200.000km onderhoud V70 D5

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14852
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Bij het opmaken van de boekhouding maar eens gekeken naar de reparaties van de afgelopen drie jaar. Ik heb deze vopo gekocht nov 2011 met 120.000km op de teller en nu eind 2014 drie jaar later bijna 180.000km verder.
Onderhoud heb ik bij forumsponsor Dennis850 gedaan in Uden en nu na mijn verhuizing bij Martin van MMTS in Oldenzaal, simpelweg omdat dat maar voor mij maar 45 min rijden is i.p.v. 100 min.

Het is is een heel rijtje vervanging geworden.


data km
jan-12 124.235 olie verv+ filters
airco
132.000 sleutel reserve
feb-12 139.000 Powerflush meeting automaat
141.000 Tuning
mrt-12 145.000 stuurhuisflush
apr-12 150.000 remblokken vernieuwd
remschijven
distributuereiem
olie en filters i
waterpomp spanrol
jun-12 155.500 2 banden voor
155.900 nieuwe voorruit
jul-12 161.000 uitlijnenen balanceren
nov-12 172.500 motorsteunen voor en rechts
Apk en filters
dec-12 179.000 Standkachtel revisie

jan-13 181.700 Gloeibougies 5x
feb-13 190.000 olie verversen filter
Air intake reiniging motor MMTS
mrt-13 193.000 interieurfilter
ruitenwissers 3x
mei-13 205.000 Powerflush automaat
draagarmen voor
jun-13 209.000 4 x schokbreker Monroe Reflex
212.700 EGR klep electronisch dicht
DPF "gereguleerd"
Lucht en dieselfilter
jul-13 219.000 Olie verversen en filter
Airco check 50 gr bijvullen
aug-13 224.000 Wiellager rechts voor
nov-13 231.000 APK en remvloeistof

jan-14 244.500 olie verversen
feb-14 245.750 2x ruitenwissers
apr-14 253.000 Condenser vervangen
jun-14 260.000 4 zomerbanden
sep-14 270.000 olie verversen
remschijven afbramen
nw remblokken
Interieur filter
okt-14 273.000 APK
dec-14 285.000 olie verversen en reiniging

jan-15 BESTELD voor eerste week januari 2015
Motorsteun achter
Motorsteun boven op
Motorsteun versnellingsbak
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
staaf
2nd Gear member
Berichten: 230
Lid geworden op: 23.06.2009 - 23:05

Bover,

Ik zie in jouw lijstje staan: motorsteun boven op.
Jouw auto is van '06, heeft deze dan de nieuwere steun? Zo ja, aan wat zie je / merk je dat je deze moet vervangen?
Ik verdenk de mijne ook al een tijdje (zelfde motor 205.000km) echter heb ik geen idee wanneer deze 'op' is. Het rubber kan je los bewegen in de behuizing, maar dat is bij een nieuwe blijkbaar ook zo.

Voor de rest ziet mijn onderhoudslijsje er ongeveer hetzelfde uit. Wiellager rechts heb ik ook gehad, baksteun ook, voorste motorsteun ook, schokdempers nog niet, gloeikaarsen nog niet (was bij jou wss preventief?) remschijven voor zijn nog de eerste, maar de nieuwe liggen klaar (min dikte bereikt).
Laatst gewijzigd door staaf op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14852
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

@Staaf; Ik weet niet goed wat de nieuwere steun is maar de voorste steun is met een slangetje eraan. De achterste moet vervangen worden want er zit te veel speling op. Er zit gewoon teveel trilling in de auto en uiteindelijk heeft de monteur de ophanging bekeken.
De bovenste steun houdt de motor in bedwang in de beweging van voor en naar achter.
Deze zit helemaal los in zijn/haar behuizing en als ik de de automaat in de achteruit zet zie de motor bijna 10 cm kantelen. Dat is niet de bedoeling en veroorzaakt daarbij ook trilling.
IK pak door e vervang dus nu de achterste onderste demper en de steundemper die onder bij de automaat zit en de bovensteun.

De gloeikaarsen heb ik vervangen nadat ik getest heb dat er maar drie werkte en de ochtend start moeizaam ging in buitenland bij -15
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
staaf
2nd Gear member
Berichten: 230
Lid geworden op: 23.06.2009 - 23:05

Bover,

Trilling heb ik ook, vooral stationair. Ook vind ik dat de motor wat meer een 'brom' doordringt in het interieur. Vacuumsteunen heb ik gecontroleerd op lekkage en zijn op dat gebied ok. Speling kan ik niet inschatten. Hoe wordt dat getest?
Bovenste motorsteun zit los in zijn behuizing bij het nieuwere type. Nadeel is dat ik geen idee heb hoezeer deze insert verslijt. Bij het ouder type kon je het direct zien.
Gloeikaarsen ook eens nazien dan.... ik had steeds verwacht dat er wel een lampje ging branden als er ééntje stuk zou zijn.
Gebruikersavatar
Turbotom
2nd Gear member
Berichten: 170
Lid geworden op: 16.04.2012 - 21:22
Locatie: Zuid-Holland

Die trillingen bij stationair heb ik ook. Ben ook van plan om de bovenste motorophanging te vervangen, inclusief de beide steunen van de torsiestang. Ook de onderste torsiestang aan de voorzijde moet er aan geloven. Ik hoop dat daarna de rust in het interieur terug is.

Tom
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14852
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Tja de trillingen. Ik weet volgende week meer na vervangen drie demper rubbers. Het niet functioneren van een gloeistaaf is meen ik in Vida programma wel te zien als je volvo daarop aansluit.
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
staaf
2nd Gear member
Berichten: 230
Lid geworden op: 23.06.2009 - 23:05

Bover, ben benieuwd hoe het afloopt.
Zoals ik reeds schreef zijn heb ik bij mij de onderste (bak) steun vervangen, deze was volledig defect. De voorste vacuumsteun heb ik vervangen omdat deze lek was (geen vacuum meer).
De achterste is kwa vacuum nog ok, maar hier heb ik weer geen idee hoe ik hem voor de rest moet beoordelen.

Ik vermoed dat de symptomen van een defecte bovenste motorsteun zich meer manifesteren tijdens het rijden (acceleren en schakelen). Stationair doet deze volgens mij niet veel.
Er valt eigenlijk allemaal weinig aan te testen, buiten domweg vervangen vrees ik.

O ja, nog vergeten vermelden, de motorsteun kant distributie heb ik ook reeds gecontroleerd, deze is ook nog 100%

Gloeikaarsen heb ik net getest met de multimeter, en deze zijn alle 5 nog ok.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14852
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

@Staaf: Ik heb net drie steunen bij MMTS vervangen onder de kap. De grote achter, sw z.g. torsiestang en de demper bovenop en alle trillingen zijn verdwenen bij de D5.Er bleek ook nog een wiellager te zijn dat vervangen moest worden, maar dat heeft waarschijnlijk niets van doen meet de trillingen. Die zoemen als ze stuk gaan.
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
staaf
2nd Gear member
Berichten: 230
Lid geworden op: 23.06.2009 - 23:05

Bover,

Dankjewel, was er visueel iets aan te bespeuren? Baksteun heb ik reeds gehad, dus ofwel de bovenste (die volgens mij stationair niets doet) of de achterste (die niet lek is).
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14852
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

DE achterste was bij mij ook niet lek. Heb preventief vervangen.
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

Hoe heb je de gloeikaarsen gemeten? weerstand?

laatst op het werk gedaan en leken alle 4 goed. Meten gewoon 0 Ohm maar daarna er uit gehaald en spanning opgezet en bleek dat er 2 toch niet werkte.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
staaf
2nd Gear member
Berichten: 230
Lid geworden op: 23.06.2009 - 23:05

Gloeikaarsen inderdaad uitgemeten op weerstand, 5 keer 0.7 (dacht ik)
staaf
2nd Gear member
Berichten: 230
Lid geworden op: 23.06.2009 - 23:05

Vandaag, gestimuleerd door Bover zijn verhaal heb ik de bovenste motorsteun, en de achterste vacuumsteun vervangen.
De bovenste motorsteun (nieuw type die volgens de dealer niet stuk gaat) was het rubber uitgelubberd, de onderste motorsteun was blijkbaar ook defect. Uiterlijk niet veel aan te merken echter toen ik hem aan het uitbouwen was liep de olie er langs de aansluiting van het vacuum uit.
De bovenste vervangen was simpel, de onderste daarentegen..... Altijd zit er wel iets in de weg waardoor je er niet goed bijkomt.
Gebruikersavatar
volvo_piotr
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 04.04.2012 - 21:43
Locatie: Hoogeveen

Beste V70 fans

Mijn V70D5 van 2002 rijdt met 315K op de teller nog als een zonnetje. Wel is er het nodige onderhoud aan gepleegd in de afgelopen jaren, maar ik denk dat het allemaal tot de gebruikelijke slijtage kan worden gerekend. Ik heb wel een probleem met de achterklep die niet vlot meer omhoog gaat. Moet 'm sinds kort altijd een handje helpen. Is dit een kwestie van gasveren die vervangen moeten worden of kunnen deze weer op druk worden gebracht? Is dit een kostbare kwestie?

Alvast bedankt voor jullie reacties :-)

Piotr
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29554
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Voor vervangende gasveren, zie hier: http://www.mister-auto.nl/fl/kofferbakv ... _g219.html
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14852
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

@Staaf, de onderste vervangen kost wat boutjes los draaien op het subframe. Het moeilijkste was bij mij om slangetje er weer op te krijgen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
staaf
2nd Gear member
Berichten: 230
Lid geworden op: 23.06.2009 - 23:05

Bover,

Ik neem aan dat jij een brug of put tot je beschikking had? Ik heb het al liggend onder de wagen gedaan.
Vacuumslangetje losgehaald + bovenste moer zodanig dat de steun loszit. Verstevingsplaat van de katalysator gedemonteerd, Onderste bout van de steun los, motor opgekrikt tot steun er onder weg kan. Monteren in omgekeerde volgorde en dan....... inderdaad wat aanklooien tot het vacuumslangetje op zijn plaats zit. Probleem zit hem erin dat het slangetje, eenmaal het los is, 'verdwijnt' ergens in de metalen steun en dat je er allemaal heel slecht aan kunt. Echt goed bereikbaar kun je dit toch niet noemen?
Er zit altijd wel iets in de weg.

Wat me nu ook opvalt bij jouw foto's, bij de originele steun zat er nog een rubberen ring onder de 'kegel'. Bij de nieuwe niet dus heb ik die ook nog overgebouwd.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 14852
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

oeps staaf :
Liggend onder de volvo. :'( Tja dat zijn de echte sleutelpioniers :D

Tja ik had een ervaren monteur tot mijn beschikking( MMTS Martin Oldenzaal) en die heeft weer een brug en ik mocht de lamp vast houden.... :sleep:

Goed van jou dat je zo je onderhoud kunt plegen.
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
staaf
2nd Gear member
Berichten: 230
Lid geworden op: 23.06.2009 - 23:05

Bover,

Was allemaal wel goed doenbaar.... geeft veel voldoening.
Kan je mij vertellen of jullie dat rubber ook hebben overgebouwd?

Hier kan je het verschil zien: (je kan klikken op de kleine afbeelding om te vergroten)

http://www.onderdelenlijn.nl/voorraad/o ... 0030521x42
Laatst gewijzigd door staaf op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

staaf schreef: Vandaag, gestimuleerd door Bover zijn verhaal heb ik de bovenste motorsteun, en de achterste vacuumsteun vervangen.
De bovenste motorsteun (nieuw type die volgens de dealer niet stuk gaat) was het rubber uitgelubberd, de onderste motorsteun was blijkbaar ook defect. Uiterlijk niet veel aan te merken echter toen ik hem aan het uitbouwen was liep de olie er langs de aansluiting van het vacuum uit.
De bovenste vervangen was simpel, de onderste daarentegen..... Altijd zit er wel iets in de weg waardoor je er niet goed bijkomt.
Hoi Staaf, door het demonteren van de steun scheurt deze meestal open, waardoor de olie eruit loopt. Dus dat is nog steeds geen reden om aan te nemen dat de steun niet meer goed functioneerde. Onderste is inderdaad iets lastiger. Werken op een brug is dan wel erg veel makkelijker dan liggend op je rug.
Maar de hamvraag is natuurlijk of de auto ook echt anders rijdt.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”