Zaterdag weer teruggekomen van wintersport. Bij het rijden van een kleine bergpas met hellingen van 15% met veel sneeuw/ijs op de weg, zonder problemen met winterbanden en rijstand op AWD en automaat in sportstand boven en weer beneden gekomen. Was wel een spannende rit, uiteindelijk de sneeuwkettingen niet nodig gehad, terwijl om me heen de een na de ander strandde en wel de kettingen moest omleggen. Maar het zette me wel aan het denken: Wat is voor deze omstandigheden de beste instelling om mee te rijden?
Ik heb wel 'ns gelezen dat het bij het wegrijden van de auto uit stilstand bij veel sneeuw/ijs handig is om DTSC uit te zetten, zodat de banden juist wel gaan slippen en de sneeuw kunnen weggraven en door het spinnen ook de sneeuw uit het profiel van de band wordt gelost. Maar is het uitzetten van DTSC ook aan te raden tijdens het rijden op een bergweg waar veel sneeuw en ijzige stukken in zitten? Of kleven daar weer andere risico's aan?
Ben benieuwd naar ervaringen en visie van andere wintersporters.
DSTC aan of uit zetten bij rijden op bergwegen met sneeuw/ijs
- lint
- Geartronic member
Rijden onder winterse omstandigheden in de sneeuw staat volgens mij beschreven in het instructieboekje of in de digitale versie in de auto zelf.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- diesel01
- Geartronic member
Ik zet hem bij het wegrijden in zand of sneeuw wel uit.
Eenmaal de gang er in zet ik hem weer aan want het systeem gaat glijden ook tegen.
Ik reed eens iets te enthousiast de parkeer garage in waarbij de auto over de voorwielen weggleed.
Het DTSC regelde het vermogen af en gaf voelbaar rem actie op de achteras.
Eenmaal de gang er in zet ik hem weer aan want het systeem gaat glijden ook tegen.
Ik reed eens iets te enthousiast de parkeer garage in waarbij de auto over de voorwielen weggleed.
Het DTSC regelde het vermogen af en gaf voelbaar rem actie op de achteras.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- Jers3n
- 5th Gear member
Het beperken/uitschakelen van het DSTC (of sportstand bij PIH, uitschakelen kan niet volgens instr.boekje MY14) is inderdaad vooral bedoeld voor het wegrijden op zachte ondergrond, mul zand of sneeuw. Zoals omschreven in ons instructieboekje heeft het uitschakelen enkel effect op de antispinregeling, oftewel het doorslippen van de wielen wordt meer toegestaan omdat er geen beperking op de hoeveel huis te geven gas zit (vermogen wordt dus niet/minder teruggeregeld). Op de overige functionaliteiten van DSTC zou het uitschakelen geen invloed moeten hebben.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
- henkchroom
- 3rd Gear member
- Contacteer:
Deze wintersport ook de AWD echt nodig gehad om boven te komen. Niet in Power gezet, maar AWD,
DSTC gewoon aan laten staan, gaat prima. Gewoon niet te veel gas geven.
Zie ook mijn topic topic.php?t=66021
DSTC gewoon aan laten staan, gaat prima. Gewoon niet te veel gas geven.
Zie ook mijn topic topic.php?t=66021
-
- 1st Gear member
Ah, inderdaad gevonden in de digitale manual: hieronder de tekst:lint schreef: Rijden onder winterse omstandigheden in de sneeuw staat volgens mij beschreven in het instructieboekje of in de digitale versie in de auto zelf.
De Sport-stand maakt maximale aandrijving mogelijk, als de auto is blijven steken of over een zachte ondergrond (zoals zand of een dikke laag sneeuw) rijdt.
Sport-stand is te kiezen in het menusysteem MY CAR. Voor een beschrijving van het menusysteem, zie MY CAR.
De Sport-stand is actief, totdat u de stand verlaat of de motor afzet. De volgende keer dat u de motor start, staat het stabiliteits- en tractieregelsysteem weer in de normale stand.
Dus bij rijden op een besneeuwde weg kan de sportstand wel handig zijn...