Over geartronic en automaat

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Frederick
4th Gear member
Berichten: 524
Lid geworden op: 07.03.2008 - 10:25

Hoi,

Ik ben in blijde verwachting van een V70 2.4D Summum van 2007 (model 2008) met een automatische versnellingsbak. Nu heb ik hier al het een en het ander gelezen over automaten en geartronic, maar nu weet ik niet eens wat er nu juist in de v70 zit.. Het is een eenvoudige stick met D, R, N, P en dan nog een stand waarover ik het boekje zal mogen lezen. Is dit nu een gewone automaat? Ik dacht het wel, maar wie weet me er wat zinnigs over te vertellen... En wat is het juiste verschil?

Anderzijds vraag ik me af in hoeverre de bak bestand gaat zijn tegen een tuig met BSR naar 220pk en vooral 455 nm... Niet dat ik het type stoplichtracer ben (occasioneel misschien even een BMW met petje op zijn plaats zetten.. :D ), maar ik hou wel van vlotte hernemingen en vlot de snelweg opgaan... 80% van mijn kilometers zijn overigens snelweg...

Alvast bedankt!
Volvo V70 2.4D MY08 GT Summum met extra's en BSR
Volvo S60 D2 MY15 Momentum
Volvo V50 1.6D MY12 Summum
Volvo V50 1.6D MY08 Momentum
Volvo S60 D5 MY02 Summum, BSR
Too busy for bullshit
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20904
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ik zal je verwachting maar verpesten ...

Op die stick staat P, R, N, D en niet andersom. En bij die D staat zeker iets als + of - ? Als dat zo is dan heb je de gelegenheid om zelf een versnelling te kiezen.
Maar in het boekje staat inderdaad hoe het precies werkt.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
Turbotom
2nd Gear member
Berichten: 170
Lid geworden op: 16.04.2012 - 21:22
Locatie: Zuid-Holland

Een Geartronic dus :bday:
Gebruikersavatar
Frederick
4th Gear member
Berichten: 524
Lid geworden op: 07.03.2008 - 10:25

Nee, geen + of - gezien... "speciale stand" is de stick helemaal achteruit...
Volvo V70 2.4D MY08 GT Summum met extra's en BSR
Volvo S60 D2 MY15 Momentum
Volvo V50 1.6D MY12 Summum
Volvo V50 1.6D MY08 Momentum
Volvo S60 D5 MY02 Summum, BSR
Too busy for bullshit
Gebruikersavatar
euerw
5th Gear member
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08.07.2007 - 21:11
Locatie: Ede

2007 zou toch GT moeten zijn? Al vanaf '05 al, heb je een foto?
XC60 MY’19 T8 twin engine awd Inscription
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
Gebruikersavatar
Rob2u
5th Gear member
Berichten: 1109
Lid geworden op: 10.04.2006 - 14:41
Locatie: Veldhoven

Automaat, geartronic....., is er verschil?
Ik dacht dat geartronic gewoon de Volvo-naam is voor hun automaat ongeacht of je nu daarbij wel of niet handmatig kan schakelen.

Maar wellicht zie ik dat verkeerd?
Volvo V70 2.4T Aut5 2000 my2001 Mystic silver metallic, Premium- Winter- Estate lines, Xenon, HU-603 High Performance audio iMIV-LE, brushed alu interiortrim
Volvo V70 2.4T man 2000 my2001 Scarab Green HU-603 Premium sound
Volvo 245 GLE 2.3 1990 LPG-G3 non-Volvo airco
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4319
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Ja dat zie je verkeerd.
Het is wel de Volvonaam, maar dan voor de automaat waarbij je handmatig kan schakelen

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Gebruikersavatar
Frederick
4th Gear member
Berichten: 524
Lid geworden op: 07.03.2008 - 10:25

sbv schreef:Ja dat zie je verkeerd.
Het is wel de Volvonaam, maar dan voor de automaat waarbij je handmatig kan schakelen
Het is dus geen geartronic gezien ik niet kan meeschakelen.. Iemand een idee of er verder nog verschillen zijn? En hoe resistent is die boite aan tuning? Iemand ervaring?
Volvo V70 2.4D MY08 GT Summum met extra's en BSR
Volvo S60 D2 MY15 Momentum
Volvo V50 1.6D MY12 Summum
Volvo V50 1.6D MY08 Momentum
Volvo S60 D5 MY02 Summum, BSR
Too busy for bullshit
Gebruikersavatar
euerw
5th Gear member
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08.07.2007 - 21:11
Locatie: Ede

In model '08 zit gewoon een GT, kan niet anders
XC60 MY’19 T8 twin engine awd Inscription
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
eric vermeer
3rd Gear member
Berichten: 281
Lid geworden op: 29.03.2005 - 22:00
Locatie: alphen

heb je: P-R-N-D-4-3-L dan heb je een gewone automaat
heb je: P-R-N-D +/- dan heb je een geartronic


meer is er niet
volvo S70R 1998 B5234T4 M59
Volvo V60 T6 summum B6304T4 polestar
volvo V40 Carbon Edition D4204T14 polestar
volvo V70R AWD 2004 B5254T4 M66
volvo V70R 1998 B5234T4 M59
volvo C30 D5 geartronic summum 180pk
volvo V70R AWD 1998 B5234T4, M58 +/-310pk
volvo 244 turbo inter-cooler met +kit origineel +/-200pk
Gebruikersavatar
Rob Bakker
5th Gear member
Berichten: 2189
Lid geworden op: 28.11.2006 - 10:14

http://volvo60.blogspot.nl/2009/05/5-sp ... matic.html

Als de dekplaat er uitziet als in de link is het een Geartronic:)
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Ook met een normale automaat kun je zelf schakelen,ik zie niet in waarom niet!
Bij een geartronic kun je de keuzehandle naar links en rechts bewegen ook,kan dat, dan heb je dus een geartronic.
Simpeler kan de uitleg niet zijn.
Gebruikersavatar
Frederick
4th Gear member
Berichten: 524
Lid geworden op: 07.03.2008 - 10:25

Het is dus een geartronic en hij bevalt me supergoed! Lui cruisen of vlotjes doorrijden, de bak schakelt precies zoals ik het verwacht..
Volvo V70 2.4D MY08 GT Summum met extra's en BSR
Volvo S60 D2 MY15 Momentum
Volvo V50 1.6D MY12 Summum
Volvo V50 1.6D MY08 Momentum
Volvo S60 D5 MY02 Summum, BSR
Too busy for bullshit
Gebruikersavatar
Fi-Wi
2nd Gear member
Berichten: 94
Lid geworden op: 24.02.2008 - 11:11

Ik moet tot mijn schaamte eerlijk bekennen dat ik mijn geartronic nog niet heb uitgeprobeerd en rijd dus altijd volautomaat. Kan ik ook bijvoorbeeld met 120 op de snelweg de pook naar links drukken (V70 2.5T, 2005) om vervolgens een versnelling lager te klikken? Want wat is dan het voordeel in vergelijking met de kickdown?

Ik kan mij voorstellen dat de geartronic met name bij lage snelheden gebruikt worden, om zo toch het gevoel van invloed op het motorgedrag te hebben.

Gebruikt men hier vaak de geartronic en en welke situaties?
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28394
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Zelf schakelen met de geartronic kan heel nuttig zijn bij rijden met aanhanger/caravan in bergachtig gebied.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
breiro
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 06.08.2014 - 07:54

Gebruik de geartronic zelf eigenlijk ook nooit, voornamelijk omdat deze gewoon zo traag is als het maar zijn kan en de hele rij ervaring om zeep helpt.
Kan me zo maar voorstellen dat het met een caravan o.i.d. wel degelijk nuttig kan zijn.
Weet niet of dat door de jaren heen al eens beter is geworden? (ik heb een MY05 V50)
Gebruikersavatar
ijsga
5th Gear member
Berichten: 1090
Lid geworden op: 29.10.2013 - 12:44
Locatie: Zaandam

Ik heb een tijdje gehad dat mijn wensen en het schakelgedrag van de Geartronic nogal afweken. Dan zette ik hem in de Manual stand en had ik prima controle over de te kiezen versnelling. Ik gebruik deze stand de laatste tijd maar zelden. Heerlijk toch, zo’n zelflerende automaat? :)
V50 2.4 Geartronic, Edition 1, MY08. 17" Spartacus zomer / 17" Serapis winter. 178.500 km.
Volvo 480 ES 2.0 ’93 (2009-2010)
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”