foutmelding powershift

Plaats reactie
Hertoghendrik
1st Gear member
Contacteer:

Hallo allen,

Onlangs kreeg ik de foutmelding "beperkte werking versn.bak" van mijn V70 2.0t uit 2011.
Vorig jaar is de olieververst en een aantal maanden geleden kreeg ik de storing voor het eerst tijdens het parkeren van d naar r. Gisteren dagje weggeweest en tijdens op het opdraaien van de snelweg (zo'n klaverbladbocht) gang willen maken en plots schoot het toerental omhoog met de melding wat boven staat. Meteen op de vluchtstrook gezet, motor af en opnieuw starten, melding was weg en bleef weg.

Dit was de tweede keer dat ik de melding kreeg.
Mijn vraag, is dit een softwarefoutje/bug of moet ik mij echt zorgen gaan maken. De powershift is toch een bak met dubbele koppeling? Kan het misschien liggen aan de computer die de tweede koppeling niet aanstuurd? Ik noem maar wat...
Ik weet dat de powershift niet een denderende bak is maar deed het vooralsnog prima.

Graag jullie mening.

Groeten Paul
lint
Geartronic member

Het is verstandig om even naar de dealer te gaan om de oorzaak van het probleem op te sporen.
Laatst gewijzigd door lint op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Hertoghendrik
1st Gear member
Contacteer:

Begrijp ik. Ben ik maandag ook van plan, tevens om ook een afspraak te maken voor de eerste APK maar misschien dat er mensen op het forum alvast iets meer kunnen vertellen of ervaringen kunnen delen die ook een powershift hebben. In ieder geval hopelijk niks ernstigs...

Groeten Paul
Frederik Welvaert
5th Gear member

Ik weet dat enkele mensen reeds problemen hadden met de bak. blackcurrantv70 zal hier straks wel even komen roepen wat zijn ervaringen waren :p echter beperkte het probleem zich bij hem tot (gevaarlijk) traag schakelen naar R en D. Foutmeldingen heeft hij nooit gehad denk ik. Sowieso: als er een melding op je boordcomputer kwam zit deze opgeslagen in het geheugen en kan de dealer dit voor je uitlezen.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
BlackcurrantV70
7th Gear member

Tja, "Powershift" breek mijn mond niet open zeggen we hier in Belgie....

Wij noemden hem al "Slowershift" en na 18.000km hadden we het gehad met die auto en ingeruild voor een C70 D3 met geartronic, en weg waren de problemen en frustraties.

Onze problemen waren idd alleen errrug traag schakelen van R naar D en omgekeerd, soms duurde het meer dan 5sec en als je dan midden op een drukke weg staat is het alles behalve aangenaam.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Hertoghendrik
1st Gear member
Contacteer:

Bedankt voor jullie reacties!

Morgen even langs de dealer gaan, eens kijken wat de uitlezing geeft.
Ik zal jullie op de hoogte houden wat de afloop is...

Groeten Paul
Summum
6th Gear member

Beste Paul,

Ik heb vorig jaar exact hetzelfde meegemaakt met mijn V60 2.0T powershift uit 2011 op een kilometerstand van net geen 50.000. In eerste instantie door de dealer de foutcode gereset waarna ik prima kon verder rijden. Maar binnen 2 weken deed het probleem zich opnieuw voor. Inderdaad zonder aanwijsbare oorzaak plotseling omhoog schieten van het toerental en het met een kloink in de volgende versnelling schieten.

Het tweede bezoek aan de dealer heeft geresulteerd in het vervangen van de versnellingsbakolie en de filters. Toen al werd gezegd dat de foutmelding kwam van een sensor IN de versnellingsbak. Helaas was ook deze oplossing van korte duur. Om een lang verhaal kort te sluiten: uiteindelijk heeft mijn dealer in overleg met Volvo besloten de volledige bak te vervangen. Er is een splinternieuwe powershift transmissie uit Zweden gehaald en die is onder mijn auto gemonteerd. Gelukkig alles nog nét binnen de Used Car garantie, dus het heeft mij niets gekost behalve de extra ritjes naar de dealer en de tijd. Ben mijn auto een week kwijt geweest, maar wel met leenauto van de dealer. Ik hoorde achteraf dat het een reparatie was van plusminus € 5.000,-

Sindsdien schakelt mijn auto weer snel en zacht zoals het hoort en ben ik zeer content met de wijze van afhandeling door mijn dealer! Ik hoop van harte dat jouw auto ook nog garantieaanspraken heeft, of heb je hem nieuw gekocht?

Zie hier mijn topic van vorig jaar: Powershift overleden
Laatst gewijzigd door Summum op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
(2008) V70 T6 AWD Summum, Barents Blue, off black leder, full option
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
Hertoghendrik
1st Gear member
Contacteer:

@Summum,

Bedankt voor je reactie. Zojuist terug van de dealer. Het uitlezen gaf enkele foutmeldingen waaronder magneetwerking los, vingers(voor mij een raadsel wat dat inhoud) mogelijk niet in orde en nog een paar die gerelateerd waren aan het buiten werking stellen van de bak.
In overleg met de monteur gevraagd of doorrijden geen kwaad kan. Het kan geen kwaad maar als de melding terug komt weer even laten uitlezen wat dan de foutcodes zijn.

In het ergste geval moet er een nieuwe bak onder. Ik heb gevraagd wat de kosten van een nieuwe bak is maar daar doen ze nog geen uitspraak over en mocht dit er toch op uit draaien dan neemt mijn dealer eerst contact op met het hoofdkantoor van Volvo. Want zeiden ze, het gaat om een jonge v70 met maar 75.000 op de klok.

Nog even afwachten dus. Begin volgende maand moet ze naar de eerste APK toe en wordt het geheel opnieuw uitgelezen.

Ik ben al jaren een Volvo rijder maar dit knaagt aan het vertrouwen in betrouwbaarheid en levensduur. Hopelijk blijft het bij een "storinkje" maar ben toch bang dat het anders is...

Groeten Paul

ps. Ik heb net je verslag gelezen maar dit lijkt exact op wat mij ook staat te wachten. Dan maar hopen dan mijn dealer ook zo coulant wilt zijn.
Rijdt je nog steeds met de powershift of heb je de v60 ingeruild voor een gt bak?
Laatst gewijzigd door Hertoghendrik op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Summum
6th Gear member

Gelukkig lijkt jouw dealer het probleem ook goed op te pakken.

Ik moet het afkloppen, maar na de powershift transplantatie rijdt mijn V60 weer als nieuw! Inmiddels ben ik bijna 25000 probleemloze kilometers verder.
(2008) V70 T6 AWD Summum, Barents Blue, off black leder, full option
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
Hertoghendrik
1st Gear member
Contacteer:

@Summum,
Als het zover komt dat er een nieuwe bak onder moet, dan eerst even zien hoe mijn dealer mij tegemoet kan komen in de kosten. Mijn v70 is wel iets ouder en met een hogere km stand dan toen jij deze moeilijkheden kreeg.

Gisteren kwam de melding weer terug en meteen naar de dealer gegaan om uit te lezen. Wederom dezelfde foutmelingen. Protocol van de Volvo bij dit soort beginnende storing is het bijvullen van de olie en de nieuwste software update. Toch raar want nog geen jaar geleden is de transmissieolie vervangen en er is geen lekkage. Als antwoord hierop gaf de monteur aan dat gaanderwijs Volvo leert en ontdekt uit de praktijk dat sommige aanpassingen een bevorderdering kan zijn.

Volgende stap als de storing terug komt is de bak er onderuit halen en bepalen wat er dan verder gaat gebeuren.

Ik krijg dus een bruin vermoeden dat dit verhaal nog niet stopt... Toch heb ik nog een kleine hoop dat het een softwarematige storing was. We zien het wel.

Groeten Paul
henzepietje
1st Gear member

Hallo Hertoghendrik

Ik ben zo benieuwd naar je Powershift oplossing.
Ik had hetzelfde met mijn pas gekochte S60 2.0T Powershift.
Twee keer niet achteruit kunnen rijden. Na contact uit, deuren open en opnieuw starten kon ik weer rijden.
Toen nog een keer vanuit stilstand bij stoplicht niet weg kunnen rijden. Ook niet fijn.

Bij mijn dealer is direct contact opgenomen met Volvo. Kilometerstand was ongeveer 34000. Inmiddels zit er onder garantie een geheel nieuwe automaat in. Auto is van eind 2010.
Dit even ter info.
groet,
Hertoghendrik
1st Gear member
Contacteer:

@Henzepietje,

Nu ongeveer drie weken later heeft er geen foutmelding plaats gevonden. Langzaam krijg ik mijn vertrouwen weer terug in de bak. Aanstaande maandag moet de auto voor de eerste keer naar de APK en lezen ze haar opnieuw uit. Ben erg benieuwd of er nog verborgen foutcodes zijn. Wordt vervolgd...

Toch fijn te weten dat ik niet de enige ben en dat de Volvo niet moeilijk doet om er een nieuwe bak onder te zetten. Ze weten zelf denk ik ook wel dat de Powershift kinderziektes heeft.

Hoe dan ook, tot nu toe schakelt de bak zelfs beter als toen ik haar twee jaar geleden kocht.

Groeten Paul
V70GT
2nd Gear member

Hallo allen,

Om even aan te haken bij dit topic :
Vorige week na een paar minuten in de file gestaan te hebben (met bak in P) hoorde ik een hoog gegier als reactie op mijn handeling P>D + gas. Geen beweging in de wagen en melding "beperkte werking" o.i.d.
Ook na enkele seconden opnieuw proberen geen stuwkracht. Motor uitgezet en weer gestart, alles weer normaal en melding weg uiteraard. Hele week geen probleem meer gehad.

Vandaag na boodschappen (dus warme motor/bak) instappen en starten + P>D + gas geen stuwkracht maar wel hoog toerental dat na ca 1 seconde werd gevolgd door een heftige schok/knal in het vooronder. De wagen schoot daarmee kennelijk in één keer in de 1e versnelling, want voor ik het in de gaten had stond ik een paar meter verder op de parkeerplaats.... Gelukkig stond/liep er niemand auto voor me anders was dat niet goed afgelopen. Overigens nu geen meldingen op het scherm. Dit voelt niet bien en is gewoon onveilig rijden zo.

Mijn V70 T5 R-design 2012 heeft ca. 150.000 gelopen en heeft altijd service en onderhoud gehad
(reguliere bak flush volgens aanwijzing Volvo)
Ik hoop dat mijn dealer een verstandige opmerking heeft die geen 5K gaat kosten...
Zou een second opinion bij Varioclean een optie zijn ?
Weer "thuis" in de V70 !
Darmee
2nd Gear member

Powershift overleden

Weer een Powershift die de geest geeft.
Een paar keer loeide de auto ( (kilometerstand net over de 100.000) bij het gasgeven om daarna met een klap in de versnelling te schieten. Na een kwartiertje afkoelen een kilometer kunnen rijden, waarna de auto helemaal geen tractie meer had.
Natuurlijk gebeurde dit ver van huis, dus een heel gedoe met Wegenwacht en sleepdienst. Naar de dealer waar ik tot tien jaar geleden klant was.
Daar hebben ze olie bijgevuld en de software gereset. Een van de medewerkers van de garage heeft de auto nog mee naar huis genomen om zodoende die over een honderd kilometer te testen. "Hij loopt weer als een zonnetje" zei hij nog.
Tien kilometer later viel de tractie weer weg. Slepen naar die dealer. Die heeft nog een nieuwe computer gemonteerd en heeft toen honderd meter kunnen afleggen.
Conclusie: nieuwe Powershift met 30% korting en een rib uit mijn lijf.
Het vervelende is dat ik na een kleine twintig jaar en zo'n 600.000 kilometer probleemloos Volvo rijden nu met hetzelfde gevoel rijd als met mijn klassieke Triumph: iedere keer dat ik zonder problemen mijn bestemming haal knijp ik mijn handjes dicht.
Laatst gewijzigd door Darmee op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.

S70 TDI 1998
S60 LPG 170 pk automaat 2001
S60 D5 automaat 2002
V70 D5 Geartronic 2005

V70 T4 Powershift 2011
XC60 T5 Geartronic 2014
XC60 T6 Inscription 2022

en voor mooi weer: Jaguar XK8 dhc 1997
BendW
5th Gear member

De invloeden van ford hebben volvo zeker geen goed gedaan!..
Marcnij
5th Gear member
Contacteer:

BendW schreef: De invloeden van ford hebben volvo zeker geen goed gedaan!..
Zonder de invloeden van Ford zou Volvo zomaar de zelfde toekomst als Saab gehad kunnen hebben.
Daarbij heeft Volvo kunnen profiteren van de kennis van Ford mbt onderstelafstemming.
Dat er een paar producten zijn geleverd waarbij de de kwaliteit beneden het verwachtte niveau is, wil nog niet zeggen dat de invloed van Ford op Volvo overall negatief is geweest.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
BendW
5th Gear member

Tsja,het is maar hoe je het bekijkt...
V480-S60
Geartronic member

Zullen we die discussie, die al verschillende keren gevoerd is, hier niet opnieuw starten.
Graag on topic over de Powershift.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
irwinhunter
Starter

Misschinen hele stomme vraag, maar hoe weet je wanneer je een powershift automaat hebt?
Lexus76
3rd Gear member

Viano 3.0 Cdi '06
XC70 D5 '11 Summum, Black, 19" Erakir, Driver support line, Professional line, Security line, Summum plus line
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”