Ik heb een vraagje over de bedrijfstemperatuur van een S80 T6, ik ben vandaag nl gaan proefrijden met een exemplaar van eind 98 met nog geen ton op de teller, tijdens het rijden viel me op dat de temperatuur niet oploopt. Ik ben gewend dat de temperatuurmeter 'normaal' in het midden staat, maar bij de Volvo bleef de meter op een kwart staan, is dit normaal voor een T6?
Ik heb ook niet te rustig gereden, maar het viel me gewoon op, dus ik dacht bij mezelf dat heeft hier vast iemand al eerder meegemaakt....(ik heb wel gezocht op het forum, maar vond niet zo snel wat ik zocht, don't shoot the newbie).
Heeft er ook nog iemand een advies over de motoren van de S80, welke is het beste (vermogen is niet echt van belang), of beter gezegd, welke is het meest duurzaam?
alvast bedankt voor alle reacties,
Bas
S80 T6, temperatuur laag
-
- 3rd Gear member
Ga er maar van uit dat de thermostaat defect is. Dat gebeurt relatief vaak bij de zescilinder lijnmotoren van Volvo.
Is geen dure reparatie maar wel snel doen, een motor met een te lage bedrijfstemperatuur slijt vele malen harder dan normaal.
De motoren van de Volvo s80, ook de vijfcilinders benzine en de diesels, zijn allemaal degelijke motoren met een lange levensduur mits goed onderhouden en netjes warm gereden voordat er echt vermogen gevraagd wordt. Voorkeur is vaak persoonlijk en afhankelijk van het gebruik en verbruik.
Groeten, Jan.
Is geen dure reparatie maar wel snel doen, een motor met een te lage bedrijfstemperatuur slijt vele malen harder dan normaal.
De motoren van de Volvo s80, ook de vijfcilinders benzine en de diesels, zijn allemaal degelijke motoren met een lange levensduur mits goed onderhouden en netjes warm gereden voordat er echt vermogen gevraagd wordt. Voorkeur is vaak persoonlijk en afhankelijk van het gebruik en verbruik.
Groeten, Jan.
- ufovolvo
- 4th Gear member
- Contacteer:
Het lijkt mij eerder een probleem van de sensor... bij een kapotte thermostaat zou de bedrijfstemperatuur wel bereikt worden bij "stevig doorrijden", want dan staat hij gewoon helemaal open. Als hij niet ver genoeg open zou staan, zou de motor dan juist te warm worden.
Hiet zal gelden: meten is weten... Als de wijzer laag staat, maar de watertemperatuur in de radiator toch zo rond de 90 graden hangt, dan is het óf de sensor óf het metertje!
Hiet zal gelden: meten is weten... Als de wijzer laag staat, maar de watertemperatuur in de radiator toch zo rond de 90 graden hangt, dan is het óf de sensor óf het metertje!
V70 T4 Inscription Geartronic my2016
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
?????? :?:ufovolvo schreef:Het lijkt mij eerder een probleem van de sensor... bij een kapotte thermostaat zou de bedrijfstemperatuur wel bereikt worden bij "stevig doorrijden", want dan staat hij gewoon helemaal open.
Een thermostaat regelt constant en................. volledig open staan?
Nee dus niet.
Ja in Zuid-Frankrijk, maar in NL met de huidige temperaturen..... echt niet.
Dus kleinigheidje: defect thermostaat.
- DrRossi
- 4th Gear member
Themostaat kost de kop niet maar is wel veel werk.
Deze zit aan de zijkant bij de distibutie.
Oppassen dus.
Bij van Tilburg kostte het vervangen nog geen 100 euro inclusief 5 liter koelvloeistof!!
Deze zit aan de zijkant bij de distibutie.
Oppassen dus.
Bij van Tilburg kostte het vervangen nog geen 100 euro inclusief 5 liter koelvloeistof!!
Volvo-Forum leden, zet jezelf op de kaart.
http://goo.gl/maps/i7C8l
If it's not blown, it sucks....
S80 T6
http://goo.gl/maps/i7C8l
If it's not blown, it sucks....
S80 T6
-
- 2nd Gear member
Bij mijn T6 staat de meter razendsnel op de helft en blijft daar ook staan.
Zoals momenteel met 8 graden buiten staat hij binnen 4 minuten op halve uitslag en ik rij heel rustig thuis weg en de eerste 5 minuten niet boven de 50 kmh.
Mij viel het juist op dat deze toch zware motor zo snel warm is. Hij is sneller warm dan mijn C70 2.4T die ik hiervoor had.
Heb de auto nu 5 maanden en heb een rustige rijstijl maar geniet van de power onder in het toerenbereik.
Versnellen zonder dat de automaat terug schakeld! Heb ook wel eens in een C70 T5 gereden maar werdt daar niet vrolijk van omdat de T5 alles uit de hoge toeren haalt en bij versnellen direct terug schakeld en er dan vandoor gaat. succes met de keuze.
Trouwens erg weinig kilometers, zou de vorige eigenaar proberen op te sporen
Zoals momenteel met 8 graden buiten staat hij binnen 4 minuten op halve uitslag en ik rij heel rustig thuis weg en de eerste 5 minuten niet boven de 50 kmh.
Mij viel het juist op dat deze toch zware motor zo snel warm is. Hij is sneller warm dan mijn C70 2.4T die ik hiervoor had.
Heb de auto nu 5 maanden en heb een rustige rijstijl maar geniet van de power onder in het toerenbereik.
Versnellen zonder dat de automaat terug schakeld! Heb ook wel eens in een C70 T5 gereden maar werdt daar niet vrolijk van omdat de T5 alles uit de hoge toeren haalt en bij versnellen direct terug schakeld en er dan vandoor gaat. succes met de keuze.
Trouwens erg weinig kilometers, zou de vorige eigenaar proberen op te sporen
Citroen 2CV4 Rood met dubbele uitlaat
Opel Kadett City Oranje (toen al een derde deur)
Citroen CX 2000 Zilver chroombumber en veel roest
Citroen CX 2200 licht blauw
Citroen CX 2200 zwart met beige leren interieur
Citroen XM V6 - Exclusieva Bordeauxrood
2e auto MG C GT 3.0 liter 6 in lijn
Citroen XM V6 - Exclusieva Zilver
Volvo C70 2.4T Zilver
Volvo S80 T6 Zwart
Volvo S80 D5 summum
Volvo C70 2.4T Zilver
Volvo S80 T6 Zwart
Volvo S80 D5 summum
-
- 2nd Gear member
Ik zou wel kijken of de ABS regelunit doorgesoldeerd is,de sloten,gasklephuis en niet te vergeten de geartronic bak.
Succes met de keuze
Succes met de keuze
gr peter
-
- 2nd Gear member
En Peter niet te vergeten..... kijken of het chassis nummer niet weg gevijld is 

Citroen 2CV4 Rood met dubbele uitlaat
Volvo C70 2.4T Zilver
Volvo S80 T6 Zwart
Volvo S80 D5 summum
Volvo C70 2.4T Zilver
Volvo S80 T6 Zwart
Volvo S80 D5 summum
- cees klumper
- 4th Gear member
Even een oud topic her-openen: ben momenteel bezig de thermostaat op mijn T6 (2003) te vervangen omdat de motor niet meer goed op temperatuur kwam/bleef. Waarschuwing is dat de thermostaat niet zit op 1 van de 2 genoemde mogelijke locaties in het Haynes manual, maar tussen/onder de twee distributie tandwielen. Daarvoor moet de distributiekast eraf. Op het thermostaathuis zit een plastic nippel waarlangs de distributiekast moet worden geloodtst. Doe je dat niet voorzichtig dan breekt de plastic nippel makkelijk af (lfragiel en broos vanwege hoge temperaturen: designfoutje volgens mij) en moet er een heel nieuw thermostaathuis op. Bij de dealer alleen compleet met thermostaat, temperatuursensor te koop, hier in Geneve voor iets boven de €200. Bij IPD kost dezelfde origineel Volvo kit dan ongeveer de helft, maar interessanter is dat die ook een reparatieset verkoopt, waarbij een metalen iplv plastic nippel zit waardoor dit probleem zich niet meer voor kan doen. Kost incl nieuwe thermostaat, pakkingen etc €70. Een soortgelijke reparatieset (hoewel weet niet zeker of daarvan de nippel ook van metaal is) bij Skandix voor €32. Ik meld me wel weer als ik na de feestdagen de reparatieset heb gemonteerd.
Nu weet ik trouwens meteen ook (denk ik) waarom bij de Volvodealer twee jaar geleden het thermostaathuis is vervangen (voor chf 200 plus 160 arbeidsloon, totaal ca €300). Dit was tegelijk met vervanging distributieriem en ik vermoed dat heeft de monteur toen de nippel heeft afgebroken, hetgeen vervolgens aan mij is doorbelast.
Nu weet ik trouwens meteen ook (denk ik) waarom bij de Volvodealer twee jaar geleden het thermostaathuis is vervangen (voor chf 200 plus 160 arbeidsloon, totaal ca €300). Dit was tegelijk met vervanging distributieriem en ik vermoed dat heeft de monteur toen de nippel heeft afgebroken, hetgeen vervolgens aan mij is doorbelast.
Laatst gewijzigd door cees klumper op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
In Frankrijk:
2001 C70 T5 262.000 km 1 op 12,0
2003 S80 T6 242.000 km 1 op 12,5
- Carfreak
- 7th Gear member
Succes met de montage. Vreemd dat zo'n nippel origineel van broos plastic vervaardigd is en niet meteen van metaal.
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
- 1-wiel
- 4th Gear member
Tegen hetzelfde euvel aangelopen enige jaren geleden bij de cilinderkop vervanging van de xc90 t6.
Toen schroefdraad getapt in het huis en er een haakse metalen nippel in geschroefd. Breekt niet meer af en werkt perfect.
Nog steeds vloeistofdicht.
Op de foto net voorbij blauwe distributie tandwiel is het oude plastic buisje te zien.
Kijk ook eens op
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=53860
Toen schroefdraad getapt in het huis en er een haakse metalen nippel in geschroefd. Breekt niet meer af en werkt perfect.
Nog steeds vloeistofdicht.
Op de foto net voorbij blauwe distributie tandwiel is het oude plastic buisje te zien.
Kijk ook eens op
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=53860
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V70-d5-2007-6 bak- alle Standkachel start en stop opties......Xc90 remmen rondom… Billstein B6 schokbrekers met Eibach veren …VDD-X3 dongle....S60 koplampsproeiers…Oem Subwoofer....BT Phm module volvocesky. .......ABL-Xenon-koplamp retrofit werkend als af-fabriek...Blis retrofit en nog veel meer...
- cees klumper
- 4th Gear member
He bedankt 1-wiel. Ik had dat topic al gezien maar misschien niet goed genoeg gelezen; waar heb je die metalen haakse nippel gekocht? Heb ik ook aan gedacht, om er zelf eentje te maken en in te tappen, maar vond het iets teveel 'McGyver'. Als er een goede bestaat is dat ook de moeite van het proberen waard.
In Frankrijk:
- 1-wiel
- 4th Gear member
Dan moet ik diep graven, was bij een maatje van me op het bedrijf, was iets uit oude doos. Zal binnenkort eens kijken.
V70-d5-2007-6 bak- alle Standkachel start en stop opties......Xc90 remmen rondom… Billstein B6 schokbrekers met Eibach veren …VDD-X3 dongle....S60 koplampsproeiers…Oem Subwoofer....BT Phm module volvocesky. .......ABL-Xenon-koplamp retrofit werkend als af-fabriek...Blis retrofit en nog veel meer...