Wat is de beste benzinemotor bij een V70 N of NN?

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Plaats reactie
ArjanU
2nd Gear member

We rijden nu zeer tevreden rond met onze V70 2,4D. We hebben vorig jaar een diesel gekocht omdat mijn vriendin veel voor haar werk op pad is. Nu gaat ze straks om de hoek werken. Daardoor gaan we veel minder kilometers rijden. Dan gaat de wegenbelasting wel heel zwaar aantikken. Dus misschien gaan we zachtjes op zoek naar wat anders. Mijnvriendin wil graag een handbak, ik vind een automaat ook wel prima. En een beetje vermogen is ook wel leuk, minimaal 200 pk.

Dan blijven volgens mij de volgende motoren/modellen over bij modeljaren tussen ruwweg 2004 en 2008:
2,5T
V70R
V70/XC70 3.2
V70/XC 70 T6

Of zie ik nog niets over het hoofd?

Wat is nu een fijn en betrouwbaar blok?

Als het een handbak moet worden, blijft de keuze beperkt tot een 2,5T of V70R. Waarbij de R wel weer duurder in onderhoud zal zijn.

De R, 3.2 en T6 zijn altijd met 4WD. Er zijn verschillende systemen, zo lees ik. Welke is het meest betrouwbaar en levert de minste kosten op?

De Geartronic wordt niet echt aangeprezen, zo lees ik hier en daar op het forum. Ik heb er zelf nog niet mee gereden. Maar wat zijn de voor- en nadelen?

Groeten, Arjan
XC70 D5 Polestar BVM5 AWD Summum (Inscription), flamenco red
V70N 2.4D Edition Sport BVM6 2007 Barents blue pearl met beige/light sand interieur <verkocht>
Citroen XM Break turbo ct BVM5 1998 beige leer
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Linear
Fredhead
Geartronic member

Je hebt ook nog de euze uit een 2.4T en een T5.
De 2.4T is qua prestaties aardig gelijk aan de 2.5T en de T5 heeft 250 pk en doet het in tegenstelling tot de 2.4/2.5T pas lekker in de wat hogere toeren(andere turbo).
Beiden zijn ook in handbak en geartronic te krijgen, dus het is net wat je wil.

Vergis je alleen niet in dat de T5/R en de 6 cilinders het verbruik ook hoger is en de verzekering hoogstwaarschijnlijk ook, dus neem dit ook mee in het kostenplaatje.
Over de awd is een hoop geschreven, in de praktijk zul je bij jouw keuze volgens mij altijd bij het beste type van de awd systemen zitten.

Zelf heb ik een 2.4D met geartronic erachter, ben er zelf positief over te spreken.
Is een adaptieve automaat, dus die past zich aan aan je rijgedrag en schakelt heerlijk soepel. Je hebt de mogelijkheid tot zelf schakelen, wat bijvoorbeeld erg fijn is met iets aan de trekhaak of in een heuvelachtig gebied. Of uiteraard als je een keertje wat "sportiever" wilt rijden.
Nadelen? Ja, de bak is niet de vlotste, dus af en toe merk je dat. Is bij mij wel minder geworden nadat de bak geflushed is en opnieuw in is geleerd.
Je verbruik is wat hoger en er zit net wat extra onderhoud aan. Dat wil zeggen, preventief onderhouden om hoge kosten van een revisie te voorkomen.
Bij een R of T5 zou mijn persoonlijke keuze een handbak zijn omdat dit meer bij het type auto past.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
M@rcel
6th Gear member

De 2.4T en 2.5T zijn Low-Pressure-Turbo (LPT) blokken. Hierdoor is het topvermogen wat lager dan bij de andere turbo-benzinemotoren, maar daar krijg je wel een enorme souplesse (= veel koppel onderin) voor terug. De vermogensafgifte van de LPT's lijkt het meest op die van de diesels.
Laatst gewijzigd door M@rcel op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
NielsPHEV
7th Gear member

M@rcel schreef: De 2.4T en 2.4T zijn Low-Pressure-Turbo (LPT) blokken. Hierdoor is het topvermogen wat lager dan bij de andere turbo-benzinemotoren, maar daar krijg je wel een enorme souplesse (= veel koppel onderin) voor terug. De vermogensafgifte van de LPT's lijkt het meest op die van de diesels.
Dat ben ik niet helemaal met je eens de powerband van een diesel is veul kleiner dan een benzine in tegenstelling tot wat je vaak leest is een LPT (en in iets mindere mate een HPT T5) meer schakellui te rijden dan een D5. Ik zou overigens zeker voor een T5 gaan
ArjanU
2nd Gear member

Beste mensen,
Bedankt voor jullie reacties tot nu toe. Als ik het zo lees, zijn de 2,5T en T5 wel fijn. En dan nog maar eens met een geartronic rijden om te zien hoe dat bevalt.
Hartelijke groet,
Arjan
XC70 D5 Polestar BVM5 AWD Summum (Inscription), flamenco red
V70N 2.4D Edition Sport BVM6 2007 Barents blue pearl met beige/light sand interieur <verkocht>
Citroen XM Break turbo ct BVM5 1998 beige leer
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Linear
Leslie Verhoef
2nd Gear member

heb zelf ook een 2.5 T met automaat en dat in een xc 70 ik vind het geweldig rijden ook met een grote trailer geen probleem
JW240
2nd Gear member

Hier een tevreden 3.2 gebruiker. Onze 3.2 is trouwens gewoon FWD. Verbruik op gas zo 1:8 tot 1:10.5. Heb in 2.5T van familie gereden en die was duidelijk minder snel. Deze 3.2 bleef laatst volgeladen nog een V60 D6 net voor. Mooi geluid, met gewoon rijden kom je gewoon niet boven de 2200 rpm oid, veel koppel. En als het moet draait ie goed hoge toeren en heb je veel trekkacht.

Deze toevoeging even om de 3.2 niet uit het oog te verliezen, die zijn soms best gunstig in aanschaf omdat ze niet de zuinigste zijn..

Had enkel een probleempje met lekkende koelvloeistof op de dynamo maar dat was een goedkoop slangetje/snelkoppeling (kostte wel 2 dynamo's om er achter te komen!) en is bij de latere 3.2/T6 modellen al af fabriek verholpen..
1991 240 Turbo | B230F+T | M90 | 293 KKm | Turbo Turbo sinds 2-2010
M@rcel
6th Gear member

Een 2.5T die langzamer is dan een 3.2 is niet in orde.
JW240
2nd Gear member

M@rcel schreef: Een 2.5T die langzamer is dan een 3.2 is niet in orde.
Ik zal er eens naar kijken.

Echter de 3.2 is wel wat sterker, een pk of 20 scheelt het wel. Maar die 10% zal idd niet het grote verschil zijn. Sneller lijkt me moeilijk, gelijk op zou ik eerder verwachten.

Voordat we deze V70 kochten heb ik de 3.2 altijd beetje vreemd gevonden, nauwelijks verschil qua power met de 2.5T en zou em niet snel overwogen hebben. In gebruik blijkt ie erg fijn te zijn en tot nu toe weinig onderhoud.
ijsga
5th Gear member

JW240 schreef: Hier een tevreden 3.2 gebruiker. Onze 3.2 is trouwens gewoon FWD. Verbruik op gas zo 1:8 tot 1:10.5. Heb in 2.5T van familie gereden en die was duidelijk minder snel. Deze 3.2 bleef laatst volgeladen nog een V60 D6 net voor. Mooi geluid, met gewoon rijden kom je gewoon niet boven de 2200 rpm oid, veel koppel. En als het moet draait ie goed hoge toeren en heb je veel trekkacht.

Deze toevoeging even om de 3.2 niet uit het oog te verliezen, die zijn soms best gunstig in aanschaf omdat ze niet de zuinigste zijn..

Had enkel een probleempje met lekkende koelvloeistof op de dynamo maar dat was een goedkoop slangetje/snelkoppeling (kostte wel 2 dynamo's om er achter te komen!) en is bij de latere 3.2/T6 modellen al af fabriek verholpen..
Kan me niet voorstellen dat de ongeblazen 3.2 gelijk (of sneller) is dan de D6, dat is een berg koppel waar je met de gemiddelde T5 niet eens tegen op kunt. Tenzij hij een lege accu had, dan is het gewoon een hele zware auto met een D5. Of dat ie simpelweg niet voluit ging.
V50 2.4 Geartronic, Edition 1, MY08. 17" Spartacus zomer / 17" Serapis winter. 178.500 km.
Volvo 480 ES 2.0 ’93 (2009-2010)
JW240
2nd Gear member

ijsga schreef: Kan me niet voorstellen dat de ongeblazen 3.2 gelijk (of sneller) is dan de D6, dat is een berg koppel waar je met de gemiddelde T5 niet eens tegen op kunt. Tenzij hij een lege accu had, dan is het gewoon een hele zware auto met een D5. Of dat ie simpelweg niet voluit ging.
denk dan ook dat die elektrisch niet aan stond, effectief een D5. kan heel goed. Had wel sterk het gevoel dat die persoon het wel probeerde. En als ie elektrisch uit staat is het een even zware auto met 20-iets pk minder, dat ga je wel voelen.
Daarnaast is het bij ff vlug op de oprit van 60-130 km/h moeilijk vergelijken, als een iemand net wat eerder gas geeft lijk je ook al snel sneller. In ieder geval was het geen wereld van verschil

Uiteindelijk tellen wel de pk's om van de ene naar de andere snelheid te komen.

Anyway, ben erg tevreden over deze 3.2, die doet het gewoon goed. In de praktijk zal het allemaal niet zo spannend zijn of een 2.5T of een 3.2 sneller of langzamer is, beide erg fijne versies. Op youtube zien de 2.5T's er ook goed snel uit, lijkt me dat die 2.5T waar ik in gereden heb niet in orde is nee!
Laatst gewijzigd door JW240 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
prwi
3rd Gear member

ijsga schreef:
JW240 schreef: Hier een tevreden 3.2 gebruiker. Onze 3.2 is trouwens gewoon FWD. Verbruik op gas zo 1:8 tot 1:10.5. Heb in 2.5T van familie gereden en die was duidelijk minder snel. Deze 3.2 bleef laatst volgeladen nog een V60 D6 net voor. Mooi geluid, met gewoon rijden kom je gewoon niet boven de 2200 rpm oid, veel koppel. En als het moet draait ie goed hoge toeren en heb je veel trekkacht.

Kan me niet voorstellen dat de ongeblazen 3.2 gelijk (of sneller) is dan de D6, dat is een berg koppel waar je met de gemiddelde T5 niet eens tegen op kunt. Tenzij hij een lege accu had, dan is het gewoon een hele zware auto met een D5. Of dat ie simpelweg niet voluit ging.
En die accu is meestal leeg.....

Fijnste motor: 2.5T
Laatst gewijzigd door prwi op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo 940 GLE Polar 2.0 '93
VW ID4 '23
Mazda MX5 ND '17
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”