Geratel?

Geproduceerd bij NedCar in Born
Canard
3rd Gear member

Klopt, aan de nokkenas is niets gedaan en de distributieriem dient vervangen te worden bij 150.000 km, het afgelopen jaar heb zo'n 20.000 km gereden dus maximaal over een jaar wordt de distr. riem vervangen.

Zo even uit mijn hoofd wat er gedaan is:

- grote beurt, diverse zaken € 300,-
- nieuwe remblokken vóór en achter
- nieuwe remvloeistof
- koppelingspedaal rubber
- lampje van één knipperlicht vervangen (was blijkbaar wit uitgeslagen)
- wisserbladen vóór en achter
- oliepeil bleek erg laag te zijn

Op zich zijn 't normale slijtagezaken behalve de nokkenas dan.

De beurt is uitgevoerd door van Roosmalen in Tilburg, een officiële Volvo-dealer. Tot nu toe ben ik tevreden alhoewel het natuurlijk wel een flink bedrag is om in één keer uit te geven.
Nu dus nog voor € 450,- banden + € 430,- nokkenas/distr. riem.
V40 1.8 Europa | phase II | 01-2001 | Peacock Green metallic
joost
7th Gear member

Daar wordt je niet vrolijk van!

Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
JoostVolvo
2nd Gear member

Canard schreef:
joost schreef:Ratelt ie ook als de motor uit is maar wel op contact staat?
Nee, alleen als de motor loopt.
jan-willem schreef:het geratel komt volgens mij van de variabele nokken as als men de stekker van het kastje die de nokken as regelt los trekt zal het geluid weg zijn komt voor dat de nokkenas poelie vd distrubutie riem kapot gaat
En die stekker kun je zonder problemen lostrekken?

Het geluid lijkt van het rood omcirkeld gebied vandaan te komen. Ik ben echt a-technisch wat betreft motoren, wat zit daar eigenlijk?

Komende week moet ik sowieso bellen met een garage om een grote beurt te laten doen, dus dat komt goed uit.

Afbeelding
Bij mij rammelt het daar ook, maar mijn auto is een S40 1.8 Europa uit 2000 en 60,000 op de teller. Ik heb de auto net een week. Ik dacht eerst dat de radiator stuk is, maar wat is er dan stuk als ie rammelt?
Canard
3rd Gear member

Bij mij was het dus iets met het tandwiel van de variabele nokkenas, een reparatie van € 325,-. Blijkbaar is het niet ernstig, behalve dat de CO2-emissie niet optimaal geregeld wordt, en iemand schreef ook dat het motorvermogen niet optimaal zou kunnen zijn, maar veel is het niet denk ik.

Maar of jij hetzelfde hebt, kan ik natuurlijk niet zeggen. Ik zou wel eens een geluidsopname kunnen maken? :)
martin2
3rd Gear member

Ik heb er ook last van. Ik vermoed idd de variabele nokkenas verstelling. Ik heb de klep die de olie toevoer regelt reeds vernieuwd maar dit mocht niet helpen (dag 110 euro).
Het schijnt te komen als je met weinig olie hebt gereden, olie wordt dan te warm en daardoor gaat iets (wat weet ik nog niet) kapot of extra slijten. Bij mij is het zo dat ik het geluid krijg als mijn olie peil is gezakt tot een kwart tussen de strepen. Als ik het weer aanvul gaat het na verloop van tijd over.
Ik ben op zoek naar een tekening en\of beschrijving van de nokkenas verstelling om het euvel op te sporen en te verhelpen. Heeft iemand dit?

MvG Martin
J
3rd Gear member

even zoeken op vadis, en een dvd-tje bestellen, marktplaats of e bay doen wonderen
Black Sheep: There's always one crazy motherfucker in the family
martin2
3rd Gear member

Ik heb de dvd en ben bezeig om een laptop te kopen waar een dvd R\W in zit. Op dit moment kan ik er dus nog niets mee. Kennissen willen de dvd niet op hun computer omdat ze bang zijn voor virussen.

MvG Martin
J
3rd Gear member

kennissen hebben blijkbaar geen virusscanner?
ik zal straks eens kijken of ik kan exporteren naar een mailbaar bestand, word vervolgt
Black Sheep: There's always one crazy motherfucker in the family
martin2
3rd Gear member

Alvast bedankt voor de genomen moeite.

MvG Martin
Canard
3rd Gear member

Voor de compleetheid van dit onderwerp... het geratel is nu weg nadat ze de aanpassing aan de nokkenas gedaan hebben. Meteen ook distributieriem vervangen + APK laten doen.

De motor loopt nu een stuk stiller, en lijkt ook soepeler, maar dat zit tussen m'n oren denk ik.
Brandje
2nd Gear member

Hoi mede kruikenzeiker, toevallig heb ik waarschijnlijk de zelfde klachten m.b.t. het geluid onder mijn motorkap. Hiermee ben ik bij mijn garagist geweest die heeft gecontroleerd of de pakking niet vuil was , en heeft deze zuivergemaakt. (deze pakking bestaat uit een gaasje die de motorolie zuivert) toen het geluid na enkele dagen nog niet weg was is de pakking vernieuwd. De kosten van het 1e en het 2e bezoek waren incl. de nieuwe pakking 15 euro. Het geluid had vlg. de garagist te maken met vuil. Nu, enkele weken later is het geluid echter nog steeds aanwezig. Dit kan absoluut geen kwaad vlg. Jan Segers uit de Kunnekesstraat tel 013- 4554254(in Tilburg noord)
Misschien een tip, ga er eens langs dit is een Volvo expert !!! succes.
Volvo S60 140 pk. automaat 2004.
Volvo V70 170 pk. automaat 2006.
Canard
3rd Gear member

Brandje schreef:Hoi mede kruikenzeiker, toevallig heb ik waarschijnlijk de zelfde klachten m.b.t. het geluid onder mijn motorkap. Hiermee ben ik bij mijn garagist geweest die heeft gecontroleerd of de pakking niet vuil was , en heeft deze zuivergemaakt. (deze pakking bestaat uit een gaasje die de motorolie zuivert) toen het geluid na enkele dagen nog niet weg was is de pakking vernieuwd. De kosten van het 1e en het 2e bezoek waren incl. de nieuwe pakking 15 euro. Het geluid had vlg. de garagist te maken met vuil. Nu, enkele weken later is het geluid echter nog steeds aanwezig. Dit kan absoluut geen kwaad vlg. Jan Segers uit de Kunnekesstraat tel 013- 4554254(in Tilburg noord)
Misschien een tip, ga er eens langs dit is een Volvo expert !!! succes.
Ik vind jou verhaal dan wel een beetje dubbelzinnig. Je bent nu een paar keer langsgeweest en het probleem is er nog steeds, wel tegen minimale kosten, maar toch...

Ik denk dat 't geluid bij jouw V40 een andere oorzaak heeft, ik kan me namelijk niet voorstellen dat Van Roosmalen mij meer dan € 300,- laat betalen om een beetje vuil weg te halen.

Maar wellicht dat ik eens een keer langs Jan rijd. Bedankt voor de tip!
wenneke30
1st Gear member

nou hier hetzelfde probleem heb de auto net gekocht en het gezeik begint al.
de garage belt net ik had ook dat rare geluid iets met de nokkenas .
pff en ik ben al zo a technisch waarschijnlijk trap ik er weer in.
hij staat bij coehorst in de radiostraat iemadn bekend mee?
droom niet je leven ,maar leef je dromen
wenneke30
1st Gear member

ik heb vandaag mijn auto gehaald en ze hebben nu de nokkenasversteller vervangen en de pakking prijs 260 eurootjes.pff maar het probleem is nog niet weg ik heb nog steeds dat 'geratel 'onder de kap de monteur zegt dat het tandwiel vervangen moet worden en de distributieriem prijs 350 eurootjes .
loopt wel lekker op zo maar is het dan ok verholpen en is het echt nodig om dit te maken? volgens de monteur is het niet goed om zo door te blijven rijden.
k heb nu wel het idee toen ik hem ophaalde vandaag dat hij inhield bij het optrekken kan dit??
martin2
3rd Gear member

Ik heb al ongeveer een jaar of 1,5 het geratel dus "niet goed om zo door te rijden"is erg overdreven. Het is een bekent v,s40 probleem dus had de garage het in een keer goed kunnen doen!! De nokkenastandwiel (inlaat zijde) moet idd vervangen worden. Niet dat het tandwiel kapot is ofzo maar er zit ook de C V V T (continu variable valva timing) in. Deze geeft het geratel. Het inhouden zou goed kunen maar hij zal het niet altijd doen.

MvG Martin
wenneke30
1st Gear member

ja ze hadden het ook in een keer kunnen doen hoor alleen ee plots kostenplaatje van bija 600 euro daar hebben wij nu even niet bij stil gestaan vandaar alleen deze reparatie maar nog ff doorrijden kan dus geen kwaad?
martin2
3rd Gear member

Bij mij geen vuiltje aan de lucht behalve dan dat geratel. Ik ga het ( uit ergernis) binnenkort zelf vervangen als hij toe is aan de nwe distributie riem. Maar het is wat ik al meldde, ik wacht al 1,5 jaar tot ik toe ben aan de nwe riem. Ik heb op tekening het inwendige van de C V V T bekeken en kan geen risco's ontdekken.

MvG Martin
SanderS40
2nd Gear member

Standaard probleempje blijkbaar. Ik heb dat nokkenas ding ook moeten vervangen . Meteen distributieriem meegenomen in die reparatie.

Toch typisch dat de meeste S40's allemaal dezelfde problemen hebben.
smsmonster
1st Gear member

SanderS40 schreef:Standaard probleempje blijkbaar. Ik heb dat nokkenas ding ook moeten vervangen . Meteen distributieriem meegenomen in die reparatie.

Toch typisch dat de meeste S40's allemaal dezelfde problemen hebben.
Blijkbaar toch een erg stabiel productieproces daar in Born ;)
SanderS40
2nd Gear member

Samen met het piepende stuur noem ik dit eerder klantonvriendelijkheid van Volvo .. om geen factory-recals uit te voeren bij dit soort structurele zaken.

Maar goed .. ik ben een leek.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”