Vandaag te horen gekregen dat mijn Volvo 740 niet uitgelijnd kon worden omdat de fuseekogels behoorlijk versleten waren en mijn stuurkogels waren ook versleten. De rechterfusee was zelfs zo versleten dat het gevaarlijk was!
Dus maar gelijk onderdelen besteld. Die komen morgen binnen.
Hebben jullie tips, of een how to voor mij?
Ik had een vrije dag morgen. Maar die gaat nu op aan de volvo om 2x fuseekogels te vervangen en 4x stuurkogels.
Ik hoor/lees heel graag van jullie!
Fuseekogels en stuurkogels vervangen volvo 740
- T5 gek
- 2nd Gear member
- Berichten: 153
- Lid geworden op: 25.05.2011 - 15:03
- Locatie: Grunn
‘07 Volvo S80 2,5T AUT6 Momentum
‘06 Volvo XC90 2,5T Geartronic
Ex '90 Volvo 740 2,3i Estate (Carbagerunner)
Ex '95 Volvo 960 2.5i 24v Estate
Ex '85 Volvo 740 2,3i GLE AUT4 LPG sedan
Ex '05 Volvo S60 2.4 D5 120 KW Momentum
Ex '88 Volvo 340 1.4 SDN
‘06 Volvo XC90 2,5T Geartronic
Ex '90 Volvo 740 2,3i Estate (Carbagerunner)
Ex '95 Volvo 960 2.5i 24v Estate
Ex '85 Volvo 740 2,3i GLE AUT4 LPG sedan
Ex '05 Volvo S60 2.4 D5 120 KW Momentum
Ex '88 Volvo 340 1.4 SDN
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
het is niet moeilijk, gewoon oude los draaien, nieuw weer vast draaien.
tel grofweg het saantal slagen van de stuurkogel voordat je die los in je hand hebt, de nieuwe hetzelfde aantal slagen erweer op.
natuurlijk daarna uitlijnen, maar dan zit alles wel weer ongeveer goed.
maar vooral de borgmoer van de stuurkogels kan zo vast zitten, spuit deze een avondje van te voren, en daarna een uur van te voren in met kruipolie, om allees een beetje gangbaar te krijgen.
tel grofweg het saantal slagen van de stuurkogel voordat je die los in je hand hebt, de nieuwe hetzelfde aantal slagen erweer op.
natuurlijk daarna uitlijnen, maar dan zit alles wel weer ongeveer goed.
maar vooral de borgmoer van de stuurkogels kan zo vast zitten, spuit deze een avondje van te voren, en daarna een uur van te voren in met kruipolie, om allees een beetje gangbaar te krijgen.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
- T5 gek
- 2nd Gear member
- Berichten: 153
- Lid geworden op: 25.05.2011 - 15:03
- Locatie: Grunn
Nou, na een dagje zwoegen is er 1 fuseekogel vervangen. En dat bleek niet nodig.
Het spul zat na 30 jaar zo vast dat ik het op de krik niet voor elkaar kreeg. Daarom een bevriende garagist gebeld of hij het wilde doen. Hij heeft alles gecontroleerd en constateerde dat het niet nodig was. 1 binnenste stuurkogel had hele lichte speling, maar niet perse te vervangen.
Helaas had ik de bout van de fusee kogel geslepen omdat die er niet af wilde. Die moest dus vervangen worden, maar niet omdat hij versleten was.
Ik voelde me behoorlijk bedrogen. Voor de volgende keer als een onbekende garage mij dergelijke adviezen geeft ga ik eerst voor een second opinion bij een andere garage te rade. Voor ik onderdelen ga kopen die ik niet nodig ben zoals nu.
Het spul zat na 30 jaar zo vast dat ik het op de krik niet voor elkaar kreeg. Daarom een bevriende garagist gebeld of hij het wilde doen. Hij heeft alles gecontroleerd en constateerde dat het niet nodig was. 1 binnenste stuurkogel had hele lichte speling, maar niet perse te vervangen.
Helaas had ik de bout van de fusee kogel geslepen omdat die er niet af wilde. Die moest dus vervangen worden, maar niet omdat hij versleten was.
Ik voelde me behoorlijk bedrogen. Voor de volgende keer als een onbekende garage mij dergelijke adviezen geeft ga ik eerst voor een second opinion bij een andere garage te rade. Voor ik onderdelen ga kopen die ik niet nodig ben zoals nu.
‘07 Volvo S80 2,5T AUT6 Momentum
‘06 Volvo XC90 2,5T Geartronic
Ex '90 Volvo 740 2,3i Estate (Carbagerunner)
Ex '95 Volvo 960 2.5i 24v Estate
Ex '85 Volvo 740 2,3i GLE AUT4 LPG sedan
Ex '05 Volvo S60 2.4 D5 120 KW Momentum
Ex '88 Volvo 340 1.4 SDN
‘06 Volvo XC90 2,5T Geartronic
Ex '90 Volvo 740 2,3i Estate (Carbagerunner)
Ex '95 Volvo 960 2.5i 24v Estate
Ex '85 Volvo 740 2,3i GLE AUT4 LPG sedan
Ex '05 Volvo S60 2.4 D5 120 KW Momentum
Ex '88 Volvo 340 1.4 SDN
- MU
- 5th Gear member
- Berichten: 1037
- Lid geworden op: 25.11.2012 - 23:06
- Locatie: Zuid-Holland
Erg jammer dat dit nog zoveel voorkomt, voortaan direct naar die bevriende garagist?
Afhankelijk van de prijs van het spul en hoe lang je met de 740 wilt doen kun je de onderdelen houden of verkopen.
Afhankelijk van de prijs van het spul en hoe lang je met de 740 wilt doen kun je de onderdelen houden of verkopen.
Volvo V70 2.5T Momentum 2008 
Volvo 940 Estate 2.3 LPT 1997

Volvo 940 Estate 2.3 LPT 1997
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
dit is een aan te raden hulpmiddel. alles mee los gehaald laatst.

Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
- T5 gek
- 2nd Gear member
- Berichten: 153
- Lid geworden op: 25.05.2011 - 15:03
- Locatie: Grunn
Ik heb een slagmoersleutel op lucht. De moeren loskrijgen op zich was het probleem niet. De pen van fuseekogel zat vast in het draagarm.
Ik heb alles geprobeerd wat ik wist. En dat was minder dan de garage. Want die kregen het wel voor elkaar. Weliswaar op een brug met een gigantische breekijzer als hefboom.
Ik heb alles geprobeerd wat ik wist. En dat was minder dan de garage. Want die kregen het wel voor elkaar. Weliswaar op een brug met een gigantische breekijzer als hefboom.
‘07 Volvo S80 2,5T AUT6 Momentum
‘06 Volvo XC90 2,5T Geartronic
Ex '90 Volvo 740 2,3i Estate (Carbagerunner)
Ex '95 Volvo 960 2.5i 24v Estate
Ex '85 Volvo 740 2,3i GLE AUT4 LPG sedan
Ex '05 Volvo S60 2.4 D5 120 KW Momentum
Ex '88 Volvo 340 1.4 SDN
‘06 Volvo XC90 2,5T Geartronic
Ex '90 Volvo 740 2,3i Estate (Carbagerunner)
Ex '95 Volvo 960 2.5i 24v Estate
Ex '85 Volvo 740 2,3i GLE AUT4 LPG sedan
Ex '05 Volvo S60 2.4 D5 120 KW Momentum
Ex '88 Volvo 340 1.4 SDN
- T5 gek
- 2nd Gear member
- Berichten: 153
- Lid geworden op: 25.05.2011 - 15:03
- Locatie: Grunn
Jazekers. De Volvo is uitgelijnd. En de versleten delen zijn vervangen.
‘07 Volvo S80 2,5T AUT6 Momentum
‘06 Volvo XC90 2,5T Geartronic
Ex '90 Volvo 740 2,3i Estate (Carbagerunner)
Ex '95 Volvo 960 2.5i 24v Estate
Ex '85 Volvo 740 2,3i GLE AUT4 LPG sedan
Ex '05 Volvo S60 2.4 D5 120 KW Momentum
Ex '88 Volvo 340 1.4 SDN
‘06 Volvo XC90 2,5T Geartronic
Ex '90 Volvo 740 2,3i Estate (Carbagerunner)
Ex '95 Volvo 960 2.5i 24v Estate
Ex '85 Volvo 740 2,3i GLE AUT4 LPG sedan
Ex '05 Volvo S60 2.4 D5 120 KW Momentum
Ex '88 Volvo 340 1.4 SDN
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
Ik kreeg er alles mee los en laatst zelfs een lambdasonde. Voordeel is dat een accu langer mee gaat dan lucht. Of je moet een flink grote tank hebben, meer dan 200ltr, wordt nogal wat lucht doorheen gejaagd. Ik gebruik mn luchtsleutel niet meer. Heb 2 van zulke apparaten en 4 accu's.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
- Kwartel
- 3rd Gear member
- Berichten: 328
- Lid geworden op: 25.06.2012 - 16:19
- Locatie: Bemmel
Op zich ook wel een vreemde diagnose van die eerste garage. Als dat werkelijk allemaal versleten was dan had je er zeker iets van moeten voelen/horen.
(Versleten fusee gaat bijvoorbeeld behoorlijk 'knokken')
Edit: tijd voor koffie, dit is een topic uit het jaar kruik.... Mijn excuses
(Versleten fusee gaat bijvoorbeeld behoorlijk 'knokken')
Edit: tijd voor koffie, dit is een topic uit het jaar kruik.... Mijn excuses

Laatst gewijzigd door Kwartel op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
V70 T5 285pk (volvotune) - 2001
V70 D5 185pk 2007
V70 D3 2016
V70 D5 185pk 2007
V70 D3 2016