Toch maar eens uitgebreid gereden; je weet maar nooit wanneer mijn huidige S60 het begeeft..
Vanuit de vorm een totaal andere wagen dan de vorige generatie, maar ook de 4-cyl motor is echt heel anders. Laat ik wat dingen op een rijtje zetten:
- stabiliteit rechtuit en in bochten is prima; vooral rechtuit en/of flauwe bochten bij hoge snelheid is erg goed
- motor bij constante snelheid heel stil; bij (flink) versnellen klinkt 'ie (flink) rauw
- windgeruis vond ik behoorlijk aanwezig (meer dan ik had verwacht) op zelfde weg heen en terug, en eigenlijk niet minder dan mijn huidge S60
- adaptive cruisse control heel aangenaam (wel kortste afstand tot voorganger gekozen) en werkt zowel op snelweg als in stad prima
- zicht en overzicht vond ik zondermeer goed; BLIS zie je oplichten als je ingehaald wordt, maar het stoort niet; ook het collission warning licht af en toe op, maar ook dat stoort niet
- Lain keeping aid werkt goed en niet echt te vroeg; de wagen stuurt min of meer weg van de linker streep, maar naar de rechter streep volgt alleen getril maar geen (of nauwelijks) een stuurcorrectie
- automaat schakelt snel, maar naar mijn gevoel vaak onnodig hoge toeren (te veel terugschakelen) bij inhalen, dat lijkt me niet nodig met een koppel van 350 Nm; bij constante snelheid is het toerental laag; bij 120 km/u iets van 2000 rpm als ik het mij goed herinner
- stop/start werk snel, maar toch wat schokkerig bij herstart; bovendien al sta je een seconde stil, dan slaat de motor al af; en dan dus je voet op het rempedaal houden, anders start de motor en wagen begint te rijden..tegen je voorganger? (ik heb het risico maar niet genomen); dit heb ik echt als onhandig ervaren; altijd gedacht dat pas bij gasgeven de motor weer aanslaat.. (iets niet goed gedaan?)
- 3-standen display was mooi helder met duidelijke info over b.v. lokale max snelheid (werkt trouwens niet overal), ingestelde cruisse snelheid, etc, beviel me goed
- navigatie scherm was mooi en duidelijk met split screen bij kruisingen; spraaksturing was omslachtig (en duurde lang vergeleken met een bestemming ingeven in TomTom); jammer dat niet de gps snelheid werd weergegeven maar de dezelfde snelheid als op het instrumenten display
- de sportstoelen bevielen me niet; die zijkanten begonnen te irriteren; de gewone stoelen vond ik (voor mij) beter, alhoewel nog steeds smal en relatief hard vergeleken met de pluche bekleding in mijn huidige S60
In conclusie:
- Stuurt en rijdt goed
- sterke wat rauwe motor
- snelle automaat
- hulpsystemen werken goed
- stoelen wat smal en relatief hard
proefrit in T5 8-geartronic gemaakt
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33096
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
En besteld?
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- Ab S
- 4th Gear member
- Berichten: 997
- Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
- Locatie: Utrecht omgeving
..nee, pas als mijn huidge S60 (financieel) onoverkomelijke mocht krijgen, ga ik nog eens nadenken. Maar voor nu weet ik wat een S/V60 T5 is en kan.Paul schreef: En besteld?
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24566
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
start/stop werkt zoals je hebt ervaren. Normaal gesproken hou je met een automaat de voet op de rem bij het stoplicht, tenzij je de bak in N zet. Dat is nu niet anders. Vandaar dat hij 'rem los' ziet als 'we gaan weer rijden'. Als je dat geweten had, was je ervaring anders geweest. Dat snel terugschakelen komt waarschijnlijk doordat er goed getrapt wordt met die demo. De bak is zelflerend en past zich dus aan aan jouw rijgedrag. Doordat je er maar kort mee hebt gereden, houdt hij het rijgedrag van eerdere bestuurders aan. Dat rauwige van de motor komt denk ik doordat je de vijfpitter gewend bent, die loopt van nature smeuïger dan een vierpitter.
Al met al een nette review, hopelijk geeft bovenstaande je een beetje verheldering
Al met al een nette review, hopelijk geeft bovenstaande je een beetje verheldering
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- Ab S
- 4th Gear member
- Berichten: 997
- Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
- Locatie: Utrecht omgeving
Walter, dank voor je opmerkingen, duidelijk (voorals het lerende vermogen van de geartronic had ik even niet aan gedacht!).
..er was nog een puntje dat ik vergeten was te melden: ergens stoorden die ribbeltjes in de verwarmbare voorruit, juist als je een mooi stuk wolkenlucht in beeld hebt.
Dan nog een vraag: is de zitting van de normale lederen stoelen identiek aan die van de sportstoelen?
..er was nog een puntje dat ik vergeten was te melden: ergens stoorden die ribbeltjes in de verwarmbare voorruit, juist als je een mooi stuk wolkenlucht in beeld hebt.
Dan nog een vraag: is de zitting van de normale lederen stoelen identiek aan die van de sportstoelen?
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)