V480-S60 schreef:
Laten we het erop houden dat het Retrofilter van Volvo anders is/werkt dan dat van Büchli. Maar het moet wel degelijk na 240.000 km vervangen worden.
Er is nooit sprake geweest van welke vorm van regeneratie dan ook bij het door Volvo bij mijn toenmalige S60 D5 geplaatste retrofit filter. En ik heb er desondanks een dikke 100.000 km mee gereden. (Regenereren merk je hoe dan ook door tijdelijk verminderd vermogen.)
Wellicht was het nog niet helemaal duidelijk maar,
ELK ROETFILTER REGENEREERD! OOK ONDER EEN VOLVO! Affabriek en retrofit, met het verschil dat een retrofit filter dat geheel onafhankelijk, op de uitlaatgastemperatuur na, van welk systeem dan ook in de auto doet en je er dus ook niks van merkt (wellicht kun je het ruiken?)
Oja, had ik dat niet al geschreven?
Büchli geeft op de site uit de link verduidelijkende informatie over o.a. algemene diesel- en roetfiltertechniek, geen specifieke eigen techniek, deze info is elders ook te vinden.
En dus ook het retrofit roetfilter onder jou voormalige auto regenereerde, dat je het niet wist en niet gemerkt hebt kan , maar er is geen enkel filter (ter grootte van een flinke schoenendoos) dat 240000km aan roet op kan nemen. Lijkt mij vrij logisch ook, omdat wel te bereiken zul je eerder een filter formaatje zeecontainer moeten nemen.
Vervanging van een roetfilter draait ook niet om het roet, maar om de achtergebleven as. (As kan integenstallijg tot roet niet meer verbrand worden in het filter) Dat blijft, afhankelijk van het soort regeneratieproces, in kleine hoeveelheid achter en daardoor slibt het filter langzaam dicht.