook geen verschil. Ik heb dus echt heel rustig aan moeten doen berg op en zelfs dan viel de auto nog regelmatig in storing met een te hoge temperatuur en ook al aan het begin van de berg.
Ik heb zelf het idee dat door de vele software updates die auto heeft gehad er sneller een melding komt van een te hoge motortemperatuur. Ik kan er anders geen verklaring voor vinden. De enige andere verandering met vorig jaar is dat ik nu 19 inch velgen onder de auto heb met een grotere rolomtrek maar als ik dan een lagere versnelling kies zou dat het verlies aan trekkracht meer dan compenseren. Bovendien is het motortoerental dan ook hoger wat de koeling ten goede zou moeten komen...
Ik ben benieuwd of er iemand op het forum is die mogelijk iets weet van een software update met gewijzigde parameters op dat gebied?
Misschien zijn er andere rijders die dit ook ervaren hebben?
Of heeft iemand een andere oplossing?
In mijn ogen wordt de motor te snel te warm.
In het verleden reed ik altijd met dezelfde caravan en een Touareg 2.5 TDI dezelfde route met dezelfde snelheid en dat leverde nooit temperatuurproblemen op. Tourage had minder vermogen en terreingewicht was hoger….
Wie-O-Wie heeft een goede tip? Ik wil volgend jaar echt zonder problemen op vakantie.
Ik ben afgelopen zomer voor de tweede keer met de caravan (1700kg) naar spanje gereden en ik hou van doorrijden (110-130 km/h) en ik heb afgelopen jaar toch wat problemen gehad.
Het eerste jaar (2013) met dezelfde caravan naar Spanje gereden en in totaal 3 keer de melding gehad dat de temperatuur van de motor te hoog was. Maar eerlijk is eerlijk dat gaf de auto aan na bijna aan het einde van een klim waar ik dan met ruim 110 naar boven reed, dus daar had ik wel begrip voor. Rijstijl dit jaar was op de vlakke weg hybride en automaat en bergop in de stand AWD en handmatig schakelen waarbij ik op koppel naar boven reed (dus laag in toeren).
In het gecrashte topic was er een medegebruiker die zei dat ik meer toeren moest maken, dus dat heb ik afgelopen jaar gedaan. Normaal rij ik altijd via luik-dijon-lyon maar deze keer op de terugweg via Milou. Wat is dat slecht bevallen zeg. Als je van doorrijden houdt dan is dat niet de beste route en ik heb verschillende keren meldingen gehad dat de motortemperatuur te hoog werd. Het maakte daarbij niet uit in welke stand (hybride / AWD / power) ik reed en de bak in handmatig of automaat maakte ook geen verschil. Ik heb dus echt heel rustig aan moeten doen berg op en zelfs dan viel de auto nog regelmatig in storing met een te hoge temperatuur en ook al aan het begin van de berg.
Ik heb zelf het idee dat door de vele software updates die auto heeft gehad er sneller een melding komt van een te hoge motortemperatuur. Ik kan er anders geen verklaring voor vinden. De enige andere verandering met vorig jaar is dat ik nu 19 inch velgen onder de auto heb met een grotere rolomtrek maar als ik dan een lagere versnelling kies zou dat het verlies aan trekkracht meer dan compenseren. Bovendien is het motortoerental dan ook hoger wat de koeling ten goede zou moeten komen...
Ik ben benieuwd of er iemand op het forum is die mogelijk iets weet van een software update met gewijzigde parameters op dat gebied?
Misschien zijn er andere rijders die dit ook ervaren hebben?
Of heeft iemand een andere oplossing?
In mijn ogen wordt de motor te snel te warm.
In het verleden reed ik altijd met dezelfde caravan en een Touareg 2.5 TDI dezelfde route met dezelfde snelheid en dat leverde nooit temperatuurproblemen op. Tourage had minder vermogen en terreingewicht was hoger….
Wie-O-Wie heeft een goede tip? Ik wil volgend jaar echt zonder problemen op vakantie.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33
Mijn bescheiden mening is als volgt:
De belasting is met uw genoemde snelheden echt extreem hoog. Ook voor de 215pk D5.
De auto mag dan wel 1800kg mogen trekken. Berg op is een ander verhaal. Kijk maar eens naar de beperkte koelmogelijkheden in de grille en onder de motorkap. Alles zit daar volgebouwd en is afgeschermd met isolerende kappen.
Iets minder snel onder die zeer zware omstandigheden zou veel problemen vermijden. Het is geen Volvo truck maar een personen auto met weliswaar veel vermogen, maar niet specifiek ontworpen voor zeer zware aanhangers.
knal je omhoog in awd, dan gaat een groot deel van het vermogen, niet naar de voorwielen, maar naar het het aggregaat. Dat levert weer stroom aan de accu, maar waarschijnlijk gaat die stroom direct door naar de achterwielen. Uiteraard is er in deze energie omzetting verlies. Dit verklaard ook waarom een AWD mode meer verbruikt dan alleen de hybride met frontwheeldrive.
Uiteindelijk heb je dan veel minder dan 200 pk aan de wielen. Gezien het totaalgewicht wat die berg op gesleurd wordt, zal er topsnelheid omhoog gereden worden.
Is het gek dat bij continue topvermogen de motor in hete omstandigheden gaat smeken, of het iets minder kan? Uiteindelijk maar fijn dat de techniek ingrijpt. Dit kan een setje verbrande zuigers schelen, of erger nog. een gecrashte D5.
De belasting is met uw genoemde snelheden echt extreem hoog. Ook voor de 215pk D5.
De auto mag dan wel 1800kg mogen trekken. Berg op is een ander verhaal. Kijk maar eens naar de beperkte koelmogelijkheden in de grille en onder de motorkap. Alles zit daar volgebouwd en is afgeschermd met isolerende kappen.
Iets minder snel onder die zeer zware omstandigheden zou veel problemen vermijden. Het is geen Volvo truck maar een personen auto met weliswaar veel vermogen, maar niet specifiek ontworpen voor zeer zware aanhangers.
knal je omhoog in awd, dan gaat een groot deel van het vermogen, niet naar de voorwielen, maar naar het het aggregaat. Dat levert weer stroom aan de accu, maar waarschijnlijk gaat die stroom direct door naar de achterwielen. Uiteraard is er in deze energie omzetting verlies. Dit verklaard ook waarom een AWD mode meer verbruikt dan alleen de hybride met frontwheeldrive.
Uiteindelijk heb je dan veel minder dan 200 pk aan de wielen. Gezien het totaalgewicht wat die berg op gesleurd wordt, zal er topsnelheid omhoog gereden worden.
Is het gek dat bij continue topvermogen de motor in hete omstandigheden gaat smeken, of het iets minder kan? Uiteindelijk maar fijn dat de techniek ingrijpt. Dit kan een setje verbrande zuigers schelen, of erger nog. een gecrashte D5.
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29482
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Mensen verwachten gewoon teveel van hun auto en belasten de auto maximaal tijdens de vakantie met vaak een aanhanger of caravan achter de auto. Dan moet je niet gek opkijken als de auto waarschuwt als er overbelasting dreigt.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21176
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Niets meer aan toe te voegen..vaudi schreef: Mijn bescheiden mening is als volgt:
De belasting is met uw genoemde snelheden echt extreem hoog. Ook voor de 215pk D5.
De auto mag dan wel 1800kg mogen trekken. Berg op is een ander verhaal. Kijk maar eens naar de beperkte koelmogelijkheden in de grille en onder de motorkap. Alles zit daar volgebouwd en is afgeschermd met isolerende kappen.
Iets minder snel onder die zeer zware omstandigheden zou veel problemen vermijden. Het is geen Volvo truck maar een personen auto met weliswaar veel vermogen, maar niet specifiek ontworpen voor zeer zware aanhangers.
knal je omhoog in awd, dan gaat een groot deel van het vermogen, niet naar de voorwielen, maar naar het het aggregaat. Dat levert weer stroom aan de accu, maar waarschijnlijk gaat die stroom direct door naar de achterwielen. Uiteraard is er in deze energie omzetting verlies. Dit verklaard ook waarom een AWD mode meer verbruikt dan alleen de hybride met frontwheeldrive.
Uiteindelijk heb je dan veel minder dan 200 pk aan de wielen. Gezien het totaalgewicht wat die berg op gesleurd wordt, zal er topsnelheid omhoog gereden worden.
Is het gek dat bij continue topvermogen de motor in hete omstandigheden gaat smeken, of het iets minder kan? Uiteindelijk maar fijn dat de techniek ingrijpt. Dit kan een setje verbrande zuigers schelen, of erger nog. een gecrashte D5.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- V60_PHEV
- 4th Gear member
- Berichten: 534
- Lid geworden op: 01.02.2013 - 18:05
Volgens mij is dit niet goed.edv60h schreef:Rijstijl dit jaar was op de vlakke weg hybride en automaat en bergop in de stand AWD en handmatig schakelen waarbij ik op koppel naar boven reed (dus laag in toeren).
De automaat heeft niet door dat er zo'n zware aanhanger achter de auto hangt en schakelt lekker zuinig snel naar de 6e versnelling.
Bij 90 km/h heeft de dieselmotor dan maar de helft van z'n koppel beschikbaar, in de 5e versnelling zit je wel bijna aan de maximale koppel.
Ik heb zelf continu 100 km/h gereden naar Spanje met een 1800 kg zware caravan en volbeladen auto.
Ik zet de automaat zodra ik op kruissnelheid ben in z'n handstand en hij blijft in de 5e versnelling.
Als ik heuvel op ga schakel ik terug naar de 4e versnelling en als ik het gevoel heb dat dit te zwaar wordt laat ik de snelheid iets terugzakken en evt. gaat hij naar de 3e versnelling.
Te zwaar vind ik het wanneer de naald van de Power Meter (rechts naast de snelheidsmeter) hoger dan de helft komt met Cruise Control aan.
Bij mij geen enkel probleem.
Maar ik vind 130 met zo'n caravan ook wel erg stevig.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33
van 100 km/u naar 110km/u is 10% sneller.V60_PHEV schreef:
Bij mij geen enkel probleem.
Maar ik vind 130 met zo'n caravan ook wel erg stevig.
Het benodigde vermogen zou bij een dergelijke combinatie wellicht wel 40% meer kunnen zijn. En dat is gewoonweg niet meer voorhanden. Eens houd het op.
Laatst gewijzigd door vaudi op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21176
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Het op koppel naar boven rijden en dus laag in de toeren is al veel over geschreven, oververhitting van motor met daar aan vast de GT zal dan idd een probleem worden.
Op pk's naar boven is beter voor de techniek en wanneer hij vol aan de bak moet zou 3000 een beter toerental zijn, pomp van de GT zorgt er voor dat de bak koeling krijgt en die is dus toeren afhankelijk.
In vrachtwagen land zijn het tegenwoordig allemaal automaten en ook die blijven heel lang door brommen voordat ze terug gaan schakelen, allemaal geprogrammeerd op het nieuwe rijden en dus op koppel.
Ik was er geen fan van en ging dan over op manueel waarbij ik voor de heuvels een halve stap terug schakelde en daarna alleen maar volle versnellingen terug, alles op pk en niet op koppel.
Op pk's naar boven is beter voor de techniek en wanneer hij vol aan de bak moet zou 3000 een beter toerental zijn, pomp van de GT zorgt er voor dat de bak koeling krijgt en die is dus toeren afhankelijk.
In vrachtwagen land zijn het tegenwoordig allemaal automaten en ook die blijven heel lang door brommen voordat ze terug gaan schakelen, allemaal geprogrammeerd op het nieuwe rijden en dus op koppel.
Ik was er geen fan van en ging dan over op manueel waarbij ik voor de heuvels een halve stap terug schakelde en daarna alleen maar volle versnellingen terug, alles op pk en niet op koppel.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
-
- 1st Gear member
- Berichten: 41
- Lid geworden op: 21.04.2013 - 10:32
Iedereen bedankt voor zijn reactie.
Dat velen het niet eens zijn met mijn rijstijl komt niet als een verrassing. Dat ik op topvermogen begrip heb voor een storing heb ik ook bevestigd.
Echter ook bij een rustigere rijstijl via Milou (bergop 80 km/h) viel de auto regelmatig in storing.
Wat overeind blijft is dat de koeling van de auto onderbemeten is als er veel vermogen gevraagd wordt op een lage snelheid (ten opzichte van topsnelheid) bij warme condities. Toch heeft Volvo 1.800 kg trekgewicht goedgekeurd… en dat is echt niet om met je aanhangertje iedere zaterdag naar de stort te rijden. Met andere woorden Volvo weet ook dat er caravans van 1.800 kg achter de auto worden geknoopt en dat er bij 35-40 graden bergjes op en af worden gereden.
Er zijn meer mensen met koelproblemen in deze omstandigheden.
Wat mij nog niet helemaal duidelijk is: Wat is nu de juiste rijstijl berg op om zo min mogelijk last te hebben van koelstoringen?
1. Daarbij staat als een paal boven water dat er vooral niet met een te laag toerental bergop gereden moet worden --> dus GT op handmatig.
2. Bergop de generator gebruiken kost vermogen en dus eerder een storing --> nu zijn er meer mogelijkheden:
2.1 Auto in hybride dan wordt de generator niet gebruikt.
2.2 Zorgen dat je tot aan de berg in safe modus rijdt, dan bergop in AWD of Power tot de generator begint bij te laden en dan overschakelen op hybride.
3. Meer toeren betekent ook meer warmteontwikkeling door de motor zelf, immers meer verbrandingen per minuut dus meer warmte. Wat is het meeste ideale toerental om naar boven te rijden? 3.000 tpm?
3.1 Meer toeren betekent ook beter koeling, doordat koelvloeistof, motor- en GT-olie sneller rondgepompt worden.
Een belangrijke vraag bij punt 2 is: Weegt het gebruik van de generator op tegen het vermogen dat de elektromotor levert?
En dan is het naar mijn bescheiden mening zo dat een generator ca. 10 PK aan vermogen kost, maar de elektromotor (zoals we allemaal weten) 70 pk kan leveren. Dus dan zou het juist wijs zijn om volledig in de stand AWD of Power naar boven te rijden.
Ik ben benieuwd of iemand een goed onderbouwd advies kan geven, behalve langzamer rijden.
Dat velen het niet eens zijn met mijn rijstijl komt niet als een verrassing. Dat ik op topvermogen begrip heb voor een storing heb ik ook bevestigd.
Echter ook bij een rustigere rijstijl via Milou (bergop 80 km/h) viel de auto regelmatig in storing.
Wat overeind blijft is dat de koeling van de auto onderbemeten is als er veel vermogen gevraagd wordt op een lage snelheid (ten opzichte van topsnelheid) bij warme condities. Toch heeft Volvo 1.800 kg trekgewicht goedgekeurd… en dat is echt niet om met je aanhangertje iedere zaterdag naar de stort te rijden. Met andere woorden Volvo weet ook dat er caravans van 1.800 kg achter de auto worden geknoopt en dat er bij 35-40 graden bergjes op en af worden gereden.
Er zijn meer mensen met koelproblemen in deze omstandigheden.
Wat mij nog niet helemaal duidelijk is: Wat is nu de juiste rijstijl berg op om zo min mogelijk last te hebben van koelstoringen?
1. Daarbij staat als een paal boven water dat er vooral niet met een te laag toerental bergop gereden moet worden --> dus GT op handmatig.
2. Bergop de generator gebruiken kost vermogen en dus eerder een storing --> nu zijn er meer mogelijkheden:
2.1 Auto in hybride dan wordt de generator niet gebruikt.
2.2 Zorgen dat je tot aan de berg in safe modus rijdt, dan bergop in AWD of Power tot de generator begint bij te laden en dan overschakelen op hybride.
3. Meer toeren betekent ook meer warmteontwikkeling door de motor zelf, immers meer verbrandingen per minuut dus meer warmte. Wat is het meeste ideale toerental om naar boven te rijden? 3.000 tpm?
3.1 Meer toeren betekent ook beter koeling, doordat koelvloeistof, motor- en GT-olie sneller rondgepompt worden.
Een belangrijke vraag bij punt 2 is: Weegt het gebruik van de generator op tegen het vermogen dat de elektromotor levert?
En dan is het naar mijn bescheiden mening zo dat een generator ca. 10 PK aan vermogen kost, maar de elektromotor (zoals we allemaal weten) 70 pk kan leveren. Dus dan zou het juist wijs zijn om volledig in de stand AWD of Power naar boven te rijden.
Ik ben benieuwd of iemand een goed onderbouwd advies kan geven, behalve langzamer rijden.

- RichieB
- 6th Gear member
- Berichten: 2784
- Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
- Locatie: Goeree-Overflakkee
Waaruit maak je op dat de "generator" 10pk kost. Dat klinkt als een perpetuum mobile (waar diesel in moet). 40pk dieselmotortje er in, en dan een 70pk elektromotor per wiel. Is dat hoe een Prius werkt? 

Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33
Dat een generator ca. 10 PK aan vermogen kost, maar de elektromotor (zoals we allemaal weten) 70 pk kan leveren. Dus dan zou het juist wijs zijn om volledig in de stand AWD of Power naar boven te rijden.
Was dat maar waar. Reken maar op de vertrouwde formule.
Afgegeven vermogen = Toegevoerd vermogen - Verliesvermogen
Dus het afgegeven vermogen is altijd minder dan het toegevoerde.
Was dat maar waar. Reken maar op de vertrouwde formule.
Afgegeven vermogen = Toegevoerd vermogen - Verliesvermogen
Dus het afgegeven vermogen is altijd minder dan het toegevoerde.
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21176
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Ik zou het hele PIH concept loslaten, met 80 naar boven zou ik in zijn 4 doen en het regenereren van stroom zou ik op vakantie met dit soort caravans achterwege laten.
Overigens denk ik niet dat je het probleem bij de techniek moet zoeken maar bij de berijder.
Jullie komen vaak uit Audi, BMM oid met dikke 6 cilinders en die maken qua kracht een hoop goed, constant 130 en zoveel mogelijk berg op voorbij willen daarvan denk ik "tis vakantie, geen race".
Overigens denk ik niet dat je het probleem bij de techniek moet zoeken maar bij de berijder.
Jullie komen vaak uit Audi, BMM oid met dikke 6 cilinders en die maken qua kracht een hoop goed, constant 130 en zoveel mogelijk berg op voorbij willen daarvan denk ik "tis vakantie, geen race".
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33
Alleen als er geen aandrijving nodig is, dan kan de bewegings-energie omgezet worden in elektrische energie. Zodat de bewegings energie niet verloren gaat in de remmen.MacDeluxe schreef: Generator? Ik dacht dat de wagen zichzelf 'oplaadt' door de achterwielen als dynamo te gebruiken.
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40990
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Die zit toch gewoon onder de motorkap ?
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- RichieB
- 6th Gear member
- Berichten: 2784
- Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
- Locatie: Goeree-Overflakkee
Ja, uiteraard. Ik ben de officiële naam van Volvo even kwijt, maar er zit aan de D5 een grote dynamo gekoppeld die de 400V accu op laadt. Bijv. als je op Save drukt, Power of AWD gebruikt of gewoon omdat je hem te leeg hebt gereden.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
-
- 1st Gear member
- Berichten: 41
- Lid geworden op: 21.04.2013 - 10:32
De rij-accu van de auto kan op 3 manieren geladen worden;
1. via een snoer
2. door remenergie om te zetten in stroom
3. door de on board generator, die inderdaad in de motorruimte zit en aangedreven wordt door de motor.
In de stand Power of AWD wordt hij geladen tot ca. 10 km (bij alleen elektrisch gebruik)
In de Save stand wordt hij geladen tot ca. 20 km.
(dit is overigens allemaal goed te volgen op de display in de auto)
Ik heb vandaag nog even wat geprobeerd en ik ben er wel uit denk ik.
Vlakke weg op save rijden (accu tot de helft vol).
Berg op GT op handmatig en in de AWD stand naar boven rijden tot de generator begint bij te laden en dan overschakelen op de hybrid stand.
Motor tussen de 3.000 en 4.000 toeren houden.
Berg af weer in de Save modus en zoveel mogelijk remenergie omzetten in stroom.
Betere ideeën zijn altijd welkom!!! (nee, niet weer over 80 km/h beginnen want dan had ik net zo goed een Outlander kunnen kopen)
1. via een snoer
2. door remenergie om te zetten in stroom
3. door de on board generator, die inderdaad in de motorruimte zit en aangedreven wordt door de motor.
In de stand Power of AWD wordt hij geladen tot ca. 10 km (bij alleen elektrisch gebruik)
In de Save stand wordt hij geladen tot ca. 20 km.
(dit is overigens allemaal goed te volgen op de display in de auto)
Ik heb vandaag nog even wat geprobeerd en ik ben er wel uit denk ik.
Vlakke weg op save rijden (accu tot de helft vol).
Berg op GT op handmatig en in de AWD stand naar boven rijden tot de generator begint bij te laden en dan overschakelen op de hybrid stand.
Motor tussen de 3.000 en 4.000 toeren houden.
Berg af weer in de Save modus en zoveel mogelijk remenergie omzetten in stroom.
Betere ideeën zijn altijd welkom!!! (nee, niet weer over 80 km/h beginnen want dan had ik net zo goed een Outlander kunnen kopen)
-
- 4th Gear member
- Berichten: 809
- Lid geworden op: 30.11.2012 - 13:46
Ik ben geen techneut maar is het niet verstandiger om bergaf ook met de motor aan te rijden ivm de koeling? Bij het remmen wordt er dan wel geregenereerd.
Volvo V70R AWD Rica 1998
Audi A4 2.0 TDI S-Edition Abt 2010
Volvo V60 D6 Pih
Audi A4 2.0 TDI S-Edition Abt 2010
Volvo V60 D6 Pih